AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #1 Skrevet 5. juni 2019 Hvorfor er det slik? Feks jeg og en venninne som veier like mye, der begge er aktive og har ca lik bygning/kroppsfasong føle stor sulforskjell. Hun spiser 1 knekkkebrød til frokost, og jeg 10. Dette er ytterpunktene selvsagt, men likefullt reellt. Eller som min søster - blir stappmett på 8 sushibiter mens jeg blir stappmett på 20. Jeg skjønner ikke.. jeg kan forstå at det kan være en viss forskjell i hvordan metthet føles, men likevel. Jeg hadde blitt hangry om jeg kun hadde spist et knekkebrød til frokost.. minimum 4. Anonymkode: 24e03...82e 3
Kvinne87Rogaland Skrevet 5. juni 2019 #2 Skrevet 5. juni 2019 Jeg tror kroppen justerer forbrenningen etter matinntak. Jeg spiser dobbelt så mye nå enn jeg gjorde i fjor. Trente like mye og veide like mye. Forskjellen er bare at nå blir jeg sterkere. Jeg tror jeg spiste for lite før, og da vokste ikke musklene pga for lite næring. Hadde null fremgang i ett år, men nå har jeg hatt sinnsyk framgang de siste 3 månedene. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #3 Skrevet 5. juni 2019 Forskjell i sultfølelse forskjell i personlighet, forskjell i motivasjon og mål, forskjell i verdier. De som er slanke har oftere en normal sultfølelse der de blir mett tidligere og føler seg ok med å spise noen biter sjokolade. De som er overvektige føler verken sterk sult eller metthet, så de kan spise hele dagen uten å føle noe særlig. Anonymkode: 561ac...f73
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #4 Skrevet 5. juni 2019 Jeg er av typen som spiser lite. Aldri mer enn en skive til frokost, lunsj etc. Liten porsjon med middag. Jeg kunne helt sikkert spist 4 skiver, men jeg spiser aldri til jeg blir skikkelig mett. Jeg tror det går mye på det. Anonymkode: e9e0a...b00
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #5 Skrevet 5. juni 2019 Hva noen spiser til ett måltid, sier veldig lite om det totale kaloriinntaket deres i løpet av én uke f.eks. Noen spiser mye det samme til hvert måltid hver dag, andre spiser lite noen dager eller til noen måltider og tar det igjen senere eller en annen dag osv. Venninna di som spiser 1 knekkebrød til frokost: tar nok det igjen senere på dagen, ellers ville hun gått hurtig ned i vekt og blitt syk og svak da den typen "måltid" ikke er noe noen kan leve lenge på. Det er knapt nok noe som kan kalles "snack". Anonymkode: d4a47...9b4 6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #6 Skrevet 5. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg er av typen som spiser lite. Aldri mer enn en skive til frokost, lunsj etc. Liten porsjon med middag. Jeg kunne helt sikkert spist 4 skiver, men jeg spiser aldri til jeg blir skikkelig mett. Jeg tror det går mye på det. Anonymkode: e9e0a...b00 Helt enig, er nok mye i det, jeg spiser meg heller aldri mett, men heller som i fravær av sulten Anonymkode: 518bf...865
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #7 Skrevet 5. juni 2019 Du vet ikke hva disse spiser 24/7. Det kan være at de småspiser mye mellom måltidene, og at du med de store porsjonene dine ikke gjør det. Mest sannsynlig spiser dere tilnærmet det samme totalt sett når du sier dere veier det samme. Anonymkode: 0ca96...b5d 4
SoWhat? Skrevet 5. juni 2019 #8 Skrevet 5. juni 2019 Er litt matvrak selv. Blir nesten aldri mett om maten ikke er varm jeg kald mat? Da kan jeg hive innpå. Her varmer jeg gjerne middagsrester til frokost. Salat fra Meny til lunsj med baguett. Og pasta og pizza ( gjerne med grønnsaker og mer sunn da) til middag. Har dytta i meg tre toast med Fetaost og tomater til kveldsmat nå. Har litt lapskaus fra i går som jeg tenker å spise til sen kvelds før jeg legger meg. Skal reise langt i morgen og har stekt fylte horn med skinke og ost til grytidlig frokost. Nam. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #9 Skrevet 5. juni 2019 Jeg er som venninna di, må spise lite for å ikke legge på meg. Forbrenningen går ned med alder. Jeg vil ikke bli som min mor og tanter, dermed MÅ jeg bare begrense matinntaket. Jeg skrev opp noen uker hvor mye jeg spiste og det er mellom 700-1100 kcal pr dag. I teorien skulle jeg hatt en hvileforbrenning på 1300 kcal men det stemmer ikke på meg. Trener hver 2-3 dag, da jogger jeg ca 5 km og gjør litt øvelser utenom. Anonymkode: 9e2ab...833
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #10 Skrevet 6. juni 2019 Jeg leste en gang i et forskningtidsskrift at man ved hvert måltid (og da spesielt middag), at man skal spise til man er 80 % mett. Har funnet ut at det er et veldig godt råd! Men til spørsmålet ditt TS, så er det umulig å svare på uten å registrere/observere faktisk hvor mye din venninne spiser og beveger seg ila en dag/uke/måned... Anonymkode: f5fc4...607
DavinaWin Skrevet 6. juni 2019 #11 Skrevet 6. juni 2019 Jeg er av typen som elsker å spise meg ordentlig mett og kan spise enorme mengder. Kan lett spise mer enn en mann til middag feks. Sliter med porsjonsstørrelse da jeg ikke føler meg ordentlig tilfredsstilt av "normale" porsjoner. Allikevel opplever jeg at dersom jeg spiser lite et par dager så vender kroppen seg til mindre porsjoner veldig fort, så jeg tror dette er noe det fint går an å jobbe med og regulere!
Gjest WhisperingWind Skrevet 7. juni 2019 #12 Skrevet 7. juni 2019 Jeg kan gå hele dagen uten mat om jeg har mye å gjøre. Merker ikke sultfølelse. Om jeg ikke har planer så får jeg enorm appetitt på kveldene.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #13 Skrevet 7. juni 2019 22 minutter siden, WhisperingWind skrev: Jeg kan gå hele dagen uten mat om jeg har mye å gjøre. Merker ikke sultfølelse. Om jeg ikke har planer så får jeg enorm appetitt på kveldene. Samme her. Når jeg har en hel dag fri kunne jeg spist hele dagen om jeg ikke holdt meg i tøylene 😅 Frister sånn å lage god mat når jeg kjeder meg. Anonymkode: 6c7a3...09e
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #14 Skrevet 19. februar 2023 den ene grunnen er åpenbar: Forskjeller i sult- og metthetshormonene grehlin og leptin. Står litt om det f.eks her: https://forskning.no/hormoner-hjertet-diabetes/overvektige-som-slanker-seg-slipper-a-kjempe-mot-sulten-lenger-enn-ett-ar/341284 I tillegg er det en teori som handler om s.k. supersmakere og undersmakere, som sier at undersmakere trenger mer mat for å bli tilfreds og har en tendens til å være overvektige, mens supersmakere har tendens til å være tynne: https://www.dagbladet.no/tema/sjekk-om-du-er-en-supersmaker/62712380 Anonymkode: 38755...e1f
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #15 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 5.6.2019 den 20.27): Hvorfor er det slik? Feks jeg og en venninne som veier like mye, der begge er aktive og har ca lik bygning/kroppsfasong føle stor sulforskjell. Hun spiser 1 knekkkebrød til frokost, og jeg 10. Dette er ytterpunktene selvsagt, men likefullt reellt. Eller som min søster - blir stappmett på 8 sushibiter mens jeg blir stappmett på 20. Jeg skjønner ikke.. jeg kan forstå at det kan være en viss forskjell i hvordan metthet føles, men likevel. Jeg hadde blitt hangry om jeg kun hadde spist et knekkebrød til frokost.. minimum 4. Anonymkode: 24e03...82e Er det mulig at din søster bare spiser seg mett, ikke stappmett slik du gjør? Dersom du er vant til å spise deg stappmett, kan det hende magesekken din har utvidet seg slik at du må ha mer mat for å bli mett. Anonymkode: 75c98...44b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå