Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jobbet i barnehage og SFO, men ikke som støttekontakt før - noe jeg kunne tenkt meg å jobbe som 🙂

Er det noen her som har erfaring med å jobbe som støttekontakt, både positive og negative?

Hvilke alder grupper er det man må jobbe med? Alle aldre? Lønn osv?

Er det noen krav (noen spesiell utdanning) eller at man må ha førerkort? (Det har jeg ikke)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke jobbet som støttekontakt, men jobber i barnevernet og jobber derfor i perioder tett med støttekontakter til forskjellige barn og unge. 

Mange opplever det som veldig positivt når det er en god kjemi med familien og støttekontakten, og personen som skal ha støttekontakt. Det er likevel viktig å vite at noen som har behov for støttekontakt har ekstra utfordringer som kan være krevende å arbeide med. En støttekontakt arbeider hverken klinisk eller terapeutisk, så det er jo selvfølgelig ikke din jobb å "fikse" personen, men det å være tilstede og å kunne en del om hva personen kanskje sliter med og regulere egen atferd i forhold til dette kan sikkert være litt å sette seg inn i. Det har vært noen episoder hvor ungdommen har utagert når støttekontakten har vært sammen med personen, og at dette har vært tøft for støttekontakten å stå i. Det kan være situasjoner som at man er på f.eks. bowling og det går galt, og ungdommen begynner å bråke med ansatte eller andre spillere, eller det kan være at ungdommen får et angstanfall på et kjøpesenter og blir borte for deg. Merk at dette som oftest er ungdommer som blir matchet med noen som har mye erfaring og god greie på problematikken, og ikke noe som du må forvente at vil hende med deg. 

Det er jo en stor forskjell på hvordan opplevelsen er med hva slags problematikk det er snakk om. Noen trenger bare en ekstra kamerat å være sammen med, noen har kanskje fysiske handicap, noen foreldre trenger avlastning, også er det de som kan være f.eks. lettere psykisk utviklingshemmet og har atferdsvansker som gjør at de trenger å sosialisere seg med andre under trygge rammer. 

Du kan jobbe med alle aldersgrupper ja. Jeg jobber som sagt i barnevernet, så jeg har mest erfaring med barn og unge og deres støttekontakter. Jeg vet også at det er støttekontakter for voksne, men da er det som regel godt voksne som blir støttekontakt. Det er en stor jobb å "matche" støttekontakt og bruker, og da ser de ofte på alder, kjønn, utfordringer, erfaring, osv. Hvis du ikke har relevant utdanning eller erfaring så vil de nok mest sannsynlig matche deg med en person hvor dette strengt tatt ikke er spesielt nødvendig heller. 

Lønn er jeg litt usikker på. Lurer på om det ikke er rundt 150-200,-/timen + betalte aktiviteter? Litt usikker her. Kommer nok litt an på :) 

Noen må ha førekort, andre er det ikke behov for. Noen støttekontakter tar med seg barn fra dårlig stilte familier på kino, cafe og hjelper med lekser, og da er ikke førekort noe som trengs. Jobber du med utagerende ungdom hvor ting kan krasje litt, så ville jeg nok ha hatt lappen for å kunne kjøre ungdommen hjem heller enn å sette seg på bussen osv. Men dette er noe de som jobber med det har god greie på, og er helt klar over.  

Anonymkode: 1830b...9da

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar! 😄

Skal på jobbintervju i morgen, så glad jeg leste svaret ditt nå 😊

• 1 år senere...
Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...