AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #1 Skrevet 5. juni 2019 Banken mener at vi bør ha livsforsikring når vi skal kjøpe bolig, slik at dersom en av oss dør, så har den andre penger til å betale ut lånet og eie boligen alene. Jeg lurer på om dette er nødvendig? Ja, det er jo greit med de pengene, men vil ikke min mann arve meg? Slik at "min halvdel" av boligen blir hans? Anonymkode: ced03...f94
Zzyzx Skrevet 5. juni 2019 #2 Skrevet 5. juni 2019 Vil han kunne sitte med lånet alene dersom du faller fra, eller må huset selges? En utbetaling fra livsforsikring vil kunne utgjøre stor forskjell på om man ikke bare må håndtere et dødsfall, men også måtte streve med økonomi og hussalg oppi det hele. Og kanskje ha det unødvendig trangt økonomisk fordi lånet blir for stort til at det er komfortabelt å håndtere alene. 13
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #3 Skrevet 5. juni 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Banken mener at vi bør ha livsforsikring når vi skal kjøpe bolig, slik at dersom en av oss dør, så har den andre penger til å betale ut lånet og eie boligen alene. Jeg lurer på om dette er nødvendig? Ja, det er jo greit med de pengene, men vil ikke min mann arve meg? Slik at "min halvdel" av boligen blir hans? Anonymkode: ced03...f94 Han vil arve både din andel av boligen, og din andel av gjelden. Dersom du har livsforsikring, så vil han samtidig få utbetalt denne, slik at han kan betale ned din andel av gjelden, og bare sitte igjen med sin egen andel av gjelden som han skal betale på. Dersom dere har barn, vil det også måtte vurderes om han skal betale ut deres morsarv med en gang (De har også rett på arv fra deg.) eller om han skal fortsette i uskiftet bo. (Noe som er komplisert hvis han etter hvert får ny samboer eller gjør noe annet som "vanner ut" hva som egentlig er barnas morsarv.) Anonymkode: 38f6a...408
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #4 Skrevet 5. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Han vil arve både din andel av boligen, og din andel av gjelden. Dersom du har livsforsikring, så vil han samtidig få utbetalt denne, slik at han kan betale ned din andel av gjelden, og bare sitte igjen med sin egen andel av gjelden som han skal betale på. Dersom dere har barn, vil det også måtte vurderes om han skal betale ut deres morsarv med en gang (De har også rett på arv fra deg.) eller om han skal fortsette i uskiftet bo. (Noe som er komplisert hvis han etter hvert får ny samboer eller gjør noe annet som "vanner ut" hva som egentlig er barnas morsarv.) Anonymkode: 38f6a...408 Dette er gode innspill. Husk også at ektefeller uten barn kun arver 1/2 av hverandre, og ektefeller med barn 1/4, forutsatt at det ikke er opprettet testament. Ved å opprette testament kan dere øke andelen til henholdsvis 1/1 og 1/3. Anonymkode: 573a7...997
regine Skrevet 5. juni 2019 #5 Skrevet 5. juni 2019 Dere er gift - uten barn: da arver du halvparten av mannen, mens hans foreldre arver den andre halvparten, så fremt dere ikke har skrevet testament om noe annet. Dere er gift - med barn: da arver du et minimumsbeløp og barna arver resten etter mannen. Så det er altså ikke sånn at dere arver hverandre 100%, det kommer an på omstendighetene rundt. Og som en annen også har skrevet, å bli sittende med hele gjelden på halve inntekta fungerer ikke nødvendigvis, så bare bra om det kommer inn en ekstra slump som kan betale ned deler av gjelda. 2
dyptvann Skrevet 5. juni 2019 #6 Skrevet 5. juni 2019 Ja, han arver din halvdel som betyr at han også arver din gjeld. En livsforsikring skal da dekke fremtidig manglende betalingsevne. I mitt tilfelle som et eksempel, så vil jeg arve ca 1 mnok i egenkapital og 3 MNOK i gjeld. Dersom vi ikke hadde hatt livsforsikring, så kunne jeg ende opp med totalt 6 MNOK i gjeld. Livsforsikringen vil da kunne betale for den økte gjelden slik at du slipper å måtte selge boligen. Så ja, livsforsikring kan være nødvendig. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #7 Skrevet 5. juni 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Banken mener at vi bør ha livsforsikring når vi skal kjøpe bolig, slik at dersom en av oss dør, så har den andre penger til å betale ut lånet og eie boligen alene. Jeg lurer på om dette er nødvendig? Ja, det er jo greit med de pengene, men vil ikke min mann arve meg? Slik at "min halvdel" av boligen blir hans? Anonymkode: ced03...f94 Om dere begge har råd til å overta den andres gjeld på boligen, dvs at begge dere hver for dere kunne kjøpt hele boligen alene, så er det ikke like viktig med forsikringen nei. Anonymkode: 459df...ecf 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #8 Skrevet 5. juni 2019 Tusen takk for svar 😊 Jeg ser jo nå at livsforsikring er lurt. Vi har tegnet det, men jeg kom plutselig til å lure på om det faktisk var nødvendig. Anonymkode: ced03...f94
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #9 Skrevet 5. juni 2019 Ikke for å kuppe tråden, men: Hææ, er man ikke enearving til sin ektefelle, når det ikke er barn i bildet? Og kan man ikke under noen omstendigheter bli enearving til sin ektefelle? Hvis foreldrene til den avdøde også er døde, arver da søsken av avdøde? Og hva hvis avdøde ikke har søsken, arver onkler, tanter, nevøer og nieser? Anonymkode: 582ae...fba 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #10 Skrevet 5. juni 2019 Og forresten: Vil ikke halve livsforsikringen også gå til andre arvinger enn ektefelle? Anonymkode: 582ae...fba
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #11 Skrevet 5. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og forresten: Vil ikke halve livsforsikringen også gå til andre arvinger enn ektefelle? Anonymkode: 582ae...fba Ikke hvis du begunstiger. Du kan la naboen få livsforsikringen om du vil. Det bestemmer du selv 😊 Anonymkode: 1f615...557 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #12 Skrevet 5. juni 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke for å kuppe tråden, men: Hææ, er man ikke enearving til sin ektefelle, når det ikke er barn i bildet? Og kan man ikke under noen omstendigheter bli enearving til sin ektefelle? Hvis foreldrene til den avdøde også er døde, arver da søsken av avdøde? Og hva hvis avdøde ikke har søsken, arver onkler, tanter, nevøer og nieser? Anonymkode: 582ae...fba Slik er det i vårt tilfelle, vi har ikke barn,våre foreldre er døde,hans søsken er døde, jeg har 3 søsken, de arver ikke meg, så vi er enearvinger til hverandre. Hans og mine nieser og nevøer har ikke rett på arv fra oss. Anonymkode: 2a448...77d
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #13 Skrevet 5. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke for å kuppe tråden, men: Hææ, er man ikke enearving til sin ektefelle, når det ikke er barn i bildet? Og kan man ikke under noen omstendigheter bli enearving til sin ektefelle? Hvis foreldrene til den avdøde også er døde, arver da søsken av avdøde? Og hva hvis avdøde ikke har søsken, arver onkler, tanter, nevøer og nieser? Anonymkode: 582ae...fba Jeg trodde jo det var sånn, frem til jeg begynte å Google, da skjønte jeg ingenting. Vi ble jo anbefalt livsforsikring i banken, fordi da ville vi ha mulighet til å betale ut den andre sin del av lånet. Jeg trodde jo sånne ting gikk litt av seg selv, at jeg selvsagt skulle arve min mann sin halvdel og at jeg derfor skulle klare det greit. Håper jo ikke jeg får behov for dette her på lang tid, men er jo lurt å tenke litt fremover og. Anonymkode: ced03...f94
Illuminatum Skrevet 5. juni 2019 #14 Skrevet 5. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Slik er det i vårt tilfelle, vi har ikke barn,våre foreldre er døde,hans søsken er døde, jeg har 3 søsken, de arver ikke meg, så vi er enearvinger til hverandre. Hans og mine nieser og nevøer har ikke rett på arv fra oss. Anonymkode: 2a448...77d Så lenge du ikke skriver testament vil vel nieser og nevøer arve så lenge dere er gift 1
Illuminatum Skrevet 5. juni 2019 #15 Skrevet 5. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke for å kuppe tråden, men: Hææ, er man ikke enearving til sin ektefelle, når det ikke er barn i bildet? Og kan man ikke under noen omstendigheter bli enearving til sin ektefelle? Hvis foreldrene til den avdøde også er døde, arver da søsken av avdøde? Og hva hvis avdøde ikke har søsken, arver onkler, tanter, nevøer og nieser? Anonymkode: 582ae...fba Nei, en er ikke enearving
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #16 Skrevet 5. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke for å kuppe tråden, men: Hææ, er man ikke enearving til sin ektefelle, når det ikke er barn i bildet? Og kan man ikke under noen omstendigheter bli enearving til sin ektefelle? Hvis foreldrene til den avdøde også er døde, arver da søsken av avdøde? Og hva hvis avdøde ikke har søsken, arver onkler, tanter, nevøer og nieser? Anonymkode: 582ae...fba Ektefeller kan bli hverandres enearvinger ved å opprette testament. Anonymkode: e4f5f...ea6 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #17 Skrevet 5. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ektefeller kan bli hverandres enearvinger ved å opprette testament. Anonymkode: e4f5f...ea6 De barnløse, altså. Når man har barn er de med i arvepotten. Anonymkode: e4f5f...ea6 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #18 Skrevet 5. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke for å kuppe tråden, men: Hææ, er man ikke enearving til sin ektefelle, når det ikke er barn i bildet? Og kan man ikke under noen omstendigheter bli enearving til sin ektefelle? Hvis foreldrene til den avdøde også er døde, arver da søsken av avdøde? Og hva hvis avdøde ikke har søsken, arver onkler, tanter, nevøer og nieser? Anonymkode: 582ae...fba Ektefeller uten barn har i utgangspunktet rett til halvparten av avdødes arv når arvelaters nærmeste slektninger er hans foreldre eller avkom etter disse. Dersom det ikke er slektninger som nevnt, arver ektefellen alt. Videre kan barnløse ektefeller testamentere hele arven til hverandre og dermed fravike utgangspunktet over. Anonymkode: 573a7...997
Zzyzx Skrevet 5. juni 2019 #19 Skrevet 5. juni 2019 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde jo det var sånn, frem til jeg begynte å Google, da skjønte jeg ingenting. Vi ble jo anbefalt livsforsikring i banken, fordi da ville vi ha mulighet til å betale ut den andre sin del av lånet. Jeg trodde jo sånne ting gikk litt av seg selv, at jeg selvsagt skulle arve min mann sin halvdel og at jeg derfor skulle klare det greit. Håper jo ikke jeg får behov for dette her på lang tid, men er jo lurt å tenke litt fremover og. Anonymkode: ced03...f94 Men du arver hans del av lånet også, som du da må betjene med bare en inntekt. Vi har f.eks. for mye lån til at jeg hadde klart det alene hvis han skulle falle fra, så da må jeg selge huset. Med livsforsikring sitter jeg heller igjen med et håndterbart lån for min inntekt, og slipper å selge huset.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #20 Skrevet 6. juni 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi ble jo anbefalt livsforsikring i banken, fordi da ville vi ha mulighet til å betale ut den andre sin del av lånet. Jeg trodde jo sånne ting gikk litt av seg selv, at jeg selvsagt skulle arve min mann sin halvdel og at jeg derfor skulle klare det greit. Det ser ut som ikke alle helt har forstått poenget med forsikringen. Det er ikke arvebiten som er selve problemet men gjelden. Eksempel, dere eier 50/50 en bolig verdt 6 millioner med et boliglån på 4 millioner. Din andel av boligen er verdt 3 millioner og din andel av lånet er på 2 millioner. Den andre personen dør og du arver denne personen. Du arver altså denne personens del av boligen på 3 millioner og du arver denne personens del av lånet på 2 millioner. Du sitter igjen med 100% av boligen verdt 6 millioner og du sitter igjen med 100% av boliglånet på 4 millioner. Du arver både formue og gjeld. Spørsmålet da er om du har betalingsevne til å sitte med et boliglån på 4 millioner kroner? Med forsikring vil du kunne få en utbetaling på 2 millioner kroner til å dekke avdødes andel av boliglånet og du sitter da med kun 2 millioner i lån. Anonymkode: 5f444...6da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå