Gå til innhold

Ferdigutdannet sykepleier til sommeren - vil ikke jobbe som "vanlig" sykepleier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er nå ferdigutdannet sykepleier neste uke (!), og kjenner mer og mer at jeg ikke ønsker å jobbe som "vanlig" sykepleier på sykehus, sykehjem eller hjemmetjenesten. Jeg har klart meg gjennom alle praksisperiodene, men har aldri følt at jeg virkelig passer inn og har heller ikke følt meg "god nok" for yrket. Jeg beundrer virkelig yrket, men kjenner bare at det ikke er helt for meg. Jeg blir stresset veldig fort og takler det ganske dårlig. Turnus gjør at jeg ikke sover godt om natten og jeg føler meg bare skikkelig uggen hele tiden.

Så over til spørsmålet mitt, har dere noe tips til hva jeg, som nyutdannet sykepleier, kan jobbe med forutenom på disse stedene? Jeg tar i mot alle tips! :) Interesserer meg spesielt for temaene seksuell helse, fysisk aktivitet og ernæring.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ett par år erfaring - så helsesykepleier?

Ellers bolig, PU, psykiatri? Er turnus de stedene og, men har inntrykk av at dagene kan være roligere (noen steder).

Anonymkode: e8795...d52

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hab.team? Eller psykiatrisk sykepleier. Ser iallefall det finnes flere av sistnevnte som kan få dag jobber, og noen av dem tror jeg også jobber med tema relatert til de du nevner.. 

Anonymkode: e8795...d52

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta videreutdanning innenfor helsesykepleier, jordmor eller sexologi? Krever dog arbeidspraksis som sykepleier. Poliklinikker er veldig behagelig arbeid. Det samme kan legesenter (ikke legevakt) være.

Anonymkode: fa3a5...d07

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ta videreutdanning innenfor helsesykepleier, jordmor eller sexologi? Krever dog arbeidspraksis som sykepleier. Poliklinikker er veldig behagelig arbeid. Det samme kan legesenter (ikke legevakt) være.

Anonymkode: fa3a5...d07

Vil bare minne om at sykepleieryrket er dårlig lønnet i grunnlønn, så om man ønsker å få sparet en liten slant, spesielt om en tar mastergrad i helsesøster eller jordmor etter 1 års erfaring (man trenger ikke 2 år for disse utdanningene) er det lurt å jobbe turnus et år. Husk at 100% i tredelt turnus ikke er jobb 5 dager i uka hver uke. Mange uke er det 4 og 3 arbeidsdager på en uke. Om man vil gå mest natt får man mye fri også. Poliklinikk og legesentet er veldig populære jobber da mange med barn spesielt ønsker dagjobb. Det får man gjerne ikke uten erfaring. 

Anonymkode: 96a50...1eb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jobbe med sykefraværsoppfølging i NAV?

Anonymkode: 3c655...3d9

• Liker 4
Skrevet

Hva med å bli kosmetisk sykepleier?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har inntrykk av at det er ganske rift om de "annerledes" sykepleierjobbene, særlig de som ikke har turnus. Mange ønsker å ha en 8-4 jobb... Tror man skal ha flaks for å gå rett ut i en slik jobb uten erfaring, men det er så klart mulig!

Anonymkode: 389a5...99c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Helfo, kanskje? Nav, Sundås/rehabilitering, oppfølging av narkomane, videreutdanning til helsesykepleier/helsesøster, lærer på helse- og oppvekst på vgs, anestesisykepleier. Noen klarer ikke turnus

Støtter for øvrig det anonym bruker rett over meg skriver. 8-16-jobbene er attraktive.

Anonymkode: 64cae...ba6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så sant du ikke kan bruke nettverket ditt så er det nesten håpløst å få disse "annerledes" jobbene som nyutdannet sykepleier. Men det finnes jo roligere steder å jobbe. Hvis du fikser psykiatri så er demensomsorgen roligere (krever mer psykiatri enn noe annet), noen psykiatriske avdelinger er relativt rolige, PU boliger kan være greit osv. Ellers så krever en del andre jobber videreutdanning. Og typiske adm.stillinger som nav, helfo ol. er også vanskelig å få som nyutdannet.

Anonymkode: a8bf4...52a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Rusomsorg eller psykiatri, da går man som regel ikke i 3 skift turnus og slipper nattevakt, eller kun natt som noen foretrekker. Det er en fin og givende rettning innen helsevesenet. 

Anonymkode: a1751...194

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Egentlig ikke peiling, men ei som jeg "holder på med", jobber som spesialsykepleier på søvnlaben på sykehuset. Renslig og grei jobb 8-4.

Anonymkode: 06818...079

• Liker 2
Skrevet

Venninna mi spesialiserte seg i anistesi og akuttsykepleie, og er sykepleier på plattform offshore. (Bonus med masse deilige menn :fnise:)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men alt dette du nevner innebærer det å være sykepleier. Unnskyld meg men dette burde du har tenkt på før du begynte på sykepleien. 

Du må nok starte ned på gulvet som alle andre, og jobber deg oppover. 

Anonymkode: af529...83a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber (deltid ved siden av studiene) på en omsorgsbolig innenfor psykiatri. Nå skal sant sies at jeg hater denne jobben, men det er veldig gode arbeidstider! 

Jeg trives ikke fordi jeg ofte er alene og litt redd på jobb. Mange som er veldig ustabile, og man vet aldri hva man møter. Det er jo også veldig ekkelt å være alene hvis noe skjer (som det ofte nok gjør). Likevel, godt betalt og gode arbeidstider. Jeg er forresten ikke sykepleierstudent, men innenfor helse- og sosial, men mange av mine kollegaer er sykepleiere. 

Anonymkode: faf97...808

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I forhold til turnus er jo disse veldig ulike. Her jeg jobber har vi en utrolig god turnus med max 2 kveldsvakter per uke (har man to A-vakter er det i så fall bare én gang på 12-ukers turnus), har man hatt kveldsvakt og skal på dagvakt begynner D-vakta 09.00 for å passe hviletiden. Vi går også 6. Hver helg, som jo er halvparten så mange helger enn hva som er normalt i helsevesenet. Dette er innen rus og psykiatri. 

Ellers tror jeg alle er redde og usikre i starten, uansett hvor man begynner å jobbe 🙂 Det går seg til.

Anonymkode: bc4b0...61f

• Liker 3
Skrevet
På 5.6.2019 den 19.40, AnonymBruker skrev:

Men alt dette du nevner innebærer det å være sykepleier. Unnskyld meg men dette burde du har tenkt på før du begynte på sykepleien. 

Du må nok starte ned på gulvet som alle andre, og jobber deg oppover. 

Anonymkode: af529...83a

Så du mener det å være stresset og ikke få sove om natten er det som innebærer å være sykepleier? Jeg tenkte jo at jeg kom til å venne meg til det og bli mindre sliten og stresset, men har vært like ille alle praksisperiodene. Så da har jeg skjønt at det ikke funker for meg. Ikke alle vet hundre prosent hva det er de går til når de begynner å studere, så du trenger ikke komme her å si at jeg burde tenkt på det før jeg studerte. Hvordan skulle jeg vite det da, når jeg aldri hadde hatt en sånn type jobb før? Jeg vil jobbe innenfor helse, men ikke akkurat på disse stedene, og det tror jeg er fullt mulig å få til. Jeg spør bare om tips til steder/stillinger som jeg ikke har tenkt på før.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle sammen! Veldig gode tips her. Har egentlig alltid utelukket psykiatri, men det kunne kanskje vært interessant å teste ut og muligens heller ikke så vanskelig å få jobb innenfor som nyutdannet :)

Skrevet

Det kan jo hende at det blir annerledes når du kommer i jobb? Som student så føler man seg ofte ikke på samme nivå som de andre på avdelingen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...