Gå til innhold

Hvordan oppnå fem om dagen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde lenge at hvis jeg tok litt agurk på skiven hadde jeg 1 av 5 om dagen i boks - men så finner jeg ut at med én porsjon menes 100 gram! Ligger nok langt under en halv kilo med frukt/grønt/bær om dagen, selv om jeg prøver å inkludere det i de fleste måltid. Feks i går:

Frokost - 1 skive med gulost, litt salatblader og paprika, et kokt egg, og melk
Lunsj - Havregrøt og en kiwi

Mellommåltid - nøttepose og en banan

Middag - laks, pasta, pesto og brokkoli, vann

Kvelds - 2 skiver med leverpostei og agurk, og melk

Både kiwi, paprika, salat og agurk er alle godt under 100 gram hver tror jeg - eneste som er mer er vel banan og brokkoli. Trodde nok jeg var sunnere enn jeg er, hehe! Noen som evt klarer å beregne hvor langt unna jeg er? Hadde en kjøkkenvekt før men den har tatt kvelden. 

Takker gjerne ja til oppskrifttips som inneholder mye frukt og grønt også!

Anonymkode: 213f7...aff

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke ernæring min sterke side, men bytter du ut et av glassene melk med juice i steden, har du jo en mer i hvertfall 😄 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har stort sett frukt og grønt ved siden av, istedenfor sammen med, brødmåltidene. Så jeg spiser feks et eple og en gulrot til frokosten, og en pære og 80 gram brokkoli til lunsjen. Eller salat. Eller smoothie med banan og evt annen frukt. Til middagen har jeg enten (frosne) tinte og lett oppvarmede erter eller aspargesbønner, eller suppe/gryterett med masse grønnsaker (bruker lite oppskrifter, så kan ikke hjelpe deg, tar det jeg har som passer sammen), eller salat, eller ovnsbakt pastinakk eller rosenkål. Ser an hva jeg ellers skal ha til det måltidet, så revne gulrøtter til hvit fisk, gulrotsalat til kjøttboller, spinat til laks, pasta og kremost, salat og løk i wraps, agurksalat til rød fisk, osv.

Det overordende prinsippet for meg er at matstellet mitt skal være rimelig og praktisk, og at maten er velsmakende og variert, ikke å følge tilfeldige regler med pinlig nøyaktighet.

Anonymkode: 89a8b...48c

• Liker 2
Skrevet

Salat til lunsj hjelper meg, jeg spiser salat til lunsj hverdagene (kantine hjelper meg). Spiser ett knekkebrød til frokost, og en frukt (pære/elpe/nektarin eller lignende).

Har alltid mer grønnsaker til middagen enn det står i oppskriften. Laks med pasta og pesto og brokkoli er fint. Hva med å steke et par sjampinjonger og en løk og blande inn med pastaen? Eller lage en mangosalat til?

I ukedagene ligger jeg nok over 5 om dagen, men av og til under i helgene, når jeg ikke har salat til lunsj. Da spiser jeg ofte havregrøt med bær til lunsj. Lager av og til fruktsalat som snacks i helgen, eller smoothie, bruker gjerne halvgamle bananer og eple/pære etc om jeg har, bær, i tillegg til jus og yoghurt.

På kvelden er det greit å skjære opp frukt i biter, med fristende å spise da. Appelsin, eple, kiwi etc. Paprika er også godt å spise før middag, eller en gulrot. Spiser ofte litt av middagsgrønnsakene underveis.

Og cherrytomater er godt å gomle på.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan det kan være vanskelig, jeg?

Et eple, en banan, en pære, alle disse teller som en om dagen. Lett å legge inn som mellommåltid eller "dessert". 

Det bør være 3 grønnsaker blant de 5, men det er jo lett med middagen? Ha mer grønnsaker til middag. Øk mengden på brødskivene, eller spis salat til lunsj. 

Til laksemiddagen din kunne du hatt f.eks. blomkål, gulrot, søtpotet, løk, sopp, o.l. 

Anonymkode: 5855b...3c5

Skrevet

For at en grønnsak skal telles som en av fem, bør den være på minimum 100 gram. Har jeg lært. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker 100 gram bær i smoothie, 300+ gram grønnsaker i middagsporsjonen min og så blir det jo litt ekstra frukt og grønnsaker her og der, da er jeg lett innafor. :)

Skrevet

Jeg lager også ofte smoothie. Da i form av bær sammen med bl.a grønnkål, for eksempel. Mye lettere å få i seg større mengder grønt på den måten, synes jeg. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange tips, folkens! 
Det kan være utfordrende å få i seg nok når man generelt er småspist, da eventuell økning i grønnsaksmengde osv går ut over kalorimengden jeg klarer å konsumere, så skal prøve med smoothier for eksempel, og evt et glass juice på de dagene jeg ikke drikker smoothie :) Kan jo også ha grønnsaker i smoothie, som du sier, @Lillypad87 ! Så skal jeg prøve å spise oftere salat til lunsj feks :) Takk for mange flere gode forslag og! 

Anonymkode: 213f7...aff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 5.6.2019 den 8.47, Titania skrev:

Nå er ikke ernæring min sterke side, men bytter du ut et av glassene melk med juice i steden, har du jo en mer i hvertfall 😄 

Nei. Max to av de fem skal være frukt. 

Anonymkode: 114a1...66c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...