AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #1 Skrevet 5. juni 2019 Hei, fau ved skolen vår har mottat flere klager på mobbing fra lærer mot enkeltelever på et trinn. Hva kan de bidra med? Flere foreldre er redd for å stå frem, av frykt for hevn fra skolen og de har derfor henvendt seg til fau. De vil at fau skal lage en samlet sak på det. Fau er usikker på om de kan gjøre noe med saken. Er det noen som vet? Når det ene barnet mitt gikk i bhg. var det en lignende sak der og da tok fau det. Synes det høres rart ut at fau i bhg. kan ta opp sånne ting, men ikke fau på skolen? Anonymkode: a0876...d23
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #2 Skrevet 5. juni 2019 Hver enkelt forelder må henvende seg skriftlig til rektor. Rektor har ikke anledning til å diskutere enkeltsaker (enkeltlærere) med FAU, det foreligger en taushetsplikt her. FAU kan i utgangspunktet ikke produsere klage på vegne av fem foreldre/elever anonymt heller - for det er noe som heter kontradiksjon og innsynsrett for den ansatte som anklages. Dersom barnet ditt mobbes, og dette er reelt, så skal ikke foreldrene tørre å ta tak i det? Det høres merkelig ut for meg... Anonymkode: 6bbc8...625
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #3 Skrevet 5. juni 2019 FUG anbefaler formell klage til rektor eller Fylkesmannen https://www.fug.no/vi-har-en-laerer-paa-skolen-som-mobber-elevene-og-rektor-forsvarer-laereren.4830042-148207.html https://www.fug.no/fylkesmannen.467210.no.html Anonymkode: 6f6ce...d7b
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #4 Skrevet 5. juni 2019 FAU i barnehagen gikk forresten langt ut over sine fullmakter om de behandlet en sånn sak. Anonymkode: 6bbc8...625
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #5 Skrevet 5. juni 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: FAU i barnehagen gikk forresten langt ut over sine fullmakter om de behandlet en sånn sak. Anonymkode: 6bbc8...625 Mulig de gjorde det, men det ble tatt som et miljøproblem og ikke en enkelt sak. Det hele endte med en omfattende prosesse. Der ny kultu skulle fremmes. Først kom det ny styrer og det ble omrokkeringer på avdelinger. De ansatte ble sendt på kurs og fikk veiledning. Etter et år, fikk ca halve ansatt gruppa sparken, og en ble rettslig forfulgt å dømt for vold mot barn. Så jeg er sjeleglad for at de tok det! Anonymkode: a0876...d23 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #6 Skrevet 5. juni 2019 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hver enkelt forelder må henvende seg skriftlig til rektor. Rektor har ikke anledning til å diskutere enkeltsaker (enkeltlærere) med FAU, det foreligger en taushetsplikt her. FAU kan i utgangspunktet ikke produsere klage på vegne av fem foreldre/elever anonymt heller - for det er noe som heter kontradiksjon og innsynsrett for den ansatte som anklages. Dersom barnet ditt mobbes, og dette er reelt, så skal ikke foreldrene tørre å ta tak i det? Det høres merkelig ut for meg... Anonymkode: 6bbc8...625 De har hatt møter, det har blitt sendt mailer og dette har ikke ført frem. Tror ikke de har hørt noe om klagemuligheter... Anonymkode: a0876...d23
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #7 Skrevet 5. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mulig de gjorde det, men det ble tatt som et miljøproblem og ikke en enkelt sak. Det hele endte med en omfattende prosesse. Der ny kultu skulle fremmes. Først kom det ny styrer og det ble omrokkeringer på avdelinger. De ansatte ble sendt på kurs og fikk veiledning. Etter et år, fikk ca halve ansatt gruppa sparken, og en ble rettslig forfulgt å dømt for vold mot barn. Så jeg er sjeleglad for at de tok det! Anonymkode: a0876...d23 Det blir jo en helt annen sak i så fall... Anonymkode: 6bbc8...625
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #8 Skrevet 5. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De har hatt møter, det har blitt sendt mailer og dette har ikke ført frem. Tror ikke de har hørt noe om klagemuligheter... Anonymkode: a0876...d23 Da er det fylkesmannen som er neste instans. Anonymkode: 6bbc8...625 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 5. juni 2019 #9 Skrevet 5. juni 2019 https://www.ung.no/oss/skolen/60398.html
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #10 Skrevet 5. juni 2019 Du kan ta direkte kontakt med Fylkesmannen. Men jeg stusser over den ekstremt lave tilliten til ALLE som jobber på skolen. Min erfaring fra mange år i skoleverket er at foreldre som ikke får gjennomslag for saken sin, ofte ikke har noen sak. Jeg har sett det både fra foreldresiden og som ansatt. Grunnen til at jeg skriver dette er at det hører til sjeldenheten at en hel skole ikke fortjener tillit. Da skurrer det litt. Men som sagt. Du kan ta direkte kontakt med Fylkesmannen og melde i forhold til paragraf 9A. Da vil du bli spurt om du har meldt dette til skolen. Har du ikke gjort det, vil de avvente til du har gjort det og dersom skolen da ikke oppfyller sin aktivitetsplikt så vil Fylkesmannen pålegge dem det og følge opp skolens plikt til å jobbe for et trygt skolemiljø. Paragraf 9A er mobbeparagrafen. Anonymkode: 886ca...66b
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #11 Skrevet 5. juni 2019 Veldig pussig at det har vært omfattende problemer både i barnehagen og på skolen. To ulike institusjoner. Her er det virkelig noe som skurrer. «Halvparten av de ansatte fikk sparken» faktisk. Høres ut som en sak av en så alvorlig karakter at det burde vært en stor medie-sak. Høres mer ut som en fjær som ble til ti høns. Og nå mobber faktisk læreren på skolen. Hmmm Anonymkode: 886ca...66b
Vera Skrevet 5. juni 2019 #12 Skrevet 5. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig pussig at det har vært omfattende problemer både i barnehagen og på skolen. To ulike institusjoner. Her er det virkelig noe som skurrer. «Halvparten av de ansatte fikk sparken» faktisk. Høres ut som en sak av en så alvorlig karakter at det burde vært en stor medie-sak. Høres mer ut som en fjær som ble til ti høns. Og nå mobber faktisk læreren på skolen. Hmmm Anonymkode: 886ca...66b Helt utenfor sakens tema; Det er ikke et ukjent fenomen at lærer mobber elev, bare for å ha det klart. Dette punktet omfattes til og med i mobbeparagrafen.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #13 Skrevet 5. juni 2019 Dette er en sak enten en samlet foreldregruppe eller da FAU hvis foreldrene har så liten tillit til skolen bør melde inn til rektor. Med konkrete eksempler, ikke bare synsing og rykter. Høres forøvrig vanvittig ut at alle disse foreldrene er redd for at skolen skal ta hevn. Hvordan kan skolen ta hevn? Skolen er ikke styrt av en gjeng tenåringer Anonymkode: 4fc2f...89f
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #14 Skrevet 5. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan ta direkte kontakt med Fylkesmannen. Men jeg stusser over den ekstremt lave tilliten til ALLE som jobber på skolen. Min erfaring fra mange år i skoleverket er at foreldre som ikke får gjennomslag for saken sin, ofte ikke har noen sak. Jeg har sett det både fra foreldresiden og som ansatt. Grunnen til at jeg skriver dette er at det hører til sjeldenheten at en hel skole ikke fortjener tillit. Da skurrer det litt. Men som sagt. Du kan ta direkte kontakt med Fylkesmannen og melde i forhold til paragraf 9A. Da vil du bli spurt om du har meldt dette til skolen. Har du ikke gjort det, vil de avvente til du har gjort det og dersom skolen da ikke oppfyller sin aktivitetsplikt så vil Fylkesmannen pålegge dem det og følge opp skolens plikt til å jobbe for et trygt skolemiljø. Paragraf 9A er mobbeparagrafen. Anonymkode: 886ca...66b Jeg skjønner noe av det. Skolen er beryktet for å ikke ta ordentlig tak i ting. Jeg opplever at de aller flestre er godt fornøyd med kontaktlærerene på sine trinn. Det stopper stort sett hos ledelsen. Skolen er stor fan av møter, men ikke av referater. Så det blir jo ofte ord mot ord i hva som er sagt og gjort. I tillegg har det vært flere tilfeller der skolens ledelse har endt opp i krangel med "vansklige" foreldre. Noen har også blitt meldt til bvtj. uten at det har funnet noen bekymring. Tvert imot har de innimellom endt opp med å forsøke å hjelpe foreldrene å ta tak i skolen (gjelder ikke saken som er nå) Skolen har heller ikke noen mal de følger i §9A saker, de tar det litt som det kommer. Jeg trodde ikke fau kunne blande seg inn i enkeltsaker? Vi har gitt råd til foreldrene om å ta kontakt med fylkesmannen, etter å ha finlest loven har vi funnet ut at skolen har en selvstendig plikt til å opprette §9A-5 saker når de får kjennskap til dem. Anonymkode: a0876...d23
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #15 Skrevet 5. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er en sak enten en samlet foreldregruppe eller da FAU hvis foreldrene har så liten tillit til skolen bør melde inn til rektor. Med konkrete eksempler, ikke bare synsing og rykter. Høres forøvrig vanvittig ut at alle disse foreldrene er redd for at skolen skal ta hevn. Hvordan kan skolen ta hevn? Skolen er ikke styrt av en gjeng tenåringer Anonymkode: 4fc2f...89f Ledelsen_er_ problemet. De tar det ikke seriøst. Ungene det er snakk om går i småskolen. De er svært avhengige av at lærerene er gode voksne. Når man i et kollegium ikke tar tydlig avstand fra konkrete episoder, men heller forsvarer det som har skjedd, da blir tillit vanskelig. Anonymkode: a0876...d23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå