AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #1 Skrevet 4. juni 2019 Jeg har fått time hos gynekolog for å ta celleprøve og sette inn hormonspiral. I brevet jeg fikk med innkalling til time sto det at hormonspiralen burde settes inn rett før eller rett etter mens perioden. Fra før går jeg på p-piller og har dermed ikke menstruasjon. Da jeg var usikker på om det hadde noe å si ringte jeg kontoret til gynekologen og snakket med en helsesekretær. Hun sa at jeg måtte slutte på p-pillene en uke før jeg skulle ha time slik at jeg skulle begynne å blø til da. Da jeg spurte om det ikke var slik at man ikke skulle ta celleprøve når man hadde blødning sa hun bare at gynekologen kunne tørke vekk blodet før han tok prøven. Men stemmer egentlig dette? For over alt på nettet står det jo at man ikke burde ta celleprøve når man har mens? Noen som vet? Anonymkode: 3c7c2...96c
Gjest gjest- silje Skrevet 4. juni 2019 #2 Skrevet 4. juni 2019 Jeg har ikke fått tatt celleprøve når jeg hadde mensen, det var ett nei. Men jeg har prøvd å ta spiral uten å ha hatt mensen - det gjorde vondt, da måtte gynekologen "åpne" opp for å få den inn. Så det går an å ta spiral uten menstruasjon, men tviler sterkt på at en kan ta en celleprøve når en har mensen, jeg fikk i hvertfall beskjed om at det ikke var vits, siden den da ville være ugyldig, hvis det var blod i prøven.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #3 Skrevet 4. juni 2019 Jeg har tatt det flere ganger under mensen, var ikke et problem. Anonymkode: 507c0...e60
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #4 Skrevet 5. juni 2019 Det eneste er at den som tar celleprøven må huske å merke prøven med at du hadde mensen under prøvetakingen (dette vet de stort sett, er et skjema de fyller ut), da svarene på prøven vil være noe annerledes under mens ift. når du ikke har det. Anonymkode: e55d9...4c6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #5 Skrevet 5. juni 2019 Jeg fikk ikke tatt. Måtte for øvrig ikke slutte på pillene før spiralen ble satt inn (gikk riktignok på minipiller da). Anonymkode: 162b2...84a
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #6 Skrevet 5. juni 2019 Nei, du skal ikke det. Vet mange praktiserer uansett da det sparer dem timer. Men sannheten er at de kan gi falsk-negative resultater Anonymkode: 251ce...501 1
Infinitum Skrevet 5. juni 2019 #7 Skrevet 5. juni 2019 Nei, fikk beskjed den ble for blodig. Helsesekretæren hadde sagt til meg også at den kunne taes når jeg hadde mensen. Måtte ta på nytt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå