Gå til innhold

75% Norske sykemeldt i graviditet- mens 82% gravide i USA jobber frem til 1 måned fra terminen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Helt SYKT hvor lett det er for norske kvinner å få fri gjennom svangeskapet!  Ikke minst dere som er sykemeldt i over halvparten av svangerskapet.  Nesten som graviditet i Norge er et sykdom.  

Anonymkode: 1d204...5b5

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

💩

Anonymkode: 625eb...130

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg veit, her i landet er dessverre graviditet sett på som en sykdom, spesielt blant de gravide selv. 

Anonymkode: e6142...453

• Liker 12
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt SYKT hvor lett det er for norske kvinner å få fri gjennom svangeskapet!  Ikke minst dere som er sykemeldt i over halvparten av svangerskapet.  Nesten som graviditet i Norge er et sykdom.  

Akkurat derfor bør det være helt legitimt for en arbeidsgiver å spørre om planlagt familie... 
Vi har alt for godt arbeidsvern her i Norge også.. 

• Liker 8
Skrevet

I USA har man ingen velferdsstat så du skal ikke se bort i fra at mange av de 82% burde vert sykemeldte pga sin egen eller barnets helse, men det er ikke ett alternativ for da kastes du på gaten og har ikke mat...

Baksiden her i Norge er selvfølgelig at dette også blir spandert på alle de som bare er late og har vondt i viljen, men personlig synes jeg det er bedre at noen har mulighet til å snylte enn at de som har behovet skal skade seg selv eller barnet...

• Liker 44
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AndreasBR skrev:

Akkurat derfor bør det være helt legitimt for en arbeidsgiver å spørre om planlagt familie... 
Vi har alt for godt arbeidsvern her i Norge også.. 

Da vi det bli mye mye lettere å selektere vekk gode kandidater fordi de er kvinne og er nødt til å være den som bærer frem barnet i ett forhold. 

Evt. bør det bli obligatorisk for mannen også å bli "sykemeldt" sammen med kona, for å la beitet for menn og kvinner være likest mulig eller noe.

Anonymkode: a4dab...9fc

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Mrs Robinson skrev:

Altså, kilder er en fin ting.. 

det er stor forskjell på å være sykemeldt noen uker pga kvalme /bekken, og å være sykemeldt gjennom et helt svangerskap.

Norge og USA har også forskjellige regler for permisjon, lønninger etc. I Norge kan vi ta hensyn til kroppen når den ikke lengre fungerer uten at det skal gå utover økonomien, og dette er noe vi betaler skatt for. I USA er beskatningen ute å kjøre, og det er dessverre ikke alle som har råd til å være hjemme fra jobb, selv om de kanskje burde. 

Kom med kilder, så kan man diskutere saklig..  

Her i Norge er beskatningen ute å kjøre... Tjener du nok skal du betale omtrent 50% av inntekten i skatt.. Og enda mer når du legger på de 25% du betaler i mva.. Det er helt sykt og helt på jordet.. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med disse prosentene (hvis de ikke er dratt ut av løse lufta) handler om kvinner som er yrkesaktive. Hvor mange prosent yrkesaktive kvinner har vi i Norge i forhold til USA? 

Det med å være "stay at home-mom" er vanligere i statene i her. 

Anonymkode: cf6b1...1b5

• Liker 44
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Mrs Robinson skrev:

Altså, kilder er en fin ting.. 

det er stor forskjell på å være sykemeldt noen uker pga kvalme /bekken, og å være sykemeldt gjennom et helt svangerskap.

Norge og USA har også forskjellige regler for permisjon, lønninger etc. I Norge kan vi ta hensyn til kroppen når den ikke lengre fungerer uten at det skal gå utover økonomien, og dette er noe vi betaler skatt for. I USA er beskatningen ute å kjøre, og det er dessverre ikke alle som har råd til å være hjemme fra jobb, selv om de kanskje burde. 

Kom med kilder, så kan man diskutere saklig..  

Noen har tydeligvis lest overskriften til et clickbaitinnlegg på VG + 🙄

Mødre har også bare 6 ukers fødselspermisjon i USA..

Så det er overhode ikke sammenlignbart av TS nei...

Anonymkode: 2fd0a...157

• Liker 20
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da vi det bli mye mye lettere å selektere vekk gode kandidater fordi de er kvinne og er nødt til å være den som bærer frem barnet i ett forhold. 

Evt. bør det bli obligatorisk for mannen også å bli "sykemeldt" sammen med kona, for å la beitet for menn og kvinner være likest mulig eller noe.

Anonymkode: a4dab...9fc

Dette er nå biologisk betinget, en mann kan ikke bære fram et barn. 
Det er ikke sånn at det skal være 50/50% ellers så er det ikke likestilling. Menn og kvinner er ikke like, 50/50 i alle yrker og stillinger er en ønsketenkning uten grunn i fakta.

Javel, og hva så om de velger vekk kvinner? Det er da virkelig deres tap, eller hva? Vil du jobbe for noen som egentlig ikke vil ha deg der?

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AndreasBR skrev:

Her i Norge er beskatningen ute å kjøre... Tjener du nok skal du betale omtrent 50% av inntekten i skatt.. Og enda mer når du legger på de 25% du betaler i mva.. Det er helt sykt og helt på jordet.. 

Tjrner man såpass mye at man må skatte 50%, har man jaggu råd til det også ;)

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AndreasBR skrev:

Javel, og hva så om de velger vekk kvinner? Det er da virkelig deres tap, eller hva? Vil du jobbe for noen som egentlig ikke vil ha deg der?

Sa mannen.. 🙄

Anonymkode: cff39...f0c

• Liker 14
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En enorm spebarns dødelighet i USA og veldig mange av barselkvinnene stryker med også,  prosenten deres er høyeste i den vestlige verden. Er dette tilstandene du vil ha i Norge?

Endret av O.G.
Skrevet
1 minutt siden, AndreasBR skrev:

Dette er nå biologisk betinget, en mann kan ikke bære fram et barn. 
Det er ikke sånn at det skal være 50/50% ellers så er det ikke likestilling. Menn og kvinner er ikke like, 50/50 i alle yrker og stillinger er en ønsketenkning uten grunn i fakta.

Eh ja! Jeg har jobbet i 15-20 år nå og merket en voldsom holdningsendring hos arbeidsgivere når de ansetter unge kvinner og menn, fordi de nå vet at gutta også blir borte i foreldrepermisjon sånn at det er ute av regnestykket, så pappaperm er faktisk ett av de politiske grepene som virker!

Det er ikke å jobbe for noen som ikke vil ha deg der, det er å jobbe for noen som ville valgt en annen hvis de kunne vite at du blir mer borte enn den, rimelig stor forskjell!

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AndreasBR skrev:

Flytt til utlandet da vel. Skjønte at du var en av disse "jeg vil ikke at skattepengene mine skal gå til andre som sitter hjemme" -type når du begynte å liste opp hvor urettferdig det er å skatte mye.

Anonymkode: 0dbf2...079

• Liker 14
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sa mannen.. 🙄

Anonymkode: cff39...f0c

Tror du misforstod poenget her, jeg ønsker heller ikke jobbe for noen som ikke vil ha meg der.. uavhengig av årsak.
Om noen velger vekk kvinner bare fordi de er kvinner så er det deres tap.. 

Men jeg synes faktisk det skal være lov å velge bort folk som aktivt planlegger familie innen kort tid når de søker jobb, jeg synes det er moralsk forkastelig å føre firmaer bak lyset.. 

Jeg nekter til og med å takke ja til jobber der jeg vet jeg kommer forsvinne innen kort tid. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, O.G. skrev:

En enorm spebarns dødelighet i USA og veldig mange av barselkvinnene stryker med også,  prosenten deres er høyeste i den vestlige verden. Er dette tilstandene du vil ha i Norge?

Er det dette du vil ha i Norge kjære trådstarter?👆 Da vil det isåfall gå enda mer utover de hardt tjente skattepengene dine :sarkasme:

Anonymkode: 0dbf2...079

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, pautina skrev:

Det er ikke å jobbe for noen som ikke vil ha deg der, det er å jobbe for noen som ville valgt en annen hvis de kunne vite at du blir mer borte enn den, rimelig stor forskjell!

Selvfølgelig, man ansetter da virkelig folk for at de skal jobbe.
Jeg synes at det burde vært akseptabelt å avtale f.eks "Greit, avtalen binder deg til å ikke få barn innenfor 1 år fra tiltredelsesdato" enten det gjelder menn eller kvinner. 

Det koster sykt mye å ansette noen, og det er ikke greit å takke ja til en jobb om man planlegger ELLER TIL OG MED vet at man venter barn.. 

Tenk deg noe så forkastelig, å begynne å jobbe et sted i 3-5 mnd bare for  så å gå ut i permisjon.. Da er man faenmeg egoistisk og fortjener miste jobben.. 

Hele permisjonen kunne vært fjernet, si opp jobben når du planlegger barn, så søker du ny jobb når barna er store nok til at du kan begynne jobbe igjen. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AndreasBR skrev:

Selvfølgelig, man ansetter da virkelig folk for at de skal jobbe.
Jeg synes at det burde vært akseptabelt å avtale f.eks "Greit, avtalen binder deg til å ikke få barn innenfor 1 år fra tiltredelsesdato" enten det gjelder menn eller kvinner. 

Det koster sykt mye å ansette noen, og det er ikke greit å takke ja til en jobb om man planlegger ELLER TIL OG MED vet at man venter barn.. 

Tenk deg noe så forkastelig, å begynne å jobbe et sted i 3-5 mnd bare for  så å gå ut i permisjon.. Da er man faenmeg egoistisk og fortjener miste jobben.. 

Hele permisjonen kunne vært fjernet, si opp jobben når du planlegger barn, så søker du ny jobb når barna er store nok til at du kan begynne jobbe igjen. 

Jeg tenker selv mitt om folk som spekulerer i å bli gravid før de har jobbet minst et år i ny jobb, men å sette slike føringer for folks jobb/privatliv går ikke an. Det eneste vi kan håpe på er at sniklarsene får som fortjent etterhvert. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...