AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #1 Skrevet 5. juni 2019 Hei. Når jeg logger inn på skatteetaten står det at jeg har 32 000 i samlet gjeld. Men jeg har bare 18 000(studielån) jeg skal betale nå. Har ingen annen gjeld. (Hadde ikke noe annen gjeld enn nå 31. Desember) hvor kan jeg egentlig sjekke? det står også at jeg har 30 000 bankinnskudd (dette stemte ikke overens med bankkontoene mine). Hva betyr det? Anonymkode: 08b6a...ede
smilo Skrevet 5. juni 2019 #2 Skrevet 5. juni 2019 For det første: dette burde du ha sjekket før 30. april. Det kalles å sjekke skattemeldingen som vi alle sammen skal gjøre. Man skal ikke tro at den er rett. For det andre så kan du trykke deg inn på linkene på hver enkelt sum og se hva som ligger under posten. Der skal det stå hvem som har rapportert gjeld/ innskudd på deg/ ditt personnr. Dette bør si deg om det stemmer. Hvis ikke bør du ta kontakt med de som har rapportert inn for å sjekke om noe kan være galt. ( du skal også ha fått oppgaver over både gjeld og innskudd som du kan sjekke mot. 5
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #3 Skrevet 5. juni 2019 2 timer siden, smilo skrev: For det første: dette burde du ha sjekket før 30. april. Det kalles å sjekke skattemeldingen som vi alle sammen skal gjøre. Man skal ikke tro at den er rett. For det andre så kan du trykke deg inn på linkene på hver enkelt sum og se hva som ligger under posten. Der skal det stå hvem som har rapportert gjeld/ innskudd på deg/ ditt personnr. Dette bør si deg om det stemmer. Hvis ikke bør du ta kontakt med de som har rapportert inn for å sjekke om noe kan være galt. ( du skal også ha fått oppgaver over både gjeld og innskudd som du kan sjekke mot. Det står oppført der jeg redigerer på skattekortet . Ser ikke ut som det samme på skattemeldingen.. Anonymkode: 08b6a...ede
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #4 Skrevet 5. juni 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Hei. Når jeg logger inn på skatteetaten står det at jeg har 32 000 i samlet gjeld. Men jeg har bare 18 000(studielån) jeg skal betale nå. Har ingen annen gjeld. (Hadde ikke noe annen gjeld enn nå 31. Desember) hvor kan jeg egentlig sjekke? det står også at jeg har 30 000 bankinnskudd (dette stemte ikke overens med bankkontoene mine). Hva betyr det? Anonymkode: 08b6a...ede Hadde du en utestående kredittkortregning ved nyttår? Det vil telle som gjeld. Du kan også ha fellesgjeld på bolig om du eier det, men høres lite ut til å være det. Anonymkode: fb6f1...725 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #5 Skrevet 5. juni 2019 59 minutter siden, AnonymBruker said: Det står oppført der jeg redigerer på skattekortet . Ser ikke ut som det samme på skattemeldingen.. Anonymkode: 08b6a...ede Det du ser under redigering av skattekort er vel det de forventer du vil ha ved neste nyttår? Da smører de gjerne på litt ekstra. Anonymkode: fb6f1...725 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #6 Skrevet 5. juni 2019 Er det ikke sånn nå at kredittkort også regnes som gjeld? Anonymkode: caff1...7dc
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #7 Skrevet 5. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke sånn nå at kredittkort også regnes som gjeld? Anonymkode: caff1...7dc 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde du en utestående kredittkortregning ved nyttår? Det vil telle som gjeld. Du kan også ha fellesgjeld på bolig om du eier det, men høres lite ut til å være det. Anonymkode: fb6f1...725 Har ingen ubetalte regninger eller kredittkort.. så da vet jeg ikke hva det kan være 😩 Anonymkode: 08b6a...ede
Hyachint31 Skrevet 5. juni 2019 #8 Skrevet 5. juni 2019 Hvis det er på redigering av skattekort du er , så er det forhåndsutfylt beløp av skatteetaten , tatt ut i fra en beregning. Hvor de ser på hva som stod på posten året før og gjerne legger på litt for hva de antar gjelden vil være neste året. Du kan bare justere beløpet. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #9 Skrevet 5. juni 2019 Dette er jo bare hva de har beregnet at de tror du kommer til å ha i gjeld og formue 31.12.2019. På mitt står det 4000 i gjeld f.eks., mens jeg hadde 0 i gjeld 31.12.2018. Anonymkode: 2ec26...a7a
Eliza Doalot Skrevet 5. juni 2019 #10 Skrevet 5. juni 2019 Når skattekortet for 2019 beregnes er ikke likningen for 2018 klar enda. Derfor brukes tall fra 2017 som grunnlag for å estimere hva du vil ha i formue/gjeld pr 31.12.2019. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #11 Skrevet 6. juni 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det står oppført der jeg redigerer på skattekortet . Ser ikke ut som det samme på skattemeldingen.. Anonymkode: 08b6a...ede De opprinnelige tallene på skattekortet er bare et forslag Skatteetaten har basert på tidligere år. Du må selv gå inn og endre til de tallene som faktisk gjelder for deg dette året. Anonymkode: 6ca4c...66c
Million Skrevet 6. juni 2019 #12 Skrevet 6. juni 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det står oppført der jeg redigerer på skattekortet . Ser ikke ut som det samme på skattemeldingen.. Anonymkode: 08b6a...ede Hvor mye studielån etc vil du ha ved utgangen av 2019 da? Det er det skatteetaten har "beregnet" at du antageligvis vil ha, og så gir de skattekort etter den antagelsen. Er ikke den riktig, endrer du. Skal du ikke ta opp mer studielån f.eks, så skriver du bare det du har pr i dag. Da skal det beløpet gjelde hele året, og ikke øke. Samme med inntekt. Skatteetaten tror visst at alle går opp i inntekt ganske hyggelige summer hvert år, men det skjer jo ikke alltid. Så der må man også justere litt i blant. Noen ganger opp, noen ganger ned, ifht hva skatteetaten tror. Når alt er riktig justert i forhold til hva du vet det vil bli i 2019, lagrer du og sender inn det nye skattekortet.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #13 Skrevet 6. juni 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke sånn nå at kredittkort også regnes som gjeld? Anonymkode: caff1...7dc Ikke ifbm. skatt. Man får fradrag for renter man har betalt, men man betaler ikke renter på en sum man potensielt kan låne. På skattekortet vil det ikke tas høyde for at man har makset kredittkortet, det er nok heller en estimering av økt gjeld basert på statistikk. Det regnes derimot som gjeld når man søker om lån Anonymkode: 1a10c...e6d
solmåneogstjerner Skrevet 6. juni 2019 #14 Skrevet 6. juni 2019 Har ikke noe å si uansett. Du er langt unna å betale formuesskatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå