Gå til innhold

Tips til å bli gravid mens jeg ammer? Ikke fått mensen ennå. Når kommer den?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke fått mensen ennå, når går jeg den? Håper å bli gravid mens vi ammer, har skjønt at det minimerer sjansen, MEN hvis du har tips tar jeg imot 😊

Anonymkode: 2fd60...cac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen får tilbake mensen få uker ettrr fødselen, mens noen får den tilbake 1 år etter fødselen eller mer. Jo mer du ammer, jo "sikrere" er det som prevensjon. Nattamming skal vist etter hva jeg har hørt, være den mest effektive beskyttelsen. Men når du får tilbake mensen er umulig å si, men husk at eggløsning kommer før mensen, så en kan faktisk risikere å treffe på å bli gravid før en får sin første mens tilbake etter fødsel. 

Anonymkode: 96823...076

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer jo hvor mye amming påvirker syklusen, men å kutte nattamming eller på annen måte redusere ammingen en del kan hjelpe hvis det er aktuelt. 

Jeg fikk tilbake syklusen da jeg begynte å jobbe igjen etter 8 mnd. Det sammenfalt med reduksjon i ammingen fordi ammefri ikke fungerte. Men jeg hadde ikke kunnet blitt gravid da. Jeg fikk mensen rett etter eggløsningen, så et befruktet egg ville ikke kunnet feste seg (jeg tempet, så jeg så problemet). Jeg fikk normal syklus da vi avsluttet ammingen helt ved ett år, og ble gravid da. Men jeg kjenner flere som har blitt gravid mens de fortsatt har ammet mye. Mulig min syklus hadde rettet seg til samme tid selv om jeg fortsatte å amme også.

Anonymkode: ca9ba...34e

AnonymBruker
Skrevet

Min kom ikke før jeg sluttet helt å amme når ungen var 13mnd. Trappet ned mye, prøvde å være borte 2-3 netter, men ingenting hjalp, måtte slutte helt. Da kom eggløsning etter ca 2-3 uker 

Anonymkode: 874a2...301

AnonymBruker
Skrevet

Amming når man blir gravid øker sjansen for toeggede tvillinger fra ca 1 % til ca 12 %. Ingen som sa det til meg, så sender info videre 😉

Hilsen mamma til 3 under 2 år

Anonymkode: 000a2...7e5

• Liker 15
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke mensen tilbake før jeg sluttet å amme etter ca 1 år. 

Anonymkode: 03dae...daa

Skrevet (endret)

Det er fullt mulig å bli gravid selv om du ammer (mye), men det reduserer jo sjansen. Den øker om du ammer mindre, spesielt om du kutter nattamming. Jeg ble gravid mens jeg fortsatt ammet, men da hadde vi sluttet på natten, var oppe i gode måltider med annen mat, og bare fylte på med morsmelk etter andre måltider. Da var barnet nesten ett år og jeg hadde fått mensen tilbake et par måneder før. 

Hadde ikke prøvd å bli gravid før da, mulig det hadde skjedd tidligere om vi prøvde. Den gangen ble jeg nok gravid den samme dagen som vi bestemte oss for å prøve 😉

Endret av solmåneogstjerner
Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Amming når man blir gravid øker sjansen for toeggede tvillinger fra ca 1 % til ca 12 %. Ingen som sa det til meg, så sender info videre 😉

Dette trodde jeg var for godt til å være sant, så jeg har googlet som en gal, og jeg fant dette i abstractet til "Mechanisms of twinning IX: influence of prior lactation" av Steinman: 

"Conclusion: The chance of twinning in later gestations appears to correlate with the total duration many women lactated in earlier pregnancies."

-------------

Jeg har ammet mye og lenge, fått igjen mensen i løpet av to-tre måneder hver gang, men akkurat tvillingene produserte jeg vel etter jeg hadde avsluttet amming :Knegg: 

Mange erfarer at amming er en svært så dårlig prevensjonsmåte, så antagelig blir du ganske kjapt gravid igjen om du har litt aktivitet på området og ikke bruker annen beskyttelse.

Endret av Synne-Marie
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er høyst individuelt, så blir vanskelig å anbefale noe konkret. Men kan dele erfaring. Jeg har fått mensen tilbake da babyen var 4 mnd gammel tross hyppig natt-amming. Men mensen var ikke stabil, og ble ikke stabil frem til jeg ble gravid på nytt. Vi prøvde ikke på flere barn, det var en glipp, og da var eldste litt over 1,5 år gammel, og jeg har sluttet med amming ca en måned før. Når det er sagt, så ville sterkt anbefale å vurdere om du virkelig vil ha så tette barn.. Kanskje tenke på pros and cons. 

Anonymkode: 5a3fa...32a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble gravid med nr to imens jeg fullammet, og uten å ha fått mensen. Traff på første eggløsning, 6 mnd etter fødsel

Anonymkode: 890d2...0e9

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Kjipt at jeg var en av de 88 :(

Anonymkode: 6d8f5...3cf

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

88? Ca 1 av 8 mener du vel? 12 %.... 

Anonymkode: fd353...5bd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk mensen igjen 8 uker etter fødsel, og både fullammet og pumpet for å donere morsmelk til nyfødt intensiv, så amming var ikke akkurat noen prevensjon for meg🙄

Anonymkode: 4ed10...a38

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk mensen tilbake etter et par mnd, selv om jeg fullammet (flere ganger på natten). Vi var forberedt på at det skulle ta lang tid å bli gravid ettersom jeg fortsatt hadde 15kg jeg ikke hadde gått ned siden forrige svangerskap (BMI på 32), og jeg fortsatt ammet 4 ganger i døgnet, men spiren satt på første forsøk. 

Anonymkode: 98980...d22

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Så lenge du ikke har fått tilbake eggløsning, kan du ikke bli gravid ennå. Det er ikke noe annet du kan gjøre enn å vente, eventuelt slutte å amme.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er babyen din? Planlegger nestemann og ammer selv 😊

Anonymkode: 620dd...f7e

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

88? Ca 1 av 8 mener du vel? 12 %.... 

Anonymkode: fd353...5bd

Hun mener vel at hun var av de som ikke fikk tvillinger 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mens vi ammer? Tror du har grunnen til at du ikke er gravid der, dersom partneren din også ammer? 

Anonymkode: a28f7...bad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 6.6.2019 den 10.56, AnonymBruker skrev:

Ja vi føler oss veldig heldige ❤❤ men er nok ikke for ikke for alle

• 4 år senere...
Skrevet
On 6/6/2019 at 2:23 PM, AnonymBruker said:

Jeg fikk mensen igjen 8 uker etter fødsel, og både fullammet og pumpet for å donere morsmelk til nyfødt intensiv, så amming var ikke akkurat noen prevensjon for meg🙄

Anonymkode: 4ed10...a38

Jeg fikk også mensen 8 uker etter fødsel..

Anonymkode: 333ce...2f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...