AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #1 Skrevet 4. juni 2019 Ser at flere økonomer spår en ganske kraftig økning i boliglånsrenta de neste 2-3 årene som kan bety helt opp mot 6 prosentpoeng og noen tusenlapper ekstra i måneden for å betjene boliglån. Er det noe som bekymrer KG-folket og har du tatt hensyn til det ved boligkjøp og familieøkonomien? Anonymkode: a995d...c0c
herremann Skrevet 4. juni 2019 #2 Skrevet 4. juni 2019 jeg planlegger å kjøpe min første leil om 2-3 år. for min del ønsker jeg en høyere rente velkommen da mange ikke vil være i stand til å betjene lånene sine og bli tvunget til å selge, til en lavere pris. 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #3 Skrevet 4. juni 2019 Ettersom de internasjonale rentene er på vei ned har jeg problemer med å tro på renteprognosene du nevner. Anonymkode: 21128...3ca 5
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #4 Skrevet 4. juni 2019 Ja det er trist utvikling. Folk må selge husene sine. Matprisene og bompengene + strøm har økt himmelhøyt. Jeg vet NAV blir ringt ned av fortvila folk. De har jobb og inntekt men med de prisene må jo folk snart bli kriminelle for å få endene til å møtes. Hvorfor er det blitt slik? Hvor vil politikerene med dette? Ønsker de oss ut på gaten? Bo i telt? Og alle de single med 1 inntekt. Det er ubeskrivelig vond utviklingog t.o.m de med ok inntekt merker jafset i lommeboken. Anonymkode: 30b74...298 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #5 Skrevet 4. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja det er trist utvikling. Folk må selge husene sine. Matprisene og bompengene + strøm har økt himmelhøyt. Jeg vet NAV blir ringt ned av fortvila folk. De har jobb og inntekt men med de prisene må jo folk snart bli kriminelle for å få endene til å møtes. Hvorfor er det blitt slik? Hvor vil politikerene med dette? Ønsker de oss ut på gaten? Bo i telt? Og alle de single med 1 inntekt. Det er ubeskrivelig vond utviklingog t.o.m de med ok inntekt merker jafset i lommeboken. Anonymkode: 30b74...298 Økte renter skyldes ikke politikere (iallfall ikke direkte), men utviklingen i økonomien. Vi bør for øvrig være takknemlige for at det ikke er politikere som dikterer styringstenten. Anonymkode: 21128...3ca 6
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #6 Skrevet 4. juni 2019 Ja den er dritkjip. Har ikke bundet renta. Og nå som den blir for høy hvis jeg gjør det, er det ikke vits. Da kan jeg like gjerne ha flytende i tilfelle jeg tvinges til å selge, og slipper bruddgebyr. Får neppe startlån på nytt. Hvis de virkelig vil kaste så mange ut av boligene sine, med kriminell rente, skjønner jeg det godt hvis vi får fler kriminelle. Anonymkode: 5de74...78f
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #7 Skrevet 4. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja den er dritkjip. Har ikke bundet renta. Og nå som den blir for høy hvis jeg gjør det, er det ikke vits. Da kan jeg like gjerne ha flytende i tilfelle jeg tvinges til å selge, og slipper bruddgebyr. Får neppe startlån på nytt. Hvis de virkelig vil kaste så mange ut av boligene sine, med kriminell rente, skjønner jeg det godt hvis vi får fler kriminelle. Anonymkode: 5de74...78f Etter hva jeg forstår er den ganske lav nå så det kan muligens være gunstig å binde den hvis du har en sikker inntekt lang tid fremover. Anonymkode: a995d...c0c 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #8 Skrevet 4. juni 2019 Sentralbanksjefen så at Norge AS går så det suser og derfor setter de opp renta. Hvorfor gjør de det? Kan noen forklare? Anonymkode: a995d...c0c
isw Skrevet 4. juni 2019 #9 Skrevet 4. juni 2019 Jeg synes det er trist og bekymringsfullt at folk har lånt så mye at en normalisering av rentenivået gir alvorlige problemer hos så mange. At folk med 5-600.000 kroner i inntekt låner 2,5-3 millioner er galskap. Det samme er vrangforestillingen om at ens første bolig trenger å være på Oslo Vest. 5
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #10 Skrevet 4. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter hva jeg forstår er den ganske lav nå så det kan muligens være gunstig å binde den hvis du har en sikker inntekt lang tid fremover. Anonymkode: a995d...c0c Vil ikke betale 2000 ekstra i mnd i 20 år. Det er 500 000 ekstra. Var det de kunne tilby, så da sa jeg blankt nei. Anonymkode: 5de74...78f
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #11 Skrevet 4. juni 2019 16 minutter siden, AnonymBruker said: Ettersom de internasjonale rentene er på vei ned har jeg problemer med å tro på renteprognosene du nevner. Anonymkode: 21128...3ca Vet ikke, men i en artikkel på Aftenposten Økonomi sto det noe om at amerikanerne muligens skulle sette den opp 13 ganger og at det da var naturlig for norske banker å sette den opp også. Anonymkode: a995d...c0c 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #12 Skrevet 4. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Vil ikke betale 2000 ekstra i mnd i 20 år. Det er 500 000 ekstra. Var det de kunne tilby, så da sa jeg blankt nei. Anonymkode: 5de74...78f Hørtes mye ut ja. Anonymkode: a995d...c0c
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #13 Skrevet 4. juni 2019 Vi beregnet 7% rente da vi lånte, så vi er forberedt. Anonymkode: 5a9a6...976 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #14 Skrevet 4. juni 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det er trist utvikling. Folk må selge husene sine. Matprisene og bompengene + strøm har økt himmelhøyt. Jeg vet NAV blir ringt ned av fortvila folk. De har jobb og inntekt men med de prisene må jo folk snart bli kriminelle for å få endene til å møtes. Hvorfor er det blitt slik? Hvor vil politikerene med dette? Ønsker de oss ut på gaten? Bo i telt? Og alle de single med 1 inntekt. Det er ubeskrivelig vond utviklingog t.o.m de med ok inntekt merker jafset i lommeboken. Anonymkode: 30b74...298 Jeg kjøpte etter bankene ble strengere. Banken beregnet at jeg måtte takle en rente på 5%. Det er heldigvis standard nå. Verre for de som kjøpte lenge før og som har tatt opp makslån. Ikke vet jeg hvorfor folk tar opp makslån og gjeld oppetter ørene. Ofte lurer jeg på voksne folks evne til å tenke langsiktig. Hvem tror at den historiske lave renten vil holde seg slik de neste 10årene? Eier ikke folk økonomisk vett? Jeg har bare en inntekt. Boliglån og fellesutgifter på 11 000. Har studielån og bil og. Lever ikke over evne og drar ikke på utenlandsreiser fordi jeg vil. Da jeg så renten gikk oppover la jeg penger til side. Det har noe med å planlegge å gjøre og å prioritere pengene. Synes synd på de som leier nå da, leieprisene er vanvittige. Anonymkode: 75f3f...d45
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #15 Skrevet 5. juni 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil ikke betale 2000 ekstra i mnd i 20 år. Det er 500 000 ekstra. Var det de kunne tilby, så da sa jeg blankt nei. Anonymkode: 5de74...78f Nå er det vel ikke vanlig å binde renta i 20 år! Er vel vanlig å tilby 3, 5 eller 10 års binding Anonymkode: be6e8...8e8 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #16 Skrevet 5. juni 2019 Nei, personlig er jeg ikke veldig bekymret. Det som er bekymringsverdig er at vi nå har hatt et unormalt lavt rentenivå i lang tid, og det faktum at renten "bare" heves til et mer normalt nivå vil føre til så mye problemer for så mange. "Problemet" er at så mange har lånt så mye (for mye?) penger ifh til inntekten for å kjøpe overprisede (?) boliger. Boligprisene har økt bl.a. pga en lang periode med lav rente. Det ene fører med seg det andre. Anonymkode: 68684...458 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #17 Skrevet 5. juni 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå er det vel ikke vanlig å binde renta i 20 år! Er vel vanlig å tilby 3, 5 eller 10 års binding Anonymkode: be6e8...8e8 Gamle naboen min bandt renta i 20år. Dette var rett før finanskrisen i 2007, da renta lå på 7-8%. Husker det meget godt for han prøvde å overtale meg om det samme avtalen😂 Anonymkode: 5a9a6...976 1
Høna79 Skrevet 5. juni 2019 #18 Skrevet 5. juni 2019 Boliglånsforskriften som kom i 2015 sier faktisk at kunden skal tåle en renteøkning på 5 %, så hvis man har tatt boliglån etter dette, skal banken ha vurdert den enkelte låntaker opp mot kravet. Har man samme inntektsnivå som da lånet ble innvilget skal man faktisk da tåle renteøkninger langt over det som spås nå. En annen sak er jo om man har tillagt seg vaner som tilsier et forbruksnivå over det som er standard - men da bør man vel også ha rom for å stramme inn på vanene. Har man et annet inntektsnivå (f eks samlivsbrudd hvor man har gått fra 2 til 1 inntekt, sykdom etc) er saken en helt annet, og bekymringen mer reell 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #19 Skrevet 5. juni 2019 Det er her man priser seg for at man sitter i arvet, nedbetalt bolig:-) Anonymkode: 156e2...f39 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #20 Skrevet 6. juni 2019 Ja er forberedt til det, renta har jo vært unormal lav i lang periode nå, så at den normaliseres opp til rundt 5% nå etterhvert er greit det. Anonymkode: 166bc...47c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå