Gå til innhold

Hva tenker dere om at en 17 år gammel fysisk frisk jente får hjelp til eutanasi?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hun er alt for ung til å avslutte livet. Det der er for meg helt sykt. gi henne heller tilgang på psykolog for å sakte men sikkert endre hvordan hodet hennes fungerer. Om noen avslutter livet sitt, så er det ikke en muliget for å utforske om man kan bli bedre. Hadde hun prøvd alle andre muligheter? det tviler jeg særdeles mye på. 

Hun hadde et helt liv foran seg og mye kan endre seg på noen år. Selv om det der og da oppleves uutholdelig.

Endret av megda
Skrevet

Dette er grunnen til at voldtekt og overgrep burde straffes som drap.

• Liker 12
Skrevet

Bare tragisk. Vitner om at hun ikke har møtt dyktige fagfolk. 

• Liker 1
Gjest Parkeringsvakt
Skrevet

Det er ok. Ja, man kan alltids si at man blir bedre om 10 år, men vet du, jeg har møtt mennesker med alvorlige psykiske plager og jeg kjenner egentlig ingen som er mye bedre som 30-åringer. Et par av de klarer å leve livet sånn halvveis, fortsatt deprimerte med mer. De andre er på nav og lever fortsatt dårlige liv med depresjon selvmordstanker og selvsagt de plagene de har hatt siden de var barn/ ungdom. 

Jeg tror det er veldig vanskelig for den gjengse nordmann å leve seg inn i hvordan et sånt liv kan være. Jeg mener at vi ikke kan moralsk begrunne å tvinge mennesker til å leve gjennom tortur hver dag fordi det kanskje blir bedre om 10 år. 

9 minutter siden, AmonymBruker said:

Dette er grunnen til at voldtekt og overgrep burde straffes som drap.

Er enig i at voldtekt og overgrep mot barn og svake er kriminelle gjerninger der forbryteren burde stenges inne for livet eller få dødsstraff. Vi ser at mange overgripere og voldtektspersoner er gjengangere. De har dette behovet i seg, og de ønsker leve det ut. Fengsel i noen år hjelper ikke. Vi burde prioritere velferden og tryggheten til resten av befolkningen og holde dem unna. Om noen er dømt for voldtekt 2 ganger = dødsstraff/ fengsel for livet. Voldtekt med tydelige og klare beviser = dødsstraff/ fengsel for livet

Skrevet

Det er galskap. Det er enormt mange som er så deprimert i den alderen at  de bare vil dø. Den eneste grunnen til at de ikke tar livet av seg er at de ikke tør å gjøre det selv, så hvis dette blir vanlig vil vi miste mange unge. Tenåringer er i livets mest følelsespåvirkede fase, og uansett hvor mørkt det virker vil det for de aller fleste bli mye bedre hvis de får hjelp og tiden får gå. Denne jenta er frarøvet den muligheten og det hele er bare tragisk. Stakkars jente og stakkars foreldre... :( 

Skrevet

Det må være forferdelig ille å ha det så ille at man ønsker å dø. Det må være like ille å få grønt lys til dette. Noen er enige i at livet ditt ikke er fullverdig, det er ikke håp om en bedre fremtid. Døden er akseptert 

• Liker 1
Gjest FirstNameLastName
Skrevet

Det er ikke riktig at hun ble innvilget eutanasi. Hun sluttet å spise og drikke, og foreldre og leger valgte å ikke tvangsfore henne.

Gjest FirstNameLastName
Skrevet
2 hours ago, Parkeringsvakt said:

Det er ok. Ja, man kan alltids si at man blir bedre om 10 år, men vet du, jeg har møtt mennesker med alvorlige psykiske plager og jeg kjenner egentlig ingen som er mye bedre som 30-åringer. Et par av de klarer å leve livet sånn halvveis, fortsatt deprimerte med mer. De andre er på nav og lever fortsatt dårlige liv med depresjon selvmordstanker og selvsagt de plagene de har hatt siden de var barn/ ungdom. 

Jeg tror det er veldig vanskelig for den gjengse nordmann å leve seg inn i hvordan et sånt liv kan være. Jeg mener at vi ikke kan moralsk begrunne å tvinge mennesker til å leve gjennom tortur hver dag fordi det kanskje blir bedre om 10 år. 

Er enig i at voldtekt og overgrep mot barn og svake er kriminelle gjerninger der forbryteren burde stenges inne for livet eller få dødsstraff. Vi ser at mange overgripere og voldtektspersoner er gjengangere. De har dette behovet i seg, og de ønsker leve det ut. Fengsel i noen år hjelper ikke. Vi burde prioritere velferden og tryggheten til resten av befolkningen og holde dem unna. Om noen er dømt for voldtekt 2 ganger = dødsstraff/ fengsel for livet. Voldtekt med tydelige og klare beviser = dødsstraff/ fengsel for livet

Det er så riktig det du sier der; det er mange som ikke blir noe spes bedre over tid. Det er viktig å huske på for folk som får lyst til å si "det er bare å ta seg sammen, da!!". Nei, det er ikke det. Ved vold og overgrep, særlig fra egne omsorgsgivere da man var barn, er nesten ureparerbart. Det gjør jo ikke saken noe bedre at det er så forferdelig vanskelig å få noe relevant hjelp også.

Skrevet (endret)
2 timer siden, SupaWoman skrev:

Kanskje få med hele historien.. 

"Teenager who was sexually assaulted multiple times ends her own life after requesting legal euthanasia"
https://www.independent.co.uk/news/world/europe/euthanasia-clinic-suicide-depression-rape-anorexia-netherlands-teenager-noa-pothoven-a8944356.html

Jeg synes det er helt greit, ikke alle skader er synlige.. Bør være lovlig her i Norge også så lenge det utredes at vedkommende faktisk har tenkt over alt og fortsatt ønsker det.. 

Det er ikke "bare bare" å få lov å gjøre dette i nederland så langt jeg vet.. 

Endret av AndreasBR
  • Liker 3
Skrevet
2 timer siden, Pipaluk skrev:

Bare tragisk. Vitner om at hun ikke har møtt dyktige fagfolk. 

Tullball!

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, megda skrev:

Hun er alt for ung til å avslutte livet. Det der er for meg helt sykt. gi henne heller tilgang på psykolog for å sakte men sikkert endre hvordan hodet hennes fungerer. Om noen avslutter livet sitt, så er det ikke en muliget for å utforske om man kan bli bedre. Hadde hun prøvd alle andre muligheter? det tviler jeg særdeles mye på. 

Hun hadde et helt liv foran seg og mye kan endre seg på noen år. Selv om det der og da oppleves uutholdelig.

Det er ikke opp til oss andre å diktere om hun skal fortsette livet eller ikke. Det MÅ være hennes valg.. Det er tross alt hennes kropp, er det ikke? ;);) hint hint... 

• Liker 3
Skrevet

Anbefaler dere å se på disse..

• Liker 1
Skrevet

Jeg er glad land som Belgia, Sveits og Nederland tar store steg i riktig retning når det kommer til dette punktet.

Jeg kan virkelig ikke se for meg et større overgrep enn å tvinge folk til å fortsette livet, enn hvor vondt de har det, bare slik at andres følelser spares. Det er skamfult det og ikke minst ekstremt egoistisk.

Ja, man bør selvsagt prøve andre muligheter først, men terapi fungerer ikke for veldig mange og "medisiner" gjør ofte vondt verre.

• Liker 15
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet (endret)

Artikkelen er fjerna, tipper det er fordi det som stod der var BS... Psykisk syke mennesker får ikke innvilga aktiv dødshjelp. Her er det snakk om en pasient som selv valgte å slutte å spise, altså selvmord.

Endret av Anonymus Notarius
Gjest Krampus
Skrevet

17 er for ungt. Det bør være en aldersgrense på rundt 25. Da er hjernen ferdig laget. Men at en som er fysisk frisk og over den alderen vil ha hjelp til å dø og har en grei grunn så syns jeg de skal få hjelp. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonymus Notarius skrev:

Artikkelen er fjerna, tipper det er fordi det som stod der var BS... Psykisk syke mennesker får ikke aktiv dødshjelp.

Eller så er den fjernet fordi selvmord er tabu i Norge. Man skal IKKE rapportere eller snakke om selvmord. Aldri. Selvjustisen i media er hard, og de få avisene som våget å publisere har nok fått trusler.

• Liker 1
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Dette er jo bare fryktelig trist! Det siste man trenger når man er syk og suicidal er at andre rundt aksepterer at man vil dø. 

Skrevet (endret)
4 minutter siden, batcat skrev:

17 er for ungt. Det bør være en aldersgrense på rundt 25. Da er hjernen ferdig laget. Men at en som er fysisk frisk og over den alderen vil ha hjelp til å dø og har en grei grunn så syns jeg de skal få hjelp. 

Nei. Det bør det ikke.

Syke mennesker som 100% kommer til å dø bør få lov å få en verdig avslutning på livet uten å gå gjennom et reint helvete.. Uavhengig av alder.. 

Samme om de opplever en psykisk "smerte" ingen kan dokumentere.. Det er noe kun de selv kan snakke om. 

Endret av AndreasBR

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...