Gå til innhold

Flytte boliglån fra Husbanken, som trygdet.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har startlån og tilskudd fra Husbanken. Vært kjempeheldig, skjønner det. Men, lånet er på svært dårlige betingelser. Høy fastrente. Jeg ønsker å flytte til en bank med lavere fastrente. Har funnet flere på nett.  Noen som har gjort dette og har tips å komme med?

Anonymkode: 13f1b...8c6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du bryter fastrenteavtalen med Husbanken må du betale overkurs. Du bør skaffe deg oversikt over hvilket beløp dette utgjør før du sier opp fastrenteavtalen og flytter lånet. 

Anonymkode: 5d304...014

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du bryter fastrenteavtalen med Husbanken må du betale overkurs. Du bør skaffe deg oversikt over hvilket beløp dette utgjør før du sier opp fastrenteavtalen og flytter lånet. 

Eller få tilbakebetalt :)

Anonymkode: e1e8c...221

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke store summen, hele lånet tatt i betraktning, pr dags dato. Ønsker en annen bank med lavere fastrente, før renta går opp.

AnonymBruker
Skrevet

Har du god nok inntekt til å få tilsvarende høyt lån i en annen bank da? 
Har du betalt ned nok av lånet til å imøtekomme banken sin grense på egenkapital? 

Anonymkode: 073e5...c64

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du god nok inntekt til å få tilsvarende høyt lån i en annen bank da? 
Har du betalt ned nok av lånet til å imøtekomme banken sin grense på egenkapital? 

Ifølge div lånekalkulatorer har jeg høy nok trygd til å låne over det jeg trenger. Mesteparten av kjøpesummen for boligen er egentlig tilskudd. Jeg har allerede betalt hardt ned på lånet (lever svært sparsomt).

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre du ønsker en ny fastrenteavtale med lengre løpetid enn den du allerede har, finnes det ingen økonomiske argumenter for å flytte lånet. Hvor lenge har du igjen av avtalen, hva ligger renten på og hva ønsker du å bytte til? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Med mindre du ønsker en ny fastrenteavtale med lengre løpetid enn den du allerede har, finnes det ingen økonomiske argumenter for å flytte lånet. Hvor lenge har du igjen av avtalen, hva ligger renten på og hva ønsker du å bytte til? 

6-7 år igjen av avtalen, rente på 3,1. Kan bytte til Sbanken, ikke fastrente men rente på 2,6. Totalt lån på 700 000kr. Har også 350 000kr i buffer. Kan ikke bruke det på lånet siden det er fastrente.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

6-7 år igjen av avtalen, rente på 3,1. Kan bytte til Sbanken, ikke fastrente men rente på 2,6. Totalt lån på 700 000kr. Har også 350 000kr i buffer. Kan ikke bruke det på lånet siden det er fastrente.

Om du ikke ønsker å inngå ny fastrenteavtale, stiller saken seg annerledes. Vær imidlertid oppmerksom på at det nok uansett vil lønne seg å beholde fastrentelånet hos Husbanken ettersom de på generelt grunnlag tilbyr langt lavere renter enn kommersielle banker, noe som igjen får betydning for beregningen av overkurs. Videre er det fullt mulig å foreta en større engangsinnbetaling på lånet i Husbanken, men også da vil det påløpe overkurs.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Om du ikke ønsker å inngå ny fastrenteavtale, stiller saken seg annerledes. Vær imidlertid oppmerksom på at det nok uansett vil lønne seg å beholde fastrentelånet hos Husbanken ettersom de på generelt grunnlag tilbyr langt lavere renter enn kommersielle banker, noe som igjen får betydning for beregningen av overkurs. Videre er det fullt mulig å foreta en større engangsinnbetaling på lånet i Husbanken, men også da vil det påløpe overkurs.

Vet du hva forskjellen på annuitetslån og serielån er?

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva forskjellen på annuitetslån og serielån er?

Ja, og? 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mener du effektiv rente nå? Jeg var helt sikker på at Husbanken hadde den laveste fastrenten. For det kan ikke stemme at sbanken har så lav fastrente. Jeg har effektiv rente på 2.89 og tilbudet jeg nettopp fikk på fastrente var høyere enn det du har nå. Jeg har lån på 1 mill. Om du har fastrente som er bundet på 3,1 resten av løpetiden hadde jeg beholdt den. Bankene setter opp rentene nå i juni og det er spådd enda et rentehopp i vinter. Økonomene har hatt redd på alle rentehoppene siden ifjor- behold Husbanken! 

Anonymkode: 7a800...90e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Husk at tilskuddet avskrives med 5% årlig. Brytes avtalen, må tilskuddet tilbakebetales.

Anonymkode: 77501...f27

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk at tilskuddet avskrives med 5% årlig. Brytes avtalen, må tilskuddet tilbakebetales.

Hun skriver jo ikke noe om tilskudd. Hadde hun hatt det, hadde hun neppe tenkt på å flytte lånet.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun skriver jo ikke noe om tilskudd. Hadde hun hatt det, hadde hun neppe tenkt på å flytte lånet.

Hun skriver jo i hovedinnlegg at hun har tilskudd 🤔

Anonymkode: d60b8...7c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge div lånekalkulatorer har jeg høy nok trygd til å låne over det jeg trenger. Mesteparten av kjøpesummen for boligen er egentlig tilskudd. Jeg har allerede betalt hardt ned på lånet (lever svært sparsomt).

Hvordan kan du betale hardt ned på lånet med fastrente?? Da er det jo kun de oppsatte avdragene du kan betale, ellers vil du få overkurs nå når renta er så lav. 

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun skriver jo at mesteparten av lånet er tilskudd. 

Anonymkode: cc2a7...bb1

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruk da heller de 350000 på lånet nå, betal overkursen for denne engangsinnbetalingen, og så beholder du lånet i husbanken. Ingen vet om renta går opp snart, og forskjellen på 2,6 og 3,1 er minimal på slike små summer, i tillegg så vil bare noen få renteøkninger ta igjen fastrenta di. Du betaler veldig lite for en trygghet ingen annen bank kan gi deg til en slik rente! 

Eventuelt kan du betale overkurs på hele lånet, og så gå over til flytende rente i husbanken, da får du aller billigste rente. I tillegg betaler du inn de 350000 da, siden du allerede betaler deg ut av fastrenteavtalen. 

Anonymkode: cc2a7...bb1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Flytende rente i Husbanken er p.t. 1,579% ved månedlig innbetaling. Skal du først gå over til flytende rente bør du hvertfall beholde lånet i Husbanken istedenfor å bytte til Sbanken som er 1 prosentpoeng dyrere. 

Anonymkode: 66d15...9bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Flytende rente på 2,6 er en ting, men denne vil nok stige til høsten, og deretter fortsette stige videre de neste årene. 
Vil du ha råd til det dersom renten er 6% ? 

Jeg tok opp boliglån for 2,5 år siden, til 1,99% rente. 
I høst begynte stigningen, nå er renten 2,49. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må ha tungt for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...