Gå til innhold

Hvordan kan man forebygge at kresne barn blir underernært?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når bør man være bekymret for at barn som er kresne risikerer å bli underernært/ mangle viktige vitaminer og næringsstoffer? Er det visse symptomer man kan se etter? Når bør man evt. ta blodprøver hos lege for å utelukke vitaminmangel? Får man ekstra oppfølging på helsestasjonen for barn mellom 2-5 år som er veldig kresne? 

Er selv mor til et ganske kresent barn på 3,5 år. 

Anonymkode: 6044a...d81

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man lager den lille maten de spiser på en måte som gjør at den inneholder det mest esensielle av næringsstoffer. 

Anonymkode: f6cf2...b82

• Liker 5
Skrevet

Hva spiser barnet da? Jeg har og et ganske kresent barn, men det har liksom noen ting fra hver matgruppe det spiser, så til sammen så utfyller det greit likevel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

gi de multivitaminer, ikke tilby de ernæringsfattig mat mellom måltider, og la de spise det de selv føler for av vanlig mat. DU bestemmer hva de skal spise, og de bestemmer hvor mye. Ingen barn i Norge dør av underernæring. Den frykten man som forelder føler for det er i stor grad instinkter som ikke hører hjemme i en moderne verden. 

Anonymkode: 1f980...fe2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gir kosttilskudd. Sanasol og Omega 3 fisker blir godtatt her. Av og til vitaminbjørner istedet for Sanasol.

Ellers hyppig tilbud av det lille av sunn mat som spises. Eple og rå gulrot er det eneste som godtas av frukt og grønt.

Nå er min 10 år da, men er ikke akkurat blitt lettere med årene. Det stikker en del dypere enn bare liker ikke da, ligger angst og frykt i bunn. Vært sånn fra han var baby.

Har aldri fått ekstra oppfølging. Har ikke tatt blodprøver så ofte, men de viser merkelig nok ikke prekær mangel på noe. Er frisk og rask. Mye energi(såpass at vi mistenker Adhd/Add)

Anonymkode: 76cc6...4e5

• Liker 1
Skrevet

De spiser det meste når de blir sultne nok, ekstremt sjeldent barn blir så kresne att de blir underernært. 

Hvorfor blir de kresne tro?:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gir Fortini en gang i blant. Ungen er rundt 2.

Anonymkode: 9cdeb...a03

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Loff77 skrev:

De spiser det meste når de blir sultne nok, ekstremt sjeldent barn blir så kresne att de blir underernært. 

Hvorfor blir de kresne tro?:)

Enig i første setning, og kommer med tilsvar på siste setning:

Barn har mer smaksløker enn voksne, og noen barn (ca 25%) er supersmakere. Jeg var/er en av disse, og jeg er oppvokst på 70-tallet og kan love deg at i vårt hjem var det ikke "lov" å være kresen.... Jeg måtte pent spise det jeg fikk servert, enten jeg likte det eller ei. I dag hadde metoden kallt tvang, og jeg har definitivt ikke utøvd oppdragelsesmåten på mine egne døtre. 

Anonymkode: a5cbb...5dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ha diverse sunn mat tilgjengelig. Ha en rekke frukt og grønnsaker som kan tas ut og spises om de er sulten. De kan velge selv. I noen tilfeller venner man seg gradvis til smaken. Om man blir tilbudt junk food vil man bare ønske spise junk food, boller, pasta, brus og annen dritt

Anonymkode: 6be68...745

Skrevet (endret)
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i første setning, og kommer med tilsvar på siste setning:

Barn har mer smaksløker enn voksne, og noen barn (ca 25%) er supersmakere. Jeg var/er en av disse, og jeg er oppvokst på 70-tallet og kan love deg at i vårt hjem var det ikke "lov" å være kresen.... Jeg måtte pent spise det jeg fikk servert, enten jeg likte det eller ei. I dag hadde metoden kallt tvang, og jeg har definitivt ikke utøvd oppdragelsesmåten på mine egne døtre. 

Joda godt mulig det, men nå er det jo ikke sånn att selv om man er supersmaker så smaker maten vondt. Er nok en del foreldre som fort kommer med andre retter hvis barnet spiser litt lite. Ett barn får jo også preferanser og liker noe bedre enn annet. De lærer også fort hva de må gjøre for å få viljen sin. Mener selvfølgelig ikke att noen skal tvinges til å spise noe de ikke vil ha, men att foreldre bør være mer konsekvente. ‘’Dette’’ er det som er til middag i dag, vil du ikke ha så er det kveldsmat i kveld. Ikke løpe og lage annen mat. 

Endret av Loff77
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, Loff77 skrev:

Joda godt mulig det, men nå er det jo ikke sånn att selv om man er supersmaker så smaker maten vondt. Er nok en del foreldre som fort kommer med andre retter hvis barnet spiser litt lite. Ett barn får jo også preferanser og liker noe bedre enn annet. De lærer også fort hva de må gjøre for å få viljen sin. Mener selvfølgelig ikke att noen skal tvinges til å spise noe de ikke vil ha, men att foreldre bør være mer konsekvente. ‘’Dette’’ er det som er til middag i dag, vil du ikke ha så er det kveldsmat i kveld. Ikke løpe og lage annen mat. 

Dels enig her også, mat må tilpasses barn, å servere en hot bacalao eller skikkelig spicy thaimat til en liten unge er ikke et sjakktrekk, mens mindre smaksrike retter bør gå ned. Ikke alle elsker fiskeboller, men liker man ikke det så er det vel helt greit med poteter og saus?

Jeg tror vi er egentlig ganske enige, spesialforpleining er dumt, tilpassning er fornuftig. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...