Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Barnet mitt på to år skal til øyelegen i morgen for full sjekk, men jeg lurer på om noen av dere har noen tips til å roe ned før undersøkelse. Har selvfølgelig favoritt bamse, smokk og mamma kos, men dessverre er barnet mitt veldig redd for fremmede etter mye sykehusopphold. Er det noen som har noen gode råd som kanskje kan distrahere fra det litt mer skremmende? 

Hadde satt utrolig pris på tips og råd, og takker så mye! Hilsen en kanskje litt for overbeskyttende mamma🙊

Anonymkode: 7c332...176

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke så mye å gjøre annet enn å fortelle litt på forhånd. 

Etterpå fikk barnet øyedråper, så barnet ikke så mye. Så da ble det kos i vognen da vi var ferdig med å kose på fanget. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær en trygg mamma som tydelig signaliserer at dette går bra, at barnet kan være trygg på legen, og at dette er noe man må gjennom uten for mye oppmerksomhet på det :)

Anonymkode: 1c56c...24a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde med flaske med melk, sjokolade og kjeks, rett og slett «alt» det beste barnet vet, det hjalp veldig. Nå er barnet tre, har briller og syns det er veldig gøy på Ullevåls øyeavdeling. De har mye leker der 😊

Anonymkode: 1c086...ca9

AnonymBruker
Skrevet

Er det test av synet det er snakk om? I så fall er det veldig ukomplisert. Noen øyedråper, eventuelt kikke inn i en maskin og så inn til legen. Øyedråpene kan svi litt for noen (min har aldri reagert noe særlig på dem), men ellers er det ikke noe vondt som skal skje. Husk på at barnet ser veldig dårlig etter undersøkelsen pga. øyedråpene. Det tar noen timer før de slutter å virke.

Vær rolig og trygg på at dette går bra!

Anonymkode: 900c5...985

• Liker 1
Skrevet

Da jeg var liten og skulle på slike undersøkelser så visste jeg at vi skulle til lekebutikken etterpå 😉 og husker fortsatt at jeg tenkte på det underveis, at jeg skulle få et eller annet som jeg ønsket meg. Og jo fortere vi ble ferdig med undersøkelsen, jo fortere fikk jeg det som jeg ønsket meg. 

Fikk ikke noe for en vanlig tur til legen, men om det var noe som var litt ubehagelig. 

Ellers: noe godt å spise og drikke, favorittleker/kosesaker. Og ikke så mye styr rundt det, ha god tid, snakk om det men ikke slik at det styrer barnet for mye opp. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis det "går an" å snakke med barnet på forhånd så gjør det. Forbered barnet på noe av det som skal skje. Dere skal til øyelegen på kontroll, barnet får dråper på øynene, skal se inn i en maskin, øyelegen skal lyse med et veldig skarpt lys på øynene osv. Dette vil kanskje roe ned barnet litt på forhånd, da vil barnet være litt bedre forberedt på hva som skal skje. Du kan evt. fortelle at i dag er det bare barnet som skal undersøkes, mamma skal undersøkes en annen dag, og at det er mange andre barn og voksne som undersøker øynene fra tid til annen.

Ta med bamsen som barnet er glad i, og evt. noe som er lett å spise og som ikke smuler så mye (noe en kjeks fort kan gjøre).

AnonymBruker
Skrevet

Obs, ALDRI lov barnet at "det kommer ikke til å gjøre vondt", "det går fort", "det er bare et lite stikk"! Du vet aldri hva som kommer til å skje, så best å love/si så lite konkret om slike ting som mulig. 

Hilsen lege som har fått mange fortvilte barn på kontoret fordi "mamma du lovte at vi ikke skulle .....! Du lovte at det bare skulle være et lite stikk!"

Anonymkode: 1c56c...24a

• Liker 1
Skrevet

Jeg var mye hos øyelegen når jeg var liten og hatet det. Husker at mamma alltid fortalte nøye hva som skulle skje slik at jeg var forberedt. Vi gjorde også alltid en hyggelig greie ut av det, f.eks at vi gikk på cafe (noe vi nesten aldri gjorde ellers) og kikket i lekebutikken. Når vi kom hjem (og jeg kunne se igjen) så fikk jeg ofte se favorittfilmen før middag noe som var veldig stas. Til vanlig fikk jeg kun se barne tv i ukedagene og film i helgene. Nå husker jeg jo ikke noe fra jeg var så liten som ditt barn, men jeg begynte å gå til øyelegen når jeg var på samme alder og frem til jeg var rundt ti tenker jeg. For meg var det også en motivasjon og vite at hver gang jeg gikk dit så var jeg et steg nærmere å kunne slutte med briller :) 

Jeg hadde også en god venninne som også måtte bruke briller som liten og foreldrene våre tok oss med ut på brilleshopping sammen og gjorde det også til en hyggelig greie. 

Når jeg leser dette ser jeg jo at mamma nesten bedrev barnemishandling i forhold til hvordan dagens barn har det (satt på spissen 😂) men det ble jaggu folk ut av meg også 🤪 Og i dag har jeg kjempegodt syn og slipper briller 😎

AnonymBruker
Skrevet

Min var 3, men vi kjøpe noe nye leker som vi åpnet på venterommet. Og fikk bli med inn. Det var spennende og gøy og noe å prate om og fortelle om til de ansatte. 

Og da eldste var 4 og måtte sjekke ørene så hadde hun med legekofferten sin og undersøkte alle som undersøkte henne. 

Ta med noen fine leker eller bøker. Bruk YouTube på telefonen din med Lollo og Bernie eller baby shark eller hva som helst. 

Viktigst av alt.. Du må være blid og rolig som skjæra på tunet. 

Anonymkode: a3b05...7ca

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...