AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #1 Skrevet 6. juni 2019 Synes tanken på å være «fornuftig» og kjøpe bolig nå er utrolig kvelende. Frister ikke i det hele tatt. Man må ta opp store lån for lang tid fremover for noe man ikke egentlig liker (typ ett/toroms). Prisene er presset opp til det helt absurde for et kjedelig land som Norge som er på vei nedover økonomisk. Det er latterlige priser i Oslo, da byen ikke er verdt i nærheten av kostnadene på boliger. Altså, er det lurere å bare bo i kollektiv selv når jeg er ferdig studert? Jeg kommer iallefall ikke til å leie til 20 000 i måneden. Så enten kollektiv eller kjøp. Jeg har gått et studie som er på lønnstoppen så jeg har jo råd til å kjøpe etterhvert men jeg tror egentlig ikke på Norge og fremtiden. Jeg tror boligprisene kommer til å halveres innen 15-20 år grunnet færre arbeidsplasser, automatisering, mindre olje osv. Så jeg hadde ikke følt meg trygg ved å kjøpe. Kanskje bare flytter jeg utenlands også. Det er irriterende å bo i kollektiv om man ikke liker folkene men man er også fri til å flytte og finne andre. Man trenger ikke pusse opp og betale eiendomsskatt og forsikring osv. Og hvis man kjøper og ikke liker naboene, det er lytt eller de feks røyker på verandaen er man fanget. Spesielt om boligprisene faller etterhvert. Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: b92d2...1ab 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #2 Skrevet 6. juni 2019 Lei noen år så ser du an. Det gjorde jeg. Hadde samme dilemma som deg, visste ikke om jeg ville bli boende i norge. Men jeg vet at jeg alltids kan leie ut om jeg tar en lang periode i utlandet. Og du, se andre steder enn oslo. Anonymkode: da60c...032 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #3 Skrevet 6. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lei noen år så ser du an. Det gjorde jeg. Hadde samme dilemma som deg, visste ikke om jeg ville bli boende i norge. Men jeg vet at jeg alltids kan leie ut om jeg tar en lang periode i utlandet. Og du, se andre steder enn oslo. Anonymkode: da60c...032 Bodde du i kollektiv eller leide til ågerpriser? Synes det er kvalmt å skulle betale 20 000 for en liten leilighet når kollektiv koster 5-6 liksom. Men kan man egentlig det? «Alltids leie ut»? Kanskje nå men hvordan ser det ut om noen år? Man er bundet fast i Norge med mindre man selger før krakket kommer. For at boligene i Norge er overpriset i forhold til hva man får igjen av karrieremuligheter og andre «opplevelser» er det ingen tvil om. Jeg må bo i en storby for å få de typiske jobbene som kan gi meg en karriere. Evt pendle 2 timer hver vei og det er uaktuelt. Så selvom jeg skulle velge Bergen eller (Gud forby) Trondheim så er det fortsatt ekstreme priser for helt uinteressante byer. Anonymkode: b92d2...1ab 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #4 Skrevet 6. juni 2019 Du trenger jo ikke å kjøpe for alltid. Du kan kjøpe midlertidig, for å ha en plass å bo. Om boligprisene halveres om 20 år har vel lite å si for deg personlig, for da er du nedbetalt boligen din uansett? og antageligvis kjøpt og solgt flere ganger, og så lenge du ønsker å kjøpe deg oppover i markedet, så er ikke prisfall negativ for deg, tvert imot. Det å leie er heller ikke gratis. velg en av to alternativer: enten kjøp størst leilighet med lavest kvm pris nærmest der du ønsker å bo. Det går an å sortere slik på finn. Da flytter du inn og pusser opp gradvis, og opptjener noe verdistigning gjennom økning av standard. Da har du mindre risiko å tape på akkurat denne leiligheten. en annen alternativ er jo å kjøpe bolig der du kan tenke deg å bo omtrent livet ut. Altså der du kan fortsette å bo med familien og barn, om de kommer, osv. Da har ihvertfall ikke prisfall eller prisøkning noe med deg å gjøre. Så lenge du har inntekt nok for å betjene boutgiftene, du skal jo ikke selge, så samme hva er huset ditt verdt. Men, det finnes et annet alternativ, mer risikabel. Men om man tar siste 10-15 år som eksempel, så er det mest lønnsomt økonomisk sett. Kjøp mest sentrale og største leilighet du har råd til. Uansett hvor stor den er, så lenge det er det du har lån til. Uansett standard, for det kan du alltid gjøre noe med. Beliggenhet er det som ga mest prisøkning i de siste årene. Risikabel investering ja kanskje, men som alltid, mest risiko = mest potensielt gevinst. Anonymkode: 8deaa...b30 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #5 Skrevet 6. juni 2019 Kjøp deg en husbåt. Anonymkode: 2d985...9e0 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #6 Skrevet 7. juni 2019 OT- men du skriver veldig morsomt 😅 takk for latteren hvem som helst får angst av boligmarkedet i kjedelige pretensiøse Oslo ja 😹 Anonymkode: 87ddc...cb3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #7 Skrevet 7. juni 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Bodde du i kollektiv eller leide til ågerpriser? Synes det er kvalmt å skulle betale 20 000 for en liten leilighet når kollektiv koster 5-6 liksom. Men kan man egentlig det? «Alltids leie ut»? Kanskje nå men hvordan ser det ut om noen år? Man er bundet fast i Norge med mindre man selger før krakket kommer. For at boligene i Norge er overpriset i forhold til hva man får igjen av karrieremuligheter og andre «opplevelser» er det ingen tvil om. Jeg må bo i en storby for å få de typiske jobbene som kan gi meg en karriere. Evt pendle 2 timer hver vei og det er uaktuelt. Så selvom jeg skulle velge Bergen eller (Gud forby) Trondheim så er det fortsatt ekstreme priser for helt uinteressante byer. Anonymkode: b92d2...1ab Bodde i en by 30min fra oslo, betalte 6000 i leie på to forskjellige steder. Hadde jeg hatt muligheten til å kjøpe før hadde jeg gjort det, følte det å leie var å kaste penger ut av vinduet. Leiemarkedet blir jo aldri noe problem. Om krakket kommer vil flere som har lån oppetter ørene måtte selge og flere kommer inn på leiemarkedet. Og jo flere som er inne på leiemarkedet jo høyere setter utleiere leieprisene. Høyere etterspørsel gir høyere pris. Jeg har ikke tenkt å selge, kommer antagelig til å beholde leiligheten i mange år uansett om jeg drar til utlandet noen år. Da finner man bare leietakere som leier på langtidskontrakt. Så føler meg ikke bundet fast til Norge i det hele tatt. Leieprisene her kommer ikke til å gå ned om det kommer noe krakk, hvorfor skulle de det? Anonymkode: da60c...032
Knirke Skrevet 7. juni 2019 #8 Skrevet 7. juni 2019 Kjøp båt. Da kan du bo alene for 4000 kr i måneden. Bakdelen er at det er vanskelig (dog ikke umulig) å finne båtplass i Oslo. 1
Pillarguri Skrevet 7. juni 2019 #9 Skrevet 7. juni 2019 På 6.6.2019 den 15.18, AnonymBruker skrev: Bodde du i kollektiv eller leide til ågerpriser? Synes det er kvalmt å skulle betale 20 000 for en liten leilighet når kollektiv koster 5-6 liksom. Men kan man egentlig det? «Alltids leie ut»? Kanskje nå men hvordan ser det ut om noen år? Man er bundet fast i Norge med mindre man selger før krakket kommer. For at boligene i Norge er overpriset i forhold til hva man får igjen av karrieremuligheter og andre «opplevelser» er det ingen tvil om. Jeg må bo i en storby for å få de typiske jobbene som kan gi meg en karriere. Evt pendle 2 timer hver vei og det er uaktuelt. Så selvom jeg skulle velge Bergen eller (Gud forby) Trondheim så er det fortsatt ekstreme priser for helt uinteressante byer. Anonymkode: b92d2...1ab Jeg lurer veldig på hvor i utlandet du tror du kan få bedre arbeidsforhold og boforhold/boligpris. Har erfaring med de største byene i Europa (London/Paris) og USA (Washington/SAN Francisco) og kan forsikre deg at de er ikke billigere å bo i enn Oslo, Bergen, Trondheim. Lønningene er heller ikke i nærheten av det du tjener i Norge. Ihvertfall ikke før du har noen års erfaring og kan få deg en lederjobb. Tror rett og slett at dine ideer ikke er særlig realistiske. 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #10 Skrevet 7. juni 2019 Du vet at norge er mer enn bare oslo sant? Anonymkode: 85d12...711 3
pistache Skrevet 8. juni 2019 #11 Skrevet 8. juni 2019 På 7.6.2019 den 2.21, AnonymBruker skrev: Bodde i en by 30min fra oslo, betalte 6000 i leie på to forskjellige steder. Hadde jeg hatt muligheten til å kjøpe før hadde jeg gjort det, følte det å leie var å kaste penger ut av vinduet. Leiemarkedet blir jo aldri noe problem. Om krakket kommer vil flere som har lån oppetter ørene måtte selge og flere kommer inn på leiemarkedet. Og jo flere som er inne på leiemarkedet jo høyere setter utleiere leieprisene. Høyere etterspørsel gir høyere pris. Jeg har ikke tenkt å selge, kommer antagelig til å beholde leiligheten i mange år uansett om jeg drar til utlandet noen år. Da finner man bare leietakere som leier på langtidskontrakt. Så føler meg ikke bundet fast til Norge i det hele tatt. Leieprisene her kommer ikke til å gå ned om det kommer noe krakk, hvorfor skulle de det? Anonymkode: da60c...032 Jeg vurderer det samme som TS. Og hvis du følte det var bortkastet å leie til 6000 i måneden har du hatt flaks med det du har kjøpt eller kommet inn på et gunstig tidspunkt. De fleste boliger i dag koster langt mer enn det i kostnader du aldri får tilbake (altså ikke det du betaler inn til «deg selv» i form av avdrag). Du har som TS sier forsikring og vedlikehold men også renter på lånet (som kommer til å øke fremover), boligskatt (som også kommer til å øke) og fellesgjeld. For de fleste overstiger disse kostnadene 6000 med god margin. Til og med små leiligheter i Oslo har gjerne rentekostnader på mer enn 6000 i måneden. Altså BARE renter. I tillegg kommer alle andre kostnader. Det lønner seg altså ikke å eie med mindre boligen øker i verdi, noe Ts også påpeker at kommer til å snu i Norge. Hvis (når) norsk økonomi går dukken ligger det liksom i begrepet av folk mister jobbene sine og heller ikke kan leie til ekstreme overpriser. Da blir det som i Hellas, Spania mm at folk bor hjemme i 40-årene og lever som en storfamilie og tar over foreldrenes bolig når de dør. Ergo vil behovet for boliger (både kjøp og leie) minst halveres. Mange vil nok også flytte utenlands der de kan finne jobb, noe som også bidrar til mindre forbruk og skatte/moms/avgiftsinntekter i Norge som gir enda mindre muligheter for NAVere osv. Så lykke til med den planen! Du er nok da bundet fast til Norge for du får ikke solgt og du må beholde jobben for å betale gjelda.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #12 Skrevet 8. juni 2019 6 timer siden, pistache skrev: Jeg vurderer det samme som TS. Og hvis du følte det var bortkastet å leie til 6000 i måneden har du hatt flaks med det du har kjøpt eller kommet inn på et gunstig tidspunkt. De fleste boliger i dag koster langt mer enn det i kostnader du aldri får tilbake (altså ikke det du betaler inn til «deg selv» i form av avdrag). Du har som TS sier forsikring og vedlikehold men også renter på lånet (som kommer til å øke fremover), boligskatt (som også kommer til å øke) og fellesgjeld. For de fleste overstiger disse kostnadene 6000 med god margin. Til og med små leiligheter i Oslo har gjerne rentekostnader på mer enn 6000 i måneden. Altså BARE renter. I tillegg kommer alle andre kostnader. Det lønner seg altså ikke å eie med mindre boligen øker i verdi, noe Ts også påpeker at kommer til å snu i Norge. Hvis (når) norsk økonomi går dukken ligger det liksom i begrepet av folk mister jobbene sine og heller ikke kan leie til ekstreme overpriser. Da blir det som i Hellas, Spania mm at folk bor hjemme i 40-årene og lever som en storfamilie og tar over foreldrenes bolig når de dør. Ergo vil behovet for boliger (både kjøp og leie) minst halveres. Mange vil nok også flytte utenlands der de kan finne jobb, noe som også bidrar til mindre forbruk og skatte/moms/avgiftsinntekter i Norge som gir enda mindre muligheter for NAVere osv. Så lykke til med den planen! Du er nok da bundet fast til Norge for du får ikke solgt og du må beholde jobben for å betale gjelda. Jo fordi å leie, uansett hvor billig leien er, er jo å kaste penger ut vinduet. Det var det jeg mente. Men for mange er det en frihet også. Jeg er ikk en av dem som mener man bør eie. Ja jeg betaler mer enn 6000kr i mnd nå, men samtidig har verdien på boligen gått opp 700 000 på få år. Jeg tror det kommer til å bli en stans i forhold til verdien på boligen, men neppe at boliger går ned i verdi. Men ingen vet. Det er ikke noe stress om boligen faller i verdi heller, jeg kommer til å beholde den lenge. Det er ikke lett å få arbeidstillatelse i utlandet så at så mange vil dra utenlands tviler jeg på. Jeg er ikke bundet fast til Norge selv, kan leie ut når jeg vil og dra. Renten er bare å binde. Anonymkode: da60c...032
Gjest Blondie65 Skrevet 8. juni 2019 #13 Skrevet 8. juni 2019 Jeg liker ikke å bruke uttrykket kaste penger ut av vinduet om å leie. Skal man velge reelt må man se på hva man betaler for og hva man får igjen for det man betaler for. Hvis man kjøper en 1-2 roms leilighet har man alt for seg selv, i motsetning til kollektiv der man som regel deler bad og kjøkken. Det er ingen tvil om at man får lite for pengene i boligmarkedet, men når man kjøper betaler man i det minste ned på et lån som er bundet i en bolig med verdi. Jeg tror ikke på at den eventyrlige veksten fortsetter, men jeg tror ikke bunnen detter ut av markedet heller. Jeg anser derfor investering i en bolig som nok så lav risiko. For meg ble det vesentlig billigere månedskost ved å eie kontra å leie da jeg kjøpe bolig - på tross av at den boligen var fullfinansiert med lån og kommunalt lån. Friheten ved å leie er at man relativt raskt kan ta en beslutning om å finne på noe helt annet. Man er litt "stuck" når man har kjøpt hvis man er avhengig av å selge for å realisere et prosjekt.
Skyskraper Skrevet 8. juni 2019 #14 Skrevet 8. juni 2019 På 6.6.2019 den 14.59, AnonymBruker skrev: Jeg tror boligprisene kommer til å halveres innen 15-20 år grunnet færre arbeidsplasser, automatisering, mindre olje osv. Så jeg hadde ikke følt meg trygg ved å kjøpe. Om 15-20 år har du betalt ned store deler av boliglånet. Selv om boligprisene er halvert, vil du fortsatt kunne selge boligen og sitte igjen med mye mer enn om du hadde leid i all den tiden. I realiteten vil det nesten alltid lønne seg å kjøpe hvis du har råd. Gjør som det blir foreslått og lei i en periode, og så kjøper du når du har bestemt deg for om du ønsker å bli værende i byen. 3
pistache Skrevet 8. juni 2019 #15 Skrevet 8. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jo fordi å leie, uansett hvor billig leien er, er jo å kaste penger ut vinduet. Det var det jeg mente. Men for mange er det en frihet også. Jeg er ikk en av dem som mener man bør eie. Ja jeg betaler mer enn 6000kr i mnd nå, men samtidig har verdien på boligen gått opp 700 000 på få år. Jeg tror det kommer til å bli en stans i forhold til verdien på boligen, men neppe at boliger går ned i verdi. Men ingen vet. Det er ikke noe stress om boligen faller i verdi heller, jeg kommer til å beholde den lenge. Det er ikke lett å få arbeidstillatelse i utlandet så at så mange vil dra utenlands tviler jeg på. Jeg er ikke bundet fast til Norge selv, kan leie ut når jeg vil og dra. Renten er bare å binde. Anonymkode: da60c...032 Men jeg skrev jo at man kastet bort mer enn 6000 i måneden på å eie også i form av renter, vedlikehold og fellesgjeld ++ hvordan lønner det seg å eie hvis man bruker 10 000 på annet enn avdrag og prisene stagnerer? Vs å leie til 6000? Man sitter bare med en svær risiko for at alt kollapser OG man kaster ut penger av vinduet til alt mulig som ikke er avdrag. Norge er med i EØS så hele Europa er problemfritt. Men om du bestemmer deg for å dra etter at kollapsen er skjedd så er det ikke «bare» å leie ut fordi du har få leietakere som ønsker å betale så mye som gjelden din koster deg hver måned. 1
pistache Skrevet 8. juni 2019 #16 Skrevet 8. juni 2019 52 minutter siden, Skyskraper skrev: Om 15-20 år har du betalt ned store deler av boliglånet. Selv om boligprisene er halvert, vil du fortsatt kunne selge boligen og sitte igjen med mye mer enn om du hadde leid i all den tiden. I realiteten vil det nesten alltid lønne seg å kjøpe hvis du har råd. Gjør som det blir foreslått og lei i en periode, og så kjøper du når du har bestemt deg for om du ønsker å bli værende i byen. Hvordan sitter man igjen med mer om man feks har betalt 6 mill for en bolig og kun får igjen 3 vs å ha leid kollektiv til 6 k i måneden? Det koster mer enn 6 k å betale renter, vedlikehold, eiendomsskatt, fellesgjeld osv så bare der er kjøperen i minus. I tillegg kommer de 3 millionene i verditap. Hvis alternativet er å leie samme leilighet til overpris som i dagens marked er det klart det lønner seg å kjøpe men det var ikke alternativet til TS. Det var enten kjøp eller billig kollektiv. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #17 Skrevet 8. juni 2019 Å påstå at det er enten eller blir for dumt. Kan du ikke leie enn 1roms/studioleilighet til 8-10 000 eller går liksom ikke det? Jeg betaler 7500 for min i Trondheim. Anonymkode: 20701...709
AndreasBR Skrevet 8. juni 2019 #18 Skrevet 8. juni 2019 På 6.6.2019 den 14.59, AnonymBruker skrev: Jeg kommer iallefall ikke til å leie til 20 000 i måneden. Hva slags leilighet ser DU etter egentlig? 20k gir deg en GANSKE flott leilighet.. På 6.6.2019 den 15.18, AnonymBruker skrev: Synes det er kvalmt å skulle betale 20 000 for en liten leilighet Wtf? Det er da ikke 20k for en liten leilighet.. 20k er vel 4-roms eller noe.. Skulle jeg leid ut min 2-roms på 43kvm hadde jeg bedt om en .. 12-13 000 tenker jeg.. 1
AndreasBR Skrevet 8. juni 2019 #19 Skrevet 8. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jo fordi å leie, uansett hvor billig leien er, er jo å kaste penger ut vinduet. Nei, absolutt ikke. Slutt å spre slik feilinformasjon. Man får noe i retur, det er ikke sånn at man ikke får noe tilbake. Her: 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #20 Skrevet 9. juni 2019 6 timer siden, AndreasBR skrev: Nei, absolutt ikke. Slutt å spre slik feilinformasjon. Man får noe i retur, det er ikke sånn at man ikke får noe tilbake. Her: Sammenlignet med å eie. Ikke alene i seg selv. Anonymkode: da60c...032
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå