Gå til innhold

Datter skal ha med to venninner hjem i morgen...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det var avtalt at hun skulle ha med en venninne hjem. Men, så ble jeg spurt av en annen mor om hennes datter kunne være hos oss da hun skal bort.

Jeg er egentlig ikke så glad i at de blir tre jenter... kjenner jeg gruer meg litt. Vet at det har vært litt drama og dårlig stemning til tider når min datter har vært på besøk og de har vært tre. Ofte så er det at en blir litt utenfor eller en blir sur etc.

Så, kjenner at jeg blir litt småstressa av det. Hvordan unngå at det blir noe drama? Evt hvordan håndtere det?

Anonymkode: 7d655...245

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er de tre som skal håndtere det. Ikke du.

Anonymkode: 94ebc...673

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er lov å si at det ikke passer med ett ekstra barn imorgen! 

Anonymkode: 4b11b...02a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Lag noe god mat til dem, la dem se en morsom film, let frem noen brettspill og snacks. Om det blir drama for du sette ned foten.

Anonymkode: 75f86...227

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du får holde et øye med dem. Blande deg inn hvis du ser at det blir dårlig stemning. 

Du kunne jo ha sagt nei da mora til venninne  nr 3 spurte. Ikke din plikt å passe selv om hun skal bort. 

Anonymkode: 239cc...01b

• Liker 2
Skrevet

Hvor gamle er de? Barn i skolealder har vel egentlig bare godt av å løse småkonflikter seg imellom,så lenge det ikke er snakk om stygg og sårende erting eller fysiske vold da selvsagt. Barn tåler en del og å omgås andre uten at de voksne skal ha regi er en vanlig og viktig del av å vokse opp og utvikle seg som menneske. La dem styre på,ha et en plan hvis det blir dårlig stemning-prøv da feks å engasjere dem i noe -håndarbeid,spill,send dem på butikken med handleliste og la dem handle inn ingredienser til muffins eller pizza eller noe de kan lage sammen (team effort!)og rvt kose seg med sammen med en film etterpå

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Lær dem heller å være 3 uten å lage drama.

Anonymkode: 341ef...c03

• Liker 3
Skrevet

Da trenger de treningen. Viktig å tilrettelegge for at de skal utvikle den sosiale kompetansen. Det vil være en fordel i alle livets faser å fungere i ulike gruooestørrelser.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har alltid vært nøye på at hvis det ikke avtales først at det skal være flere, så blir nestemann som spør henvist til en annen dag. Selv om mor skal bort. For det første kan det hende jenta som opprinnelig skulle være med gledet seg veldig til å besøke datteren din og leke alene, for det andre så er det godt at de lærer at en avtale er en avtale. Nå var det to jenter som hadde en avtale om å leke sammen, og da bør de få holde den avtalen. 

Anonymkode: e3954...ded

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er rart at du som forelder gjør dette til et problem. Ikke rart din datter ikke fungerer i en gruppe på 3. Utestenging er et fryktelig problem idag, og vi som foreldre må oppmuntre barna til å leke i større grupper. Lær din datter at jo flere de er, jo sterkere er de. 

Anonymkode: 0b60f...cb7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mange som ikke har vært borti det selv før ser jeg..

Hjelper litr å lære sitt eget barn hvordan de skal leke fint sammen om de andre ikke klarer det.Noen er det sylt mye drama med.Og kvalme ut av ingenting for alt ting.. Utrolig slitsomt. 

Anonymkode: c1ba6...c63

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å si ifra, men jeg er vant med gutter da. 

Anonymkode: e528b...375

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det? Godt å trene seg på å være 3, og at de lærer seg å ordne opp selv i drama etc. Kan godt hende at det går kjempefint uansett. Bare dumt å unngå slike situasjoner.

Anonymkode: 20c86...18d

AnonymBruker
Skrevet

Her har vi mye erfaring med å være tre jenter. I bhg alder var det værst. Nå i 2.kl oppleves det litt bedre, bytte på å leke så alle får leke med noe de har lyst til, da må noen kanskje leke med noe de ikke har lyst til til det blir deres tur. At alle leker sammen. "Arrestere" kjapt den som skaper splid og dårlig stemining. Fortelle de hvordan det skal være. Dette ble lettere nå siste året, men vi prøver å unngå tre jenter forde. Kan bli vanvittig mye jobb. Og ja man kan la dem bare holde på, men ikke lett når en tredjepart blir forferdelig såret. Nå er de så store at jeg heller mer til å prate med de om hva som er grei oppførsel og hva som ikke er grei. Kommer de ikke til enighet forteller jeg at da må vi avslutte leken.

Anonymkode: 692fc...822

Skrevet

Jeg ble ofte den «utelatte» når vi var 3stk som yngre. Men Hvis jeg var den «hovedpersonen», så inkluderte jeg alltid alle slik at vi hadde svært godt samhold alle sammen. 

Det kan være koselig å være 3 jenter! 

Min datter har veldig ofte venninner på besøk, og det har aldri blitt drama. Men om det blir litt uenighet, så bryter jeg inn, og foreslår noe å gjøre. Jeg kjefter ikke, eller irettesetter, men jeg sier feks; «vil dere være med å bake boller?», «skal vi steke pannekaker og koke kakao til kvelds?», vil dere være med på tegnekonkurranse?», «har dere lyst til å gå ut en tur og kjøpe is?» ol... altså ting der alle har mulighet til å være med. Trenger ikke å værs noe store greier, men at de ihvertfall kan gjøre noe sammen, slik at ingen føler seg utenfor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...