Gå til innhold

Skal være veganer en måned. Noen tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal teste ut hvordan det er å være veganer en måned. Lever sånn ellers på lavkarbo, og vil prøve noe nytt. Jeg har IBS, og det er få karbohydrater jeg kan spise så mye jeg vil av. Tåler max en liten håndfull til hvert måltid av ting jeg ikke tåler så bra (frukt, korn, bønner, enkelte grønnsaker, nøtter og altså max en håndfull til sammen) (Spiser jeg for mye av en ting kommer det "helt" ut igjen :( ) Feks ris og poteter tåler jeg fint.

Lurte på om noen visste om noen gode nettsider med oppskrifter. Og om noen her som har IBS som også er veganer? (allergisk mot melk, liker ikke egg, derfor ikke vegeterianer)

Anonymkode: d2dc9...998

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke spis kjøttdeig

Anonymkode: f750c...93f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

-Green bonanza,

-Vegetarbloggen (det er vegansk selv om det står vegetar)

-Veganamannen

Elsker blomkålris (rasp og stek) og blomkålmos.

Havremelk smaker best naturell men soyamelk er best som sjokolademelk.

Mange gode erstatningsprodukt, smak deg frem! Ikke bli skremt av bomkjøpene. Liv laga liker jeg ikke men elsker det meste fra hälsans kjök.

Anonymkode: 410a7...1fd

AnonymBruker
Skrevet

Oppskrifter er for å lage spesifikke retter. Du trenger ingen spesifikke retter. Du trenger en viss mengde av spesifikke næringsstoffer, satt sammen på en spesifikk måte som kroppen din tåler. Du vet hva du liker og hvor mye du tåler. Nå trenger du bare å stole på deg selv.

Anonymkode: bcc1a...31c

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for tips! 😊 

AnonymBruker
Skrevet

Du har IBS? Da foreslår jeg det motsatte... Det har hjulpet veldig mange med IBS. Bare animalske råvarer. I sin reneste form er det rent kjøtt/sjømat + vann. Krydre maten hvis du ønsker smak. Stek i animalsk fett (smør, ghee, oksefett, andefett, smult og lignende). De fleste tåler også ost. Ser også at de fleste fortsatt drikker kaffe og te, men jeg har aldri likt sånt, så det er ikke et problem for meg. 

Her er en norsk FB-gruppe og her er en internasjonal FB-gruppe, så kan du begynne å lese deg opp på temaet og se om det er noe for deg. Det er overraskende lett å holde seg til når man kommer inn i det.

Anonymkode: 11f21...109

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ville fått en oversikt over hvilken type mat du kan spise, da åpner mulighetene seg mye mer. Tåler du havre? Jeg reagerer på hvete, men havre går som regel greit. Havregrøt med bær, nøtter eller frø om morgenen er fantastisk. 

Finn ut hva du kan spise, så kan du ha det liggende i skap og skuffer:

For eks sesamfrø, solsikkekjerner, gresskarkjerner, linfrø, pinjekjerner, hempfrø, qionoa

Tofu, tempeh (disse to kan være vanskelige å få tak i rimelig om du bor på et mindre sted), soyabiff, soyafarse (finnes rimelig på veganlife.no. Her kan du også finne vegansk ost violife og majones vegenaise som er ganske godt om du liker den slags. Men husk å ikke spise for mye "junk food")

Alle typer bønner, mulig at du reagerer mer på enkelte enn andre. Lurt å bløtlegge og koke lenge. Om du bare har prøvd de som er ferdig bløtlage på butikken, så reagerer jeg mer på noen av de enn de jeg bløtlegger selv

Grønne, brune og røde linser. 

Ulike typer nøtter

Ertepasta, linsepasta, vanlig pasta, soyapasta (høy på protein, men smaken er veeeldig merkelig i begynnelsen og mange som ikke liker den). 

ulike typer bær

Du kan bruke peanøttsmør og kokosmelk i matlaging om du tåler det. Du kan også koke enkelte frukt i for eks linsegryter. Jeg er glad i kombinasjonen røde linser, epler, peanøttsmør, kokosmelk og det er mulig jeg brukte noe annet krydder også, men husker ikke. Jeg bruker ikke oppskrifter, jeg lager mat på slump basret på hva jeg har i skuffer og skap

Ha et utvalg av de grønnsakene og fruktene du tåler i kjøleskapet

Du kan forsøke lage smoothoes av grønnsaker, bær og frukt. Mulig du tåler det bedre da det er mindre fiber i. Bare ikke overdriv smoothiene. Et glass om dagen er nok. 

Ulike plantemelk, bruk gjerne de som har kalsium i seg. 

Det finnes også en rekke prosesserte veganske produkter, jeg ville forsøkt begrense dem noe. De er ofte næringsfattige, proteinfattige (mange veganske og vegetariske burgere er egentlig mer som grønnsak enn noe som burde være en hovedrett). Men du finner burgere, potetmos og den slags om du har lyst på det. 

Så er det jo mye mulighet for å bake akkurat det du vil, om du tåler bakst. 

Jeg har sikkert glemt mye, men det er en begynnelse. 

Husk å ta b12. Om vinteren er det lurt med D3 vitamin, men om dette er kun for en måned så er ikke det nødvendig. Nuvel, mange nordmenn har lave d vitaminnivåer. 

Just now, AnonymBruker said:

Du har IBS? Da foreslår jeg det motsatte... Det har hjulpet veldig mange med IBS. Bare animalske råvarer. I sin reneste form er det rent kjøtt/sjømat + vann. Krydre maten hvis du ønsker smak. Stek i animalsk fett (smør, ghee, oksefett, andefett, smult og lignende). De fleste tåler også ost. Ser også at de fleste fortsatt drikker kaffe og te, men jeg har aldri likt sånt, så det er ikke et problem for meg. 

Skal sies at disse heller ikke blir friske fra mageplagene sine heller, de bare har funnet ut hva de kan spise som de tåler. Om de forsøker spise normalt igjen, så blir de dårlige igjen. Det er derfor ingen god grunn til å gå så ekstremt til verks om man har IBS, man blir ikke kurert fra mageproblemene sine. Man kan finne ut hva man tåler og leve med IBS både som veganer, omnivore og carnivore. Ingen av de er mirakelkurer. Heller ikke den du snakker om her. Det er nok mye sunnere å leve som omnivore, vegetarianer eller veganer, enn carnivore. Alt vi vet innenfor forskning tyder på at å begrense inntak av animalsk gir bedre helse og lengre liv. 

Det er ganske misvisende at noen som går på denne dietten hevder at det er en slags mirakelkur, når det egentlige problemet er sykdom (mage eller annet) som gjør at de må leve restriktivt i matveien. Og man blir ikke frisk, man bare reduserer symptomer ved å unngå det som gjør dem sykere. For eks ved å unngå prosessert, inflammatorisk mat. 

Anonymkode: 931fb...0b8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal sies at disse heller ikke blir friske fra mageplagene sine heller, de bare har funnet ut hva de kan spise som de tåler. Om de forsøker spise normalt igjen, så blir de dårlige igjen. Det er derfor ingen god grunn til å gå så ekstremt til verks om man har IBS, man blir ikke kurert fra mageproblemene sine. Man kan finne ut hva man tåler og leve med IBS både som veganer, omnivore og carnivore. Ingen av de er mirakelkurer. Heller ikke den du snakker om her. Det er nok mye sunnere å leve som omnivore, vegetarianer eller veganer, enn carnivore. Alt vi vet innenfor forskning tyder på at å begrense inntak av animalsk gir bedre helse og lengre liv. 

Det er ganske misvisende at noen som går på denne dietten hevder at det er en slags mirakelkur, når det egentlige problemet er sykdom (mage eller annet) som gjør at de må leve restriktivt i matveien. Og man blir ikke frisk, man bare reduserer symptomer ved å unngå det som gjør dem sykere. For eks ved å unngå prosessert, inflammatorisk mat. 

Hva er dette for et tåpelig resonnement? Hvis man ikke blir kvitt plagene sine, så bør man ikke spise det kostholdet fordi alle skal spise alt? Skal diabetikere spise sukker? Og laktoseintolerante spise melkeprodukter? Diabetikere blir ikke kurert ved å kutte kraftig ned på karbohydrater, men de får færre symptomer, diabetesen blir lettere å håndtere og mange med dia2 kan kutte helt ut medisiner. Og nei, de tåler ikke plutselig karbohydrater etter en periode uten karbohydrater. Dette er et kosthold de bør leve på i hverdagen resten av livet fordi de har en sykdom. Akkurat som med IBS. Man kurerer ikke sine plager slik at man kan spise alt. Man spiser bare mat man tåler slik at man ikke går rundt og har veldig vondt i magen og må akutt på do ørten ganger til dagen.

Og alt innen forskning tyder ikke på at man bør kutte ned på animalsk. Derimot viser studier at helsebevisste vegetarianere er sunnere enn ikke-helsebevisste altetere. Det kan ha noe med å gjøre at det er mindre sannsynlig at den gjennomsnittlige vegetarianeren: røyker, drikker alkohol, ikke trener. Dette er faktorer vi vet har en stor innvirkning på helsa. Og når man sammenligner ikke-helsebevisste vegetarianere med ikke-helsebevisste altetere og helsebevisste vegetarianere med helsebevisste altetere, så ser man at alteterne er sunnere enn vegetarianerne. Så dette tyder på at det er usunt å kutte ut kjøtt. 

Rent kjøtt, til og med ikke rødt kjøtt, har aldri vært bevist helseskadelig. Prosessert kjøtt derimot, som ofte blir servert med hvitt brød, pommes frites og sukkerholdig brus, er bevist helseskadelig.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville fått en oversikt over hvilken type mat du kan spise, da åpner mulighetene seg mye mer. Tåler du havre? Jeg reagerer på hvete, men havre går som regel greit. Havregrøt med bær, nøtter eller frø om morgenen er fantastisk. 

Finn ut hva du kan spise, så kan du ha det liggende i skap og skuffer:

For eks sesamfrø, solsikkekjerner, gresskarkjerner, linfrø, pinjekjerner, hempfrø, qionoa

Tofu, tempeh (disse to kan være vanskelige å få tak i rimelig om du bor på et mindre sted), soyabiff, soyafarse (finnes rimelig på veganlife.no. Her kan du også finne vegansk ost violife og majones vegenaise som er ganske godt om du liker den slags. Men husk å ikke spise for mye "junk food")

Alle typer bønner, mulig at du reagerer mer på enkelte enn andre. Lurt å bløtlegge og koke lenge. Om du bare har prøvd de som er ferdig bløtlage på butikken, så reagerer jeg mer på noen av de enn de jeg bløtlegger selv

Grønne, brune og røde linser. 

Ulike typer nøtter

Ertepasta, linsepasta, vanlig pasta, soyapasta (høy på protein, men smaken er veeeldig merkelig i begynnelsen og mange som ikke liker den). 

ulike typer bær

Du kan bruke peanøttsmør og kokosmelk i matlaging om du tåler det. Du kan også koke enkelte frukt i for eks linsegryter. Jeg er glad i kombinasjonen røde linser, epler, peanøttsmør, kokosmelk og det er mulig jeg brukte noe annet krydder også, men husker ikke. Jeg bruker ikke oppskrifter, jeg lager mat på slump basret på hva jeg har i skuffer og skap

Ha et utvalg av de grønnsakene og fruktene du tåler i kjøleskapet

Du kan forsøke lage smoothoes av grønnsaker, bær og frukt. Mulig du tåler det bedre da det er mindre fiber i. Bare ikke overdriv smoothiene. Et glass om dagen er nok. 

Ulike plantemelk, bruk gjerne de som har kalsium i seg. 

Det finnes også en rekke prosesserte veganske produkter, jeg ville forsøkt begrense dem noe. De er ofte næringsfattige, proteinfattige (mange veganske og vegetariske burgere er egentlig mer som grønnsak enn noe som burde være en hovedrett). Men du finner burgere, potetmos og den slags om du har lyst på det. 

Så er det jo mye mulighet for å bake akkurat det du vil, om du tåler bakst. 

Jeg har sikkert glemt mye, men det er en begynnelse. 

Husk å ta b12. Om vinteren er det lurt med D3 vitamin, men om dette er kun for en måned så er ikke det nødvendig. Nuvel, mange nordmenn har lave d vitaminnivåer. 

Ja jeg må nok eksperimentere litt igjen med hva jeg tåler og ikke tåler. Takk for mange fine tips 😊

AnonymBruker
Skrevet

Husk å avbryt om du reagerer på det. Har selv IBS og prøvde det samme. Resulterte med konstant vrang mage og vekttap. Tipset mitt er å lytte til kroppen😊

Anonymkode: 6d363...f2a

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes en fb gruppe som heter Low footmap for vegans. 

Ellers tenker jeg det må være veldig vanskelig, jeg er vegetarianer selv og skjønner ikke hvordan jeg skulle spist uten mye karbohydrater, siden de fleste av proteinkildene mine kommer fra ting som også har mye karbohydrter. 

Anonymkode: 75bf4...651

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde IBS og sluttet å spise kjøtt. Jeg ble mirakuløst kvitt alle symptomer på mageproblemene.. Forstod ingenting. Jeg kan nå spise nesten hva jeg vil. Tror rett og slett det var kjøttet jeg reagerte på. Nå er jo dette med IBS veldig individuelt hva man reagerer på, men tenkte bare å dele min historie og det er at å kutte ut kjøtt var det lureste jeg gjorde

Anonymkode: 1703c...748

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er en norsk FB-gruppe og her er en internasjonal FB-gruppe, så kan du begynne å lese deg opp på temaet og se om det er noe for deg. Det er overraskende lett å holde seg til når man kommer inn i det.

Har prøvd carnivore, og ja hadde nesten helt problemfri mage (søvnproblemer og cravings forsvant også) Er nettopp gått over på lavkarbo fra zc. Jeg får rett og slett dårlig samvittighet av å spise så mye kjøtt. 😕 Visste ikke at de hadde egne facbook sider.

Har gitt opp tanken om å ha et fast, normalt kosthold. Kommer nok til å gå carnivore igjen i fremtiden for en "reset". Jeg liker å eksperimentere med ting, og vil prøve veganer en periode nå. Hvis det funker fint kommer jeg nok til å fortsette med "veganermåner" i fremtiden ogåså :)

(Jeg tåler ikke ost 😭)

Takk for tips ☺️ (selv om det ikke var helt det jeg spurte om ^^ )

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er dette for et tåpelig resonnement? Hvis man ikke blir kvitt plagene sine, så bør man ikke spise det kostholdet fordi alle skal spise alt?

? Tror du misforstod hva jeg skrev. Man kan leve symptomfritt som omnivore, veganer, vegetarianer om man finner ut hvilken mat man ikke tåler. Å så ekstremt til verks at man spiser en håndfull matvarer er noe man burde gjøre som absolutt siste utvei. Og da med tett oppfølging hos lege. 

Om du har intoleranse mot karbohydrater (det kan påvises ved testing) så burde du få oppfølging av lege og ikke søke råd på forum. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde IBS og sluttet å spise kjøtt. Jeg ble mirakuløst kvitt alle symptomer på mageproblemene.. Forstod ingenting. Jeg kan nå spise nesten hva jeg vil. Tror rett og slett det var kjøttet jeg reagerte på. Nå er jo dette med IBS veldig individuelt hva man reagerer på, men tenkte bare å dele min historie og det er at å kutte ut kjøtt var det lureste jeg gjorde

Får mangeproblemer igjen om jeg spiser kjøtt en dag forresten, så det er helt klart noe som fungerer for meg :)

Det er jo ingen fasitsvar på dette, og kan hende det var noe annet med meg og jeg fikk IBS fordi det var de symptomene som lignet mest

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Har prøvd carnivore, og ja hadde nesten helt problemfri mage (søvnproblemer og cravings forsvant også) Er nettopp gått over på lavkarbo fra zc. Jeg får rett og slett dårlig samvittighet av å spise så mye kjøtt. 😕 Visste ikke at de hadde egne facbook sider.

Oi, om du har spist veldig lite fiber i det siste, så er det nok litt dumt å gå rett på vegansk da det er mye fiber i det kostholdet. (Det går an med vegansk lavkarbo, men ville ikke anbefalt det, spesielt ikke til de som ikke har spist rent vegansk før). Magen må gradvis venne seg til fiber. Om man går fra lite fiber til rikelig over natten kommer du nok til å merke det på magen. Når man bytter mellom kosthold er det lurt å ta det gradvis. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk å avbryt om du reagerer på det. Har selv IBS og prøvde det samme. Resulterte med konstant vrang mage og vekttap. Tipset mitt er å lytte til kroppen😊

Anonymkode: 6d363...f2a

Kommer ikke til å spise slik om jeg hele tiden har vondt. Regner uansett med at jeg vil bli dårlig i starten når jeg prøver å finne ut av ting. Er uansett bare for en måned som er planen :) 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes en fb gruppe som heter Low footmap for vegans. 

Ellers tenker jeg det må være veldig vanskelig, jeg er vegetarianer selv og skjønner ikke hvordan jeg skulle spist uten mye karbohydrater, siden de fleste av proteinkildene mine kommer fra ting som også har mye karbohydrter. 

Anonymkode: 75bf4...651

Jeg fikk opp føtter når jeg søkte på det 😂 fooDmap du mente selvfølgelig haha

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært vegeterianer tidligere (2 år) og var alltid syk med et eller annet i tillegg til IBS. men da hadde jeg ikke kuttet ut melk, så det kan være en grunn. Fint å høre at du ble frisk :) Om løsningen er like enkel for meg hadde jeg blitt sjeleglad xD men tror nok ikke det :(

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, om du har spist veldig lite fiber i det siste, så er det nok litt dumt å gå rett på vegansk da det er mye fiber i det kostholdet. (Det går an med vegansk lavkarbo, men ville ikke anbefalt det, spesielt ikke til de som ikke har spist rent vegansk før). Magen må gradvis venne seg til fiber. Om man går fra lite fiber til rikelig over natten kommer du nok til å merke det på magen. Når man bytter mellom kosthold er det lurt å ta det gradvis. 

Gikk fra høykarbo til zero carb. Gikk fint det (eller ble skikkelig dårlig men det gikk over 😂) lavkarbo til høykarbo er nok enklere vil jeg tro. (Vel det finner jeg nok ut av)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Gikk fra høykarbo til zero carb. Gikk fint det (eller ble skikkelig dårlig men det gikk over 😂) lavkarbo til høykarbo er nok enklere vil jeg tro. (Vel det finner jeg nok ut av)

Om du spiser en del plantefett i begynnelsen går det sikkert greit. Er jo de som lever på lavkarbo vegansk, personlig ville jeg ikke anbefalt det som livsstil da vi nylig hadde en stor studie som viste at de på lavkarbo levde kortere enn de som har mer balansert ratio av carbs, protein og fett. I en begrenset tidsperiode for å finne ut av mageproblemer, sure. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke spis kjøtt, fisk, ost, egg, melk. Spis kun plantebasert mat.

Anonymkode: a1394...5c0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...