lillesky Skrevet 29. april 2005 #1 Skrevet 29. april 2005 Er du frisør (eller holder du på med utdanning)? Hvordan er jobbmulighetene? Er det best å jobbe i kjede (f.eks. Nikita) eller i liten salong? Hvordan er det med skader? Hvordan er lønna? Hvilken utdannelse har du tatt? Jeg vurderer å bli frisør. Hår har alltid interessert meg. Jeg har kikket litt på Oslo Frisørskole. Noen som har gått der?
lena24 Skrevet 30. april 2005 #2 Skrevet 30. april 2005 heisann. jeg gikk ut fra frisørskole des 03 i bergen, frisørinstitettet,og har enda ikke fått meg lærlingeplass. så her kan jeg ikke si det er flust med jobber. lærlige lønn er ikke så mye å skryte av. tror det ligger ett sted mellom50-60 kr timen om ikke mindre. vil tro det er en fordel om man kjenner noen i bransjen etter endt skoletid.
Gjest Fruktfat Skrevet 1. mai 2005 #3 Skrevet 1. mai 2005 jeg er frisør. og det er faktisk masse ledige jobber, men du må gå og høre/levere søknad, ikke mange som setter inn annonnse. og hold deg langt unna nikita. du får fryktelig dårlig opplæring, blir pusha på å gå opp på full pris så fort som mulig, osv osv. ring og prat med frisørenes fagforening, de anbefaler deg nok ikke å jobbe i nikita, for de er det mye problemer med. er sikkert ikke sånn i alle kjeder.
lillesky Skrevet 1. mai 2005 Forfatter #4 Skrevet 1. mai 2005 Jeg synes liksom Nikita er bra... Iallefall trodde jeg de var bra... Da jeg bodde i Oslo var jeg ofte hos Nikita-lærling, og de var kjempeflinke og fikk hele tiden veiledning. Fruktfat: kan jeg få spørre hvor mye sånn ca du tjener? Jobber du i liten salong? Eller har egen? Hvor tok du utdanning? Noen som kan anbefale bra skole på Østlandet (Oslo/Akershus/Buskerud/Vestfold/Telemark)? Jeg er 24 år og har ikke lyst til å gå på vgs igjen...
Gjest Fruktfat Skrevet 2. mai 2005 #5 Skrevet 2. mai 2005 nei, de er ikke bra. det siste året er detr UTROLIG mange som har slutta, alt fra lærlinger till høyere opp, og det er en grunn til det ja. er du ute etter et stabilt arbeidsmiljø er IKKE det stedet. har en venninne som ble spurt på svenneprøva om hun hadde fått noe opplæring i det hele tatt... sier jo litt når den som er opplæringsansvarlig ofte er lærling sjøl... de har en regel om at lærlinger skal gå på halv pris i maks tre måneder. og når mange har gått privatskole (som er på 5-6mnd) så... jeg gikk videregående, men vil anbefale adam og evas frisørskole, den er BRA. men husk at du da er lærling i opptil fire år. og det er ikke fett betalt. tariffen er 101,50kr/timen for frisør med ett svennebrev, 106kr/timen om du har fem års ansiennitet eller mer. de fleste får provisjon i tillegg. har nå 110kr timen, og kanskje 500kr(!) i måneden i provisjon... har en kamerat som har 120kr/timen og ikke provisjon.
yoyo Skrevet 27. januar 2011 #6 Skrevet 27. januar 2011 Om du få hjelp eller ikke kommer helt ann på hvor man er lærling. Jeg begynner som lærling i august på NIKITA i Sandvika og jeg er der på utplassering nå. Jeg får den hjelpen jeg trenger og jeg lærer faktisk mer på NIKITA enn jeg gjør på skolen. De har også kurt for lærlinger. Jeg vet ikke hvordan de andre nikita salongene er, men Nikita i sandvika er hvertfall veldig bra. Jeg har hvertfall ingen ting å klage over. Ikke sett alle i samme bås..
norswe Skrevet 27. januar 2011 #7 Skrevet 27. januar 2011 nei, de er ikke bra. det siste året er detr UTROLIG mange som har slutta, alt fra lærlinger till høyere opp, og det er en grunn til det ja. er du ute etter et stabilt arbeidsmiljø er IKKE det stedet. har en venninne som ble spurt på svenneprøva om hun hadde fått noe opplæring i det hele tatt... sier jo litt når den som er opplæringsansvarlig ofte er lærling sjøl... de har en regel om at lærlinger skal gå på halv pris i maks tre måneder. og når mange har gått privatskole (som er på 5-6mnd) så... jeg gikk videregående, men vil anbefale adam og evas frisørskole, den er BRA. men husk at du da er lærling i opptil fire år. og det er ikke fett betalt. tariffen er 101,50kr/timen for frisør med ett svennebrev, 106kr/timen om du har fem års ansiennitet eller mer. de fleste får provisjon i tillegg. har nå 110kr timen, og kanskje 500kr(!) i måneden i provisjon... har en kamerat som har 120kr/timen og ikke provisjon. TULLER DU MED MEG? Det er helt drøyt at man skal tjene så lite når man da er "utdannet" frisør gjennom FIRE år!! Må innrømme at ejg trodde ikke det var så ille for frisører.. Selv jobber jeg i matbutikk i vente for å begynne på et studie. Og der tjener jeg 129,- timen også er det en masse forskjellige tillegg etter klokken 16:00 - og i matbutikke trenger du jo ikke akkurat utdanning for å sitte i kasse, og alikevel så får man bedre betalt der enn en 4 års utdannet frisør?? Hvordan har det seg at så mange vil bli frisører da? Absolutt ikke slemt ment, for jeg er selv veldig kreativ og liker å jobbe med hendene - så forstår hvorfor folk har lyst å jobbe med det.. Men ja... Trodde virkelig ikke det var SÅ dårlig lønn... Creds til alle frisører da :-)
nickless Skrevet 27. januar 2011 #8 Skrevet 27. januar 2011 Var tidligere frisør og har bl a jobbet i Nikita. Frisør er et yrke som sliter på rygg og skuldre , ofte kjedelige arb tider , og møkka betalt. Nikita kjeden var jeg ikke begeistret for,merkelige kontrakter,bl a kan daglig leder sende deg hjem enkelte ganger når det er lite kunder,det blir da minus timer som en må jobbe inn igjen. De pusher og forer på men Nikita hyllest , gir nada tilbake. Håper du virkelig brenner for yrket,for rik på konto blir du ikke,så da må i alle fall yrkes gleden være STOR.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå