Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en jobb som jeg elsker. En jobb jeg har arbeidet mot i mange år og jeg er svært glad i arbeidsoppgavene. I bedriften jeg jobber i er det mange ulike profesjoner og jeg og en kollega er de eneste innenfor vårt yrke. Dette innebærer at det forventes og er nødvendig at vi jobber tett. 

Det er bare ett problem. Han er en manipulerende dritsekk. Han kommenterer kroppen min, bruker hersketeknikker og utnytter enhver anledning til å stille meg i et dårlig lys. Han knep meg i brystet mens han holdt på å le seg ihjel. Jeg gav ham tydelig beskjed om at slik atferd er uakseptabel. Først da jeg truet med å anmelde ham, sluttet han å klå. 

Jeg begynte å skrive ned alle hendelser hvor han gikk over grensen og gikk til sjefen. Beskrev seksuell trakassering og manipulering av verste sort. Med tydelige eksempler, datoer og tidspunkt. Sjefen mente jeg bare burde være glad til for ut ifra det jeg beskrev så var han sikkert bare betatt av meg.

Han oppgir feil tidspunkt for møter i håp om at jeg skal komme for sent... Og spiller uskyldig når jeg tar ham i det. Jeg hører selvsagt ikke på ham lenger og stoler aldri på det han sier. 

Problemet er at han har sjefen rundt lillefingeren. Sjefen syntes han er guds gave til menneskeheten. 

Han tar æren for oppgaver jeg har gjort og når jeg protesterer klarer han alltid å få det til å høres ut som om jeg bare er smålig. Selv om han knapt nok vet hva prosjektet dreide seg om. 

Han sniker seg unna oppgaver og kommer for sent nesten hver dag, noe som gjør at 90 prosent av arbeidet faller på meg. 

Jeg ender alltid opp som den store stygge ulven fordi han alltid har en forklaring/unnskyldning som folk tror på. 

Jeg begynner å tro at jeg er gal siden jeg er den eneste som ikke tåler ham. Alle andre finner ham sååå sjarmerende. 

Jeg er en person som er omgjengelig og kommer overens med de fleste. Jeg har aldri vært borti noe lignende. 

Hva skal jeg gjøre? Sjefen bryr seg jo ikke. 

Å si opp er ikke et alternativ da det er tilnærmet umulig å finne ny jobb i min bransje og jeg trives jo ellers.... Hadde det ikke vært for at jeg må samarbeide med dette mennesket hver eneste dag. 

Hva skal jeg gjøre? Jeg holder på å knekke sammen av dette. 

Anonymkode: b9897...d40

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fortsett å dokumentere alle hendelsene, du har prøvd linjen så da er det lov gå videre. Etter oppdatering i arbeidsmiljøloven i fjor skal alle arbeidsplasser ha en skrevet rutine for varsling. Spør sjefen etter det dokumentet fordi du ønsker å gå riktig fram, da blir hen nødt å ta det på alvor. Så følger du rutinen som antageligvis sier at du skal prøve linje vei først, sjefen antar jeg er din og kollegaens nærmeste leder? Det har du prøvd så da blir det verneombudet eller tillitsmann etter hvem du synes det er enklest å ta kontakt med. Hvis firmaet er så lite at dere ikke har disse må du varsle til sjefen over din sjef som hvis dere er så små antageligvis er styret....aldri lett med sånne prosesser så det lurt å tenke gjennom om det et så ille at du orker varslingen og om det blir greit å jobbe der etterpå hvis alle elsker denne typen... 

orker du ikke så får du vise han at du dokumenterer og være så tydelig at han ikke tør mer....

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Beskrivelsen du oppgir betegner en klassisk psykopat, jeg anbefaler deg å lese deg opp om dette. "Omgitt av psykopater" boka er en god start

Anonymkode: 7e80a...3c5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dokumenter alt. Helt ærlig tror jeg ikke du har noen fremtid i bedriften, dersom sjefen også liker fyren...kan jo være unntak om det er en veldig stor bedrift, og sjefen også kan få konsekvenser av øvre hold. I disse Me too tider så er bedrifter livredde for å bli satt i dårlig lys. 

Men, dokumenter absolutt alt. Ta gjerne ting opp på telefon med programvare for opptak. Begynn å ta opp alle samtaler på mobilen - med riktig programvare, så er dette veldig lett.

Du kan faktisk gå til søksmål. Det ser også ekstra ille ut om du kan dokumentere at sjefen var klar over dette, men ikke valgte å gjøre noe. 

Anonymkode: 4c5fe...bbf

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Opptak er en god idé. Jeg skal prøve å tenke ut en måte å få det til på. Takk for råd. Det som er det største problemet er at han pakker inn alt han sier og gjør. Passer på å bare være ufyselig når vi er alene og er tidenes sjarmør når vi er blant andre. Han har en måte å ordlegge seg på og være på som gjør at det er vanskelig å peke på alt han gjør. Det er noe med tonefallet i setningene som gjør at jeg forstår at han mener det som en fornærmelse mens andre ville trodd han roste meg. Det er vanskelig å forklare. "så flink du er med PowerPoint" er noe han kan si. Forsåvidt en hyggelig bemerkning hvis ikke det hadde vært verdens største selvfølge å være mestre noe så banalt i min jobb.... 

Og så er det alle disse velmenende "hyggelige" tingene han gjør. Som å sette seg selv opp på presentasjonen av et prosjekt jeg har jobbet meg ihjel for å få i havn... Så skylder han på at jeg så sliten ut og at han syntes jeg trengte en pause og at han i all sjenerøsitet og godhet bestemte seg for å ta sjarmøretappen for meg. Plutselig kommer jeg på jobb og presentasjonen var flyttet til en time før jeg kom... For eksempel. 

Det er vanskelig å forklare og forferdelig vanskelig å bevise. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også jobbet med en syk mann som var slik, alt han gjorde var å få seg godt likt av sjefen. Så gjorde han alt for å trykke ned andre, henge de ut. Kalte seg sosial, de som ikke ville bruke tid på han fikk hersketeknikker mot seg. Ikke var han flink til jobben sin heller. Meget farlig som mennesker.

Narsissisme er vel mer dekkende, følte mer psykopat selv. 

Dokumenter alt du kan, helst lydopptak. Ikke gi deg, samle dokmentasjon. Så går du til en advokat som kan hjelpe deg.

Arbeidslivet kan være surt, mobbing og utfrysning er vanlig.

Anonymkode: 49496...eef

• Liker 2
Skrevet

Søk ny jobb!

AnonymBruker
Skrevet

Siden sjefen din er en dust tror jeg dessverre ikke du kommer noen vei uten hjelp fra advokat eller fagforening. Fortsett å dokumentere det som skjer.

Jeg tror jeg hadde sneket inn kommentarer om alt han gjør mens andre hører. På møtene kan du f.eks. si passelig høyt at "det var godt at jeg kom nå, og ikke klokka x som <psykopaten> sa."

Anonymkode: 71e17...414

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Siden sjefen din er en dust tror jeg dessverre ikke du kommer noen vei uten hjelp fra advokat eller fagforening. Fortsett å dokumentere det som skjer.

Jeg tror jeg hadde sneket inn kommentarer om alt han gjør mens andre hører. På møtene kan du f.eks. si passelig høyt at "det var godt at jeg kom nå, og ikke klokka x som <psykopaten> sa."

Ikke rakk ned på han, da synker du ned på hans nivå. Du får alle andre mot deg som elsker han.

Oppfør deg som godt du kan! Og dokumenter alt, lydopptaker får du kjøpt veldig små i dag. På for eks spyshop.

Anonymkode: 49496...eef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke rakk ned på han, da synker du ned på hans nivå. Du får alle andre mot deg som elsker han.

Alle andre er allerede imot henne siden han har monopol på "sannheten" når det bare er han som sier noe.

AnonymBruker
Skrevet

Har du mulighet for å bli flyttet til en annen avdeling? Eller få mer oppdelte arbeidsoppgaver, slik at du heller jobber parallelt enn sammen med ham?

Jeg har varslet om en slik mann, bare at trakasseringen gjaldt flere. Alle visste om ham, til og med sjefen ble trakassert. Men ingen turte å gjøre noe. Alt fra verneombud, tillitsmann, bht, HR og ledelsen ble involvert. Likevel er det han som har fått beholde stillingen, men jeg søkte overflytting og ble sykemeldt. I dag er jeg ikke i jobb. Du vet ikke alt hva slike folk er i stand til. Denne mannen er i tillegg veldig populær blant dine kolleger, så vær forberedt på at de andre tror på ham, ikke på deg. Så her må du skaffe beviser. 

Håper du har en leder lenger opp i systemet som har litt ryggrad...

Anonymkode: eaff8...079

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du mulighet for å bli flyttet til en annen avdeling? Eller få mer oppdelte arbeidsoppgaver, slik at du heller jobber parallelt enn sammen med ham?

Jeg har varslet om en slik mann, bare at trakasseringen gjaldt flere. Alle visste om ham, til og med sjefen ble trakassert. Men ingen turte å gjøre noe. Alt fra verneombud, tillitsmann, bht, HR og ledelsen ble involvert. Likevel er det han som har fått beholde stillingen, men jeg søkte overflytting og ble sykemeldt. I dag er jeg ikke i jobb. Du vet ikke alt hva slike folk er i stand til. Denne mannen er i tillegg veldig populær blant dine kolleger, så vær forberedt på at de andre tror på ham, ikke på deg. Så her må du skaffe beviser. 

Håper du har en leder lenger opp i systemet som har litt ryggrad...

Kan legge til at legen min heller ikke trodde meg, selv om jeg knakk helt sammen og fikk sykemelding. Legen har plikt til å melde inn dårlig arbeidsmiljø (sykdom pga arbeidsmiljø), det samme har leder. Ingen ting av dette ble gjort.

Jeg har kanskje vært max uheldig, men jeg har hørt flere historier lik min. Dette er på linje med mobbing i skolen. Det er ofte den som blir mobbet som ikke blir trodd.

AnonymBruker
Skrevet

Dessverre er det bare en ting å gjøre hvis du utsettes for slikt og nærmeste leder reagerer som din gjør.

Kom deg vekk! Dette er destruktivt for deg.

Ja, du kan samle dokumentasjon, og lage sak mot arbeidsgiver og denne personen og sjefen og alle sammen.

Og så kan du vinne, og den destruktive personen mister jobben. Sjefen din får refs fordi loven er brutt. Og du vil for alltid være "hun som tok saken sin til retten".
Hvor kult er det å bli i jobben da?

Dette er altså en sak der du antagelig uansett taper.
Du har da to valg. Enten leve med at kollegaen din er en mann med psykopatiske trekk som trykker deg ned.
ELLER Finne deg en annen jobb der du kan slippe vedkommende.

Anonymkode: cb14b...659

Skrevet

Dette minnet meg om en pod jeg hørte av synnøve og vanessa. Hvor Vanessa hadde lignende hendelser med en kollega når hun var ung. Endte opp ned at det klikket for hun og hun la alt fram på bordet. Heldigvis hadde hun en sjef som trodde på hun,og de slapp å arbeide sammen. De fikk også en psykolog inn pp jobb i forbindelse med noe aent og hun sa at det var en psykopat på arbeidsplassen deres..husker ikke hva som skjedde videre. Men det var det du beskriver en kvinnelig kollega som var likt av alle, fikk seg selv til å framstå veldig bra og tok æren fra blant aent Vanessa ved å manipulere.

AnonymBruker
Skrevet

I arbeidslivet i dag er det dessverre den sterkestes rett som gjelder, så du må gå lengre i å hevde deg selv. Ta opp det han sier, du får kjøpt små opptakere med gode mikrofoner om du ikke kan bruke egen telefon. Så gir du det til sjef og verneombud, da er de nødt til å ta det på alvor. (I motsetning til et dokument som bare beskrive tid, sted og hendelse for når man ble utsatt for noe, som i prinsippet kan fabrikeres uten at det behøver å være sant)

Anonymkode: eaf2c...6f0

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Opptak er en god idé. Jeg skal prøve å tenke ut en måte å få det til på. Takk for råd. Det som er det største problemet er at han pakker inn alt han sier og gjør. Passer på å bare være ufyselig når vi er alene og er tidenes sjarmør når vi er blant andre. Han har en måte å ordlegge seg på og være på som gjør at det er vanskelig å peke på alt han gjør. Det er noe med tonefallet i setningene som gjør at jeg forstår at han mener det som en fornærmelse mens andre ville trodd han roste meg. Det er vanskelig å forklare. "så flink du er med PowerPoint" er noe han kan si. Forsåvidt en hyggelig bemerkning hvis ikke det hadde vært verdens største selvfølge å være mestre noe så banalt i min jobb.... 

Og så er det alle disse velmenende "hyggelige" tingene han gjør. Som å sette seg selv opp på presentasjonen av et prosjekt jeg har jobbet meg ihjel for å få i havn... Så skylder han på at jeg så sliten ut og at han syntes jeg trengte en pause og at han i all sjenerøsitet og godhet bestemte seg for å ta sjarmøretappen for meg. Plutselig kommer jeg på jobb og presentasjonen var flyttet til en time før jeg kom... For eksempel. 

Det er vanskelig å forklare og forferdelig vanskelig å bevise. 

Men en lydopptaker bryr seg ikke om dere er to eller flere. Skaff en mikrofon som tar samtalen i rommet, de gode kan kanskje kost litt, men jeg vil si det er en bra investering hvis det kan bidra til å avsløre en som kanskje er narsissist eller psykopat og som oppfører seg dårlig mot kollegaer på jobb. Har man stemmen og fornærmelsene som ble gitt på tomannshånd på opptak, så stiller man mye sterkere. Bare pass på å være med i samtalen litt selv også, da er det mer juridisk holdbart (man har lov til å ta opp en samtale man er med i selv, og man trenger ikke nødvendigvis gi beskjed til den andre parten som er med i samtalen)

Det finnes også måter å vannmerke dokumenter/presentasjoner og annet man har produsert, slik at andre ikke like enkelt kan ta æren av arbeidet. 

Anonymkode: eaf2c...6f0

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal jeg gjøre? Jeg holder på å knekke sammen av dette. 

For det første må du være klar over at du er i din fulle rett til å ta opp samtaler du er del i UTEN å informere den andre parten.  F.eks tas alle samtaler på min mobil automatisk opp. 
Dette kan også normalt sett brukes i retten.  http://www.juridiskabc.no/sivilprosess/hemmelige-lydopptak-telefonsamtaler-moter/

Det er kun firmaer som må innhente aktivt samtykke (Dvs alle  som sier "trykk X om du IKKE ønsker" gjør det feil. Man skal trykke for at de har LOV å ta opp.) 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre er det bare en ting å gjøre hvis du utsettes for slikt og nærmeste leder reagerer som din gjør.

Kom deg vekk! Dette er destruktivt for deg.

Ja, du kan samle dokumentasjon, og lage sak mot arbeidsgiver og denne personen og sjefen og alle sammen.

Og så kan du vinne, og den destruktive personen mister jobben. Sjefen din får refs fordi loven er brutt. Og du vil for alltid være "hun som tok saken sin til retten".
Hvor kult er det å bli i jobben da?

Dette er altså en sak der du antagelig uansett taper.
Du har da to valg. Enten leve med at kollegaen din er en mann med psykopatiske trekk som trykker deg ned.
ELLER Finne deg en annen jobb der du kan slippe vedkommende.

Anonymkode: cb14b...659

For noe pisspreik!! Selvfølgelig skal man IKKE godta dette.
Hun bør gå til sin nærmeste sjef og forklare saken umiddelbart slik at ledelsen er klar over det! 

Deretter bør hun ta opp eventuelle samtaler med denne personen og så ta med bevismaterialet til ledelsen.. Behøver ikke bli rettslig engang!!  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...