Gå til innhold

Pokémon kort - skaper dårlig stemning mellom ungene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har en 6-åring som har fått en del Pokémonkort. Vi bor i et nabolag med masse unger i samme aldersgruppe, og det har blitt ekstremt populært med bytting av kort hos alle gutta mellom 5-13 år. De er blitt en relativt stort gjeng med gutter som møtes hver dag i nabolaget. Nå er det sånn at det har oppstått en del situasjoner hvor det blant annet nesten brøt ut slossing blant noen av de aller eldste (13-åringene) grunnet disse kortene. Og i forrige uke ble 6-åringen veldig lei seg fordi et par av de andre hadde sagt at hans kort var dårlige o.l. Jeg følger med på dem og ser at det ofte ender i at de slenger kommentarer til hverandre om dårlige kort, falske kort o.l. og det ender med mye gråting og dårlig stemning. Jeg har forsøkt å snakke med gutta, men det ser ikke ut til å hjelpe. Så fort jeg snur ryggen til, fortsetter det som før.

Jeg vurderer å inndra kortene til 6-åringen min slik at han ikke lenger får deltatt, for å spare han for all kranglingen og drittslengingen som oppstår i guttegjengen. Ser aldri snurten av noen av de andre foreldrene, men vet jo hvem mange er. Er så usikker på hva jeg bør gjøre, vil jo at han skal få være med på morroa, men samtidig syntes jeg det er trist at de allerede begynner å være slemme med hverandre. Noen råd? 😔

Anonymkode: 80608...8a4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg har en 6-åring som har fått en del Pokémonkort. Vi bor i et nabolag med masse unger i samme aldersgruppe, og det har blitt ekstremt populært med bytting av kort hos alle gutta mellom 5-13 år. De er blitt en relativt stort gjeng med gutter som møtes hver dag i nabolaget. Nå er det sånn at det har oppstått en del situasjoner hvor det blant annet nesten brøt ut slossing blant noen av de aller eldste (13-åringene) grunnet disse kortene. Og i forrige uke ble 6-åringen veldig lei seg fordi et par av de andre hadde sagt at hans kort var dårlige o.l. Jeg følger med på dem og ser at det ofte ender i at de slenger kommentarer til hverandre om dårlige kort, falske kort o.l. og det ender med mye gråting og dårlig stemning. Jeg har forsøkt å snakke med gutta, men det ser ikke ut til å hjelpe. Så fort jeg snur ryggen til, fortsetter det som før.

Jeg vurderer å inndra kortene til 6-åringen min slik at han ikke lenger får deltatt, for å spare han for all kranglingen og drittslengingen som oppstår i guttegjengen. Ser aldri snurten av noen av de andre foreldrene, men vet jo hvem mange er. Er så usikker på hva jeg bør gjøre, vil jo at han skal få være med på morroa, men samtidig syntes jeg det er trist at de allerede begynner å være slemme med hverandre. Noen råd? 😔

så utrolig kjedelig at disse 13 åringene lager drama med så små unger som bare vil ha det gøy og veksle kort. Foreldrene til 13 årinene burde bryte inn og få 13 åringene til å leke sammen om de ikke kan være greie med smårollingene, og så kan 5-6-7 åringene leke sammen på fredelig vis.

Barnet mitt har selv også en del falske kort. Vet mange foreldre kjøper disse på ebay når barna er så små..De eldre kan ha "ekte" kort. 

Anonymkode: 5bfc6...e2a

• Liker 2
Skrevet

Ikke vet jeg, men dette er jo ikke et nytt fenomen. På en skole jeg jobbet ble det et så stort problem med kort som skulle byttes (fotballkort den gangen mener jeg å huske) at det ble tatt opp på foreldremøtet og til slutt lagt ned forbud mot å ha med kort på skolen. 

Hadde det vært min unge hadde jeg nok inndratt kortene en stund til det roer seg. Har han ingen andre venner å leke med?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

så utrolig kjedelig at disse 13 åringene lager drama med så små unger som bare vil ha det gøy og veksle kort. Foreldrene til 13 årinene burde bryte inn og få 13 åringene til å leke sammen om de ikke kan være greie med smårollingene, og så kan 5-6-7 åringene leke sammen på fredelig vis.

Barnet mitt har selv også en del falske kort. Vet mange foreldre kjøper disse på ebay når barna er så små..De eldre kan ha "ekte" kort. 

Er utrolig dumt, men er nok fordi de store da «lurer til seg» ekte kort fra de små og bytter dem inn i falske, da de små ikke har peiling på hva som er forskjellen da☹️ kommer nok til å inndra kortene en periode til han blir større. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, atropos skrev:

Ikke vet jeg, men dette er jo ikke et nytt fenomen. På en skole jeg jobbet ble det et så stort problem med kort som skulle byttes (fotballkort den gangen mener jeg å huske) at det ble tatt opp på foreldremøtet og til slutt lagt ned forbud mot å ha med kort på skolen. 

Hadde det vært min unge hadde jeg nok inndratt kortene en stund til det roer seg. Har han ingen andre venner å leke med?

Husker fotballkort og bytting av klistremerker når jeg selv var liten, men kan ikke huske at det ble så mye krangling ut av det. Kjedelige greier. Inndrar nok kortene en stund ja. Han har andre venner jo. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er utrolig dumt, men er nok fordi de store da «lurer til seg» ekte kort fra de små og bytter dem inn i falske, da de små ikke har peiling på hva som er forskjellen da☹️ kommer nok til å inndra kortene en periode til han blir større. 

Ja det kan jo tenkest. Men å være litt egoistiske og utspekulærte kan også de yngre være. Det har jeg opplevd med min 6 åring og hans venner på 7. Barnet mitt gir bort kort og noen vil bare ha og ha. Da må jeg passe på med "Du fikk jo et kort av han sist. Kansje han kan få et av deg neste gang?" hehe

AnonymBruker
Skrevet

Ta en prat med de største guttene? Hatt lignende situasjoner her i gata. Stort sett bare gutter som kjeder seg, og som gjerne vil bli sett av voksne. 

Anonymkode: c690f...e41

AnonymBruker
Skrevet

Oppsøker 6-åringen din disse 13-åringene, eller er det de som oppsøker han? En 6-åring er vel for liten til å leke med 13-åringer? Spesielt når disse 13-åringene herjer såpass mye med alle andre. Snakk med barnet ditt om at dette er ungdommer og at han bare kan gå vekk eller si nei takk om de spør om å bytte. 

Anonymkode: b7309...a8b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at jeg bor i et uvanlig nabolag. For jeg ville tatt kontakt med foreldrene til alle guttene, og snakket om dette, for å hørt hva de tenkte.

Kanskje hadde ting løst seg dersom flere foreldre kom på banen og snakket med barna sine? (Og snakket sammen, og ble enige om hva som egentlig er greit og ikke.)

Anonymkode: ff450...f43

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du skal snakke med foreldrene til de eldste guttene. Når du er 13 år burde du være gammel nok til å forstå at det ikke er ok å være slem mot 6-åringer på grunn av noen pokemonkort

Anonymkode: 2c375...d5d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oppsøker 6-åringen din disse 13-åringene, eller er det de som oppsøker han? En 6-åring er vel for liten til å leke med 13-åringer? Spesielt når disse 13-åringene herjer såpass mye med alle andre. Snakk med barnet ditt om at dette er ungdommer og at han bare kan gå vekk eller si nei takk om de spør om å bytte. 

Anonymkode: b7309...a8b

De er da ikke det om de har like interesser, må du gi deg... 

Anonymkode: 1bdf1...d36

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke sønnen din bytte med de på sin alder? Synes ikke noe om at 13 åringer skal henge med barn ned i 5-6 års alderen. Jeg har selv en 12 år gammel gutt, og jeg ser jo at språket deres har endret seg med tiden. Og de kunne nok fint sagt at det var dårlige kort, fake kort osv. Men de tar det ikke seriøst, så de ser jo overhodet ikke på det som slemt. Men små barn oppfatter det jo helt annerledes. 

Anonymkode: ab34c...95d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Det er nok å gjøre han en bjørnetjeneste, ts. På et eller annet tidspunkt i livet må vi lære ungene konflikthåndtering heller enn å gå mellom unger - unger har godt av å krangle, sloss og baske seg imellom. Så lenge denne gjengen definerer seg som venner og ungen faktisk selv frivillig oppsøker dem (altså liker han dem sånn noenlunde) så tenker jeg at du har to ting å gjøre:

1. Snakk med guttungen om konflikthåndtering og hvorfor han blir lei seg og hva man gjør når man blir lei seg (og at det er helt ok og normalt å være lei seg og sint iblant og at en da håndterer dette, ikke forsøker å rosemale alt og bli glad igjen raskest mulig)

2. Snakke med de andre foreldrene om hvordan dere som voksne håndterer gruppen. Feks ved å legge til rette for å friste dem til å holde til på en platting/terrasse etc ved et av husene (kan gå på omgang) så en voksen er ute av synsvidde men innen hørevidde for utagerende krangling (kjantring er ok) og slossing. Dere får aldri bukt med aktiviteten (selv om det selvsagt er en fristende enkel utvei), så dere må nok bare ta dere tid til å over måneder og år justere adferd.

Anonymkode: d3320...9e8

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er da ikke det om de har like interesser, må du gi deg... 

Anonymkode: 1bdf1...d36

Gi deg du da. En 6 åring er for liten til å leke med 13 åringer som gjør at han går hjem grinende. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...