Gå til innhold

Synes du det er greit å bruke vold mot barn for å disiplinere dem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og da snakker jeg om alt fra klapsing, knipsing, klyping til rising på rumpa eller bruk av belte til ordentlig juling.

Har lest på andre forum f.eks. grupper på Facebook at det virker som det er mer akseptert utenfor lille Norge. Spesielt i USA så legger ikke voksne skjul på at noen unger "deserves a good paddling( fortjener ordentlig juling)" bare for noe så simpelt som et typisk treåringstrass eller tantrum som de kaller det. 

Det jeg lurer på er om disse holdningene eksisterer her i Norge også og om folk tør å innrømme det på et forum hvor de kan være anonyme. 

Og for ordens skyld. Jeg er helt imot vold mot barn i det hele tatt. Men er veldig interessert  i å høre hva andre tenker om dette og hva som er drivkraften bak.  

Anonymkode: 44ea2...6c7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Og selvsagt eksisterer disse holdningene i Norge. Bare for at man har skapt et barn gjør ikke en person til et oppegående menneske. Idioter får barn også. 

Anonymkode: 8bdfa...bfc

• Liker 8
Gjest nicecar
Skrevet

Man må være rimelig skrudd for å synes at vold mot barn er greit.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, nei og atter nei!😠.

Anonymkode: 66d9f...815

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ris på rumpen når jeg var liten som en del av oppdragelsen så det skjer i Norge også. Er 31. Men selv er jeg helt imot fysisk avstraffelse!

Anonymkode: d83e1...164

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det ikke, og kommer aldri til å gjøre det! Nå vet vi bedre om oppdragelse og hva som funker. Man leser bøker, snakker og får innprentet gode metoder overalt. Som faktisk funker!  

Samtidig så skal man ikke mange generasjoner bakover før det var vanlig med fysisk straff her og, så dessverre så er nok det noe som lett kan henge igjen. Håper bare de foreldrene skjønner det selv, eller blir fanget opp. 

Anonymkode: cbe34...ff1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, selvfølgelig er ikke oppdragervold greit. Mine foreldre er gamle og døde (jeg er 68-modell) men de var også imot å gi juling. Mamma fortalte at hun en gang hadde fått ris av sin far...

Så ut fra egne erfaringer og inntrykket jeg har rundt meg ser det ut for at de fleste fordømmer dette.

Men jeg er heller ikke av dem som mener et barn blir skadet for livet av å få kjeft eller et klaps hvis det går ei kule varmt, selv om der selvfølgelig ikke skal skal skje.

Når det gjelder nye landsmenn som er vokst opp i en kultur der fex ris blir ansett som god barne oppdragelse ( fortsatt ikke greit) mener jeg det kan være verre for barna å bli fjernet fra familien enn å bo i et ellers trygt hjem der det praktiseres fysisk straff.

Anonymkode: aed25...2c8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men ble utsatt for det da jeg vokste opp på 90-tallet. Klapset på hendene, kløpet, dratt i ørene og ris på rompen var helt vanlig. 

Anonymkode: 16b74...ded

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det.

synest derimot at et klaps ikke kan likestilles med juling. Jeg selv har aldri gjort noen av delene, men jeg differensierer allikevel.

Anonymkode: 8c831...192

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Får håpe at forkjemperne for fysisk vold som ledd i oppdragelsen av barn synes det er greit med fysisk vold på arbeidsplassen. At sjefen, medarbeidere, kunder o.l. kan gi tilbakemelding med flere klaps på baken, ørefiker, slag, belte osv. 

Anonymkode: 15d0c...a14

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt i mot det. Uansett så skal man oppføre seg av de rette grunnene. Ikke for at man er redd for straff.

Anonymkode: 75582...a8d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei ætter nei!

Det er overhode ikke greit uansett omstendigheter. Man skal ikke bruke vold som  avstraff når barnet/barna gjør noe galt. Barn skal lære av sine feil og ikke kjenne på frykten, at den/dem som skal elske dem ubetinget gir dem smerte som respons.

Anonymkode: 17afe...a7e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Får håpe at forkjemperne for fysisk vold som ledd i oppdragelsen av barn synes det er greit med fysisk vold på arbeidsplassen. At sjefen, medarbeidere, kunder o.l. kan gi tilbakemelding med flere klaps på baken, ørefiker, slag, belte osv. 

Anonymkode: 15d0c...a14

...og vold som avstraffelse generelt: gapestokk, spytting, steining, pisking, all slags tortur, dødsstraff. Ingen som har vondt av dét, da lærer de å oppføre seg og høre etter.

:sarkasme:

Anonymkode: 52de2...930

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg synes ikke det.

synest derimot at et klaps ikke kan likestilles med juling. Jeg selv har aldri gjort noen av delene, men jeg differensierer allikevel.

Anonymkode: 8c831...192

Jeg likestiller heller ikke de to tingene, men det er jo noen som mener at det første er greit, mens det siste ikke. Og da lurer jeg på hvordan de rettferdiggjør det i sitt hode? 

TS 

Anonymkode: 44ea2...6c7

Gjest Warrior
Skrevet

På 90 tallet når jeg var barn fikk vi dask på rumpa og vi er ikke skadet av det. Barn i dag tåler mindre. Det går ikke an å røre et barn i dag uten det er vold. Må være så forsiktig. Er absolutt ikke for vold mot barn, men å ta de i armen og dra de inn på rommet sitt må være lov, når de ikke hører. Noen kaller jo det også for vold. Til og med kjeft er grusomt i dag. Er dagens barn laget av glass eller? 

Å slå, klype og bruk av belte og sånne ting er ikke greit. Ta de i armen, bære de på rommet, og kjeft er greit. 

AnonymBruker
Skrevet

Fysiske avstraff er ulovelig i Norge. Og blir foreldrene meldt til politiet om så det er et lite klaps over fingeren eller rompa, så er BV rett inn i bildet. For husk. Når det første klapsen har komment, så kommer det flere også. Og dermed lever så barnet/ barna i frykt for verre avstraffing.

Anonymkode: 17afe...a7e

Skrevet

Nei, dagens sarte barn takler ikke slikt. Det fins åpenbart drittunger som kunne fortjent en dask.

Det fins mer frekke og ufordragelige unger i dag enn før, nettopp fordi at det ikke finnes konsekvenser for oppførselen deres. Foreldrene er for gode venner med barna, og barna bestemmer mer og mer i hjemmet. Foreldrene har ikke tid eller ork til å ta alle kampene, og gir etter. I dag får man bare barn, og så er det ikke så viktig hva som skjer etterpå.

Foreldre klarer ikke oppdra barna sine, og lære dem respekt. Samtidig griner de som en foss når noen gjør noe mot dem, og verden går litt imot.

Ble de som opplevde foreldre som ga dem en fik eller et dask dårlige mennesker, med psykiske problemer? Nei, de fleste ble vanlige fungerende mennesker.

Jeg syns faktisk det er viktig at man skal frykte foreldrene litt. Trenger ikke bety frykt for vold, men om man ikke frykter for konsekvenser om man gjør noe galt, da er noe feil.

• Liker 4
Skrevet

Jeg fikk ris på rumpa et par ganger som barn som jeg kan huske, men jeg synes ikke det var noe greit. Ovenfor mine egne barn om vi får noen engang, så kommer de til å bli straffet når det trengs, men jeg kommer aldri til å bruke fysisk eller psykisk vold som straff fordi jeg mener det er galt. Barna skal ikke frykte meg eller pappa sin på noen som helst måte. Gjør de noe galt eller oppfører seg dårlig får det heller konsekvenser som mindre tv tid, ta fra dem en leke et gitt tidsrom, ingen tur til feks lekeland selv om det var planen, ingen internett tilgang en stund bortsett fra skolearbeid etc. 

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Nei, overhodet ikke greit.

Gjest Warrior
Skrevet
7 minutter siden, Fornuftig-mann skrev:

Nei, dagens sarte barn takler ikke slikt. Det fins åpenbart drittunger som kunne fortjent en dask.

Det fins mer frekke og ufordragelige unger i dag enn før, nettopp fordi at det ikke finnes konsekvenser for oppførselen deres. Foreldrene er for gode venner med barna, og barna bestemmer mer og mer i hjemmet. Foreldrene har ikke tid eller ork til å ta alle kampene, og gir etter. I dag får man bare barn, og så er det ikke så viktig hva som skjer etterpå.

Foreldre klarer ikke oppdra barna sine, og lære dem respekt. Samtidig griner de som en foss når noen gjør noe mot dem, og verden går litt imot.

Ble de som opplevde foreldre som ga dem en fik eller et dask dårlige mennesker, med psykiske problemer? Nei, de fleste ble vanlige fungerende mennesker.

Jeg syns faktisk det er viktig at man skal frykte foreldrene litt. Trenger ikke bety frykt for vold, men om man ikke frykter for konsekvenser om man gjør noe galt, da er noe feil.

De skal ikke frykte foreldrene, men de skal ha respekt for dem og forstå at det er de voksne som bestemmer. Mange av dagens barn eier ikke respekt for noen voksne. Det er ikke bra. Alle foreldre må huske at barna en gang blir tenåringer og voksne. Det er visst veldig vanskelig for mange å forstå og huske på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...