Gå til innhold

Om barn sloss

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er dine tanker?

Man skal jo ikke sloss. ... Men dersom barnet sloss fordi "jammen han/hun var slem mot Sofie/Jørgen".

Hva om barnet ditt sloss med noen for å forsvare/passe på noen andre. Hva gjør og sier du da? 

Anonymkode: 0329b...5a8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da sier jeg at barnet ikke skal gjøre det.

Anonymkode: b7c71...fff

AnonymBruker
Skrevet

Før så sloss man. Barn lærte å stå opp for seg selv. Hadde mitt barn barn sloss så hadde jeg ikke reagert med annet enn han løste det på en grei måte (forsvar eller å forsvare andre barn) . Men hadde barnet mitt startet en sloss kamp hadde jeg slått hardt ned på det.

Anonymkode: e648e...344

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da sier jeg at barnet ikke skal gjøre det.

Anonymkode: b7c71...fff

Hva sier du til barnet at barnet skal gjøre? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt noe sånt: «flott at du vil hjelpe Sofie/Jørgen, det synes jeg er veldig fint. Men det er likevel ikke greit å sloss. Du kan heller si til de som oppfører seg slemt at det ikke er greit, og dersom de ikke vil gi seg så henter du en voksen.» 

Anonymkode: 974b6...d4c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville sagt noe sånt: «flott at du vil hjelpe Sofie/Jørgen, det synes jeg er veldig fint. Men det er likevel ikke greit å sloss. Du kan heller si til de som oppfører seg slemt at det ikke er greit, og dersom de ikke vil gi seg så henter du en voksen.» 

Anonymkode: 974b6...d4c

Dette. 

Berømme tanken bak, og foreslå akseptable løsninger.

Vold er og blir uakseptabelt. 

Anonymkode: e899e...97c

Skrevet

Jeg har et barn som er en bølle mot andre barn i forsvar av sitt mindre søsken. Det er jo rørende men når barnet dytter andre barn som er to år yngre over ende i forsvar av et mindre søsken så blir det også feil. 

Vi har sagt at det er lov å rope stopp (og holde opp hånda), lov å rive seg løs, og svært anbefalt å sladre til en voksen. Også får barnet null skryt for denne voldelige ridderlige oppførselen, men får skryt for å hjelpe sitt søsken med å spise, kle på dukker, ta på sko, klatre opp enkelte steder osv. 

Det ser ut til å gå mye bedre. Det myndige STOPP!! med utstrakt håndflate ble sist observert på lekeplassen på lørdag når noen tok minsten sin bøtte. 

Jeg har blitt innprenta med at barn ikke alltid reagerer godt på forbud fordi de ikke alltid har fantasi nok til å tenke hva som er lov, og at man derfor skal si hva de skal gjøre. For eksempel bør man si "Gå pent ved bassenget" istedet for "Ikke løp ved bassenget". Fordi du gir dem fasiten midt i korreksen. Det samme har jeg gjort her. Jeg sier riktignok at det ikke er lov å slå eller kaste stein, såklart. Men jeg har lagt fokus på hva de bør gjøre i sånne situasjoner. 

• Liker 1
Skrevet

Hei på den som antagelig vinner og rop "mere blod"

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AndreasBR skrev:

Hei på den som antagelig vinner og rop "mere blod"

Saklig debatt hadde vært fint

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Berømme tanken bak, og foreslå akseptable løsninger.

Hva ville du presentere for en liten en som en akseptable løsning?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva ville du presentere for en liten en som en akseptable løsning?

Det som sto innlegget jeg siterte, f.eks.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Saklig debatt hadde vært fint

Ok da :(

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...