AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #1 Skrevet 4. juni 2019 https://www.dagbladet.no/nyheter/russer-siktet-for-drapsforsok-etter-knivstikking/71149739 Her skriver de nasjonaliteten tydelig, men hadde det vært en person fra et annet land så hadde de nok bare skrivet ''Personen er norsk statsborger'' eller ''Personen er utenlandsk'' eller utelatt hvor de kommer fra. Hva er greia? Hvorfor disse forskjellene når aviser skriver om slike saker? Er det bare jeg som synes det er merkelig? 😕 Men når det er en russer så er det plutselig greit å skrive at personen er en russer? Altså, kan noen forklare meg hvorfor? Kanskje jeg bare er dum. Anonymkode: 99f74...0cf
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #2 Skrevet 4. juni 2019 Mitt spørsmål er hvorfor det er greit å skrive slike overskrifter når det er russsere, men hvis noen hadde vært noen fra et annet land så hadde folk friket ut og sagt at det ikke er greit å skrive nasjonaliteten eller opphavet til personen. Jeg prøver bare å forstå logikken til norsk media, men det er ikke enkelt . Anonymkode: 99f74...0cf
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #3 Skrevet 4. juni 2019 Jeg husker det har vært mye debatt omkring dette, at man ikke skal skrive opphavet til folk som utfører eller står kriminalitet, fordi det kan oppfattes diskriminerende. Men i visse tilfeller er det visst greit ifølge denne saken? Når det er russere? Anonymkode: 99f74...0cf
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #4 Skrevet 4. juni 2019 Journalisten deler verden i svart og hvitt: Én del av menneskeheten er det greit å henge ut og motarbeide på alle tenkelige måter, mens om den andre delen skal dårlige opplysninger forties så Norge kan oversvømmes og overtas av disse. Russere skal motarbeides, antagelig fordi de tilhører en kristen kultur og ikke er så ulike de forhatte etniske nordmennene. Selvfølgelig, i demokratiets navn: Dette er en helt legitim oppfatning og mål å arbeide for. Anonymkode: 74777...1a0
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #5 Skrevet 4. juni 2019 I dette tilfellet vil jeg tro de har valgt å vinkle det på denne måten for å fremstille gjerningsmann som en ortodoks russer slik vi ofte tenker på russere og ikke en muslimsk russer. Anonymkode: 322c1...c64
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #6 Skrevet 4. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Journalisten deler verden i svart og hvitt: Én del av menneskeheten er det greit å henge ut og motarbeide på alle tenkelige måter, mens om den andre delen skal dårlige opplysninger forties så Norge kan oversvømmes og overtas av disse. Russere skal motarbeides, antagelig fordi de tilhører en kristen kultur og ikke er så ulike de forhatte etniske nordmennene. Selvfølgelig, i demokratiets navn: Dette er en helt legitim oppfatning og mål å arbeide for. Anonymkode: 74777...1a0 Ja, det virker for som at det er ganske svart/hvitt med journalister. Og det er ikke riktig å da henge ut et fåtalls folkegrupper også glorfisiere andre. Anonymkode: 99f74...0cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå