Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk i går tilbake karakter på en eksamen jeg selv følte gikk veldig bra. Jeg satset på enten A eller B i faget. Jeg har kun A og B til nå, og legger mye tid og arbeid i studiene. Dette var en hjemmeeksamen med delvis krevende oppgaver, men som jeg følte at jeg mestret godt og la mye arbeid i. Nå er sensorveiledningen lagt ut, og jeg har sammenliknet min oppgave med sensorveiledningen, og klarer fremdeles ikke å se hva det er som jeg er trukket såpass på. 

Jeg har fått lese to B eksamener og en A av noen medstudenter, og de har lest min (sånn i tilfelle jeg er litt blind på egen oppgave), og de er enige i at min ikke ligger under deres eller at jeg har utelatt momenter som er viktige. Jeg ser heller ikke hva det er deres oppgave har som min mangler. 

Jeg har bedt om begrunnelse for karakteren, men kommer egentlig til å klage uansett. Jeg er sterkt uenig i at oppgaven er en C. 

Hvis jeg klager og går ned en karakter så melder jeg meg opp til ny eksamen og tar lærdom av tilbakemeldingen. På den andre siden er det faktisk ikke noe avgjørende om jeg lar C stå. Jeg går ned fra A til B i snitt, men jeg ser at jeg kommer inn på den masteren jeg ønsker uansett (så lenge jeg ikke gjør det særdeles dårlig siste året), og jeg føler kanskje at jeg blir å bruke mye tid og energi kun for mitt eget ego. 

Hva tenker dere? Er det noe vits i å lage så mye styr? Klage og risikere å gå ned, for så å måtte ta eksamen på nytt, eller bare la den stå selv om jeg selv mener at jeg er en sterkere karakter i faget? 

(Tusen takk til alle som gidder å svare, jeg føler meg bare litt lost i situasjonen og kjenner at selvtilliten min har fått seg en knekk).

Anonymkode: d5935...07e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vent til du har fått begrunnelsen så ser du raskt om det er vits i å klage eller om du bare skal melde deg opp på nytt. 

• Liker 8
Skrevet

Vent på begrunnelsen. Så tar du det derfra. Kan jo være at du ser det selv da. Men om du fortsatt mener at det er feil så ville jeg klaget. Det skal vel litt til at du går ned, slik det høres ut. Det er ikke mye styr å klage så det trenger du ikke å tenke på 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville også ventet til jeg hadde lest begrunnelsen. Men ellers er det jo ikke noe i veien for å klage. Du vet jo hva du evt risikerer.

Anonymkode: 77aeb...06f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber selv på universitet og har rettet en god andel oppgaver, samt klageoppgaver. Det er mange grunner til at en oppgave kan trekke ned, har du vært like nøye med kildehenvisning? Er språket like godt? Høy plagiatprosent kan også trekke ned (gir ikke automatisk stryk dersom det er mye kildehenvisning, men er det mye likt andre oppgaver så kan det trekke ned), osv. Samtidig så kan det også være slik at noen sensorer har rettet en bunke med oppgaver og noen andre en annen bunke, og selv om man har sensorveiledning, så vil det som regel alltid være noen forskjeller i hvordan man vurderer en oppgave. Nå i vår har jeg rettet mange klageoppgaver, og de aller fleste har jeg og ekstern sensor da gitt lavere karakter enn hva kandidaten fikk (men som klagesensor får man aldri vite hva de andre sensorene har gitt slags karakter før karakter er gitt). Så det kan være risiko å klage, men føler du deg trygg på at oppgaven er en A eller B, så klag. Men ja sjansen er da at du kanskje går ned, og må ta den om igjen. Men husk at C er en god karakter. Og dersom en C ikke er utslagsgivende for senere så vet jeg ikke om jeg hadd orka det styret, men er det en master med høye søkertall og få plasser ville jeg vurdert det. Lykke til med valget. 

Anonymkode: f2651...887

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Statistisk sett er det visstnok ca 50% som får samme karakter, ca 25% går opp, ca 25% går ned. Vanligvis går man bare opp/ned én karakter. 

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Takk for svar. Gode poeng.. Burde nok vente og se om begrunnelsen faktisk peker på noe som trekker ned oppgaven. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville også ventet til jeg hadde lest begrunnelsen. Men ellers er det jo ikke noe i veien for å klage. Du vet jo hva du evt risikerer.

Ja, det er jo den risikoen da. Hvis jeg klager og går ned til en D er jeg egentlig nødt til å ta det opp, mens med en C kan den bli stående men jeg vil alltid vite at jeg burde ha gjort bedre. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber selv på universitet og har rettet en god andel oppgaver, samt klageoppgaver. Det er mange grunner til at en oppgave kan trekke ned, har du vært like nøye med kildehenvisning? Er språket like godt? Høy plagiatprosent kan også trekke ned (gir ikke automatisk stryk dersom det er mye kildehenvisning, men er det mye likt andre oppgaver så kan det trekke ned), osv. Samtidig så kan det også være slik at noen sensorer har rettet en bunke med oppgaver og noen andre en annen bunke, og selv om man har sensorveiledning, så vil det som regel alltid være noen forskjeller i hvordan man vurderer en oppgave. Nå i vår har jeg rettet mange klageoppgaver, og de aller fleste har jeg og ekstern sensor da gitt lavere karakter enn hva kandidaten fikk (men som klagesensor får man aldri vite hva de andre sensorene har gitt slags karakter før karakter er gitt). Så det kan være risiko å klage, men føler du deg trygg på at oppgaven er en A eller B, så klag. Men ja sjansen er da at du kanskje går ned, og må ta den om igjen. Men husk at C er en god karakter. Og dersom en C ikke er utslagsgivende for senere så vet jeg ikke om jeg hadd orka det styret, men er det en master med høye søkertall og få plasser ville jeg vurdert det. Lykke til med valget. 

Tusen takk for godt og langt svar. Jeg har forsøkt å lese gjennom oppgaven, og jeg er klar over at jeg har brukt en del kilder, men utifra hva vi har fått beskjed om (og hva jeg har sett av andres oppgaver) er ikke min oppgave noe "verre" enn de andre. Jeg føler at språket mitt er veldig godt i oppgaven... Hm, vanskelig å svare på hva som er galt, men føler kanskje meg veldig skuffet fordi jeg var såpass fornøyd med oppgaven og virkelig hadde jobbet godt med faget og syntes det var spennende.. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk et fysikkemne og skulle i teorien bare bestå, men jeg føler at det jeg kunne tilsvarte A/B. Jeg ser at mye av det jeg har skrevet er likt i sensorveiledningen og fikk C. 

Jeg tror at jeg ble trukket på to ting; språket og utydelig skrift. Jeg kladdet ikke eller noen ting. Skriften min er også ganske dårlig(ja, hele livet har lærerne klaget på det. Jeg har fått hjelpemidler som andre ikke har fått). Men svarene var forsåvidt riktige, og jeg tenker dermed at det var grunnen til at jeg fikk C.

Men nå har jeg ikke noe å klage på og kommer heller ikke til å gjøre det. Det sier seg selv at en C oppgave må ha ryddig struktur og godt språk? (Nå gjelder dette et fysikk fag, er det slik her også).

Bare ønsker å vite hvordan sensorer tenker. Jeg kunne absolutt bedt om å få skrive på PC, da jeg har krav på det.

Anonymkode: c7984...a83

AnonymBruker
Skrevet

Skrift skal ikke ha noe å si. 

Men om jeg skal være helt ærlig... En C har absolutt ikke noe å si i den store sammenhengen. 🤷🏻‍♀️ Jeg har selv følt at jeg ble urettferdig behandlet på eksamen og fikk feil karakter (og fikk det til og med bekreftet av sensor/eksaminator etterpå, men kunne ikke endre karakteren - annet land, ingen klagemulighet unntatt å ta eksamen på nytt). Og ja, det føles kjipt. Men det er ikke så viktig, sånn egentlig,  mindre det påvirker muligheten til å f.eks ta en master/doktorgrad.

AnonymBruker
Skrevet

Hva hadde du gjort om du fikk D etter klagesensuren?

Anonymkode: bc927...a62

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva hadde du gjort om du fikk D etter klagesensuren?

Anonymkode: bc927...a62

TS her. 

Tatt eksamen på nytt, med da begrunnelsen godt plantet i bakhodet mens jeg skrev. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha klaget. Statistisk sett har du lite å tape. De aller fleste blir værende på samme karakter, men en andel går opp eller ned. Ut ifra hva du beskriver høres det meget lite sannsynlig at du faller ned på en D, og om det skulle skje har du likevel en plan. 

Anonymkode: d9832...5bd

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk i går tilbake karakter på en eksamen jeg selv følte gikk veldig bra. Jeg satset på enten A eller B i faget. Jeg har kun A og B til nå, og legger mye tid og arbeid i studiene. Dette var en hjemmeeksamen med delvis krevende oppgaver, men som jeg følte at jeg mestret godt og la mye arbeid i. Nå er sensorveiledningen lagt ut, og jeg har sammenliknet min oppgave med sensorveiledningen, og klarer fremdeles ikke å se hva det er som jeg er trukket såpass på. 

Jeg har fått lese to B eksamener og en A av noen medstudenter, og de har lest min (sånn i tilfelle jeg er litt blind på egen oppgave), og de er enige i at min ikke ligger under deres eller at jeg har utelatt momenter som er viktige. Jeg ser heller ikke hva det er deres oppgave har som min mangler. 

Jeg har bedt om begrunnelse for karakteren, men kommer egentlig til å klage uansett. Jeg er sterkt uenig i at oppgaven er en C. 

Hvis jeg klager og går ned en karakter så melder jeg meg opp til ny eksamen og tar lærdom av tilbakemeldingen. På den andre siden er det faktisk ikke noe avgjørende om jeg lar C stå. Jeg går ned fra A til B i snitt, men jeg ser at jeg kommer inn på den masteren jeg ønsker uansett (så lenge jeg ikke gjør det særdeles dårlig siste året), og jeg føler kanskje at jeg blir å bruke mye tid og energi kun for mitt eget ego. 

Hva tenker dere? Er det noe vits i å lage så mye styr? Klage og risikere å gå ned, for så å måtte ta eksamen på nytt, eller bare la den stå selv om jeg selv mener at jeg er en sterkere karakter i faget? 

(Tusen takk til alle som gidder å svare, jeg føler meg bare litt lost i situasjonen og kjenner at selvtilliten min har fått seg en knekk).

Huff da, dakkar. Nå går verden under både for deg og resten av oss siden du fikk en C. Kan du fortelle oss alle her i tråden hvorfor du er hjernevasket til å tro at kun A og B duger og hva er egentlig poenget, når du vet - om du hadde giddet å følge med i "timen" - at det er nettverk som har den største betydningen her til lands? 

Du må gjerne lage styr og klage, og jeg tipper at du blir sikkert "kjempepopulær" av det. Jeg har selv latt være å klage fordi jeg vet at de kan egentlig bli sure - du vet aldri hvordan de reagerer når du begynner å "bestride" det de mener er riktig karakter. 

Knekt selvtillit pga en C? Jøsses navn, hvor skal dette landet ende. Fløtepuser som knekker av å få C. Da kommer arbeidslivet  etter at du har fullført utdanning, til å spise deg til frokost, hvis det er slik at du knekker pga en C. Som sagt, venter i spenning på å høre hvorfor en del folk er så hjernevasket til å tro at A og B er det eneste som duger? 

Anonymkode: 094cb...543

• Liker 3
Skrevet

Huff da, dakkar. Nå går verden under både for deg og resten av oss siden du fikk en C. Kan du fortelle oss alle her i tråden hvorfor du er hjernevasket til å tro at kun A og B duger og hva er egentlig poenget, når du vet - om du hadde giddet å følge med i "timen" - at det er nettverk som har den største betydningen her til lands? 

Du må gjerne lage styr og klage, og jeg tipper at du blir sikkert "kjempepopulær" av det. Jeg har selv latt være å klage fordi jeg vet at de kan egentlig bli sure - du vet aldri hvordan de reagerer når du begynner å "bestride" det de mener er riktig karakter. 

Knekt selvtillit pga en C? Jøsses navn, hvor skal dette landet ende. Fløtepuser som knekker av å få C. Da kommer arbeidslivet  etter at du har fullført utdanning, til å spise deg til frokost, hvis det er slik at du knekker pga en C. Som sagt, venter i spenning på å høre hvorfor en del folk er så hjernevasket til å tro at A og B er det eneste som duger? 

For et utrolig kjempehjelpsomt og nyttig svar, som virkelig tilførte tråden noe nytt og viktig! :sarkasme: Håper det var godt å få det ut! 

• Liker 11
Skrevet (endret)

Føler med deg, TS. Jeg opplevde akkurat det samme, hadde fått mest A og noen B’er, og forventet enten A eller B på den neste eksamenen, men til mitt store sjokk stod det jammen meg C der. Likte foreleseren så klaget ikke, men skjønner den dag i dag ikke at det kan ha vært riktig, men lot være å klage, og tok den heller ikke om igjen. Fikk A på de to neste fagene med samme foreleser. Fikk nok A’er til at folk skjønner at C dreier seg mer om et arbeidsuhell for mitt vedkommende, ev. uflaks, var altfor kort tid mellom eksamener enkelte ganger.

Egentlig liker jeg ikke dette med klaging, fordi de fleste sannsynligvis også har fått for god karakter minst en gang, og selv om man kanskje får en urettferdig karakter en gang, så går det opp i opp. Ei heller liker jeg dette med å skulle ta eksamen flere ganger i samme fag, da burde det stå på vitnemålet i det mindre hvor mange forsøk man brukte :)

Endret av Hedersbrukeren
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Ullvott skrev:

For et utrolig kjempehjelpsomt og nyttig svar, som virkelig tilførte tråden noe nytt og viktig! :sarkasme: Håper det var godt å få det ut! 

Haha, jeg stilte et genuint spørsmål. Faktisk interessant at ingen greier å svare på det ordentlig. Hvorfor har man falt for hjernevasken at det er kun A og B som duger og at C betyr at selvtilliten knekker. Hva fører en D til - vurdere å drikke seg full og bli alkoholiker / massiv depresjon? Prøver liksom å finne ut av skalaen til de hjernevaskede.

Er det slik å forstå:

A / B = eneste som du duger fordi ? Jeg venter ennå på grunnen

C = Selvtilliten kollapser totalt, depresjonen starter.

D = Massiv depresjon - vurderer å ty til alkohol eller psykolog?

Fått med meg alt nå, eller?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Looooord. Voksent...

Anonymkode: add09...eed

AnonymBruker
Skrevet

Haha, jeg stilte et genuint spørsmål. Faktisk interessant at ingen greier å svare på det ordentlig. Hvorfor har man falt for hjernevasken at det er kun A og B som duger og at C betyr at selvtilliten knekker. Hva fører en D til - vurdere å drikke seg full og bli alkoholiker / massiv depresjon? Prøver liksom å finne ut av skalaen til de hjernevaskede.

Er det slik å forstå:

A / B = eneste som du duger fordi ? Jeg venter ennå på grunnen

C = Selvtilliten kollapser totalt, depresjonen starter.

D = Massiv depresjon - vurderer å ty til alkohol eller psykolog?

Fått med meg alt nå, eller?

Spørs helt hva man studerer. I noen studier er C ganske kritisk mtp å velge jobber i etterkant... Men jeg har ingen forventning om at du skal skjønne det. God kveld og god natt.

Skrevet

Jeg hadde nok klaget (med mindre begrunnelsen er god og det faktisk bare var fortjent å få C). Alternativt tatt den opp igjen, dersom karakteren kommer til å plage deg. Det er vanskelig å bare slå det fra seg når man trodde man skulle få bedre. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørs helt hva man studerer. I noen studier er C ganske kritisk mtp å velge jobber i etterkant... Men jeg har ingen forventning om at du skal skjønne det. God kveld og god natt.

Jeg forstår og kan langt mer enn deg angående dette temaet. Really - fortell hvilke studier det er som gir deg en jobb som venter på deg hvis du får A og B? Her er svaret - ingen studier garanterer deg jobb selv om du har mastergrad. 

De eneste studiene der man får garantert jobb, er sikret 0% arb.ledighet og kan nærmest spasere rett inn i jobb uten noe særlig konkurranse er for eksempel psykolog og tannlege. Men hvis du er blant de som spreller rundt med bachelor + master slik de fleste av oss gjør, så er det verken A eller B som kan sikre deg noe som helst. Det er nettvek som teller i Norge - ganske så mye i tillegg til såkalte "verv" og / eller relevant deltids- sommerarbeid, for de som er igjen så heldige at de blir valgt ut til å få en slik jobb om sommeren eller deltid. Du skjønner sikkert hva jeg vil frem til - og det er at det er langt flere A og B studenter her til lands enn det er tilgjengelige stillinger som du drømmer om. 

Anbefaler deg ellers å lese tråden angående dette temaet og se på diverse linker på side 2 under "skuffet over karakterer", osv.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...