Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en telefon av kontaktlæreren til sønn min på snart 8 år. Hun kunne fortelle at han er mye sint på skolen å kommer med stygge sårende kommentarer til andre elever. Han har også kommet flere ganger med rasistiske kommentarer til de som er utlandske i klassen. Fikk også beskjed om at far til en i klassen hadde ringt å klaget på min sønn pga stygge kommentarer. Er så fortvilt å vet ikke hva jeg skal gjøre for å endre dette :( De sier at det virker som han føler seg utrygg å gjør dette for å tøffe seg. Vi ser ikke denne oppførselen hjemme. Har jeg oppførselen på skolen opp med han så nekter han bare på alt å det er vanskelig å få samtalen videre. Det samme sier skolen. 

Barnefaren mener at vi må begynne å straffe han med å ikke finne på gøye ting med han i helgene,kutte ut å gå Akvariet osv som vi har lovet han. Men blir det ikke feil å straffe han hjemme for noe som skjedde på skolen? Eller tenker jeg helt feil her?

Anonymkode: 71218...449

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at dette er sant? Kan det være at de andre er stygge mot ham, og at han tar igjen, og bare det ble observert.

Ble selv mobbet nesten daglig i alle år. Læreren så det aldri, eller ville ikke se det, men fikk godt med seg at jeg tok igjen. Så ble straffet for at jeg ble mobbet. Undersøk

Anonymkode: 41688...faa

• Liker 13
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Å straffe ham ved å ta fra ham goder tror jeg ikke er veien å gå. Ta ham heller med hjem til den/de han har mobbet og få ham til å si unnskyld, for eksempel. Langt mer logisk og dessuten en "straff" som svir vel så mye, vil jeg tro.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på at dette er sant? Kan det være at de andre er stygge mot ham, og at han tar igjen, og bare det ble observert.

Ble selv mobbet nesten daglig i alle år. Læreren så det aldri, eller ville ikke se det, men fikk godt med seg at jeg tok igjen. Så ble straffet for at jeg ble mobbet. Undersøk

Anonymkode: 41688...faa

De skal nå ha en voksen med han i alle friminutt for å være i forkant å se hva som eventuelt trigger oppførselen hans.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Anonymus Notarius skrev:

Å straffe ham ved å ta fra ham goder tror jeg ikke er veien å gå. Ta ham heller med hjem til den/de han har mobbet og få ham til å si unnskyld, for eksempel. Langt mer logisk og dessuten en "straff" som svir vel så mye, vil jeg tro.

Ja dette har jeg mye mer tro på enn å begynne å straffe han med å ta vekk alle gøye ting vi har planlagt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde samme problemet med vårt barn. Han skrek stygge ord og de andre barna ble redde for han og alt han sa. Han ble henvist til bv og ppt, og de avdekket at han ble mobbet på skolen. Dette var hans måte å forsvare seg selv på.. 

Anonymkode: d7593...493

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde samme problemet med vårt barn. Han skrek stygge ord og de andre barna ble redde for han og alt han sa. Han ble henvist til bv og ppt, og de avdekket at han ble mobbet på skolen. Dette var hans måte å forsvare seg selv på.. 

Anonymkode: d7593...493

Skolen kom med forslag om å få hjelp fra BUP å det synes jeg var godt forslag,bare ikke helt sikker på at far er like enig :P

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Straff har ingenting for seg, det tror jeg gjør vondt verre.

BUP er nok heller vegen å gå, for det er jo ett eller annet som plager han.

Anonymkode: f3c7b...82e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Straff har ingenting for seg, det tror jeg gjør vondt verre.

BUP er nok heller vegen å gå, for det er jo ett eller annet som plager han.

Anonymkode: f3c7b...82e

Nei jeg har heller ikke troen på den type straff. 

Ja jeg har troen på at BUP kanskje kan komme med råd til hvordan vi skal løse dette. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med BV så kan de hjelpe dere med veiledning og evt. Tiltak.

Anonymkode: d11cc...b09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å kontakte BV er ikke ett alternativ.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å kontakte BV er ikke ett alternativ.

BV er heller ikke rette instans når gutten oppfører seg dårlig på skolen, men bra hjemme. Da er det sannsynligvis noe på skolen som er ugreit. 

Nå er skoleåret snart slutt, så hvis ingenting oppdages/løses fra skolens side, så be om oppmelding til PPT fra høsten av.

Vær obs på at når de har en voksen tett på ham så kan problemet forsvinne, ikke nødvendigvis fordi han ikke tør å oppføre seg dårlig, men fordi årsaken forsvinner. 

Anonymkode: 33344...e5e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Vær obs på at det trenger ikke ha noe å si med at han blir mobbet selv heller, selv om mange påpeker det. Det er viktig å finne ut grunnen, men ikke bare bagatelliser de andre barnas opplevelser med sønnen deres og tro at han med en gang er ‘uskyldig’.

Jeg ser for meg at en grunn kan være at han er usikker og gjør feil valg i sin kommunikasjon fordi han ikke vet bedre. Får dere hjelp fra BUP så kan dette gå bra. Å si at barnefar ikke er så gira på dette er veldig synd. Jeg som er lærer selv møter ofte foreldre som ikke vil at barna skal henvises til verken BUP eller PPT, og da når problemene virkelig utarter seg så skylder foreldrene på at skolen ikke ‘gjorde noen ting’. 

Synes også det er litt synd at man ikke skal ‘straffe’ hjemme, for det som skjer på skolen. Skolen, hjem og barn skal være en treenighet, med felles ansvar for dannelse og opplæring. Det som skjer på skolen kan ikke være adskilt fra det som skjer hjemme. Slik fungerer det ikke, for barn lærer også hjemme hvordan de blir gjengse mennesker og hvordan de skal oppføre seg. Jeg sier ikke at dere skal gå inn og straffe han hardt nå, men dere må ha god kommunikasjon med skolen, sammen prøve å finne ut av dette, og hvis det viser seg at han gjør dette pga han tøffer seg eller faktisk ønsker å utagere, så må dere ta tak hjemme også. Det er grusomt for oss som står i dette på skolene og må finne alle løsningen og konsekvensene, mens barna hjemme får dulling, belønning osv, der de burde blitt satt på plass, for å vise at skole og hjem står sammen.

Anonymkode: 563f6...e14

• Liker 18
Skrevet

Jeg er helt enig i at man må finne ut hva som ligger bak, gjerne dra hjem til de det gjelder og snakke sammen barn og foreldre. BUP høres ut som et must! 

MEN jeg er ikke enig i at man skal se bort fra det som skjer på skolen hjemme! Ikke bli en av de foreldrene som sitter på rompa og venter på at skolen skal fikse ting som skjer på skolen! Dere må ta tak hjemme, vise at den type oppførsel ikke er akseptabel! Vis at dere elsker gutten for den han er, men at dere overhodet ikke aksepterer handlingene. Snakk med helsesøster, kanskje det er lettere for ham å åpne seg for henne mens dere venter på ppt, evt sosiallærer eller miljøterapeut hvis skolen har noe av det. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor alle roper BUP. Gutten har jo ikke en diagnose? Kontakt helsesøster du!

Anonymkode: a87fd...342

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig med de som sier at du må sørge for å få vite alle sider av saken. 

Hva med å avtale en time med helsesykepleier (det som før het helsesøster) på skolen. Enten med, eller uten deg. De bør snakke om guttens trivsel på skolen, klikker som er dannet blant barna, hans plass i det sosiale miljøet etc.

Anonymkode: 19e92...966

AnonymBruker
Skrevet

Om dere straffer i helgene skaper dere bare et liv for han der skole = kjipt. Være hjemme i helgene = kjipt. Hvor er livsgleden da? Hvordan skal det skape en glad, trygg gutt?

Anonymkode: b5fc7...955

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om dere straffer i helgene skaper dere bare et liv for han der skole = kjipt. Være hjemme i helgene = kjipt. Hvor er livsgleden da? Hvordan skal det skape en glad, trygg gutt?

Anonymkode: b5fc7...955

Ja er sånn jeg også tenker! Han er på SFO til nesten 16.30 hver dag pga jobben min,også når jeg først skal ha tid sammen med han så skal jeg straffe han for noe som  skjedde for mange timer før jeg hentet han? Det blir feil i mine øyner. Ettersom han er snill og grei her hjemme så er det jo tydligvis at alt ikke er bra på skolen å det må vi finne ut av. Men tror ikke straffen er veien å gå.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hjemmeskole? 

Anonymkode: c5852...ede

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjemmeskole? 

Anonymkode: c5852...ede

Særiøst? 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...