Gå til innhold

Gruer meg til barnehagestart... Sen motorisk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt har barnehageplass fra august. Hun blir 1 år i slutten av juli. Vi må bruke plassen for å ikke miste den. 

Hun kan enda ikke sitte, krabbe, skyve seg frem og tilbake eller gå. Hun ligger etter motorisk da hun er 8 uker prematur, dysmatur og har prematuritetsastma (som har gjort det tyngre å puste og mer slitsomt å utvikle seg motorisk). 

Jeg får helt vondt av tanken på å sende babyen min i bhg. Storesøster var 15 måneder når hun startet og tidlig ute motorisk, så det var noe helt annet. 

Noen som vet hvordan disse aller minste og svakeste blir ivaretatt i barnehagen? 

Det er selvfølgelig ikke snakk om lange dager i starten! Pappaen har permisjon ut september, så det skal vi utnytte. 

Anonymkode: 04304...b31

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har dere krav på å få inn ekstra ressurser i barnehagen, siden hun kanskje har en del ekstra behov? 

Jeg har ingen personlig erfaring, men tror de i stor grad strekker seg langt med de ressursene de har og tilrettelegger mye etter den minste. Ville absolutt undersøkt om det er mulig med ekstra ressurser i barnehagen når hun skal begynne, snakk med styrer og hør hva som er mulig.

Anonymkode: 5e554...351

• Liker 3
Skrevet

Her må det ekstra ressursar til, slik eg ser det. Det er kommuna som står for slike ekstra ressursar. Etter det eg har forstått er det to typar. Ressursar etter § 2 i barnehageloven og etter § 19. Fyrstnemnte er det kommuna ved barnehageseksjonen som står for å avgjere, medan sistnemnte er for born som har vedtak på behov for ekstra ressursar, mao er det på bakgrunn av ei utredning av barnet. Snakk med barnehagen, men også med barnehageseksjonen. Pga budsjettåret er etter året og ikkje barnehageåret så er truleg ressursane etter § 2 satt for hausten også. 

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Så lenge dere betaler for plassen, er det dere som bestemmer om dere vil bruke den.

Skrevet
10 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Så lenge dere betaler for plassen, er det dere som bestemmer om dere vil bruke den.

Nei i mange bhg er det krav om at man også bruker den

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg jobbet i barnehage for 100 år siden (føles det som) så hadde vi ett barn som trengte ekstra hjelp. Dette barnet hadde en person som kom de timene barnet var i barnehagen, og de trente med lek mye  bl.a. med å bli bedre motorisk. 

Så jeg håper virkelig det er sånn i dag også som det var den gangen.

Anonymkode: 57f8d...a69

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
Akkurat nå, Rucula skrev:

Nei i mange bhg er det krav om at man også bruker den

Det må være private barnehager i så fall. Men jeg synes det høres veldig urimelig ut. Ingen kan tvinge folk til å gå i barnehage.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Det må være private barnehager i så fall. Men jeg synes det høres veldig urimelig ut. Ingen kan tvinge folk til å gå i barnehage.

Nei. Ingen kan tvinge en til å gå i bhg, men da må en heller ikke søke. Opptaket er oftest oppstart på høsten, og pga stor pågang, så krever mange barnehager (også kommunale) at en bruker plassen, dette handler også mye om økonomi på barnehagen. Hva om 7 av 15 1åringer skulle gå plass fra august, men ikke ta det i bruk før desember. Hva skulle de da gjort? Økonomisk,personalet osv? På bhg uten veldig stor pågang kan de godta det, men ikke på bhg med stor pågang.

En må nesten bare godta regler om en ønsket plass i barnehagen. Ettersom det i stort sett alle steder i Norge skal være 100% dekning, så må det være regler, ellers går ikke ordningen. 

Anonymkode: d79cd...39e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Til ts. Min erfaring er at flere barnehager fint passer barn med spessielle behov. Sønnen min er da ikke prematur eller noe ekstra med, han starta i bhg 11 måneder gammel, han satte seg ikke opp selv, krabba ikke (men krøyp på magen), gikk ikke. Og går enda ikke helt. snart 1,5 år. Mn søk om ekstra hjelp 🙂

Anonymkode: d79cd...39e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en som fyller 1 år i juli, med barnehageplass fra august. Hun krabber heller ikke enda, kan sitte om vi setter henne opp, men er ustø. Skyver seg rundt i sirkel, men ikke fremover enda. Det er ikke noe unormalt med det og det er innen normalaspektet, så ikke stress med dette enda. Er der andre motoriske utfordringer hun har? At en som ikke har fylt 1 ikke går enda er også helt normalt, opp til 18 mnd er normalt. Skulle det være behov for ekstra utredning, så vil dette bli fanget opp senere, feks via barnehabilitering. Men pr nå slik du beskriver det er hun ikke unormalt treg og mye kan fortsatt komme seg før barnehagenstart. 

Anonymkode: 199ab...944

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips om å kontakte bhg for å undersøke evt ekstra ressurser, det skal jeg gjøre i morgen. Spørsmålet er om det kanskje også må noe helsekyndige greier til også for å få utredet/dokumentert at hun ligger etter sånn at det kan fattes noe vedtak? Dette vet kanskje styrer mer om. 

Føler jo også at jeg er alt for seint ute, men samtidig er det først nå det har blitt så tydelig at hun ikke kommer til å være "klar" til bhgstart. 

Og dette  med å bruke plassen, det hadde vi gjort uansett tenker jeg.. Tror ikke hun har vondt av å ha en ekstra lang tilvenning med korte dager når situasjonen er som den er.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også en som fyller 1 år i juli, med barnehageplass fra august. Hun krabber heller ikke enda, kan sitte om vi setter henne opp, men er ustø. Skyver seg rundt i sirkel, men ikke fremover enda. Det er ikke noe unormalt med det og det er innen normalaspektet, så ikke stress med dette enda. Er der andre motoriske utfordringer hun har? At en som ikke har fylt 1 ikke går enda er også helt normalt, opp til 18 mnd er normalt. Skulle det være behov for ekstra utredning, så vil dette bli fanget opp senere, feks via barnehabilitering. Men pr nå slik du beskriver det er hun ikke unormalt treg og mye kan fortsatt komme seg før barnehagenstart. 

Hun har enda ikke strake armer når hun ligger på magen. Sitter såvidt med støtte, ingenting uten. Vi bruker fortsatt litt newborn seat. Korrigert etter termindato og ikke fødselsdato  er hun jo bare 8 måneder, så sånn sett er hun jo innafor,  men samtidig så følger bhg fødselsdatoen og ikke termindatoen så da er det jo ikke ulogisk at hun vil ligge litt bak. 

Helsestasjonen har henvist oss til fysioterapeut fordi de mente hun lå bak, så det er der jeg har det fra. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips om å kontakte bhg for å undersøke evt ekstra ressurser, det skal jeg gjøre i morgen. Spørsmålet er om det kanskje også må noe helsekyndige greier til også for å få utredet/dokumentert at hun ligger etter sånn at det kan fattes noe vedtak? Dette vet kanskje styrer mer om. 

Føler jo også at jeg er alt for seint ute, men samtidig er det først nå det har blitt så tydelig at hun ikke kommer til å være "klar" til bhgstart. 

Og dette  med å bruke plassen, det hadde vi gjort uansett tenker jeg.. Tror ikke hun har vondt av å ha en ekstra lang tilvenning med korte dager når situasjonen er som den er.

Dere skal vel snart ha ettårskontroll, så kan dere la helsestasjonen avgjøre da om det er behov for noe ekstra. Dette fanges opp. Det dere kan gjøre selv er å søke fysioterapeut, gjerne via helsestasjonen. Fysioterapeut kan også komme til barnehagen etterhvert. Ellers tenker jeg ikke at det er noe umiddelbart her som vil gi et vedtak om ekstra ressurser i barnehagen. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun har enda ikke strake armer når hun ligger på magen. Sitter såvidt med støtte, ingenting uten. Vi bruker fortsatt litt newborn seat. Korrigert etter termindato og ikke fødselsdato  er hun jo bare 8 måneder, så sånn sett er hun jo innafor,  men samtidig så følger bhg fødselsdatoen og ikke termindatoen så da er det jo ikke ulogisk at hun vil ligge litt bak. 

Helsestasjonen har henvist oss til fysioterapeut fordi de mente hun lå bak, så det er der jeg har det fra. 

Ok, men da går nok dette videre med fysioterapeut. De er flinke til å fange opp som regel :)Vår eldste ble henvist til fysio ved 2 års kontrollen, grunnet dårlig balanse og noe treg grovmotorikk. Han ble også henvist barnehabiliteringen på sykehuset for utredning, uten noen spesielle funn. Han hadde fysio noen få ganger i barnehagen og vi var også til time med han der en gang hver 14 dag, men det var mest for tips til øvelser. Det motoriske rettet seg raskt. 

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Det stemmer ikke. Blant annet vil det skape klasseskille fordi de som har råd kan kjøpe opp barnehageplasser mens de som ikke har råd vil stå uten selv om plassene er ubenyttet. I kommuner hvor det kun er opptak 1 gang i året så vil de som har god råd kunne kjøpe opp plasser, gå ulønnet og benytte seg av plassen når det passer dem.

Anonymkode: 4099e...f51

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. Blant annet vil det skape klasseskille fordi de som har råd kan kjøpe opp barnehageplasser mens de som ikke har råd vil stå uten selv om plassene er ubenyttet. I kommuner hvor det kun er opptak 1 gang i året så vil de som har god råd kunne kjøpe opp plasser, gå ulønnet og benytte seg av plassen når det passer dem.

Anonymkode: 4099e...f51

Alle har jo krav på barnehageplass, så det argumentet stemmer jo ikke.

Men OK, jeg har aldri hørt om at man blir tvunget til å bruke plassen, vet om mange som har betalt, men latt være å benytte en måned eller to fordi en av foreldrene fortsatt var i permisjon.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Anonymus Notarius skrev:

Alle har jo krav på barnehageplass, så det argumentet stemmer jo ikke.

Men OK, jeg har aldri hørt om at man blir tvunget til å bruke plassen, vet om mange som har betalt, men latt være å benytte en måned eller to fordi en av foreldrene fortsatt var i permisjon.

Det handler om oppstart, ikke krav på plass. Mange barnehager ønsker ikke at plasser er stående tomme, frem til barnet faktisk skal begynne i barnehagen. Dette gjelder både private og kommunale barnehager. I kommuner med god dekning er det større sjanse for å kunne betale for plassen noen måneder før den taes i bruk. Men som regel må den i bruk innen 4 uker. 

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt barnehagen og avtal en samtale om at barnet er prematur og alt som kan være relevant i forhold til det. Da får barnehagen mulighet til evt å tilrettelegge. Premature barn kan foruten å være sene motorisk, også ha behov for litt mykere type tilvenning da de kan være noe mer sensitive emosjonelt. Dette er individuelt, og derfor er en tett dialog viktig. Jeg er pedagog, og ingen ekspert på premature barn. Men har erfaring med at ulik grad av prematur, kan gi ulik grad av utfordringer. Ikke som at de feiler noe, men at de kan kreve en annen form for tilrettelegging til ny hverdag. Der barnehagen får god informasjon er dette enklere å få til. Dersom ekstra ressurs kan være hensiktsmessig, vil nok det vurderes ettersom man ser hvordan barnet fungerer i barnehagen, f.eks i hvor stor grad det motoriske gir utfordringer som hemmer barnet eller ikke. God informasjon fra foreldre gir (som regel) god oppfølging/tilrettelegging fra barnehagen. Dette går nok bra, lykke til! 

Anonymkode: 73115...e12

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei ts! 

Jeg jobber selv i bhg og vet at dere hvertfall har krav på fysioterapeut i barnehagen dersom dere har barn er sen grovmotorisk. Det vil si at det kommer en fysioterapeut fra kommunen og trener med datteren din feks 4 timer i uken (alt ettersom behov/hva dere får innvilget). Stort sett er dette veldig fint, de barna jeg har hatt på gruppen som har denne ekstra ressursen blir like godt kjent med og trygg på den som er inne og de timene får barnet en-til-en-tid med fysioterapeuten. 

Snakk med helsesøster/fastlege. Vanligvis er det vi i bhg som kontakter ppt/bup dersom vi trenger hjelp fra andre instanser, men ikke ang fysioterapi. De kommer da til bhg og trener med barna fordi det er det inne og utemiljøet barnet tilbringer mest våkentid og det er der barnet skal lære og utvikle seg. 

Dersom det er andre ting barnet sliter med, eller at utviklingen er sen på andre områder så kan nok bhg kontakte ppt for å hjelp (timer til spesialpedagog, logoped eller hva det måtte være)

Anonymkode: e0c28...49b

Gjest WhisperingWind
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet mitt har barnehageplass fra august. Hun blir 1 år i slutten av juli. Vi må bruke plassen for å ikke miste den. 

Hun kan enda ikke sitte, krabbe, skyve seg frem og tilbake eller gå. Hun ligger etter motorisk da hun er 8 uker prematur, dysmatur og har prematuritetsastma (som har gjort det tyngre å puste og mer slitsomt å utvikle seg motorisk). 

Jeg får helt vondt av tanken på å sende babyen min i bhg. Storesøster var 15 måneder når hun startet og tidlig ute motorisk, så det var noe helt annet. 

Noen som vet hvordan disse aller minste og svakeste blir ivaretatt i barnehagen? 

Det er selvfølgelig ikke snakk om lange dager i starten! Pappaen har permisjon ut september, så det skal vi utnytte. 

Du kontakter ppt som observerer barnet og kan gi dere en spesialpedagog og assistent som følger opp barne deres ekstra. I tillegg kan de hjelpe dere med å få fysioterapeut og andre ekstra ressurser. Om barnet har ekstra hjelpebehov kan dere også få hjelpestønad. Trenger barnet andre hjelpemidler vil dere også kunne få spesialutstyr(sykkel etc) fra Hjelpemiddelsentralen.

Ring ppt i dag og ta en prat om bekymringene og utfordringene til barnet og ta det derfra 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...