AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #1 Del Skrevet 5. juni 2019 Jeg prøver å spare penger og miljøet og vil unngå å kaste mat. Derfor kjøper jeg ofte mat som ligger i «halv pris disken», som regel mat som går ut på dato påfølgende dag. Spørsmålet mitt er som følger. Hvordan beregnes holdbarheten når den blir tint? Eksempel: Kjøpte 1. april en ferskvare som hadde siste forbruksdato 2. april Frøs den ned kjøpsdagen. Tinte den i kjøleskap over natten fra 3. juni til 4. juni. Da har det gått et døgn og i mitt hode har jeg da nådd siste forbruksdato. Stemmer den tankegangen? Og. Hvis jeg da får rester etter varen som nå da har vært ingrediens i middagen, og dermed altså er varmebehandlet. Kan jeg da spise restene påfølgende dag / dager? Eller har jeg da passert siste forbruksdag pr se, og må kaste det som ikke ble spist opp? Anonymkode: 3549a...96f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 6. juni 2019 #2 Del Skrevet 6. juni 2019 Varmebehandling forlenger holbbarheten. Men holdbarhetsdatoen er bare en anslått dato, ikke en magisk dato. Ofte er det holdbart etter den datoen. Rådet er som alltid: smak, lukt, se. Virker det bra er det nok det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #3 Del Skrevet 6. juni 2019 Ja, begge de tingene du tror stemmer. Når du fryser en vare setter du bakteriene på pause, og de vil fortsette der de slapp når maten blir tint igjen. Varmebehandling forlenger holdbarheten og du kan fint spise rester dagen etter hvis de oppbevares i kjøleskapet Anonymkode: cdcef...b1b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 6. juni 2019 #4 Del Skrevet 6. juni 2019 Mat som fryses rett før utgangsdato bør selvsagt brukes så fort som mulig etter det er tint. Er ikke sa vanskelig å få til, man tar sjelden opp f.eks kylling hvis man ikke har tenkt å spise den før om 4 dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #5 Del Skrevet 6. juni 2019 Holdbarhetsdatoen er den datoen de kan GARANTERE at kjøttet er spiselig. Kjøttet kan være like fint en uke etter såfremt kjøleskapet har en maxtemperatur på 2 grader. Men det er ingen garanti. Du må lukte, se og evt smake. Surt kjøtt lukter... surt. Og det vil du merke med en gang. Husk at å ta varen ut av kjøledisken på butikken, for deretter å ta den hjem uten kjølebag kan gjøre kjøttet bedervet når datoen er så nær. Den datoen som står på pakken forutsetter at kjølekjeden på 2-4 grader IKKE brytes. Du bryter denne kjeden idet du tar den ut av kjøleskapet. En åpnet pakke skinke skal i teorien holde pluss/minus 5 dager (ferskvare) ved 2-4 grader. Er kjøleskspet ditt 6 grader i snitt, eller skinkepakken står på frokistbordet i en halvtime kan holdbarheten være forkortet til 1-2 grader. Pass også på temperaturen i kjøleskapet. Mitt er innstilt på 1 grad. Da er jeg 90% sikker på at snitt-temperaturen aldri går over 4 grader. Anonymkode: 739c2...9b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isw Skrevet 6. juni 2019 #6 Del Skrevet 6. juni 2019 (endret) Fint at du vil spare penger og miljø, men siste forbruksdato (ikke best før) er en grense for når maten er trygg å spise (den trenger ikke være livsfarlig etter da). Den brukes ofte på varer som er sårbare for bakterievekst. I motsetning til hva mange tror, er ikke frys (selv om varen er fryst under minus 18) helt sikkert. Du kan grovt sett si at et år på frys tilsvarer ca 20 dager kjøl når det gjelder at maten forringes. Jeg hadde ikke fryst mat som holder på å gå ut på dato i flere måneder og så tint det. Du får en bakterievekst da. Endret 6. juni 2019 av isw Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #7 Del Skrevet 6. juni 2019 Har alltid kjøpt mat som er nedsatt pga dato og slenger det rett i fryseren når jeg kommer hjem. Når jeg spiser det er helt avhengig av når jeg vil ha det. Aldri opplevd at maten har vært dårlig eller blitt syk av maten når jeg har tint og tilberedt det. Kan gå ei uke, kan gå noen måneder før jeg tar kjøttet opp fra fryseren Anonymkode: 4f69a...62f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #8 Del Skrevet 6. juni 2019 Tusen takk for svar, alle sammen! Det er åpenbart mange faktorer som spiller inn. Jeg har dessverre dårlig erfaring med å bruke nesen til å avgjøre om mat er spiselig, det er derfor jeg spør om det finnes en gjengs regel. Anonymkode: 3549a...96f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå