Olaug Olsen Skrevet 6. juni 2019 #1 Skrevet 6. juni 2019 Katten min blir råforet med VOM. Hun har tilgang på tørrfor hele dagen. Katten er utekatt, og jeg ønsker å få henne litt opp i vekt. Jeg var dum og gav henne andebryst. Dette var rester fra dagen før. Jeg tenkte at hun tåler sikkert kjøtt bra, siden hun daglig spiser vom. Jeg gav henne fra dette andebrystet. Hva skjedde? Hun fikk diare, og jeg måtte tilbringe kvelden med vaskeklut og grønnsåpevann. Nå er jeg bekymret for helsen til pus. Jeg håper det bare var en enkeltstående episode. Hva bør jeg gjøre, om hun har diare i dag også...?
Tran09 Skrevet 6. juni 2019 #2 Skrevet 6. juni 2019 La henne drite seg ferdig, det går bra Katter har noe enzymer som gjør at når de først ikke tåler noe eller noe er tungt å fordøye som museskjelett, så drites det skikkelig. om hun driter i morgen også så er det på tide å ta en tur til dyrlegen, men enn så lenge går det bra. 2
Olaug Olsen Skrevet 6. juni 2019 Forfatter #3 Skrevet 6. juni 2019 Akkurat nå, Tran09 skrev: La henne drite seg ferdig, det går bra Katter har noe enzymer som gjør at når de først ikke tåler noe eller noe er tungt å fordøye som museskjelett, så drites det skikkelig. om hun driter i morgen også så er det på tide å ta en tur til dyrlegen, men enn så lenge går det bra. Takk for dette. Ja, jeg lurer på om jeg skal gi henne mindre mat enn vanlig, i noen timer...
Tran09 Skrevet 6. juni 2019 #4 Skrevet 6. juni 2019 1 time siden, Olaug Olsen skrev: Takk for dette. Ja, jeg lurer på om jeg skal gi henne mindre mat enn vanlig, i noen timer... Bare ikke reduser tilgangen til vannet så kan du måte henne som vanlig. Da hjelper du med å la hebbe basje ut det som ut må 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #5 Skrevet 6. juni 2019 Vann må pus få. Du kan også koke fisk og blande med kokt potet eller kokt ris å gi pusen for å få magen på rett vei igjen. And er ganske fett, så det er nok derfor det gikk dritt.... Anonymkode: ab652...64a 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #6 Skrevet 6. juni 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vann må pus få. Du kan også koke fisk og blande med kokt potet eller kokt ris å gi pusen for å få magen på rett vei igjen. And er ganske fett, så det er nok derfor det gikk dritt.... Anonymkode: ab652...64a Fett og sannsynligvis noe krydder (deriblant salt) betyr at ting går dritt! (pun intended) Anonymkode: 53cfd...551 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #7 Skrevet 6. juni 2019 Støtter forslaget om kokt fisk og ris. Gi katten små porsjoner flere ganger i løpet av dagen. Ikke alle dyr tåler alt slags kjøtt. Jeg har nå en hund som ikke tåler kylling. Da får hunden diare, selv om kylling ofte er brukt som fôr til dyr med sart mage. Torsk, derimot, fungerer veldig fint. Zoolac (probiotikum med melkesyrebakterier), eller litt yoghurt naturell hvis katten tåler det, kan også bidra til å stabilisere magen. Anonymkode: 4c9f7...2e4 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #8 Skrevet 8. juni 2019 Mine katter får hva som helst, alle typer fisk og kjøtt, kokt og rått men for det meste rått, blandet med frukt og grønnsaker. Har foret dem slik siden jeg fikk dem for 7-8 år siden og har aldri sett at de har hatt diare, men en sjelden gang kan de kaste opp all maten de har spist, noe jeg også har sett når de har spist mus ute. Jeg vet at hunder som går over fra tørrfor til råforing kan kaste opp eller få diare i overgangen. Tipper at dette er bare en reaksjon på noe uvant, kanskje det var krydder på andebrystet også. Anonymkode: c225a...595 1
Olaug Olsen Skrevet 9. juni 2019 Forfatter #9 Skrevet 9. juni 2019 (endret) På 8.6.2019 den 17.46, AnonymBruker skrev: Mine katter får hva som helst, alle typer fisk og kjøtt, kokt og rått men for det meste rått, blandet med frukt og grønnsaker. Har foret dem slik siden jeg fikk dem for 7-8 år siden og har aldri sett at de har hatt diare, men en sjelden gang kan de kaste opp all maten de har spist, noe jeg også har sett når de har spist mus ute. Jeg vet at hunder som går over fra tørrfor til råforing kan kaste opp eller få diare i overgangen. Tipper at dette er bare en reaksjon på noe uvant, kanskje det var krydder på andebrystet også. Anonymkode: c225a...595 Det var ikke krydder på andebrystet. Min katt har hatt diabetes. Hun fikk remisjon etter at jeg startet råforing. Jeg tør ikke gi henne frukt og grønnsaker på grunn av hennes noe spesielle helsesituasjon. Hun er utekatt. Ergo kan hun spise gress, om hun føler for det. Hun får råfor to ganger daglig, etter avtale med veterinær. Hun har tilgang på tørrfor hele døgnet, for at ikke hun skal få for lavt blodsukker. Etter remisjonen, har hun hatt tendenser til veldig lavt blodsukker. Derav tørrforet. Endret 9. juni 2019 av Olaug Olsen
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #10 Skrevet 10. juni 2019 15 timer siden, Olaug Olsen skrev: Det var ikke krydder på andebrystet. Min katt har hatt diabetes. Hun fikk remisjon etter at jeg startet råforing. Jeg tør ikke gi henne frukt og grønnsaker på grunn av hennes noe spesielle helsesituasjon. Hun er utekatt. Ergo kan hun spise gress, om hun føler for det. Hun får råfor to ganger daglig, etter avtale med veterinær. Hun har tilgang på tørrfor hele døgnet, for at ikke hun skal få for lavt blodsukker. Etter remisjonen, har hun hatt tendenser til veldig lavt blodsukker. Derav tørrforet. Hvordan får en katt diabetes og hvordan ble det påvist? Er det vanlig at katter får diabetes? Aldri hørt om slikt jeg. Anonymkode: 1a526...e78 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #11 Skrevet 10. juni 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan får en katt diabetes og hvordan ble det påvist? Er det vanlig at katter får diabetes? Aldri hørt om slikt jeg. Anonymkode: 1a526...e78 Katter kan få sykdommer som mennesker. Våde hjerteproblemer, demens, diabetes etc Anonymkode: f406e...4dc 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå