AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #1 Skrevet 5. juni 2019 På det elektroniske søkerskjema får jeg spørsmålet om hvorfor jeg ønsker denne jobben. Jeg tenker som så at dette spørsmålet er viktig for arbeidsgiver og bruker det helt sikkert til å luke ut en del kandidater. Men hva svarer man? Helt ærlig så ønsker jeg jobben fordi det er innenfor mine kvalifikasjoner, det ser interessant ut og hey jeg trenger en jobb og inntekt. Men jeg mistenker at dette ikke er svaret de er ute etter. Har dere noen tips? Dette gjelder en ingeniørstilling innen biomedisin. Anonymkode: 14f39...d76
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #2 Skrevet 5. juni 2019 Si noe om å utvikle deg selv kanskje? Å det er helt innafor å si at dette er det du ønsker å jobbe med da det er innenfor dine kvalifikasjoner Anonymkode: 1ead9...54e 1
Hedersbrukeren Skrevet 5. juni 2019 #3 Skrevet 5. juni 2019 Det er da bare å skrive hvorfor du ønsker jobben, det. Hvorfor skulle du bløffe om det, bare fordi du tror, uvisst av hvilken grunn, at de ønsker en annen begrunnelse enn den faktiske?
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #4 Skrevet 5. juni 2019 Man bør si noe om både sin egen motivasjon og evne til å få jobben, men også hva man kan tilføre arbeidsgiver. Pek gjerne på noe du har gjort tidligere (utdanning) som kan relateres til jobben på en måte som kommer arbeidsgiver til gode. Ofte fisker arbeidsgivere gjerne etter informasjon om hva du kan bidra med, ikke bare dine personlige karrieremål Anonymkode: f0c2f...f1f
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #5 Skrevet 5. juni 2019 28 minutter siden, Hedersbrukeren skrev: Det er da bare å skrive hvorfor du ønsker jobben, det. Hvorfor skulle du bløffe om det, bare fordi du tror, uvisst av hvilken grunn, at de ønsker en annen begrunnelse enn den faktiske? For hele skiten er et spill for galleriet. Skuespill. Den som kommer med det mest kreative svaret, "får invitasjon" videre. Det samme skuespillet skal man selvsagt holde på med hvis man får et intervju. Man kan ikke "være seg selv". Man er en "skuespiller" og må play the game. Tragisk. Anonymkode: 2525e...727 12
Hedersbrukeren Skrevet 5. juni 2019 #6 Skrevet 5. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For hele skiten er et spill for galleriet. Skuespill. Den som kommer med det mest kreative svaret, "får invitasjon" videre. Det samme skuespillet skal man selvsagt holde på med hvis man får et intervju. Man kan ikke "være seg selv". Man er en "skuespiller" og må play the game. Tragisk. Anonymkode: 2525e...727 Dersom de som ansetter forventer slikt vås, så bør man holde seg unna den arbeidsplassen En enkel og sann begrunnelse for hvorfor man ønsker en jobb er ikke diskvalifiserende om det er en seriøs arbeidsgiver 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #7 Skrevet 5. juni 2019 For meg vil det si det man ellers skriver i en vanlig søknad. Om man skriver en søknad uten sånne elektroniske skjemaer, så skriver man om hvorfor man søker den aktuelle jobben, og hvilke kvalifikasjoner man har som er av interesse for arbeidsgiver. typisk "har jobbet to år hos ***, og søker nå nye utfordringer. Stillingen dere utlyser er veldig interessant for meg da den vil gi meg mulighet for å utvikle meg innen ***, samtidig som jeg får brukt mine følgende egenskaper ***" Anonymkode: 8cbae...7d8
Ullvott Skrevet 5. juni 2019 #8 Skrevet 5. juni 2019 Jobben innebærer oppgaver du er interessert i å drive med. Jobben innebærer oppgaver du har jobbet med før og som du er flink til. Du er interessert i fagfeltet. Du ønsker å utvikle deg, og jobben inneholder de utfordringene du ønsker deg. Arbeidsgiver har godt omdømme. Du ser på arbeidsgiver som en attraktiv arbeidsplass. Alle eksemplene over er ting som er mulig å skrive, hvis det er sant. Du må bruke dine egne ord og si det som er riktig for deg, men dette er helt vanlige ting å poengtere. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #9 Skrevet 5. juni 2019 22 minutter siden, Hedersbrukeren skrev: Dersom de som ansetter forventer slikt vås, så bør man holde seg unna den arbeidsplassen Dessverre er det slik, vettø. Vi har en hel "Job Coach - CV - søknad - jobbintervju industri" som utgir artikler i aviser med diverse "tips" der man anbefales å gjøre ditten og datten. Hvordan man skal kle seg, hvordan man skal smile, hvordan man skal ha fast håndtrykk, hvordan man skal late som om man er interessert i hva bedriften babler om. Hvordan man skal se intervjueren direkte i øynene, og ikke minst hvordan man skal øve seg til å komme med "smarte" svar på hva er "dine sterke og svake sider" og massevis av blaaaa, bllaaaa, blaaaa. The problem is, når alle holder på slik, så oppstår det "inflasjon" og man er like langt. Mvh "jobbkonsulenten", Anonymkode: 2525e...727 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #10 Skrevet 5. juni 2019 1 hour ago, Hedersbrukeren said: Dersom de som ansetter forventer slikt vås, så bør man holde seg unna den arbeidsplassen En enkel og sann begrunnelse for hvorfor man ønsker en jobb er ikke diskvalifiserende om det er en seriøs arbeidsgiver Hva tenker du selv da? Du skal ansette noen, og to stk med helt like kvalifikasjoner og erfaring søker. Den ene sier «jeg søker egentlig bare jobben fordi jeg trenger en jobb og den er innenfor mine kvalifikasjoner», mens den andre sier at «jeg er veldig motivert for jobben, og har akkurat det dere ser etter. Jeg har gode resultater fra bla bla bla, og har jobbet mye med sånn og sånn. Dette er erfaringer som vil være nyttige i jobben hos dere. Osv osv». Den siste søkeren er bare flink til å komme med sånne replikker. Han vil også bare ha en hvilken som helst jobb, og sier dette på hvert intervju. Det vet ikke du, bare. Anonymkode: 9510a...a45 1
Hedersbrukeren Skrevet 5. juni 2019 #11 Skrevet 5. juni 2019 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker du selv da? Du skal ansette noen, og to stk med helt like kvalifikasjoner og erfaring søker. Den ene sier «jeg søker egentlig bare jobben fordi jeg trenger en jobb og den er innenfor mine kvalifikasjoner», mens den andre sier at «jeg er veldig motivert for jobben, og har akkurat det dere ser etter. Jeg har gode resultater fra bla bla bla, og har jobbet mye med sånn og sånn. Dette er erfaringer som vil være nyttige i jobben hos dere. Osv osv». Den siste søkeren er bare flink til å komme med sånne replikker. Han vil også bare ha en hvilken som helst jobb, og sier dette på hvert intervju. Det vet ikke du, bare. Anonymkode: 9510a...a45 I de ansettelsesprosessene jeg har vært med på har ikke «hvorfor søker du jobben» og ev. svar på det vært spesielt viktig. Men det er fordi det har vært stillinger med krav til særlig høy kompetanse innenfor noen felter, og utfordrende å i det hele tatt finne kvalifiserte som er i stand til å utføre oppgavene. Uansett, får man ikke jobb fordi man svarte «feil» på et slikt spørsmål, så er det like greit å jobbe er annet sted
Nuttery Skrevet 5. juni 2019 #12 Skrevet 5. juni 2019 Hver gang jeg får det spørsmålet sier jeg at jeg er jo tross alt avhengig av å ha arbeid, og jeg syntes stillingen virket spennende.
Mich Skrevet 5. juni 2019 #13 Skrevet 5. juni 2019 10 hours ago, AnonymBruker said: For hele skiten er et spill for galleriet. Skuespill. Den som kommer med det mest kreative svaret, "får invitasjon" videre. Det samme skuespillet skal man selvsagt holde på med hvis man får et intervju. Man kan ikke "være seg selv". Man er en "skuespiller" og må play the game. Tragisk. Anonymkode: 2525e...727 Husker jeg fikk dette spørsmålet til deltidsjobben min under studietiden. Svarte bare at jeg ville ha litt ekstra penger å bruke i fritiden 😅 Ler litt inni meg når enkelte stillinger stiller dette spørsmålet. Jeg mener, hvilken annen grunn skulle jeg ha for å jobbe deltid i en fast food restaurant? Fikk jobben da, så de likte vel kanskje at jeg var ærlig.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #14 Skrevet 6. juni 2019 Snu spørsmålet på hodet. Hva ville du likt av begrunnelse for at arbeidsgiver valgte akkurat deg? Hvilket svar ville du at arbeidsgiver hadde gitt på følgende spørsmål: Hvorfor ville dere ha akkurat meg som ansatt? - Vi trengte bare en eller annen til å utføre bevegelsene sånn at maskinen ikke stopper opp. At det ble deg var egentlig helt tilfeldig. - Vi valgte deg fordi du hadde de rette kvalifikasjonene og vi tror du vil kunne utføre jobben selvstendig og bidra til å utvikle arbeidsplassen. - Vi valgte deg fordi vi var pålagt å velge en kvinne. Motivasjonen for et valg har mye å si. Anonymkode: 408c5...8a0 2
gullmedalje Skrevet 6. juni 2019 #15 Skrevet 6. juni 2019 På 5.6.2019 den 12.28, AnonymBruker skrev: På det elektroniske søkerskjema får jeg spørsmålet om hvorfor jeg ønsker denne jobben. Jeg tenker som så at dette spørsmålet er viktig for arbeidsgiver og bruker det helt sikkert til å luke ut en del kandidater. Men hva svarer man? Helt ærlig så ønsker jeg jobben fordi det er innenfor mine kvalifikasjoner, det ser interessant ut og hey jeg trenger en jobb og inntekt. Men jeg mistenker at dette ikke er svaret de er ute etter. Har dere noen tips? Dette gjelder en ingeniørstilling innen biomedisin. Anonymkode: 14f39...d76 Heller dette enn et jallasvar!! Svarer du noe ala å utvikle seg selv så bør det være en jobb som faktisk innebærer utvikling. Er det en rutinejobb type butiklansatt/sykepleier i vakt o.l. så er det mest rutine og lite utvikling og da kan du bli luket ut om dette er veldig viktig for deg. Når jeg spør om dette på intervju så liker jeg svar som gjenspeiler noe av det som står i utlysningen eller som er relevant for det vi driver med. Så jeg ville heller svart på hvorfor jeg vil ha stillingen enn hvorfor jeg vil jobbe i akkurat den bedriften... men mye er sikkert avhengig av yrkesretning og det er store forskjeller mellom bedrifter/organisasjoner også.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #16 Skrevet 6. juni 2019 7 hours ago, AnonymBruker said: Snu spørsmålet på hodet. Hva ville du likt av begrunnelse for at arbeidsgiver valgte akkurat deg? Hvilket svar ville du at arbeidsgiver hadde gitt på følgende spørsmål: Hvorfor ville dere ha akkurat meg som ansatt? - Vi trengte bare en eller annen til å utføre bevegelsene sånn at maskinen ikke stopper opp. At det ble deg var egentlig helt tilfeldig. - Vi valgte deg fordi du hadde de rette kvalifikasjonene og vi tror du vil kunne utføre jobben selvstendig og bidra til å utvikle arbeidsplassen. - Vi valgte deg fordi vi var pålagt å velge en kvinne. Motivasjonen for et valg har mye å si. Anonymkode: 408c5...8a0 Som igjen kommer an på hvordan arbeidssøkeren fremstiller seg selv. En som har lagt litt mer flid i jobbsøkingen sin vil vel gi et bedre inntrykk. Min nåværende jobb (bare som vikar, men), fikk jeg fordi jeg spurte om de trengte vikar. Etter å ha jobbet en stund sa de at jeg gjorde en god jobb og at de gjerne vil at jeg fortsetter fremover. DET er genuine tilbakemeldinger som jeg tror på. At en arbeidsgiver mener at jeg er den perfekte til jobben, utenom kvalifikasjoner, kun etter et intervju, er jo litt rart. De kjenner meg ikke. På den andre siden har jeg fått tilbakemeldinger på intervju om at jeg ikke hadde nok erfaring, og derfor ikke fikk jobben. Selv om jeg vet at jeg ville utført jobben bra med noe veiledning. Jeg har jo utdanning. De tillegger søkeren mangler den ikke har. Anonymkode: 9510a...a45
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #17 Skrevet 13. juni 2019 På 5.6.2019 den 13.39, Hedersbrukeren skrev: Dersom de som ansetter forventer slikt vås, så bør man holde seg unna den arbeidsplassen En enkel og sann begrunnelse for hvorfor man ønsker en jobb er ikke diskvalifiserende om det er en seriøs arbeidsgiver Som arbeidsgiver er jo motivasjon helt avgjørende! Det oppleves ikke som vås. Anonymkode: 6158c...495 1
Hedersbrukeren Skrevet 14. juni 2019 #18 Skrevet 14. juni 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Som arbeidsgiver er jo motivasjon helt avgjørende! Det oppleves ikke som vås. Anonymkode: 6158c...495 Her ser det ikke ut til at du fikk med deg hva jeg egentlig svarte på, som var noe vås At jeg skulle mene motivasjon er uviktig er en fin stråmann fra din side. Men motivasjon hjelper lite om man ikke er kvalifisert, i utgangspunktet leter man etter den med de beste kvalifikasjonene, som naturligvis også må være motivert
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå