AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #1 Skrevet 6. juni 2019 Hei! Jeg er en 20 år gammel jente. Jeg har ikke fullført vgs (mangler 4 fag for studiekompetanse). Egentlig er jeg veldig faglig sterk, fikk bare 5 og 6 hele ungdomsskolen og vg1. Men pga omsorgssvikt fra begge foreldre, jeg ble kastet ut hjemmefra, spiseforstyrrelser og et veldig dysfunksjonelt miljø rundt meg så gikk vg2 og vg3 til helvete. Dette året har jeg ikke gjort noenting, bare vært syk og ikke hatt stabilt bosted. Jeg får hjelp nå, og det går mye bedre. Jeg ønsker å studere veterinærmedisin neste høst, men frykter at det blir for mye for meg å flytte til utlandet. Har heller ikke lyst til å bo i utlandet, men må jeg så må jeg for å studere veterinær... Det andre alternativet er å ta opp fag gjennom f.eks Sonans og komme inn i Oslo.... Men jeg fikk en del 3’ere jeg må ta opp utenom de 4 fagene jeg mangler, så vet ikke om jeg hadde kommet inn neste høst. Jeg vil aller aller helst studere i Oslo (eller Ås som veterinærhøgskolen flyttes til), men det er helst fordi jeg ikke kjenner noen som studerer i utlandet og er redd for at jeg ikke klarer meg så godt der. Jeg har også ADHD og har forstått det slik at det er mye byråkrati i Østblokk land, + at jeg sikkert får bedre hjelp her i Norge. Hva synes dere jeg bør gjøre? Tusen takk for alle svar!😃 Anonymkode: c0dd3...40e 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #2 Skrevet 6. juni 2019 Jeg syns du skal ta opp fagene og studere her. Høres ut som om du trenger stabilitet rundt deg, og det å flytte til utlandet kan fort oppleves som overveldende. Utlandet løper heller ikke fra deg, så dit kan du reise senere hvis du vil, eventuelt undersøke mulighetene for utveksling. Anonymkode: 35d98...cdd
mjauritz Skrevet 6. juni 2019 #3 Skrevet 6. juni 2019 Men du trenger vel uansett studiekompetanse for å studere i utlandet? Min personlige mening er at hvis du virkelig ønsker å bli veterinær så ville jeg ha tatt opp fag i Norge for så å kommet inn på studiet. Det er lenge å bo i utlandet, og det er nok vanskelig å studere på engelsk, selv om du var faglig sterk i VG1. Jeg tror at hvis du vil studere i utlandet burde du være 100% sikker på at du faktisk ønsker å bo og leve der den perioden også. Det gjør jo heller ingenting å bruke 2 år på å ta opp fag? Har du mistet ungdomsretten? For det kan godt være du kan få plass på en vanlig VGS, eventuelt voksenopplæring
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #4 Skrevet 6. juni 2019 1 minutt siden, mjauritz skrev: Men du trenger vel uansett studiekompetanse for å studere i utlandet? Min personlige mening er at hvis du virkelig ønsker å bli veterinær så ville jeg ha tatt opp fag i Norge for så å kommet inn på studiet. Det er lenge å bo i utlandet, og det er nok vanskelig å studere på engelsk, selv om du var faglig sterk i VG1. Jeg tror at hvis du vil studere i utlandet burde du være 100% sikker på at du faktisk ønsker å bo og leve der den perioden også. Det gjør jo heller ingenting å bruke 2 år på å ta opp fag? Har du mistet ungdomsretten? For det kan godt være du kan få plass på en vanlig VGS, eventuelt voksenopplæring Ja jeg hadde tenkt å ta opp de fagene jeg mangler alene denne høsten og da ikke fått så god karakter som gjennom f.eks Sonans , siden opptaket til utlandet baseres på en opptaksprøve og ikke karakterer. Ja jeg har virkelig ikke lyst å bo i utlandet, men tenkte på det siden da slipper jeg å «kaste» bort enda et år uten å studere😅 For må sannsynligvis bruke 2 år på å ta opp fag! Eneste er å søke på særskilt grunnlag neste høst hvis jeg f.eks er 1 poeng unna grensen, men vet noen om det gjelder for meg fortsatt eller bare rett etter vgs på normert tid 3 år? Anonymkode: c0dd3...40e
mjauritz Skrevet 6. juni 2019 #5 Skrevet 6. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg hadde tenkt å ta opp de fagene jeg mangler alene denne høsten og da ikke fått så god karakter som gjennom f.eks Sonans , siden opptaket til utlandet baseres på en opptaksprøve og ikke karakterer. Ja jeg har virkelig ikke lyst å bo i utlandet, men tenkte på det siden da slipper jeg å «kaste» bort enda et år uten å studere😅 For må sannsynligvis bruke 2 år på å ta opp fag! Eneste er å søke på særskilt grunnlag neste høst hvis jeg f.eks er 1 poeng unna grensen, men vet noen om det gjelder for meg fortsatt eller bare rett etter vgs på normert tid 3 år? Anonymkode: c0dd3...40e Jeg skjønner! Hm, jeg er litt usikker på hva du mener med særskilt grunnlag? Tenker du på vgs opplæring, eller på veterinærstudiene? For jeg tror dessverre ikke du faller innenfor den regelen, for der er de veldig strenge. Du kan jo alltids ta kontakt med samordna for å høre, men det krever en vanvittig dokumentasjon og at det som har skjedd har ene og alene gjort til at de karakterene du har per nå er feil, og da må du ta kontakt med barnevernet (?), NAV, DPS, osv osv, for å få de til å skrive en slik dokumentasjon. Dette tror jeg ikke gjelder hvis du tar opp fag.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #6 Skrevet 6. juni 2019 19 minutter siden, mjauritz skrev: Jeg skjønner! Hm, jeg er litt usikker på hva du mener med særskilt grunnlag? Tenker du på vgs opplæring, eller på veterinærstudiene? For jeg tror dessverre ikke du faller innenfor den regelen, for der er de veldig strenge. Du kan jo alltids ta kontakt med samordna for å høre, men det krever en vanvittig dokumentasjon og at det som har skjedd har ene og alene gjort til at de karakterene du har per nå er feil, og da må du ta kontakt med barnevernet (?), NAV, DPS, osv osv, for å få de til å skrive en slik dokumentasjon. Dette tror jeg ikke gjelder hvis du tar opp fag. Tusen takk😃 Ja jeg mente siden jeg sannsynligvis ikke får til å ta opp alle fag fra vg2 og vg3 på bare 1 år, at jeg da kunne søke på særskilt grunnlag at jeg hadde helt ekstremt dysfunksjonelt på videregående, med barnevern, psykisk sykdom++ Fordi man kan søke om særskilt grunnlag for sånne ting tror jeg, men de godkjenner kanskje bare 1 poeng unna eller noe... Anonymkode: c0dd3...40e 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #7 Skrevet 6. juni 2019 31 minutter siden, AnonymBruker said: Ja jeg har virkelig ikke lyst å bo i utlandet, men tenkte på det siden da slipper jeg å «kaste» bort enda et år uten å studere😅 For må sannsynligvis bruke 2 år på å ta opp fag! Anonymkode: c0dd3...40e Du er veldig ung og har masse tid. Jeg skulle selv ønske at jeg hadde ventet med å studere til jeg var et par og tjue, for da var jeg mer moden for å ta studiene seriøst og hadde mer refleksjonsevne enn da jeg kom rett fra videregående. Anonymkode: e0014...bd4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #8 Skrevet 6. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er en 20 år gammel jente. Jeg har ikke fullført vgs (mangler 4 fag for studiekompetanse). Egentlig er jeg veldig faglig sterk, fikk bare 5 og 6 hele ungdomsskolen og vg1. Men pga omsorgssvikt fra begge foreldre, jeg ble kastet ut hjemmefra, spiseforstyrrelser og et veldig dysfunksjonelt miljø rundt meg så gikk vg2 og vg3 til helvete. Dette året har jeg ikke gjort noenting, bare vært syk og ikke hatt stabilt bosted. Jeg får hjelp nå, og det går mye bedre. Jeg ønsker å studere veterinærmedisin neste høst, men frykter at det blir for mye for meg å flytte til utlandet. Har heller ikke lyst til å bo i utlandet, men må jeg så må jeg for å studere veterinær... Det andre alternativet er å ta opp fag gjennom f.eks Sonans og komme inn i Oslo.... Men jeg fikk en del 3’ere jeg må ta opp utenom de 4 fagene jeg mangler, så vet ikke om jeg hadde kommet inn neste høst. Jeg vil aller aller helst studere i Oslo (eller Ås som veterinærhøgskolen flyttes til), men det er helst fordi jeg ikke kjenner noen som studerer i utlandet og er redd for at jeg ikke klarer meg så godt der. Jeg har også ADHD og har forstått det slik at det er mye byråkrati i Østblokk land, + at jeg sikkert får bedre hjelp her i Norge. Hva synes dere jeg bør gjøre? Tusen takk for alle svar!😃 Anonymkode: c0dd3...40e Jeg har også ADHD og studerte medisin i utlandet. Det var absolutt ingenting for meg. Jeg hatet systemet, lærerne har all makt, og måten jeg levde på var nok heller ikke veldig forsvarlig ... Tok opp noen fag nå, og kommer inn i Norge i en alder av 23 Ville ikke dratt dit spessielt hvis du har ADHD. Jeg hadde ihvertfall dype humørsvingninger. Jeg reflekterer mye. Anonymkode: 01143...fcf
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #9 Skrevet 6. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg hadde tenkt å ta opp de fagene jeg mangler alene denne høsten og da ikke fått så god karakter som gjennom f.eks Sonans , siden opptaket til utlandet baseres på en opptaksprøve og ikke karakterer. Ja jeg har virkelig ikke lyst å bo i utlandet, men tenkte på det siden da slipper jeg å «kaste» bort enda et år uten å studere😅 For må sannsynligvis bruke 2 år på å ta opp fag! Eneste er å søke på særskilt grunnlag neste høst hvis jeg f.eks er 1 poeng unna grensen, men vet noen om det gjelder for meg fortsatt eller bare rett etter vgs på normert tid 3 år? Anonymkode: c0dd3...40e Hvilket land vil du studere i? Jeg skal studere i Øst-Europa neste år (går vg2 nå). og der er det også opptaksprøve og ikke karakterer som gjelder Anonymkode: 5230a...dd5
mjauritz Skrevet 6. juni 2019 #10 Skrevet 6. juni 2019 Men du får ikke støtte fra lånekassen uten studiekompetanse, så da må du eventuelt betale alt av skolepenger og liv i utlandet helt på egenhånd. https://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Utland/krav-og-vilkar-for-a-fa-stotte/generell-studiekompetanse/ Men jeg er altså rimelig sikker på at du må ha generell studiekompetanse for å komme inn, men at det ikke er karakterene men opptaksprøve for å komme inn. Altså, jeg er 99% sikker på at generell studiekompetanse er minstekravet for høyere utdanning på alle utdanningsinstitusjoner som gir en grad som blir "godkjent" i Norge.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #11 Skrevet 6. juni 2019 Du må ha studiekompetanse for å studere i utlandet, ja, ellers vil du ikke komme inn. Men det får du vel til neste høst hvis du tar opp fagene du mangler nå? En viktig forskjell mellom Norge og utlandet når det gjelder fag som medisin og veterinærmedisin, er at i Norge er hovedutfordringen å komme inn på studiet. I utlandet er hovedutfordringen ikke å komme inn, de fleste steder er ikke det så vanskelig, men det kan være beintøft å komme ut igjen med et diplom i hånda. Jeg snakker av erfaring. Og det er ikke tøft bare for dem med dårlige karakterer fra vgs, det er tøft for dem med gode karakterer også. Du må også regne med null hjelp og tilrettelegging mtp ADHDen. Vær også klar over at det at man ikke har tilgang på en fastlege på samme måte som i Norge, gjør at man er ekstra sårbar hvis noe skulle skje. Jeg har studert veterinærmedisin i utlandet selv. Jeg angrer ikke, jeg er glad jeg gjorde det - men det var beintøft, og jeg vet ikke om jeg hadde orket å gjøre det samme igjen. Hvis du reiser til utlandet, må du være innstilt på at du må tilpasse deg systemet. Et system som kan være svært annerledes enn det du er vant til. Det må du bare akseptere. Anonymkode: 8c91e...2e9
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #12 Skrevet 6. juni 2019 For det første må du ha generell studiekompetanse uansett om du skal studere i Norge eller utlandet. For det andre vil du ikke komme inn på særskilt grunnlag i din situasjon. Det er ingen ting i veien for at du kan ta opp fag nå for å få generell studiekompetanse selv om du slet på vgs. For det tredje er det vanskelig nok i seg selv å få jobb som veterinær med utdannelse fra Norge, og enda vanskeligere med utdannelse fra utlandet. Så ville enten tatt opp nok fag for å komme inn i Norge eller satset på en annen utdanning. Anonymkode: 6b760...bb4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #13 Skrevet 6. juni 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er en 20 år gammel jente. Jeg har ikke fullført vgs (mangler 4 fag for studiekompetanse). Egentlig er jeg veldig faglig sterk, fikk bare 5 og 6 hele ungdomsskolen og vg1. Men pga omsorgssvikt fra begge foreldre, jeg ble kastet ut hjemmefra, spiseforstyrrelser og et veldig dysfunksjonelt miljø rundt meg så gikk vg2 og vg3 til helvete. Dette året har jeg ikke gjort noenting, bare vært syk og ikke hatt stabilt bosted. Jeg får hjelp nå, og det går mye bedre. Jeg ønsker å studere veterinærmedisin neste høst, men frykter at det blir for mye for meg å flytte til utlandet. Har heller ikke lyst til å bo i utlandet, men må jeg så må jeg for å studere veterinær... Det andre alternativet er å ta opp fag gjennom f.eks Sonans og komme inn i Oslo.... Men jeg fikk en del 3’ere jeg må ta opp utenom de 4 fagene jeg mangler, så vet ikke om jeg hadde kommet inn neste høst. Jeg vil aller aller helst studere i Oslo (eller Ås som veterinærhøgskolen flyttes til), men det er helst fordi jeg ikke kjenner noen som studerer i utlandet og er redd for at jeg ikke klarer meg så godt der. Jeg har også ADHD og har forstått det slik at det er mye byråkrati i Østblokk land, + at jeg sikkert får bedre hjelp her i Norge. Hva synes dere jeg bør gjøre? Tusen takk for alle svar!😃 Anonymkode: c0dd3...40e hvis du trenger en hånd så kan jeg hjelpe deg. Jeg anbefaler utlandet. Anonymkode: 2b8ca...d19
miramis Skrevet 7. juni 2019 #14 Skrevet 7. juni 2019 Du kan studere veterinær i nord i to år for så å ta resten ferdig i Slovakia (med klassen du har blitt kjent med i Norge). Lavere snitt!
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #15 Skrevet 7. juni 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: For det første må du ha generell studiekompetanse uansett om du skal studere i Norge eller utlandet. For det andre vil du ikke komme inn på særskilt grunnlag i din situasjon. Det er ingen ting i veien for at du kan ta opp fag nå for å få generell studiekompetanse selv om du slet på vgs. For det tredje er det vanskelig nok i seg selv å få jobb som veterinær med utdannelse fra Norge, og enda vanskeligere med utdannelse fra utlandet. Så ville enten tatt opp nok fag for å komme inn i Norge eller satset på en annen utdanning. Anonymkode: 6b760...bb4 Det er ikke vanskelig å få jobb hvis man er villig til å flytte på seg. Mange steder får de omtrent ikke tak i folk. Anonymkode: 8c91e...2e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå