Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg og samboer skal studere til høsten, og jeg lurer på hvordan dette skal gå rundt for oss. Vi får lån og stipend på ca. 173 000kr hver. Han må ha PC til skolestart og dette er ikke noe vi får fra skolen osv, men vi får nok ordnet en relativt billig og bra en på en eller annen måte. Han har ikke jobb ved siden av, men jeg jobber fulltid nå for å prøve å spare inn så mye som mulig til skolestart, og kommer til å jobbe på kveldene og i helgene ved siden av skole i begge jobbene jeg har. I tillegg koster skolen ca. 63 000kr å gå på. 

Slik ser budsjettet vårt ca. ut (per pers): 

- Husleie 4000kr (totalt 8000kr - inkludert strøm, TV, internett, osv.)
- Mat- og husholdningsartikler: 2000kr (selv om jeg tror vi holder oss under det)
- Buss og reise: 450kr
- Nettjenester (Spotify, lagringssky og Netflix): 200kr
- Telefonregning: 700kr (avbetaling + abo med Telenor Swap)
- Trening: 399kr/mnd (med binding til februar 2020)
- Totalt: 7 750kr/mnd før sparing, shopping (ikke at vi shopper så mye, men), kos og gøy. Hvis jeg regner det riktig sitter jeg igjen med ca. 1400kr/mnd til andre ting, men vi begge tar lappen nå i sommer og skal bruke en sparekonto på 100 000kr vi har på å kjøpe bil osv. Så drikker jeg brus og han snuser, men begge kutter ned og skal kutte ut til skolestart. Jeg regnet ut at jeg personlig bruker nok lett 500kr/mnd på brus og han 700kr på snus liksom..

Men er dette et realistisk budsjett? Må også kjøpe en del skolebøker og utstyr og sånt, men regner max 3000kr på det (til sammen), da vi får tak i det meste brukt fra andre elever på skolen før oss. Dere som sitter igjen med mellom 1000kr til 0kr i mnd (hvis dere er heldige), hva gjør dere for å spare inn mest mulig? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Maks 3K for bøker for 2 studenter høres litt optimistisk ut, da må du nesten kjøpe alt brukt. Pensumbøker kan fort koste over tusen kroner om man er uheldig. Men det er ikke alltid man trenger bøker, det er noe man finner ut etterhvert. 

Anonymkode: 9e04c...977

• Liker 8
Skrevet (endret)

Ikke kjøp pensumbøker før du må, lån de på biblioteket eller kjøp brukt. Mange studenter må jobbe og det må dere også, men man trenger ikke mange vakter i måneden før det holdet. Du kan leve veldig behagelig på 10k hver i måneden. Man får jo uansett storstipend i august som man kan bruke på PC, bøker eller noe annet.

Forresten så burde han også jobbe ved siden av, ikke bruk sparepengene dine på å fø han.

Endret av funginger
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Pappa. Uten han hadde jeg gått personlig konkurs for 5 år siden. 

Anonymkode: e993d...806

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke la han slippe unna å jobbe! Han må også bidra til at dere får dette til å gå rundt! Og sørg for all del å skrive eierbrøk for bilen inn i samboerkontrakten!

Anonymkode: d6e3a...24f

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Start med å låne pensumbøker. Noen bøker er viktigere enn andre. Det finner du ut av etter hvert. Da kan du kjøpe. Utdrag/kapitler fra bøker kan du bare kopiere. 

MÅ dere ha bil? Husk at bensin, forsikringer osv koster. Jeg klarte meg i 5 år som student og 3 år i jobb uten bil. Gikk og tok buss. 

Begge burde jobbe litt, ja. En liten deltidsjobb hjelper mye.

Anonymkode: cc06d...4a8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Husk forsikring og vegavgift. Det kommer fort på 600 eller mer i måneden. Penger til reperasjoner må dere også ha. 

Anonymkode: ef714...c2e

AnonymBruker
Skrevet

Spotify har studentrabatt. Ved å spise noen vegetariske middager i uka kan dere også spare penger på. I starten brukte jeg mye penger på pensum, så jeg har blitt flinkere til å låne på biblioteket. Oppmuntre han absolutt til en liten jobb på kveldstid og i helgene, kinoen her feks søker hele tiden og da er det bare å «shoppe» de vaktene man vil (perfekt for studenter).

Anonymkode: 195c2...d3c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine tips:

- Jobb ved siden av. Jeg jobber to kvelder i uken, og det passer meg veldig fint. Du kan ikke finne deg i at samboeren din ikke skal jobbe.

- Kjøper kun kjøtt og fisk fra - 40 %-hylla i butikken (kort holdbarhet). Fryser ned hvis jeg ikke skal ha akkurat den dagen. Kjøper andre ting enn kjøtt derfra også, hvis det er noe jeg får bruk for.

- Handler grønnsaker i innvandrerbutikker

- Kjøper pensumbøker brukt, og unngår å kjøpe de jeg ikke trenger. Jeg har studert i seks år nå, og begynner å bli litt rutta. Det første året kjøpte jeg alle bøkene på lista. Flere åpnet jeg aldri.

- Selg pensumbøker når du er ferdig med semesteret.

- Gjør billige, hyggelige ting i helgene istedenfor dyre byturer eller restaurantbesøk. Samboeren min og jeg pleier å dra på skogstur med matpakke eller invitere venner til en rolig pils på verandaen :)

Anonymkode: 2c1e4...c7b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, gamergirl skrev:

Hei! Jeg og samboer skal studere til høsten, og jeg lurer på hvordan dette skal gå rundt for oss. Vi får lån og stipend på ca. 173 000kr hver. Han må ha PC til skolestart og dette er ikke noe vi får fra skolen osv, men vi får nok ordnet en relativt billig og bra en på en eller annen måte. Han har ikke jobb ved siden av, men jeg jobber fulltid nå for å prøve å spare inn så mye som mulig til skolestart, og kommer til å jobbe på kveldene og i helgene ved siden av skole i begge jobbene jeg har. I tillegg koster skolen ca. 63 000kr å gå på. 

- Mat- og husholdningsartikler: 2000kr (selv om jeg tror vi holder oss under det)
- Totalt: 7 750kr/mnd før sparing, shopping (ikke at vi shopper så mye, men), kos og gøy. Hvis jeg regner det riktig sitter jeg igjen med ca. 1400kr/mnd til andre ting, men vi begge tar lappen nå i sommer og skal bruke en sparekonto på 100 000kr vi har på å kjøpe bil osv. Så drikker jeg brus og han snuser, men begge kutter ned og skal kutte ut til skolestart. Jeg regnet ut at jeg personlig bruker nok lett 500kr/mnd på brus og han 700kr på snus liksom..

Men er dette et realistisk budsjett? Må også kjøpe en del skolebøker og utstyr og sånt, men regner max 3000kr på det (til sammen), da vi får tak i det meste brukt fra andre elever på skolen før oss. Dere som sitter igjen med mellom 1000kr til 0kr i mnd (hvis dere er heldige), hva gjør dere for å spare inn mest mulig? 

Lol med at to personer skal bruke kun 2,000 til mat? Er du seriøs? Tenker 6,000 passer bedre for 2 personer. Veier du ca 35 kilo og han veier ca 50 kilo, eller? 

Selv bruker jeg 4,000 glatt på mat og det er helt normalt. Jeg blir helt provosert av folk som gir folk "tips" til å "leve av" 1,000 - 1,500 i måneden hva gjelder mat, og sånn skal man liksom holde på i minst 5 - 6 - 7 år. Get real, sier jeg til de folkene. 

Det eneste stedet jeg kan se at du kan spare er snus og brus, ellers har du underestimert kostnadene til mat som burde være betydelig høyere i tillegg til andre kostnader i forbindelse med blant annet bil. 

Studenter får det ikke til å gå rundt, derfor gir mange opp eller dropper studiene. Dette er utrolig trist, men vi er kommet til det punktet i Norge der det å studere ikke lenger er mulig å få til med mindre man har limt seg selv fast til en deltidsjobb eller har foreldrene som sponser en hjemmefra med f eks månedtlige beløp eller forskudd på arv eller hvis du er ei "hot babe" og du får penger av en "sugardaddy" slik flere tusen kvinnelige studenter i Norge holder på med. Den muligheten har dog ikke menn til å kunne vurdere å gå for.

Til og med enslige minstepensjonister sliter, og de får betydelig mer enn beløpet fra Lånekassen.

https://www.dagbladet.no/nyheter/studenter-har-aldri-vaert-fattigere---gar-tusener-i-minus/61145186

https://siteadmin.hegnar.no/Nyheter/Personlig-oekonomi/2017/09/Studenter-gaar-flere-tusener-i-minus-hver-maaned

Mange må dra kredittkortet eller søke forbrukslån, og da kan man havne i andre problemer senere, men man har egentlig ikke noe valg om man er sulten. Sult gjør noe med en og mat må man ha. 

Så dere må "jakte" etter en deltidsjobb, som det blir bare færre og færre av uansett, så dette blir bare verre for hvert eneste år. 

Det er en total kollaps på gang blant de typiske "studentjobbene", så dette her er veldig ille. 

https://www.nrk.no/troms/nesten-halvering-av-antall-sommerjobber-i-butikk_-_-vi-ma-nok-se-etter-andre-muligheter-1.14492929

Anonymkode: 7c727...5a2

• Liker 4
Skrevet
12 timer siden, gamergirl skrev:

Er skolen dekket av lånekassen? For isåfall så får dere jo det dekket av lånekassen (eller, dekket i form av lån), så da er jo ikke det egentlig med i budsjettet her og nå, med mindre dere tenker å ta lavere lån. 

En ting er mat alene, men mat og husholdningsartikler er nok litt urealistisk på 4000,- for 2 pers i måneden. 

Altså, budsjettet er nok gjennomførbart, men det høres jo utrolig kjipt ut i mange år. Snusen og brusen kan jo kuttes/ sluttes med, men 1400,- til andre ting i måneden er veldig tynt da. Har du regnet med forsikringer? Og bil er veldig dyrt å eie, og da kommer jo ting som bensin, reparasjon, service, forsikring, veiavgift, etc. i tillegg. 

Også er det jo ting som f.eks. legetime, tannlege, nye sko, en vinterjakke, medisiner, bursdags- og julegaver, osv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, gamergirl said:

Men er dette et realistisk budsjett? 

Kommer helt an på. Jeg levde ganske sparsomlig som student, men skal sies at jeg brukte mye tid på hybelen eller på uni for å studere, og var ikke ute på fest. Brukte ikke penger på alkohol, men spiste pizza e.l ute med venner en gang iblant. For meg fungerte det helt fint og jeg hadde ikke pengeproblemer. Hadde en periode 4000 + strøm i husleie og klarte det. Penger var aldri noe jeg stresset med som student. Jobbet om sommerene og tjente ca 40k (da bodde jeg hjemme, så det hjalp jo). 

Du kan alltids kutte ut treningssenter og netflix om du vil gå ektremmodus. Mobil går det ikke an å endre når du har avdrag, regner jeg med. Styrketrening kan man gjøre hjemme ved å bruke stoler og kanskje en treningsmatte. Et sett med manualer kan hjelpe. Det sparer man på i lengden. 

Det kommer alltids an på hvor mye du mener du kan spare uten at det går utover livskvalitet. Personlig levde jeg med ganske lite uten at jeg følte det gikk utover livskvaliteten. Men om du kan bruke litt mer og ønsker det, så går det fint så lenge du har litt i buffer i tilfelle krise

Anonymkode: 36f8c...8a3

• Liker 1
Skrevet

Nummer en tips ut fra deres budsjett er forresten å ikke kjøpe bil.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pappa. Uten han hadde jeg gått personlig konkurs for 5 år siden. 

Anonymkode: e993d...806

😂😂😂😂. Fy 

Anonymkode: 426ec...721

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Benytt dere av studentrabatt på alt som er mulig å benytte studentrabatt på. Sjekk kino, øl på puben, klesbutikker, treningssenteret, bussen, abonnementer på streamingtjenester/aviser og alt. Det er mange bedrifter som tilbyr studentrabatt som man ikke ante hadde det.

Hvorfor skal ikke samboeren din jobbe? Be han om å søke i butikker, kiosker, osv.

Last ned Mattilbud-appen. Storhandle middager og lunsjer en gang i uka, ALDRI kjøp mat i kantina. Ta med hjemmefra. 

Lån de bøkene du kan på biblioteket, eller kjøp brukt. Da kan du spare ganske mye av "storstipendet" som kommer i starten av semesteret.

Anbefaler også å bytte telefonabonnement når du er ferdig med avbetaling, Telenor er kriminelt dyrt i forhold til andre. 

Tviler også litt på at det budsjettet der holder om dere kjøper bil, så om det ikke er høyst nødvendig hadde jeg virkelig vurdert å latt være. Med mindre dere begge skal jobbe en del..

Anonymkode: 0ea84...981

• Liker 2
Skrevet

Må dere kjøpe dere bil til 100 000,- når dere er studenter? 

Jeg vet ikke hvor dere bor, men der jeg bor går det gratis buss til Sverige hver uke, så da kan man reise gratis til Sverige for å handle billig mat. 

Og hvis begge jobber skal det gå fint.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dropp bil, det er et pengesluk. Dere kan ikke bare tenke på forsikring og drivstoff, men også reparasjoner og bompasseringer blant annet, på siste eu kontroll måtte jeg ut med 17.000 For å få den godkjent. 

2000 på mat til to stk er veldig lite! 

Netflix osv er ikke noe man må ha dersom man har dårlig råd, sånne ting er luksus. 

Anonymkode: 925ac...baa

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor er det bare du som skal jobbe? Ville droppet bilkjøp,  bedt han finne seg en deltidsjobb,  så tror jeg det får bra. 

AnonymBruker
Skrevet

TS igjen. Takk for mange tips og svar! Vi har vært samboere i 5 år og er et veldig stabilt par (aldri hatt drama, bråk, problemer eller noe hittil i hvertfall, og kjent hverandre i 7 år og var bestevenner før vi ble kjærester), så akkurat sånne ting kommer til å gå fint. Vi har kontrakt og alt som er fordi jeg får litt panikk av tanken på at noe skulle skje.

Vi bor litt (langt) utenfor byen og derfor kan vi få det så billig som 8000kr/mnd inkludert alt for en så bra leilighet som vi har (3-roms i rekkehus med veranda, garasje og bod), og vi ser at selv om vi blir å studere i byen så er vi nødt til å ha bil, da det ikke går buss til de tidligste timene vi kanskje kommer til å ha. Vi er heldige med at timene våre starter ganske sent på morgenen (kl 9 og ut), men om vi har timer før dette, som kan skje en gang i blant, må vi ha bil. Det ville også hjulpet til i forhold til jobb for oss begge. Har snakket med flere tidligere elever på skolen og med rådgiver på skolen også, som sier at mest sannsynlig vil det gå fint, men at i slutten av andre semester kan det være at timeplanen vil se litt annerledes ut og noen obligatoriske timer vil være tidligere - så tidlig at vi trenger bil. Dessverre ulempa med å ikke bo i byen. Kunne ha flyttet, men vi trives så utrolig godt her vi bor og det er så store muligheter her for oss, leia er billig i forhold til annet i nærheten og bil er greit å ha for oss uansett, om så for jobb, som jeg nevnte. 

Dessuten skal vi kun gå på denne skolen fra august til juni (2020) - altså ett skoleår. 

Ca. 2000kr for mat og husholdning i måneden er det jeg har brukt siste 4 årene, så det ser jeg ikke på som noe stort problem egentlig. Men dette er da beregnet utenom brus, altså. Jeg elsker å bruke appen mattilbud, og vi handler bare en gang i uka og planlegger hvert eneste måltid. I tillegg ser jeg ikke poenget med å måtte kjøpe det dyreste av alt. Det eneste jeg kjøper til fullpris er Lambi toalettruller og Norvegia (fordi det er eneste gulosten jeg tolererer smaken på). :P 

Jeg er vegetarianer (eller i det minste 90% plantebasert) med laktoseintoleranse og har vært dette i 7-8 år allerede, så for meg hjelper det på budsjettet å ikke kjøpe kjøtt og meieri-produkter som fort kan bli litt dyrt. Jeg vet å få i meg riktig med mat og jeg trener minst 2 dager i uka og har til nylig brukt PT og ernæringsfysiolog, men skal kutte ut treningssenteret her når bindingen min går ut. 

Klær og medisiner har vi alt vi trenger av og mer, og bil kjøper vi brukt og derfor har vi sparekontoen vår med 100 000kr på. Det er det de pengene skal brukes til, og jeg har på forhånd regnet ut alt vi kommer til å bruke på bil, sånn mer eller mindre (kan såklart ikke se i fremtiden om noe drit skjer), sammen med broren min som er bilentusiast og mekaniker, så det ordner seg der med det. Vi er støttet av Lånekassen, skoleplassen koster 63 000kr for året det gjelder, og vi får 173 000kr hver, altså sitter vi igjen med 110 000kr hver før noen andre utgifter. Noen bøker har jeg fått tak i allerede, og jeg vet at biblioteket både her jeg bor og i byen der jeg/vi skal studere har flere av bøkene. Jeg fikk forøvrig 3 av 7 bøker jeg trengte til 600kr (fordi forrige eier hadde skrevet litt i dem), så det synes jeg varen god deal. 🙂  

Jeg har en kronisk sykdom som gir meg smerter i ny og ne, og jeg får oppfølging hver 3-6mnd for det, og har en egen buffer for akkurat lege og medisin og slikt. Denne spare/medisin/legekontoen har jeg hatt siden jeg ble diagnosert når jeg ble 15 og det er snart 10 år siden allerede, så det regner jeg ikke med i budsjettet her. Det er snakk om under frikortgrensa i året uansett. Jeg var nylig hos tannlegen og, så alt så bra ut her hos meg, så da slipper jeg å tenke på det en stund (forhåpentligvis!). Kjæresten har i så fall foreldrene sine å falle tilbake på.  

Brus og snus skal kuttes ut om ikke i hvertfall ned. Regnet ut at jeg bruker ca 5-600kr/mnd på brus, så det skal definitivt kuttes. Kjæresten bruker mellom 700-1000kr på snus men han også trapper ned. 

Det er ikke det at samboer ikke skal eller vil jobbe, men han får rett og slett ikke jobb. Han har vært på flere intervjuer og fått gode tilbakemeldinger, men det er alltid bare ikke han. Nå begynner det å bli for sent for sommerjobbene også, og han får enda ikke napp. Enn så lenge så har han krav på sosialen fra NAV (ikke krav på dagpenger), men det blir jo annerledes når vi begge begynner på skole. Har dog troa på at det skal gå fint økonomisk, jeg vil bare prøve å spare mer likevel og prøve å leve så godt jeg/vi kan på egenhånd. Jeg er foreldreløs og har heller ingen øvrig familie annet enn storebroren min (som er enslig men ikke har såå godt betalt), mens familien til kjæresten ikke er rike, men har så de klarer seg økonomisk. Med andre ord så har vi alltids dem å falle tilbake på om det skulle bli for trangt i lommeboka, men vi vil jo klare oss selv så mye som mulig selv som studenter. 

Det med jobb kinoen skal jeg si til han, for det er perfekt for han og det er en stor kino like ved skolen vi begynner på! :) Ellers er vi greit sosiale av oss begge to, har en fin gjeng, men oftest møtes vi hjemme hos hverandre og spiller spill (både kort-, brett- og tv-spill) og lager mat sammen og bare prater. Fordi kjæresten har vært arbeidsløs i 3-4 mnd nå, så er vi godt rutta allerede på å være relativt blakke (selv om jeg har en 100% jobb og en deltidsjobb på 6t i uka i tillegg). Regner også med, pga. deltidsjobbing, at jeg kommer til å jobbe sånn at jeg har ca 30-40 000kr ekstra i året (da jobber jeg annenhver lørdag og søndag og tjener mellom 2500kr/3500kr måneden).  

Tuusen takk igjen for mange fine tips 😄 

Anonymkode: c49cf...6fa

AnonymBruker
Skrevet

TS igjen: 

Bilen vi skal kjøpe skal ikke koste 100 000kr i seg selv! Men vi har satt av 100 000kr til bilkjøp, forsikring, veiavgift, med mer. Bor tiiiimesvis fra Sverige, men kanskje en gang i halvåret at vi reiser dit for å handle billigere om/når vi får bil. Har funnet en grei førstegangsbil av en kompis som er EU-godkjent til 2021 og virker som den skal men bare har kjørt litt og er 10 år gammel til litt under 30 000kr, så da blir det 70 000kr igjen til alt annet tilhørende bil (bensin også, feks). Det er da ca 5800kr/mnd. Sertifikatet og kjøreskole, teorien osv. har vi allerede spart og betalt for, det eneste vi begge mangler nå er oppkjøringen (som er om et par uker). 😄 I tillegg er broren min mekaniker og elsker biler og kjenner han vi kjøper bilen fra, og han hjelper nok mer enn gjerne til å fikse bilen om det trengs og det er mulig uten at det koster dyre dommer. 

Men Telenor skal vi definitivt bytte vekk når bindingen er over i august. Har bare hatt problemer med telenor og ufattelig dyrt er det også, og vi har fått bra tilbud på andre telefonabonnementer, så bye felicia til Telenor :) 

Og kjæresten PRØVER å få seg jobb, men han får ikke napp. Han har søkt veldig flittig siste tiden og er i jobbsøk-tiltak via NAV også. 

I mai brukte vi forøvrig 4572kr (nøyaktig! Jeg sjekket i nettbanken min nå) på matbutikker (inkl brus) og hadde en heidundranes fest med mat og drikke inkl. på 17. mai (vi var 10 stk), så å holde oss under 4000kr/mnd på mat og husholdning tror jeg vi bør få til! :) 

Anonymkode: c49cf...6fa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...