Gå til innhold

How restaurants can end the soft sexism of “ladies first” service

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet (endret)

In scrapping certain customs, restaurants are redefining what “good manners” means for a new generation

You may not think you know classic service standards, but you probably do. Even if you’ve never worked in a restaurant, spend enough time in upscale establishments and you know the deal:

https://www.eater.com/2018/8/16/17605790/restaurant-service-gender-neutral-ladies-first?utm_campaign=eater.social&utm_content=eater&utm_medium=social&utm_source=twitter&utm_content=1558448234

Så er "Ladies first" sexisme?

Anonymkode: d05a1...e5f

Sitatet er forkortet i henhold til reglene om opphavsrett. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at dette er et eksempel på hvorfor så få kvinner er feminister. Kvinner flest har antagelig ikke noe problem med denne typen høflighet eller å bli behandlet bra når de går på restaurant. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne og hater å bli behandlet som et barn som trenger spesialbehandling.

Anonymkode: 91e83...259

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, herzeleid skrev:

Jeg tenker at dette er et eksempel på hvorfor så få kvinner er feminister. Kvinner flest har antagelig ikke noe problem med denne typen høflighet eller å bli behandlet bra når de går på restaurant. 

Å bli behandlet bra, og at kjønnene blir behandlet ulikt er to vidt forskjellige ting. De fleste ønsker å bli behandlet bra når de går ut og spiser. Det betyr ikke at man forventer å bli behandlet annerledes enn mannfolkene i følget.

At jeg som dame konsekvent blir servert først er mer og mer på tur ut her i Norge, og det er helt i orden. Ved større selskap er  det mest vanlig de stedene jeg har vært, at betjeningen starter på en ende og jobber seg rundt bordet uavhengig av kjønn. Det er det mest naturlig (og effektive) og jeg har til gode å registrere at noen føler seg dårlig behandlet av den grunn.

Det jeg reagerer mest på når jeg er ute og spiser sammen med en mann er hvor ofte regningen blir satt foran ham. Og hvor ofte betjeningen henvender seg til mannen fremfor oss begge. Jeg syns det er dårlig service når reservasjonen er gjort i mitt navn, og betjeningen tar initiativ til at en annen skal betale. 

Anonymkode: 23c7e...8a5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har faktisk aldri tenkt over om jeg får maten før samboeren når vi spiser ute. Det tror jeg varierer? Jeg tenker at det er helt irrelevant hvem som blir servert først (så lenge vi får maten sånn omtrent samtidig). Synes overhodet ikke det trenger å være noen regel om at jeg som kvinne må bli servert først. Det blir for dumt. 

Dette er riktignok ikke en stor sak synes jeg. Da synes jeg det er mye viktigere at resturanter tar tak i forventningen om at menn skal betale. Noen ganger betaler mannen min, og noen ganger betaler jeg. Vi vil gjerne ha oss frabedt "morsomme" kommentarer fra servitør når jeg betaler. Har opplevd det så mange ganger. Eller at bare servitør tar det for gitt at mannen skal betale. Det er så frekt. 

Anonymkode: 52d8d...8f1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kvinne og hater å bli behandlet som et barn som trenger spesialbehandling.

Anonymkode: 91e83...259

Get a grip.

Hva er problemet ditt? 

Det er fint at noen viser kvinner en hyggelig gest.

Det er også fint at det finnes gentlemen. 

Å fjerne kjønnsrollene  bidrar  til at stadig flere norske kvinner ønsker seg utenlandske menn. Gentlemannen er savnet.  og mange menn ønsker utenlandske kvinner fordi kjønnsløse mannekvinner lager så mye gnål og styr om alt ikke er på håret likt. 

Anonymkode: 49ce4...b53

AnonymBruker
Skrevet

Dette er hva som på fagspråket kalles mikroaggresjon. 

defines microaggressions as "brief, everyday exchanges that send denigrating messages to certain individuals because of their group membership". The persons making the comments may be otherwise well-intentioned and unaware of the potential impact of their words

https://en.wikipedia.org/wiki/Microaggression

Anonymkode: 79097...502

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er hva som på fagspråket kalles mikroaggresjon. 

defines microaggressions as "brief, everyday exchanges that send denigrating messages to certain individuals because of their group membership". The persons making the comments may be otherwise well-intentioned and unaware of the potential impact of their words

https://en.wikipedia.org/wiki/Microaggression

Men er det virkelig bare kvinner som blir utsatt for mikroaggresjon?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ting som dette er uting. Jeg har ikke noe behov for å gå først inn en dør, bli servert først, osv osv. Jeg forventer at folk holder døren for meg når jeg kommer rett etter de, men jeg gjør det samme for menn, kvinner, barn, eldre. Det er bare ren folkeskikk. Jeg jobber en del internasjonalt nå, og har opplevd i flere kulturer at menn ikke lar meg for eksempel bære ting (type en eske som skal flyttes på). Jeg skjønner de ikke mener noe frekt, men det er utrolig irriterende. Jeg klarer da ting selv. 

Anonymkode: d4fe6...2ca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes ting som dette er uting. Jeg har ikke noe behov for å gå først inn en dør, bli servert først, osv osv. Jeg forventer at folk holder døren for meg når jeg kommer rett etter de, men jeg gjør det samme for menn, kvinner, barn, eldre. Det er bare ren folkeskikk. Jeg jobber en del internasjonalt nå, og har opplevd i flere kulturer at menn ikke lar meg for eksempel bære ting (type en eske som skal flyttes på). Jeg skjønner de ikke mener noe frekt, men det er utrolig irriterende. Jeg klarer da ting selv. 

Anonymkode: d4fe6...2ca

Mange damer synes det motsatte et utrolig irriterende, menn som ikke gjør slikt 🙄 Er helt umulig å tilfredsstille alle

Anonymkode: 51358...bf6

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange damer synes det motsatte et utrolig irriterende, menn som ikke gjør slikt 🙄 Er helt umulig å tilfredsstille alle

Jøss. Hvem hadde trodd at det er umulig å tilfredsstille alle når man behandler individer som en homogen gruppe. Må være noe unikt for damer det... 

Fokuser på de du kjenner du og den kulturen som gjelder der du er. Med et smil og god vilje, så går det meste bra. 

Anonymkode: 23c7e...8a5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det er problemet da, menn som stresser med å tilfredsstille damer. Jeg har inntrykk av at det er typisk holdning blant såkalte gentlemen. Og hvis man ikke forstår å verdsette hans gest mot meg er det jeg som er frekk. Mens det er han som har er forutinntatt. Kan ikke de menn (og kvinner ja) som ønsker å være greie bare finne en fin oppførsel og stå for den for sin egen del, samme hva folk rundt tar deg for. DA verdsetter du dine medmennesker (kvinner) uten å heve deg over. Det er integritet, for seg selv og den du ikke trenger å dra ut stoler for eller betale for. 

Anonymkode: 76dd5...3f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men er det virkelig bare kvinner som blir utsatt for mikroaggresjon?

Det er da like mye menn som blir utsatt for mikroaggresjon. Når mannen blir servert sist så blir det som de svarte som måtte sitte bakerst i bussen  i USA.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for innhold med opphavsrett. 

Perelandra, mod. 

AnonymBruker
Skrevet

Har da aldri fått spesialbehandling på restaurant her i Norge, går jeg med en mann, så får vi nøyaktig samme behandling.

Og på en overfylt bar, så er det nesten umulig for meg som er kvinne, og bare 155 cm, og få bestilt noe. Jeg må som regel spørre pent, om en mann kan bestille for meg. 

Og det å holde opp døren for andre, det gjør jeg alltid, og ser på som vanlig høflighet.

Anonymkode: aded0...351

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...