Gå til innhold

Geografi-rebus-tråden

Gaiko

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Gaiko skrev:

Lindesnes?

Lindes = visk, hvordan får du til det? Nes er rett nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Arabella skrev:

Tørrnes?

I Tysfjord? Men er det en turistattraksjon? Gikk i hvert fall meg hus forbi da jeg var der!

Men du er i rett landsdel, i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Arabella skrev:

Vinterfenomen+vokal+vekst, +forsvarsanlegg (severdighet i Østfold)

Isegran fort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Vox_populi skrev:

Just presis!

Må være en meget lokal turistattraksjon

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gaiko skrev:

Fuglepigger-konsonant+ikke her, +brann (severdighet i Vestfold)

Færder fyr

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Gaiko skrev:

Riktig!

Jeg skal ærlig innrømme at jeg tok sjansen på at det måtte bli Færder. Jeg leste masse om fuglepigger, men fant ingen "fær?"-betegnelse. Hvilken er den manglende konsonanten?

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg skal ærlig innrømme at jeg tok sjansen på at det måtte bli Færder. Jeg leste masse om fuglepigger, men fant ingen "fær?"-betegnelse. Hvilken er den manglende konsonanten?

Bokstaven J. Fjær er jo de "piggene" som vokser ut av fugler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, bullehurk skrev:

Må være en meget lokal turistattraksjon

Det er nok heller slik at alt du ikke vet, kan fylle mange bøker. Både selve Slettnes fyr, verdens nordligste, og det slette (!) naturreservatet helt nord på Europas fastland er imponerende og vel verdt et besøk eller to. Spesielt populær blant utlendinger. 
Turistattraksjonen er i en helt annen klasse enn to andre severdigheter som nylig er nevnt i tråden: Færder fyr og Isegran fort. 
Angående det siste er det min tur til å avsløre min uvitenhet: Jeg ante ikke engang at det FANTES turistattraksjoner i Østfold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gaiko skrev:

Bokstaven J. Fjær er jo de "piggene" som vokser ut av fugler.

Selvfølgelig! Nå ble jeg flau :rodme:. Jeg tenkte ikke over at den manglende bokstaven kunne stå på en annen plass. Jeg gikk utifra at det var en annen betegnelse på fuglepigger. Misforståelsen førte i alle fall til at jeg fikk ny kunnskap. :)

Fuglepigger og Fuglenett | Norges største utvalg | fuglepigger.com‎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Vox_populi skrev:

Det er nok heller slik at alt du ikke vet, kan fylle mange bøker. Både selve Slettnes fyr, verdens nordligste, og det slette (!) naturreservatet helt nord på Europas fastland er imponerende og vel verdt et besøk eller to. Spesielt populær blant utlendinger. 
Turistattraksjonen er i en helt annen klasse enn to andre severdigheter som nylig er nevnt i tråden: Færder fyr og Isegran fort. 
Angående det siste er det min tur til å avsløre min uvitenhet: Jeg ante ikke engang at det FANTES turistattraksjoner i Østfold!

:fy_fy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, Arabella skrev:

:fy_fy:

Om du har en kommentar, er det fint om du heller kan uttrykke den i ord. Hva den merkelige lille tegningen over monne bety, aner jeg dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vox_populi skrev:

Om du har en kommentar, er det fint om du heller kan uttrykke den i ord. Hva den merkelige lille tegningen over monne bety, aner jeg dessverre ikke.

Den sier mer enn tusen ord. "Fy fy!" å være så uvitende at du ikke vet at finnes severdigheter i Østfold, som på mange andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Arabella skrev:

Den sier mer enn tusen ord. "Fy fy!"

Den sier akkurat like mye som null ord – når man ikke forstår hva den skal bety. Men det er vel hensikten også – den skal virke intimiderende og ekskluderende.
Jeg er rimelig godt kjent i vårt land, men i Østfold har jeg funnet fint lite av interesse for turister. Akkurat den oppfatningen virker det som jeg ikke er alene om: I Sogn og Fjordane kryr det av turister fra alle verdens kanter, men i Østfold: ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...