Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i et vikariat som går ut 1 juli, altså går vikariatet ut mens jeg er på ferie. Bak kontrakten om vikariatet ligger også en kontrakt som ekstrahjelp, men denne har ikke spesifiserte timer, så jeg er ikke fast ansatt på noen måte. 

Problemet mitt er at jeg er på reise i ytterligere tre dager etter at ferien min er slutt. Der ser ut til at sjefen forventer at jeg går rett på og jobber 100 prosent fra og med ferien er slutt. 

Så hvordan tar jeg opp at dette ikke er mulig? Jeg er ganske sikkert på at jeg ikke kan pålegges å jobbe, i og med at jeg ikke har faste vakter eller timer i kontrakten min, men hvordan ville du tatt opp dette på mest mulig skånsom og diplomatisk måte? Jeg er klar for å jobbe fra jeg kommer hjem selvfølgelig.

Har blitt tilbudt fast stilling fra høsten av, så jeg vet at de ikke har lyst til å miste meg, men likevel vil jeg jo gjerne ha lest mulig relasjon med sjefen.

Anonymkode: c073e...ebb

Videoannonse
Annonse
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Ta det opp så fort som mulig, da slipper sjefen å forvente at du skal jobbe etter at ferien din er slutt. 

Skånsom og diplomatisk måte? Er vel ikke akkurat en dødsdom du skal legge fram ;) 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Dævendøtte said:

Ta det opp så fort som mulig, da slipper sjefen å forvente at du skal jobbe etter at ferien din er slutt. 

Skånsom og diplomatisk måte? Er vel ikke akkurat en dødsdom du skal legge fram ;) 

Jeg er bare fryktelig konfliktsky, i den grad at dette er første året jeg krever sommerferie på de 5 årene jeg har jobbet her. Sjefen har på en måte alltid regnet med at jeg kan jobbe når som helst, og alltid på kort varsel. Men jeg er redd jeg ikke møter den samme forståelsen andre veien.

Gjest Dævendøtte
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er bare fryktelig konfliktsky, i den grad at dette er første året jeg krever sommerferie på de 5 årene jeg har jobbet her. Sjefen har på en måte alltid regnet med at jeg kan jobbe når som helst, og alltid på kort varsel. Men jeg er redd jeg ikke møter den samme forståelsen andre veien.

Si det som det er du, det går nok fint! Du skal selvsagt ha ferie hvert år også. Og jo tidligere sjefen vet om dette, jo bedre er det.

Skrevet

"Jeg ser du har satt meg opp på vakt man-onsdag. Men jeg er ikke hjemme fra ferie før onsdag kveld, så de dagene kan jeg ikke jobbe. Men jeg er klar fra (tors/fre)dag"

AnonymBruker
Skrevet

Dette må du ta opp direkte med din leder, slik lederen får dekket inn annet personell i ditt fravær. Ser ikke store problemet med 3 dager, blir ingen konflikt. 

Anonymkode: c9fc8...005

AnonymBruker
Skrevet

Du er bra konfliktsky om du kaller dette en konflikt 😄 Sånn jeg forstår det har du ingen kontrakt fom. 1/7, bare en antagelse om at arbeidsgiver forventer at du stiller. Hvorfor tar du ikke en ordentlig prat med arbeidsgiver om hva hen tenker om videre muligheter for jobb? Om ingen ting er avtalt til nå, burde det jo absolutt være på tide! 

Anonymkode: 2b519...39c

• Liker 3
Skrevet

"hei, jeg ser jeg er satt opp på vakter rett etter ferien, men vikariatet som er fulltid er gått ut innen den tid. Jeg har kun kontrakt som ekstrahjelp etter vikariatet, og er ikke tilgjengelig for noen ekstravakter før (dato)" 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du er bra konfliktsky om du kaller dette en konflikt 😄 Sånn jeg forstår det har du ingen kontrakt fom. 1/7, bare en antagelse om at arbeidsgiver forventer at du stiller. Hvorfor tar du ikke en ordentlig prat med arbeidsgiver om hva hen tenker om videre muligheter for jobb? Om ingen ting er avtalt til nå, burde det jo absolutt være på tide! 

Anonymkode: 2b519...39c

Som tidligere nevnt har jeg fast stilling fra og med august, så akkurat det er ikke en del av problemet. Det er mer at sjefen er kjent for å være vanskelig, og jeg er redd det skal utvikle seg til en konflikt. Men ser at jeg tar en del sorger på forskudd her 😂

AnonymBruker
Skrevet

Åeh, jeg hater å være så nevrotisk...

Er det innafor om jeg sender en sms nå i helgen? Da ser jeg henne iallefall ikke før mandag, og jeg slipper en konfrontasjon ansikt til ansikt. Dette er også ting jeg liker å ha skriftlig i tilfelle rottefelle... 

AnonymBruker
Skrevet

Ta det i løpet av vanlig arbeidstid. Helg er fritid og da skal sjefen slippe å tenke på jobb.

Anonymkode: ba59f...344

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åeh, jeg hater å være så nevrotisk...

Er det innafor om jeg sender en sms nå i helgen? Da ser jeg henne iallefall ikke før mandag, og jeg slipper en konfrontasjon ansikt til ansikt. Dette er også ting jeg liker å ha skriftlig i tilfelle rottefelle... 

Nei, ikke send SMS i helgen! Ha respekt for at også sjefer har et liv utenom å være sjef! Kan ting vente til arbeidstid, så er det høflig å vente. 

Du kan eventuelt sende en e-post i arbeidstiden, dersom du vil ha svar skriftlig. Men du... Dette er ikke en konflikt, og det skal ikke være noen konfrontasjon! Pleier sjefen din å være stygg med deg? Dette høres jo ut som en helt vanlig samtale man har med sjefen sin. 

Anonymkode: e7d6a...c9f

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...