Gå til innhold

Hvordan regne opptakskrav (poenggrense) på master?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som kan forklare meg dette? Jeg fullfører en bachelor denne våren, og har tenkt å søke master etter 1 år. Lurer litt på om jeg må ta opp fag eller ikke. 

Som et eksempel: https://www.oslomet.no/studier/sam/familiebehandling-master

Så står det C-krav, og poenggrense ved forrige opptak: 5,78

Hva tilsvarer 5,78 i bokstavkarakterer? For dette er vel ikke VGS snitt det er snakk om? Jeg har forsøkt å søke hvordan man regner ut karakterene, men finner det faktisk ikke, og ser ut som de forskjellige skolene er forskjellige.. Noen steder er A = 1, mens andre er A = 5, men ingen av disse vil gi et snitt på 5,78?? 

Føler meg dum her, men hjelp?

Anonymkode: c0d93...e34

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Står gjennomsnitt C til Master. Vet ikke hva de mener med tallkarakteren der, kan være skrivefeil (f.eks 2.78) 

Algoritmen er enkel:

1. Regn om fra bokstav til tall 

A=5

B=4

C=3

D=2

E=1 

2. Vekt med studiepoeng, summer sammen, og del på totalt antall studiepoeng  

Snittkarakter = (Bokstavkarakter Fag A * studiepoeng Fag A + Bokstavkarakter Fag B * studiepoeng fag B + .... osv. ) / totalt antall studiepoeng 

3. Rund av til nærmeste bokstavkarakter 

5.0 - 4.51 = A 

3.51 - 4.5 = B

2.51 - 3.5 = C 

1.51 - 2.5 = D 

1 - 1.5 = E    

Anonymkode: 9e011...767

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Står gjennomsnitt C til Master. Vet ikke hva de mener med tallkarakteren der, kan være skrivefeil (f.eks 2.78) 

Algoritmen er enkel:

1. Regn om fra bokstav til tall 

A=5

B=4

C=3

D=2

E=1 

2. Vekt med studiepoeng, summer sammen, og del på totalt antall studiepoeng  

Snittkarakter = (Bokstavkarakter Fag A * studiepoeng Fag A + Bokstavkarakter Fag B * studiepoeng fag B + .... osv. ) / totalt antall studiepoeng 

5.0 - 4.51 = A 

3.51 - 4.5 = B

2.51 - 3.5 = C 

1.51 - 2.5 = D 

1 - 1.5 = E    

Så langt er jeg med, tror jeg. Men det vil jo fremdeles være umulig å nå 5,78? Isåfall må man vel få en del tilleggspoeng på et eller annet vis? Syntes det virker latterlig høyt på dette studiet da. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så langt er jeg med, tror jeg. Men det vil jo fremdeles være umulig å nå 5,78? Isåfall må man vel få en del tilleggspoeng på et eller annet vis? Syntes det virker latterlig høyt på dette studiet da. 

Som sagt kan det være skrivefeil. Står uansett at snitt i C holder for å komme inn.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror også det er en skrivefeil.

Anonymkode: 41a15...f23

Skrevet

Her står det hvordan man regner ut poengsummen sin til master. Man kan komme på et snitt høyere enn 5, uten å ha bare A-er hvis man har flere års yrkespraksis og utdaning ut over minstekravet. 

Og til ab...767, det står ikke at det holder med C i snitt for å komme inn. Det står at man må ha C for å være kvalifisert. Har man dårligere enn C i snitt kommer man ikke inn uansett om det er ledige studieplasser eller ei, for da er man ikke kvalifisert. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

5.0 - 4.51 = A 

3.51 - 4.5 = B

2.51 - 3.5 = C 

1.51 - 2.5 = D 

1 - 1.5 = E    

Egentlig en bagatell, men karakterer rundes opp fra x.5. Så f.eks C er 2.50, mens 2.499999999 er D.

Anonymkode: 417e4...a0d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...