Gå til innhold

Lage salat som matpakke, og litt inspirasjonsønsker

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har alltid vært elendig på lunsj (og kosthold), men i det siste har jeg hatt dilla på salat. Ønsker litt tips og triks for hvordan jeg kan lage en salat på kvelden som jeg kan ha med meg til lunsj dagen etter? Er litt redd den skal bli ganske "dvask" over natten i kjøleskap.

Liker blant annet følgende ingredienser: Mango, litt bønner, rødløk, paprika, agurk, div bladsalat, gjerne litt pasta eller bulgur. Har også hatt god erfaring med ferdig stekt kyllingbryst i skiver som kjøpes på butikken. Men hvordan bør det oppbevares for best mulig kvalitet dagen etter? 

Tar for øvrig i mot andre salat triks. Er ganske kresen på grønnsaker, men er glad i de rå og sprø :)

Endret av vimsa30
skrivefeil
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å lage salaten i to bokser. En boks til bløte ting, f.eks pasta, tomat, bønner og dressing, og en en boks til det som skal holde seg sprøtt som salat og agurk. Så monterer jeg det når jeg skal spise. 

Det er også viktig å rive salatblader i stedet for å kutte. Da holder de seg sprøere. 

Anonymkode: 305ae...ab2

Skrevet (endret)

Kan også være en idè å fjerne "innmaten" i agurken 🙂 Jeg bruker å lage min egen dressing ved å blande rømme, remulade og krydder. Sukkererter funker godt i salat synes jeg. 

Endret av KittyNose
Skrevet

Takk for svar! To bokser hørtes ikke dumt ut nei. Jeg er såpass bedagelig at jeg kjøper sånne ferdige poser med salat, for da får jeg litt forskjellig :) Tenkte uansett å ha dressing ved siden av..

KittyNose: Innmaten i agurken gir jo mye væske ja. Hva slags krydder bruker du i dressingen? 

Skrevet
2 timer siden, vimsa30 skrev:

Takk for svar! To bokser hørtes ikke dumt ut nei. Jeg er såpass bedagelig at jeg kjøper sånne ferdige poser med salat, for da får jeg litt forskjellig :) Tenkte uansett å ha dressing ved siden av..

KittyNose: Innmaten i agurken gir jo mye væske ja. Hva slags krydder bruker du i dressingen

Salt, pepper, løkpulver, hvitløkspulver, røkt paprika og chili 🙂 Men man kan selvfølgelig bruke andre krydder også, spørs hva man liker.

AnonymBruker
Skrevet

Lag den på glass, hell i dressing nederst. Bygg opp først m ting som holder seg sprø som feks sikkerhet, paprika osv- avslutt med ting som blir bløte- som feks salat og agurk. Så lenge glasset er stående funker d veldig bra.

Anonymkode: a67e3...975

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tips som ikke er salattriks, som kanskje passer for deg som liker rå og sprø grønnsaker - sjekk ut brokkoli, blomkål, gulrot, beter (rødbeter er vanligst, de kommer også andre farger, men de er dyrere), kålrot og knutekål. Sukkererter og agurk passer både i salat, og separat. De fleste av disse holder seg i dagevis oppskåret, ukesvis hele.

Anonymkode: 40190...45b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...