AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #1 Skrevet 4. juni 2019 Hva ville skjedd med norsk økonomi dersom sentralbanken plutselig hadde satt opp renten til 18% i morgen? Og hvem ville tapt og hvem ville tjent på det? Ville samfunnet totalt sett gått i null? Anonymkode: 4ce81...13f
Commander Skrevet 4. juni 2019 #2 Skrevet 4. juni 2019 (endret) Massearbeidsløshet og konkurser. Ingen hadde hatt penger og handle for. Luksus gjenstander hadde blitt råbillig og tvangssalg av boliger hadde blitt enorm. De som hadde penger i en slik situasjon ville kunne plukke opp biler, hytter, hus billig. Nesten det samme skjedde mellom 1988 og 1990. Da blei renta ca 14%. Men med lån folk har idag til 18% ville det endt med massiv fattigdom og en generasjon gjeldsslaver. Endret 4. juni 2019 av Commander 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #3 Skrevet 4. juni 2019 Med 18 % i rente ville jeg måtte betale tett opp til 20 000 på huslånet i måneden. Det ville holdt hardt. Den gode nyheten er at jeg har et ekstra soverom, så jeg kunne i verste fall ha prøvd å leie ut det til noen. Men kjøpekraften hadde jo vært mer eller mindre lik null, utover mat og andre helt nødvendige artikler. Anonymkode: 90e7b...339
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #4 Skrevet 4. juni 2019 11 minutter siden, Commander skrev: Massearbeidsløshet og konkurser. Ingen hadde hatt penger og handle for. Luksus gjenstander hadde blitt råbillig og tvangssalg av boliger hadde blitt enorm. De som hadde penger i en slik situasjon ville kunne plukke opp biler, hytter, hus billig. Nesten det samme skjedde mellom 1988 og 1990. Da blei renta ca 14%. Men med lån folk har idag til 18% ville det endt med massiv fattigdom og en generasjon gjeldsslaver. Er ikke sikker på at det hadde vært helt katastrofe. Generasjonen født på 50tallet var flinkere med penger og mange av dem er vel gjeldsfrie nå. Og inntrykk at mange nordmenn har endel penger på sparekonto eller i aksjer. Og alle som sitter på hytte og båt. Med 18% hadde boliglånet mitt skutt til 14 000 i mnd. Hadde blitt tøft. Alle butikker utenom matbutikker hadde mistet meg som kunde de årene. Men jeg hadde greid meg. Anonymkode: 0cbee...9b1
Commander Skrevet 4. juni 2019 #5 Skrevet 4. juni 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men kjøpekraften hadde jo vært mer eller mindre lik null, utover mat og andre helt nødvendige artikler. Anonymkode: 90e7b...339 Det blir en domino effekt. Når alle må stramme inn til beinet vil omtrent alle butikker som ikke selger mat slite og masseoppsigelser vil føre til enda mindre kjøpekraft. Alle innen service bransjen vil slite, og det er mange. Et huslån på 4 Mill vil koste ca.50.000 i mnd bare i rente. Hvor mange klarer det? 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #6 Skrevet 4. juni 2019 På kort sikt ville alle som jobber i offentlig sektor og har nedbetalte boliger tjene grovt. De ville blitt vår nye adelsklasse. Alle som jobber i eksportindustrien og i privat sektor ville mistet jobb og inntekt. Alle med lån ville slitt voldsomt. Andre som har sin inntekt fra kapital eller fra utlandet ville også tjent grovt. Det ville blitt et skille. Jeg vil anta at 2/3 ville slitt og fått det dårligere. Mens 1/3 ville tjent seg søkkrike. Anonymkode: e940f...7e7 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #7 Skrevet 4. juni 2019 37 minutter siden, Commander skrev: . Nesten det samme skjedde mellom 1988 og 1990. Da blei renta ca 14%. Men med lån folk har idag til 18% ville det endt med massiv fattigdom og en generasjon gjeldsslaver. Det husker jeg godt. Leiligheter som ble lagt ut for 1 krone, .......tror mange måtte gå fra hjemmene sine nå. Anonymkode: 98e16...ce4 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #8 Skrevet 4. juni 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det husker jeg godt. Leiligheter som ble lagt ut for 1 krone, .......tror mange måtte gå fra hjemmene sine nå. Anonymkode: 98e16...ce4 Hvordan gikk det med handelsstanden?Arbeidsløsheten gikk vel endel opp? Anonymkode: 0cbee...9b1
Commander Skrevet 4. juni 2019 #9 Skrevet 4. juni 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan gikk det med handelsstanden?Arbeidsløsheten gikk vel endel opp? Anonymkode: 0cbee...9b1 I 2018 ble det solgt 8500 nye motorsykler i Norge. I 1988 ble det solgt 690. Tallene er ikke direkte sammenlignbare men det forteller noe om kjøpekraften. Det fantes omtrent ingen bruktbiler å oppdrive mellom 1987 og 1992 for bruktbilkjøpere på 90 tallet. Folk som bygget hus for 1.7 Mill i 1987 var heldig om de fikk 800.000 i 1989 i vårt område. Det var skikkeleg ille.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #10 Skrevet 4. juni 2019 Nipsbutikker nille, kremmerhuset ect ville gått konkurs. Samme med kafeer, klesbutikker, møbler, restauranter og kinoer. Ingen ville fått råd til dette. Blader måtte også legges ned. Vi måtte kjempet for å klare boliglånet og det som var til overs måtte bli brukt til mat. Flere måtte ha dyrket maten sin selv, fisket fisken i havet og hugget veden selv. Vi ville gått tilbake i tid og fattigdommen ville blitt reel, mens fiffen med millionlønningene sine ville klart seg og blitt enda rikere. Anonymkode: a1c42...9ed 1
Druid Skrevet 4. juni 2019 #11 Skrevet 4. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva ville skjedd med norsk økonomi dersom sentralbanken plutselig hadde satt opp renten til 18% i morgen? Og hvem ville tapt og hvem ville tjent på det? Ville samfunnet totalt sett gått i null? Anonymkode: 4ce81...13f Det kapitalistiske økonomiske systemet i Norge ville kollapset i løpet av 3-6 måneder. Så i praksis ville vi som samfunn gått konkurs. Man ville i praksis stoppet all økonomisk utvikling, og drenert landet for produktiv kapital. Spekulative utenlandske investorer kunne muligens hentet ut verdier i løpet av den første måneden, men selv de ville ikke tørre å sitte i norske kroner lenge, siden nedsiden ville være så stor. Vår største økonomiske krise i moderne tid kom fra at Norges bank var for preventiv i rentesettingen og overpriset renten med 1,5 prosent. Og det var i ett Norge som var mye mindre balansert enn idag. Vi tok mindre straff av det siste internasjonale børskrakket, av oljeskrellen og bankkrisen på 80-tallet enn da. Vi har hatt mye høyere rente enn vi har i dag, men da hadde vi også høyere inflasjon og derfor mye høyere økonomisk vekst. For det er balansen mellom den økonomiske veksten, produktivitetsutviklingen som man opprettholder med Norges banks rente. Det er lett å tro at det kun er private som rammes av høyere rente, men det er bedriftene som rammes hardest. Så hvis du over natten nærmest fjerner all tilgang til produktiv kapital, og i praksis øker kosten på alle varer med 30 %, så ser du konkurstall som hadde vært vanvittige. Og siden verdien av den Norske kronen handler om verdien av den norske verdiskapningen, ville rentegevinsten til Norges bank bli Negativ innen 30 dager. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #12 Skrevet 5. juni 2019 Jeg tror det stort sett ville gått bra. Folk ville sluttet å låne så vanvittig mye penger, noe som setter norsk økonomi i stor fare. Noen få ville sikkert måtte selge boligen sin på billigsalg, men alt i alt tror jeg samfunnet ville tjent på det i form av bedre stabilitet og mindre risiko ved at gjelden i landet blir mindre. Anonymkode: c7c87...a39
Commander Skrevet 5. juni 2019 #13 Skrevet 5. juni 2019 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det stort sett ville gått bra. Folk ville sluttet å låne så vanvittig mye penger, noe som setter norsk økonomi i stor fare. Noen få ville sikkert måtte selge boligen sin på billigsalg, men alt i alt tror jeg samfunnet ville tjent på det i form av bedre stabilitet og mindre risiko ved at gjelden i landet blir mindre. Anonymkode: c7c87...a39 Tror det er bedre å lande rolig å forsiktig fremfor å krasje. Men du har delvis rett. De over 45 som opplevde forrige krasj låner forsiktig og strekker ikke strikken i samme grad som yngre. De har sett hvordan det kan gå. De Mellom 35-45år husker kanskje fra 2000 til 2010 var renta 7% to ganger og er forberedt på det?. Men de yngre som aldri har opplevd annet enn stigende priser og 2% rente som har lånt 95% og 4-6 millioner vil gå til grunne. Med 18% snakker vi om 1 Mill i renter og halvert boligverdi. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #14 Skrevet 5. juni 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingen ville fått råd til dette De som ikke har tatt lån over hodet og gruppen som har betalt ned boliglånet hadde hatt råd. Samme med de som leier. Om ikke leieprisene hadde gått i taket da. Noe de kanskje hadde gjort iom at huseleiere måtte ha høynet leieinntekten for å få boliglånet til å gå rundt. Jeg kjenner flere som snart er gjeldsfrie. Mine foreldre er også gjeldsfrie. Nordmenn har et høyt forbruksnivå så jeg tror de fleste over 30 hadde greid seg fint om de hadde justert ned forbruket. Mye verre med de fra 20-30 som ofte har boliglån 5 X inntekt. Mange butikker hadde sikkert gått konkurs, men synes mange overdriver effekten veldig. Anonymkode: 0cbee...9b1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #15 Skrevet 6. juni 2019 Renta henger sammen med landets økonomi. Gode tider økonomisk betyr gjerne høyere renter, og motsatt er rentene lave når det går trått. Renta kommer nok til å stige litt, men ikke så voldsomt. Anonymkode: ee2a2...cea 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #16 Skrevet 6. juni 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Renta henger sammen med landets økonomi. Gode tider økonomisk betyr gjerne høyere renter, og motsatt er rentene lave når det går trått. Renta kommer nok til å stige litt, men ikke så voldsomt. Anonymkode: ee2a2...cea Så du mener Norge er på vei utfor stupet? Jeg tror det bare er et spørsmål om tid før alt kollapser. Boligpriser, arbeidsplasser osv . Anonymkode: 0e3d9...7e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå