Gå til innhold

Er pålegg egentlig sunt? Isåffal hvilke er sunnest?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leste noen kommentarer hvor folk skrev at norsk mat så veldig bearbeidet ut, særlig påleggene. Stemmer dette? Er det så bearbeidet?

Hvilke pålegg er de sunneste? Har ikke lyst å slutte å spise det da jeg elsker skiver med pålegg.

Anonymkode: c9693...22b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det spørs jo hvilken pålegg du har på skiven da. Men kokt skinke, roastbiff, leverpostei, makrell i tomat er sunt..

Anonymkode: 9d4c9...334

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Uansett hva du dytter i deg så påvirker det kroppen din. Dersom vi kunne velge å ikke påvirke kroppene våre så hadde vi blitt udødelige.

Anonymkode: ce370...7e9

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja det spørs jo hvilken pålegg du har på skiven da. Men kokt skinke, roastbiff, leverpostei, makrell i tomat er sunt..

Anonymkode: 9d4c9...334

Sto at skinke var ganske bearbeidet da, og inneholder nitritt... 😕 Vet ikke om de andre.

Ost er iallefall ikke bearbeidet, men blir fort lei av å bare spise ost. Er glad i leverpostei.

Men med tanke på at bearbeidet mat har blitt knyttet til kreft, bør en være bekymret for dette? Det er jo sikkert ikke store mengder men likevel...

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Uansett hva du dytter i deg så påvirker det kroppen din. Dersom vi kunne velge å ikke påvirke kroppene våre så hadde vi blitt udødelige.

Ja, jeg ser den men de spiser ikke så mye bearbeidet kjøtt eller pålegg i andre land som f.eks Italia og har sikkert mye lavere forekomst av kreft der også? Ikke vet jeg..

Skrevet

Spis litt av alt. Alt med måte. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Strengt tatt er ikke noe bearbeidet kjøtt sunt, hverken karbonadedeig, bacon eller kokt skinke. Alt med måte.

Anonymkode: 132c7...1c4

• Liker 4
Skrevet

Skal du la være å spise eller drikke noe som ikke kan være kreftfremkallende er jeg redd du må sulte, for de fleste ting er. Men det betyr alldeles ikke at du får kreft, senere i livet av det du har spist. Alt handler om et sunt og variabelt kosthold i hverdagen. 

Det som regnes som sunt som pålegg er stortsett : kalkun, kylling, og fiskepålegg. Skinke og mager lett gul ost er også greit. Egg er også fint å spise. Det du skal spise minst av når det gjelder pålegg er feks spekepålegg, sjokoladepålegg, servelat, ribberull etc. Betyr ikke at du må unngå det helt, men dette inneholder enten mye sukker, eller mye salt, mye mettet fett.

Ellers så er grønnsaker veien å gå. Masse grønnsaker på skiva feks og mindre pålegg. Pynt opp med salatblader, agurk, paprika, tomat eller hva du enn ønsker. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Alt av grønnsaker er sunt. Du kan bruke spirer.  Det beste er om du klarer lage eget pålegg, som for eks hummus, bønnepostei, kikertpostei

Går sikkert an å lage noen av de i store doser og fryse der du tar opp en liten porsjon etterhvert som du spiser opp. 

Nøttesmør er som regel sunne så lenge de kun består av nøtter (sjekk innhold). Peanøttsmør + banan nam.

2 hours ago, AnonymBruker said:

Grunnen til at vi dør av alderdom er ikke kosthold, det har med celler osv å gjøre. Det er veldig mulig at vi vha vitenskap kan forlenge levealderen våre med mange tiår. Det er en god sjanse for at de som blir født idag kan bli 150 år. Noen mener at levealderen kan bli betydelig høyere enn det. 

Anonymkode: 4e8e3...42e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

SLAPP AV

Anonymkode: 57867...262

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare bearbeidet kjøtt du må tenke på. Fet fisk inneholder mye miljøgifter som heller ikke er sunt. Frukt og grønnsaker kan inneholde rester av sprøytemidler.  Det er heller ikke automatikk i at all mat som er mager er sunn.  Nei, det er ikke lett. 

Anonymkode: 314b0...6a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker hummus eller banan skjært i skiver som pålegg.

Anonymkode: 8336d...2bb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man overlever fint uten den helnorske "brødskiva" - med pålegg. 

Det er mye annet du kan spise. 

Anonymkode: a7315...bc7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Strengt tatt er ikke noe bearbeidet kjøtt sunt, hverken karbonadedeig, bacon eller kokt skinke. Alt med måte.

Anonymkode: 132c7...1c4

Det er forskjell på dette og ultraprosessert mat, det er også forskjell på hvor mye tilsetningsstoffer det er i de forskjellige tingene. Som Jamie Oliver sier, om ingredienslista ligner et kjemi-sett, ikke kjøp det.

Dess mer hel, ubearbeidet mat, særlig frukt og grønnsaker du kan få i deg dess sunnere er det.

Anonymkode: 70258...c6a

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke bare bearbeidet kjøtt du må tenke på. Fet fisk inneholder mye miljøgifter som heller ikke er sunt. Frukt og grønnsaker kan inneholde rester av sprøytemidler.  Det er heller ikke automatikk i at all mat som er mager er sunn.  Nei, det er ikke lett. 

Uansett viser studier at frukt og grønt er det sunneste man kan få i seg.

Anonymkode: 70258...c6a

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sto at skinke var ganske bearbeidet da, og inneholder nitritt... 😕 Vet ikke om de andre.

Ost er iallefall ikke bearbeidet, men blir fort lei av å bare spise ost. Er glad i leverpostei.

Men med tanke på at bearbeidet mat har blitt knyttet til kreft, bør en være bekymret for dette? Det er jo sikkert ikke store mengder men likevel...

Lag skinkepålegg selv ved å steke skinkestek og skjær den i tynne skiver. (Kan fryses ned i porsjonspakker, for lengre holdbarhet)
Lag kalkunpålegg sev ved å steke kalkun og skjær i tynne skiver. (Kan fryses ned i porsjonspakker, for lengre holdbarhet)

Osv :spise:

Anonymkode: a59fb...162

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt trygt å spise inntil 150 g fet fisk i uka :) Så det er faktisk sunt å spise litt av det. Det er sunt for hjernen vår. 

Anonymkode: 22fba...3ae

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir faen. Varierer mellom leverpostei, røkt laks, fiskepudding, avokado, jordbærsyltetøy, brunost, makrell i tomat, påleggssalater, nugatti, hvitost og egg. Bruker litt majones på noen av påleggene. Føler at kosten min er variert og jeg får i meg det jeg trenger av næringstoffer... 

Anonymkode: a495a...14c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at kreft kan vi få av alt. Så å spise bearbeidet mat på brødskiva er nok noe av det minst ille man kan gjøre mener iallefall jeg. Å være overvektig og å røyke er jo 1000 ganger verre.

Anonymkode: a495a...14c

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Du trenger ikke bekymre deg for sprøytemidler i grønnsaker. Å spise veldig mye fisk er ikke anbefalt for gravide. 

Jo, det er lett. 

Anonymkode: 4e8e3...42e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...