Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker så sårt å komme inn på rettsvitenskap til høsten, da spesielt i Bergen. 

Søkertallet har aldri vært høyere enn i år, akkurat det året jeg skal søke(!!). Jus i Bergen er det mest søkte studiet i Norge. I år er søkertallet på 1855, mens det i 2018 var på 1771 (med et snitt på 59.2), i 2017 på 1705 (58.4). Begge de tidligere årene har snittet økt med nærmest en karakter, da 0.8 og 0.7. Det skal sies at søkertallet økte med 84 i år, 66 i 2018 og 113 i 2017. Altså det er jo vanskelig å forutse om snittet øker, men vil snittet mest sannsynlig øke drastisk? Sammenlignet med tidligere år, tror dere snittet øker mer enn det har gjort tidligere? :( 

Setter pris på refleksjon, hilsen bekymret jente.

Anonymkode: 0858b...a94

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg i hvert fall får 60.2 i snitt. Uten at en kan være for sikker, tror dere det holder?
Og er det eventuelt mulig å komme inn på studiet dersom en havner noen poeng bak hovedopptaket?

TS

Skrevet

Om du får 60,2 i snitt er det ingen grunn til bekymring :) Ingen andre i historien har greid mer enn 6,0 i snitt, og du ligger altså an til over ti ganger så mye! Selv hadde jeg er snitt på 5,32 med åtte seksere og 17 femmere på vitnemålet, men det blir jo altfor svakt i denne sammenhengen :)

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Hedersbrukeren skrev:

Om du får 60,2 i snitt er det ingen grunn til bekymring :) Ingen andre i historien har greid mer enn 6,0 i snitt, og du ligger altså an til over ti ganger så mye! Selv hadde jeg er snitt på 5,32 med åtte seksere og 17 femmere på vitnemålet, men det blir jo altfor svakt i denne sammenhengen :)

Man får tilleggspoeng i form av alderspoeng, realfagspoeng, språkpoeng, kjønnspoeng osv. Er flere studier der det kreves over 6 snitt. 

Anonymkode: 89388...872

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Hedersbrukeren skrev:

Hæ? Jo? Ekstra poeng teller med, type realfag, militære og alderspoeng. Mange studier har over 6

Anonymkode: a4eb8...c0a

Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får tilleggspoeng i form av alderspoeng, realfagspoeng, språkpoeng, kjønnspoeng osv. Er flere studier der det kreves over 6 snitt. 

Det er meg bekjent ikke mulig å få et snitt over 6, nei. Nå var det slik at min mattelærer sa at om han kunne gitt meg 8, så ville han gjort det, men han kunne ikke gi høyrere enn 6. Og kan man ikke få høyere enn 6, så kan heller ikke snittet overstige 6, det er jo enkelt nok :)

Endret av Hedersbrukeren
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Hedersbrukeren skrev:

Det er meg bekjent ikke mulig å få et snitt over 6, nei. Nå var det slik at min mattelærer sa at om han kunne gitt meg 8, så ville han gjort det, men han kunne ikke gi høyrere enn 6. Og kan man ikke få høyere enn 6, så kan heller ikke snittet overstige 6, det er jo enkelt nok :)

Og likevel må man ha 6,7 i snitt for å komme inn på medisin i oslo. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Jo? Ekstra poeng teller med, type realfag, militære og alderspoeng. Mange studier har over 6

Anonymkode: a4eb8...c0a

Niks. Men om du mener at mange studier har over 6 konkurransepoeng som grense, så stemmer selvsagt det. Noen studier har plass til alle som søker, altså er det ingen grense, men det finnes da ingen som har under 6 konkurransepoeng. Skulle man få 2 i alle fag får man i hvert fall 20 konkurransepoeng, så det er vel det laveste det er mulig å oppnå :)

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Hedersbrukeren skrev:

Det er meg bekjent ikke mulig å få et snitt over 6, nei. 

Ja, det er ikke noe som heter over 6 i snitt, jeg skulle akkurat til å påpeke det selv. Man kan ha 60 poeng, men ikke noe "over 6 i snitt". 6,0 er maks og det ville isåfall betydd 6-ere på alt teoretisk sett. 

Anonymkode: 85e28...a38

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

6,7 er ikke noe snitt. 67 poeng, heter det. Snittet kan være maks 6,0. Det betyr 6-ere på alt. Snittet kan ikke være 6,7, ei heller står det på Samordnaopptak "6,7". Der står det 67 poeng sånn ca. 

Anonymkode: 85e28...a38

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Virkelig? Godt gjort når høyeste oppnåelige karakter er 6, det må jeg si :)

Men Beatles hadde jo låten hvor det var snakk om å elske en jente «eight days a week», så er visst noen som på forunderlig vis greier å sprenge det man skulle tro var endelige grenser :)

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker så sårt å komme inn på rettsvitenskap til høsten, da spesielt i Bergen. 

Søkertallet har aldri vært høyere enn i år, akkurat det året jeg skal søke(!!). Jus i Bergen er det mest søkte studiet i Norge. I år er søkertallet på 1855, mens det i 2018 var på 1771 (med et snitt på 59.2), i 2017 på 1705 (58.4). Begge de tidligere årene har snittet økt med nærmest en karakter, da 0.8 og 0.7. Det skal sies at søkertallet økte med 84 i år, 66 i 2018 og 113 i 2017. Altså det er jo vanskelig å forutse om snittet øker, men vil snittet mest sannsynlig øke drastisk? Sammenlignet med tidligere år, tror dere snittet øker mer enn det har gjort tidligere? :( 

Setter pris på refleksjon, hilsen bekymret jente.

For å være seriøs med tanke på det du egentlig lurer på: vi kan ikke vite hva poenggrensen blir, men det vil overraske meg om den stiger ytterligere og blir minst 60,3. Med 60,2 ligger du veldig godt an, men noen garanti kan ikke gis :)

AnonymBruker
Skrevet

Vær så snill. Ikke start på jusstudiet. Du kommer til å forstå hva jeg mener om ca 2 år. 

Det er ekstremt overvurdert og det utdannes veldig mange jurister i dag. Studiet er ekstremt utfordrende og krever gode resultater og strukturert jobbing. De fleste jeg er sammen med leser hver eneste dag fra starten av semesteret, men ender likevel opp med C og D på eksamen. 

Anonymkode: 8fd2d...707

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vær så snill. Ikke start på jusstudiet. Du kommer til å forstå hva jeg mener om ca 2 år. 

Det er ekstremt overvurdert og det utdannes veldig mange jurister i dag. Studiet er ekstremt utfordrende og krever gode resultater og strukturert jobbing. De fleste jeg er sammen med leser hver eneste dag fra starten av semesteret, men ender likevel opp med C og D på eksamen. 

Anonymkode: 8fd2d...707

Må du gi deg. Bare fordi du er misfornøyd og vennene dine ikke gjør det «bra nok» så er ikke det grunn til å si at det ikke er noe for Ts eller andre. Med det refleksjonsnivået er det kanskje du som er på feil studie 

Hilsen jurist som trivdes på studiet (til tross for en og annen C på eksamen) og elsker å med jussen i dag. 

Anonymkode: 9c8cf...f97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, dere! ☺️

Ja, er selvsagt poenggrensen jeg mener, men det er vel selvsagt ...

Vel, jeg setter pris på at dere deler egne erfaringer, og tar alt med en klype salt. Jeg kan skjønne at jusstudiet kan framstå overvurdert for noen, men jeg starter på jusstudiet ettersom jeg  har egenskaper og evner som gjør at jeg tror dette kan være noe for meg. Kan du forklare hvorfor du fant det å være såpass overvurdert?

Jeg er jo litt nervøs for hvor krevende jeg personlig kommer til å synes studiet er. Kan dere utdype hvorfor dere fant det krevende? Hva tror dere gjør at karakterene ikke strakk til, er det vanskelig å få grep på fagene, eller er det vanskelig å skrive akademisk korrekt? 

Liker å lese ulike synspunkter, og håper også dere kan komme med tips dersom dere har det. :) Jeg kommer uansett til å starte. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, dere! ☺️

Ja, er selvsagt poenggrensen jeg mener, men det er vel selvsagt ...

Vel, jeg setter pris på at dere deler egne erfaringer, og tar alt med en klype salt. Jeg kan skjønne at jusstudiet kan framstå overvurdert for noen, men jeg starter på jusstudiet ettersom jeg  har egenskaper og evner som gjør at jeg tror dette kan være noe for meg. Kan du forklare hvorfor du fant det å være såpass overvurdert?

Jeg er jo litt nervøs for hvor krevende jeg personlig kommer til å synes studiet er. Kan dere utdype hvorfor dere fant det krevende? Hva tror dere gjør at karakterene ikke strakk til, er det vanskelig å få grep på fagene, eller er det vanskelig å skrive akademisk korrekt? 

Liker å lese ulike synspunkter, og håper også dere kan komme med tips dersom dere har det. :) Jeg kommer uansett til å starte. 

TS

Det som er mest krevende med studiet er karakterpresset. Man hjernevaskes nærmest til å tro at man ikke har noe der å gjøre og at man vil være arbeidsledig hvis man ikke får et rent A snitt. Jeg tenker at studiet kommer naturlig for mange og for andre må det mye lesing til. Studieteknikk er viktig og det lærer man seg underveis. Anbefaler praksisordning/trainee opphold. Slik fikk jeg meg jobb som adv. flm til tross for karakterer som tidligere nevnt. Hvis du er interessert i jussen er nok dette et spennende og givende studie, lykke til! 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som er mest krevende med studiet er karakterpresset. Man hjernevaskes nærmest til å tro at man ikke har noe der å gjøre og at man vil være arbeidsledig hvis man ikke får et rent A snitt. Jeg tenker at studiet kommer naturlig for mange og for andre må det mye lesing til. Studieteknikk er viktig og det lærer man seg underveis. Anbefaler praksisordning/trainee opphold. Slik fikk jeg meg jobb som adv. flm til tross for karakterer som tidligere nevnt. Hvis du er interessert i jussen er nok dette et spennende og givende studie, lykke til! 

Er det ikke vanskelig å få praksis også? Mange om beinet og karakterer er viktig?

Anonymkode: 2d1e3...07b

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke vanskelig å få praksis også? Mange om beinet og karakterer er viktig?

Anonymkode: 2d1e3...07b

Kommer vel an på hvor man søker. Hvis man søker hos BAHR er nok konkurransen hardere enn om man velger å sende ut søknader til mindre firmaer eller arbeide i frivillige organisasjoner (jusshjelp/jussbuss o.l). Jeg deltok i UIO sin praksisordning og fikk jobb i firmaet jeg var i praksis hos. Det er viktigere å få en fot innenfor enn hvor man er i (studierelevant) praksis hos, etter min erfaring :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...