Gå til innhold

Kontakte legen med engang eller vente?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg er ny i gamet. Har jobbet i et år, aldri brukt sykmelding før. Men er syk med omgangssyke nå, og gikk hjem fra jobben idag. Skal jeg ringe legen imorgen tidlig for å få akutttime, for å få sykmelding,eller er dette beregnet til noe annet? Vet ikke hvor lenge dette slår ut, så usikker på veien videre. MÅ jeg til legen med engang og få skaffet sykmeldingen, eller kan jeg dra neste uke om de har ledig,og få sykmeldingen datert tilbake til idag?

Hva gjør man egentlig?

Anonymkode: 3b987...5a8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke sykemelding hvis du har omgangsylen, den er da over på 3 dager, derfor man har egenmelding.

Anonymkode: 2c378...ac1

Skrevet

Du går IKKE til fastlegen eller legevakta med omgangssyke. Slike sykdommer går på egenmelding. Du ringer jobben i morgen tidlig og sier at du ikke kommer. Deretter blir du hjemme ved doen til du er ferdig med sykdommen din. I visse yrker skal du ha 48 timers karantene etter at du er symptomfri (helsevesen, mat osv)

AnonymBruker
Skrevet

Generelt bruker man bare egenmelding for slike raske forbigående sykdomstilfeller. 
Varer oppkast/diare lengre enn tre dager bør du kontakte lege. 

Anonymkode: 7b838...c8e

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke sykemelding de første dagene, er det ikke en IA-bedrift kan du bruke egenmelding de tre første dagene. Hvis det er en IA-bedrift kan du være hjemme lenger uten dokumentasjon. Men dette burde du ha lært etter et år i samme jobb. Uansett må du kontakte leder for å si at du er syk, du kan spørre hvilken ordning dere har da

Anonymkode: b6587...b07

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legen vil nok ikke sykemelde deg pga omgangssyke så lenge det ikke går over egenmeldingsdagene. 

Anonymkode: 28a4e...a41

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke sykemelding de første dagene, er det ikke en IA-bedrift kan du bruke egenmelding de tre første dagene. Hvis det er en IA-bedrift kan du være hjemme lenger uten dokumentasjon. Men dette burde du ha lært etter et år i samme jobb.

Jeg vet ikke hva en IA-bedrift er. Men troligvis finner jeg vel ut av det i kveld. 

AnonymBruker
Skrevet

Ring arbeidsgiver i morgen hvis du fortsatt er syk, for å varsle fravær.

Anonymkode: 0c44e...c90

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ringt legen i morgen for å høre hva du skal gjøre. Dette gjorde jeg en gang, og da jeg trengte sykemelding etter tre dager hjemme, sa legen at han hadde skrevet opp at jeg var syk første gang jeg ringte og dermed kunne gi meg sykemelding for alle dagene. Da sparte jeg en egenmelding. 

Husk å fortelle at det er omgangssyke slik at du ikke møter opp der og smitter folk. 

Anonymkode: 2a3ec...93c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, MortenMinstelønn skrev:

Jeg vet ikke hva en IA-bedrift er. Men troligvis finner jeg vel ut av det i kveld. 

IA står for inkluderende arbeidsliv. I stede for 3 egenmeldingsdager på rad har du 8. I tillegg kan du bruke flere egenmeldingsdager, spredt utover året. 

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/egenmelding

Anonymkode: 368e9...c53

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

IA står for inkluderende arbeidsliv. I stede for 3 egenmeldingsdager på rad har du 8. I tillegg kan du bruke flere egenmeldingsdager, spredt utover året. 

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/egenmelding

Ok. Takk. Greit. Er det virkelig nødvendig i et så liberalt land som Norge? Jaja.

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg er ny i gamet. Har jobbet i et år, aldri brukt sykmelding før. Men er syk med omgangssyke nå, og gikk hjem fra jobben idag. Skal jeg ringe legen imorgen tidlig for å få akutttime, for å få sykmelding,eller er dette beregnet til noe annet? Vet ikke hvor lenge dette slår ut, så usikker på veien videre. MÅ jeg til legen med engang og få skaffet sykmeldingen, eller kan jeg dra neste uke om de har ledig,og få sykmeldingen datert tilbake til idag?

Hva gjør man egentlig?

Anonymkode: 3b987...5a8

Hvis sjefen stiller seg vanskelig til å akseptere at spysyka gjør at du ikke kan komme (skal ikke komme første 24timer etter avsluttet spysyke også) så må du til legen etter sykemelding. Hvis sjefen følger reglene så holder egenmelding.

Anonymkode: 22aa4...b56

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis sjefen stiller seg vanskelig til å akseptere at spysyka gjør at du ikke kan komme (skal ikke komme første 24timer etter avsluttet spysyke også) så må du til legen etter sykemelding. Hvis sjefen følger reglene så holder egenmelding.

Anonymkode: 22aa4...b56

Sjefen kan ikke nekte egenmelding og kreve at man belaster fastleger med spysjuke! 

Anonymkode: 1e713...65b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har uansett rett på å bruke egenmelding. Hvis du gikk hjem i går, så har du rett på egenmelding iallefall i tre dager. Innen mandag er du nok frisk.

Husk å ringe og si at du er syk, og hvor lenge du tror du blir borte (alt etter hva du jobber med). 

Sidn du ikke har brukt egenmelding før, husk også å fylle ut nødvendig dokumentasjon når d7 er tilbake, slik at du før lønn for dagene.

God bedring.

Anonymkode: 55f9b...cab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...