Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eksen min hadde 0 utdannelse, men han kunne alikevel alt. Var helt fasinerende. Lå tydligvis i blodet hans. Han bare gjorde ting han aldri hadde gjort før helt på sparket og det ble perfekt. Ingen håndtverkere i familien heller som har lært han opp. Jeg tror at enkelte bare ER handy, og det ser man også på dem. Det er det som er ettertraktet og sexy. 

Anonymkode: 55d16...2ee

Noen har det i "kjeften " medan noen har det i "håndene" .   Og de aller fleste fekk "det inn med morsmjølka" 

Derfor er NRK programmet blitt så populert ettersom de ofte retter fokuset på personer, som har tilegnet seg kunnskaper utan lang skolegang / opplæring

Det finnes ein ressurs i alle mennesker, og derfor opplever mange personer å vera attraktive på jobbmarkedet , blir ofte  "heddhentet" av mange bedrifter. 

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonym Bruker
Skrevet
9 timer siden, Neket skrev:

Det betyr at mens han skifter dekk, lager hun noe godt å spise. Gubben min er handy, men temmelig ubrukelig på kjøkkenet til annet enn grandissteking og oppvask. 

Det handler om samarbeid utifra kompetanse , kvalifikasjoner  og intresser.  

AnonymBruker
Skrevet

Er litt enig i utsagnet om at de fleste jenter ønsker en "handy" mann. Det som jeg synes er helt utrolig er når damen forventer at når mannen skal skifte dekk, legge om gulv, sette opp ny terrasse og slikt så insisterer de faktisk på at man skal uansett gjøre like mye husarbeid. 

Forrige eksen var slik, og ble sur når jeg konfronterte hun om det. Siden bilen stod under mitt navn, selv om hun kjørte den mest så måtte jeg rydde den. 

Likestilling i Norge er faen meg en bra ting.

Anonymkode: a63f2...5b5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 4.6.2019 den 23.13, AnonymBruker skrev:

Eksen min hadde 0 utdannelse, men han kunne alikevel alt. Var helt fasinerende. Lå tydligvis i blodet hans. Han bare gjorde ting han aldri hadde gjort før helt på sparket og det ble perfekt. Ingen håndtverkere i familien heller som har lært han opp. Jeg tror at enkelte bare ER handy, og det ser man også på dem. Det er det som er ettertraktet og sexy. 

Anonymkode: 55d16...2ee

Det er vel å bra å kunne mye selv, samtidig kan noen bli litt overmodige. Å kunne "alt" betyr ikke at man har teorien og kunnskapen til å gjøre det etter lovverk og forskrifter. Noen av mine beste venner er håndverkere og har vist meg noen eksempler på utført arbeid som ofte ser pent ut, men som likevel ikke er riktig utført. Når det gjelder elektrisitet og vann, så handler det også om ansvar. Det kan bli dyrt hvis man bytter ut sentrale komponenter selv og det går galt. 

Anonymkode: 12fe2...6b0

• Liker 3
Skrevet
På 4.6.2019 den 20.36, AnonymBruker skrev:

Ser i kontaktannonser at nesten halvparten av alle damer søker en mann som er "handy". Hva legger dere i det? Er det nok å skifte dekk og skru sammen ikea møbler?

Det er jo langt ut over akkurat dette her. Det klarer en unge med minimal opplæring. Hva er handy? Jo det er å kunne ha sin egen bolig og klare store deler av vedlikeholdet selv, uten å leie inn hjelp :) Uten nødvendigvis ha noen utdannelse eller ha det som yrke. Male, skifte kledning, vinduer, legge gulv, smelle opp nye tak innvendig, flise, tapetseire, henge opp hyller i vater ja :) innrede osv osv uten at det er ditt fag. Vi som er dette klarer dette omtrent like godt eller bedre en en fagmann! Men det tar ofte litt mer tid, fordi vi må tenke over alt hele tiden, det er ikke noe som man gjør daglig. Og mange har ikke samme utstyr. Halvparten av jobben minst er utstyret for å få det perfekte resultat.

Dette er å være handy! Og det er ikke mange damer som er dette, og ikke så mange menn heller idag. Før var det langt vanligere blant menn. Fordi far tok med sønn og dette gikk videre i generasjoner. Man hadde ikke råd til å leie inn faghjelp hele tiden. Det jeg holder meg unna i mitt hus er VVS og elektrisk anlegg. Det er farlig og dyrt å rote med dette her, ikke er det lovlig heller.

• Liker 2
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel å bra å kunne mye selv, samtidig kan noen bli litt overmodige. Å kunne "alt" betyr ikke at man har teorien og kunnskapen til å gjøre det etter lovverk og forskrifter. Noen av mine beste venner er håndverkere og har vist meg noen eksempler på utført arbeid som ofte ser pent ut, men som likevel ikke er riktig utført. Når det gjelder elektrisitet og vann, så handler det også om ansvar. Det kan bli dyrt hvis man bytter ut sentrale komponenter selv og det går galt. 

Når det gjelder VVS og elektrisk anlegg snakker vi ikke om "handy" dette kan man bare ikke begynne å rote med, det kan oppheve forsikringen å begynne å tukle med dette, det blir ikke bare litt regress fra forsikringselskapet, det blir 0 utbetaling :) 

Store bærende konstruksjoner er jeg også forsiktig med, men her kan man lese seg opp før man gjør noe. Det samme med mye annet som ikke er regulert av lover og forskrifter. Lese seg opp på nettet, det er vel historiens største kunnskapsdatabase.  Om man er litt kritisk til hvor man henter informasjonen.

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forrige eksen var slik, og ble sur når jeg konfronterte hun om det. Siden bilen stod under mitt navn, selv om hun kjørte den mest så måtte jeg rydde den. 

Likestilling i Norge er faen meg en bra ting.

Det er bare hykleri. Mange kvinner mener at mannen skal male huset, snekre og fikse bilen. Holde det ryddig utenfor. Det er ikke arbeid, det er en "hobby" :) Vaske hus, klær, og rydde støv er virkelig utmattende arbeid! I følge mange kvinner.

Jeg sier bare til alle slike, jeg bytter med dere hver dag i året. Jeg kan vaske innvendig, tørke støv og vaske klær! Så tar du alt det andre! Hver dag i året kan jeg gjøre akkurat det.

For med dagens hjelpemiddel går dette raskt om man er litt effektivt og ikke bare tar skippertak. Alt det andre utvendige vedlikeholdet er tungt, tar lang tid og kan være vanskelig. Det er ikke hver dag, men  det kan ta uker når der først står på.

Så likestilling nei :) Det er helt latterlig på dette området. Det har aldri skjedd og det kommer aldri til å skje. Det løser mange med å leie inn hjelp. Helt greit med dette er svindyrt, og det medfører at begge må jobbe helsen av seg for å få dette til å gå opp. Da har man ikke tid til hverandre uansett. Så hvordan man vender og snur på det? Ræven er bak. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg søker handyman fordi jeg er en handykvinne, liker å bygge ting og fikse ting og det er fint å ha noen man kan gjøre det sammen med. 

Anonymkode: 23705...891

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 4.6.2019 den 20.36, AnonymBruker skrev:

Ser i kontaktannonser at nesten halvparten av alle damer søker en mann som er "handy". Hva legger dere i det? Er det nok å skifte dekk og skru sammen ikea møbler?

Anonymkode: 086cb...ca9

Klarer å gjøre praktiske ting. Skru sammen møbler (uten å bli forbanna og ødelegge ting), skifte dekk, kanskje fikse enkle ting på bil og hus og hjem. Trenger ikke ha fagbrev i noe som helst men bare vet hvordan. 

Anonymkode: c079f...78a

• 2 uker senere...
Skrevet

For meg betyr det å ikke være en klums med 10 tommeltotter. Kunne gjøre litt praktisk arbeid uten at man har noe fagutdannelse. Greit å kunne sette i gang med prosjekter uten at han ramponerer huset eller kvitter seg med en finger. 

AnonymBruker
Skrevet
På 4.6.2019 den 23.13, Anonym Bruker skrev:

Når mange damer søker etter en "handymann" så er det vel ein ærkjennelse av at mange kvinner etterhvert har innsett at de må  "krype til korset" når det er snakk om likestillingskampen.          

Jeg er mann og hadde foretrukket en handy dame. Min samboer er udugelig til omtrent alt praktisk og jeg kan bli irritert når hun maser om at jeg skal fikse ting i stedet for at hun gjør det selv.   

Anonymkode: 1cd8e...f05

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 5.6.2019 den 15.37, kanelsnurr skrev:

Jeg synes det er så fascinerende at folk ikke forstår at teorien om komparative fortrinn ikke bare er gyldig mellom land, men også mellom enkeltmennesker. Det er bedre for Norge AS om alle gjør en innsats der de er relativt bedre enn andre: Revisoren, fastlegen og juristen burde heller jobbe noen timer ekstra, og så kjøpe snekkertjenester. Noen er praktisk anlagt, andre er teoretikere. 

Problemet oppstår med skatter og avgifter.  Ofte blir det mye dyrere å leie inn profesjonell hjelp enn å gjøre jobben selv. Det jeg får betalt er lønn etter skatt, men det jeg må betale for profesjonell hjelp er lønn før skatt pluss moms. Jeg må derfor tjene en god del mer enn håndverkeren for at det skal lønne seg å leie inn hjelp. De færreste har høyere lønn etter skatt enn det de må betale for håndverkere. 

Googlet nå og så man kan måtte betale 1000-lappen per time for håndverker i Oslo. Nesten ingen tjener så mye etter skatt og de færreste tjener også 500 kroner timen etter skatt så selv om håndverkeren skulle være dobbelt så effektiv så lønner det seg å gjøre jobben selv om man kan.  

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet oppstår med skatter og avgifter.  Ofte blir det mye dyrere å leie inn profesjonell hjelp enn å gjøre jobben selv. Det jeg får betalt er lønn etter skatt, men det jeg må betale for profesjonell hjelp er lønn før skatt pluss moms. Jeg må derfor tjene en god del mer enn håndverkeren for at det skal lønne seg å leie inn hjelp. De færreste har høyere lønn etter skatt enn det de må betale for håndverkere. 

Googlet nå og så man kan måtte betale 1000-lappen per time for håndverker i Oslo. Nesten ingen tjener så mye etter skatt og de færreste tjener også 500 kroner timen etter skatt så selv om håndverkeren skulle være dobbelt så effektiv så lønner det seg å gjøre jobben selv om man kan.  

Ja, men det regnestykker fordrer at man får gjort like mye per tidsenhet som den profesjonelle håndverkeren. Om man har kunnskapen og erfaringen så er det jo ikke noe i veien for å gjøre det selv, men dersom man skal gjøre et større arbeider man kanskje ikke har gjort før, så må man regne med å bruke mer tid enn profesjonelle, noen ganger betydelig mer tid. Ikke uvanlig at man bruker 2-4 ganger så lang tid som en profesjonell som utfører slike oppdrag hele tiden, og som har optimalisert arbeidsflyten. Så man må prise inn dette hvis man ellers kan jobbe noen timer ekstra i sitt eget yrke og sånn sett tjene mer. I tillegg kommer også økt risiko for feil og at man må gjøre ting om igjen, som kan medføre en betydelig merkostnad. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det regnestykker fordrer at man får gjort like mye per tidsenhet som den profesjonelle håndverkeren. 

Nei, det er det regnestykket ikke gjør. Det står jo at selv om håndverkeren er dobbelt så effektiv så vil det for mange lønne seg å gjøre jobben selv. Selv om om håndverkeren skulle være 4 ganger så effektiv med en timespris på 1000 kroner så er det fortsatt mange som tjener under 250 kroner timen etter skatt. Så selv da vil det lønne seg å gjøre jobben selv. 

Så er det selvsagt visse ting som er vanskelig og hvor feil få store konsekvenser, men å bygge terrassen som var eksempelet er jo noe som er forsvarlig å gjøre selv og noe mange ufaglærte klarer.

Ærlig sak om man ikke ønsker å gjøre arbeidet selv. Men det betyr ikke at det er mer lønnsomt å betale en håndverker til å bygge terrassen enn det er å for en handy person å gjøre det selv. 

Så er det sant at regnestykket blir annerledes om man er villig til å få jobben gjort svart. Men poenget mitt var jo uansett med skatter og avgifter så er det ikke alltid slik at det lønner seg å bruke profesjonell hjelp. 

Skrevet
On 6/5/2019 at 7:35 AM, AnonymBruker said:

Søker mann som er handy= søker en som kan arbeide for meg

Anonymkode: c4e37...584

alenemor med egen sjarmerende villa søker handyman = kupp 😂😂

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig sak om man ikke ønsker å gjøre arbeidet selv. Men det betyr ikke at det er mer lønnsomt å betale en håndverker til å bygge terrassen enn det er å for en handy person å gjøre det selv. 

Nå var det jo mitt innlegg du siterte i utgangspunktet. Jeg sa aldri at det var lønnsomt etter det regnestykket du presenterer. Jeg sa det var bedre for norges økonomi. (Og dermed implisitt bedre for deg og meg.) 

Når det er sagt så har jeg nylig betalt noen for å helsparkle hjemme hos meg. Og selv om jeg fikk høre av venner at "det kan du fint klare selv", så er jeg sikker på at jeg hadde brukt minst 5 ganger så lang tid, for et dårligere resultat. Når jeg i tillegg regner inn hvor mye dårlig resultat koster meg ved et salg, så har jeg lett spart på å sette bort jobben. 

Skrevet

Jeg vil gjerne dele opp spørsmålet i to:

- Hva betyr begrepet 'handy': her er du skikkelig ille ute hvis din tiltenkte svigerfar er en landsens gjør-det-selv- mann. Uten hensyn til lover og regler, hun vil vente seg at du fikser "alt" akkurat som faren hennes har gjort. Og særlig imponert blir hun ikke. Begeistre henne kan du bare glemme. Har hun lyst på en månerakett så vil hun vente seg at du bygger en slik av gale kjøleskap.
- Hva det betyr at hun ønsker en handy mann: hun skal være gratispassasjer i et liv av materielt overskudd. Det betyr at du skal være en husslave og vaktmester som fikser alt hun ødelegger og modifiserer ting som hun ikke vil bruke etter hensikten. Med andre ord: det betyr at hun kommer til å irritere deg, og det betyr at hun kommer til å mase iveg og aldri kommer til å bli fornøyd. Altså at forholdet kommer til å bli ca som med en hvilken som helst annen kvinne.

AnonymBruker
Skrevet
På 21.6.2019 den 13.31, AnonymBruker skrev:

Nei, det er det regnestykket ikke gjør. Det står jo at selv om håndverkeren er dobbelt så effektiv så vil det for mange lønne seg å gjøre jobben selv. Selv om om håndverkeren skulle være 4 ganger så effektiv med en timespris på 1000 kroner så er det fortsatt mange som tjener under 250 kroner timen etter skatt. Så selv da vil det lønne seg å gjøre jobben selv. 

Så er det selvsagt visse ting som er vanskelig og hvor feil få store konsekvenser, men å bygge terrassen som var eksempelet er jo noe som er forsvarlig å gjøre selv og noe mange ufaglærte klarer.

Så er det sant at regnestykket blir annerledes om man er villig til å få jobben gjort svart. Men poenget mitt var jo uansett med skatter og avgifter så er det ikke alltid slik at det lønner seg å bruke profesjonell hjelp. 

Ja, men det er jo også dette med salgsverdi og risiko i tillegg til pris. I tillegg tilkommer materialkost, noe håndverkere oftere har billigere tilgang på enn om man skal kjøpe det som privatperson. Det vil også komme an på om man faktisk kan jobbe tilsvarende antall ekstra timer som håndverkeren bruker på jobben. I noen jobber kan man det, i andre ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Ser heldigvis nesten ingen unge kvinner som har dette som krav. Synes det er urimelig at mange mennesker i praksis mener at likestilling er slik at kvinner skal ha samme muligheter og kunnskaper som menn, men likevel må menn være bedre på alt. Viktig at kvinner kan ta like høy utdannelse og få en like god jobb, problemet er jo bare at mannen fortsatt forventes å være høyere på strå og tjene mer. Da har man vel bare investorer igjen, et område som er dominert av menn.

Jeg har ikke ti tommeltotter, men hvorfor skulle jeg som mann kunne masse om temaer jeg ikke finner interessante? Jeg bor i leilighet, og det eneste som behøves innimellom er å beise balkongene. Om jeg så skulle flytte til enebolig seinere er det urimelig å forvente at jeg plutselig er snekker og bilmekaniker. Jeg har ikke hatt noe grunnlag for å tilegne meg kunnskaper på disse feltene, men kan jo mye annet.

Anonymkode: cd92e...c49

• Liker 1
  • 1 år senere...
Skrevet
Neket skrev (På 4.6.2019 den 23.18):

Jeg datet en meget metroseksuell herre som viste seg å være meget opptatt av renhold, botox og håret sitt. Å skru inn en skrue på den meget godt vaskede motorsykkelen hans var det MEG som måtte gjøre. Han skrudde feil vei...

En fyr jeg var sammen med tidligere stod og skrek som en kjerring omtrent, fordi vasken var tett og JEG måtte stake den opp. 

Jeg klarer helt fint å henge opp en hylle og vater har jeg, men om en mann bruker mer tid enn meg på det, er det turn off. 

Enten får han være handy, eller ha penger nok til å betale andre. Jeg vil ikke være mannen i forholdet! 

Og du er kvinnen i forholdet og tar all matlaging, vasking, klesvask og unger? Jeg tenker siden du nevnte det om å være mannen i forholdet.. 

Anonymkode: b5fa2...2e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...