Gå til innhold

Melde fra at bedrifter utnytter NAV? (Midlertidig lønnstilskudd)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet om et par bedrifter som er veldig kyniske på dette. De ansetter mer eller mindre bare folk om de kan få lønnstilskudd fra NAV. Når denne prøveperioden er over, så lar de folka gå, og tar inn nye på denne ordningen. Slik har de drevet på i alle år...for 10 år siden jobbet jeg i en av bedriftene, og de holder fortsatt på. 

Jobbene har vanligvis liten til ingen trening - da arbeidet i seg selv er svært ensformet - og du gjør da samme jobben som de faglærte de har. 

Jeg føler egentlig at dette er grov utnyttelse av systemet. De folka som kommer innom blir fortalt at de kan bli ansatt 100% når denne perioden er over, men til dags dato har ingen blitt ansatt...og det er da flere titalls mennesker som har jobbet der.  

Anonymkode: 1b9f3...b3d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...............

Slik har de drevet på i alle år...for 10 år siden jobbet jeg i en av bedriftene, og de holder fortsatt på. 

........................................... 

................... De folka som kommer innom blir fortalt at de kan bli ansatt 100% når denne perioden er over, men til dags dato har ingen blitt ansatt...og det er da flere titalls mennesker som har jobbet der.  

Dette kan du selvfølgelig dokumentere?  Hva ønsker du å oppnå?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet om et par bedrifter som er veldig kyniske på dette. De ansetter mer eller mindre bare folk om de kan få lønnstilskudd fra NAV. Når denne prøveperioden er over, så lar de folka gå, og tar inn nye på denne ordningen. Slik har de drevet på i alle år...for 10 år siden jobbet jeg i en av bedriftene, og de holder fortsatt på. 

Jobbene har vanligvis liten til ingen trening - da arbeidet i seg selv er svært ensformet - og du gjør da samme jobben som de faglærte de har. 

Jeg føler egentlig at dette er grov utnyttelse av systemet. De folka som kommer innom blir fortalt at de kan bli ansatt 100% når denne perioden er over, men til dags dato har ingen blitt ansatt...og det er da flere titalls mennesker som har jobbet der.  

Dette er noe både staten og bedriftseierne er storfornøyde med. Pynter på statistikken, arbeidere på slavekontrakt (billig) og bedriften tjener gode penger på gratis arbeidskraft.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt og dette meldes ifra. Ikke bare til NAV men til fagforeninger og alle organisasjoner som egentlig har alt med arb.miljøloven å gjøre. Får bedriftene dårlig publisitet, som kan omsetningen rase nedover. Selv hater jeg slike bedrifter, for de er ikke annet en "slavebedrifter". NAV er heller ikke uskyldig i dette "spillet". NAV driver og pimper ut ansatte i sårbar situasjon til disse kvalmisene av noen bedrifter, og det kan ikke ha gått NAV hus forbi å ikke registrere at ingen har blitt ansatt der så langt? Så det er godt mulig at NAV samtykker og ikke minst deltar i dette kvalme spillet. 

Det gjør noe med mennesker å bli behandlet som søppel på denne måten og slike ansatte som blir en kasteball mellom NAV og disse "bedrifter" kommer til å klikke psykisk eller fysisk før eller senere. Total sløsing av tid og ressurser når man satser på noe som er "dødt" fra første dag. 

Anonymkode: acac7...21c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS her: 

Det er snakk om en bedrift som jobber i byggenæringen. Ca. 80% av bedriften er billig arbeidskraft fra Polen, mens resterende er ledelse og mellomledere. Polakkene jobber forøvrig på minstelønn, og får ikke overtidsbetalt heller (selv om mange av dem jobber 6 dager i uken)

Ettersom prosjekter o.l. svinger, så er det følgelig nødvendig med variabelt antall arbeidere - noen ganger trenger du flere, andre ganger mindre. Dette problemet har de da "løst" ved å bruke midlertidige ansatte via NAV.  

Arbeidet er som sagt veldig ensformig, og du lærer egentlig alt du trenger å vite ila. de 2 første ukene. Når du da har jobbet ferdig perioden din, så får du beskjed om "vi trenger ikke folk for tiden, så beklager blablabla" - men så står det altså nye folk på døra, når du og andre drar. 

Mens alt dette pågår, så tar ledelsen ut høye lønninger, og gir mellomlederne fete bonuser. 

AnonymBruker
Skrevet

Har inntrykk av at NAV er veldig fornøyd med å få plassert  folk som ikke finner arbeid selv, hvorsomhelst. At det ikke fører til fast ansettelse er liksom greit, siden man kan føre det opp som arbeidserfaring på CV. Det er i praksis et samtykke fra NAV at arbeidsgiver kan tjene på å ha disse på arbeidstrening. Det hadde vært interessant hva Nav hadde som svar hvis en presenterte problemstillingen for dem?

Anonymkode: 060a2...b27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...