Gå til innhold

Hvor mye kan man stole på langtids værvarsel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ha en hagefest på lørdag og det er meldt regn. Kan dette varselet brått snu om til å bli sol? 

Anonymkode: 2a0ed...300

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Ser været stabilt ut før og etter lørdagen slår nok værvarselet til. 

Men er det mye skiftende vær i perioden kan mye skje. 

4-5 dager framover er sannsynligheten ca 60 %, i beste fall, for at varslet stemmer. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor i landet bor du? 

Jeg bor i Vestfold og synes at langtidsvarselet stemmer ganske bra her. Min søster bor i Møre og Romsdal, og der er langtidsvarselet litt mer ustabilt synes hun. Jeg planlegger ofte ut i fra værmeldingen, men hun må bare se ut av vinduet hva slags vær det er akkurat da😆

Håper for din del at det blir helomvending og at dere får sol på lørdag :) 

Anonymkode: e98e4...054

Skrevet

De klarer knapt å melde riktig samme dag, så langtidsvarselet ser jeg ikke på lenger.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, stan skrev:

-5 dager framover er sannsynligheten ca 60 %, i beste fall,

Jeg sjekket, og Meteorologisk Institutt mener nøyaktigheten er bedre enn 80 %. 

Hvis det stemmer, må du belage deg på regn. 

Partytelt er kanskje løsningen? 

Skrevet

På yr kan du se om det er røde, gule eller grønn "prognose". Rødt er veldig usikkert og grønt er ganske sikkert. Man kan jo ikke garantere 100%, men jeg føler værmeldingene stort sett stemmer 5-6 dager frem i tid

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i landet bor du? 

Jeg bor i Vestfold og synes at langtidsvarselet stemmer ganske bra her. Min søster bor i Møre og Romsdal, og der er langtidsvarselet litt mer ustabilt synes hun. Jeg planlegger ofte ut i fra værmeldingen, men hun må bare se ut av vinduet hva slags vær det er akkurat da😆

Håper for din del at det blir helomvending og at dere får sol på lørdag :) 

Anonymkode: e98e4...054

Bor i østfold, så er jo ikke så langt ifra vestfold i luftlinje. Jaa håper virkelig det! 😄🤞

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Palme skrev:

På yr kan du se om det er røde, gule eller grønn "prognose". Rødt er veldig usikkert og grønt er ganske sikkert. Man kan jo ikke garantere 100%, men jeg føler værmeldingene stort sett stemmer 5-6 dager frem i tid

Det står merket med rødt. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, stan skrev:

Jeg sjekket, og Meteorologisk Institutt mener nøyaktigheten er bedre enn 80 %. 

Hvis det stemmer, må du belage deg på regn. 

Partytelt er kanskje løsningen? 

Ja, har partytelt, men blir jo ikke samme stemninga med regn uansett 🙄 men jaja, får bare håpe der i det minste blir opphold!

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det står merket med rødt. 

Da krysser jeg fingrene for deg 🤞🏻😄

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, har partytelt, men blir jo ikke samme stemninga med regn uansett 🙄 men jaja, får bare håpe der i det minste blir opphold!

Neida. Men én av de koseligste utegrillinger jeg har hatt var i et lite partytelt, mens det fossregnet. 

Men sol er bedre, særlig om det er unger med. 

Skrevet

Akkurat her, omtrent like mye som en lokal spåmann. Men ser enkelte andre steder, at yr og storm er mere korrekte.

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, stan skrev:

Neida. Men én av de koseligste utegrillinger jeg har hatt var i et lite partytelt, mens det fossregnet. 

Men sol er bedre, særlig om det er unger med. 

Her er det ikke noe barn med, er fylle fest eller hva jeg skal kalle det. Hadde planer om å ha en del aktive drikke leker ute... men jaja ingen kan gjøre noe med været! Blir sikkert bra uansett

AnonymBruker
Skrevet

Vær-meldingen klarer ikke en gang å melde korrekt vær for en eller to dager seinere. 

Så det "langtidsvarselet" blir jo selvfølgelig bare tull og tøys... 

Anonymkode: dc6d1...6f2

AnonymBruker
Skrevet
On 6/4/2019 at 10:53 PM, AnonymBruker said:

Her er det ikke noe barn med, er fylle fest eller hva jeg skal kalle det. Hadde planer om å ha en del aktive drikke leker ute... men jaja ingen kan gjøre noe med været! Blir sikkert bra uansett

Dersom Yr har merket med rødt, så er det ganske usikkert, og det kan endre seg. Men det kan endre seg begge veier, det kan bli bedre og det kan bli verre! 

Men lag noen back-up inneaktiviteter :)  

Anonymkode: 1a6bf...708

Skrevet

Etter min erfaring er langtidsvarsel som regel riktig, vel ihvertfall her jeg bor.

Det er ihvertfall riktig langt oftere enn det er feil.

AnonymBruker
Skrevet
På 4.6.2019 den 19.32, Jadzia skrev:

De klarer knapt å melde riktig samme dag, så langtidsvarselet ser jeg ikke på lenger.

Ja, og så varierer det veldig. Man kan gå inn og se og de melder sol. Et par timer seinere kan de plutselig ha funnet ut at det blir regn.

Værvarselet var mye bedre før, da de hadde mindre nøyaktige hjelpemidler.

Anonymkode: e0549...06c

AnonymBruker
Skrevet

Har sluttet å stole på de som melder været, greit om de bommer noen dager frem i tid.. Men jeg har flere ganger opplevd at de ikke engang klarer å melde det været som faktisk er akkurat nå. F.eks: går inn på yr å ser at de melder regn her akkurat nå, men her er det nesten skyfri himmel for øyeblikket. 

Anonymkode: 7fca3...687

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vær-meldingen klarer ikke en gang å melde korrekt vær for en eller to dager seinere. 

Så det "langtidsvarselet" blir jo selvfølgelig bare tull og tøys... 

Anonymkode: dc6d1...6f2

Værmeldingen er stort sett korrekt. Problemet at folk flest i dag ikke kan lese og forstå en værmelding. 

Anonymkode: 4e56d...a8f

Skrevet

Jeg har en del væravhengig jobb og gjør normalt ikke avtaler mer enn 3-4 dager i forveien. Viktig å ta med i betraktning hva slags værtype det er. Den siste tiden har vi på østlandet hatt lavtrykksfronter som ruller og går. Vanskelig å spå både tid og sted for nedbør nøyaktig. Også helt riktig at det er feil observasjoner. Prøv å sammenligne tv-værmelding, yr.no og yr appen. Noen ganger kan alle tre vise forskjellig.

Synes ikke det er stor forskjell i kvalitet mellom Yr og Storm, men tror Storm har blitt mer konservative etter at de bommet med å melde fint 17. mai vær i Bergen for noen år siden. Pent appen viser Yr og Storm side ved side

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...