Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

jeg har alltid vært av den oppfatning at babyer skal skjermes fra solen. Min gutt er 10 mnd, og han er så og si aldri i direkte sol, men i skyggen, under paraply, under solskjerm eller lignende. Jeg smører med solkrem og han bruker solhatt. Når det blir varmere ute tenker jeg kle på han UV-klær om vi skal bade.

Men, jeg ser ofte andre mødre (både i Norge og på ferie i utlandet) lar babyene løpe rundt i bare bleien, sitte nesten naken i vogn osv. Jeg aner jo ikke om de har smurt barna sine, og noe eksponering er jo uungåelig, men likevel.. er jeg hysterisk? Min svigermor er farmasøyt og jobber på Apotek, og hun er veldig påpasselig med at sønnen min ikke skal eksponeres. Hun har også kjøpt han et UV-telt for lek på balkong. Hva er grensen for hva som er ansvarlig og hva som er hysterisk? Og hva er egentlig uansvarlig??

Anonymkode: 19555...74c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å aldri la barnet være i sola er hysterisk. Skal man være lenge i sola så tar man forhåndsregler som å smøre med solkrem, skjerme dem mye osv. Men ungen dør ikke av litt sol, det er sunt og viktig for produksjon av d-vitamin 

Anonymkode: 045a7...808

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Tenker og det er riktig og viktig å skjerme småbarn, men når barnet blir mer bevegelig er det vanskeligere. Barn som krabber, løper og går holder seg jo ikke i ro i vogna, i telt eller under parasoller. Solkrem er lurt og pauser fra sola om den er veldig sterk som f.eks i Syden. 

Anonymkode: 747f0...279

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å aldri la barnet være i sola er hysterisk. Skal man være lenge i sola så tar man forhåndsregler som å smøre med solkrem, skjerme dem mye osv. Men ungen dør ikke av litt sol, det er sunt og viktig for produksjon av d-vitamin 

Anonymkode: 045a7...808

Nei, men se linken til hun over. Aldri i direkte sol under ett år.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker ikke solkrem på barn under 1 år. Skjermer de mest mulig, med skygge, vogn med parasoll, solhatt og klær som dekker, men kan fint la minste på 10 mnd sitte litt på fanget om vi er ute feks. Da ikke med sola rett i fleisen selvfølgelig. Det er vanskelig å få mobile barn til å sitte stille inne i et uv telt, og med et eldre barn er vi naturligvis litt mer på farten enn vi var med første. Vi er bevisste på sola og skygge, men ikke hysteriske. Noen tør jo knapt bære barnet 5 meter fra hjemmet til bilen hvis de får sol på seg. 

Anonymkode: 974a2...d93

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bår får litt sol på seg. Beina stikker ut av vogna og får litt sol, mens hun bader, ute på balkongen å leker osv. Det et aldri lenge om gangen, men det er viktig å få litt med vitaminer også. 

Hun hadde litt gulsott som nyfødt så da fikk vi råd om å sole henne litt hver dag for å få det ned. 

Anonymkode: 71b35...19e

Gjest BethD
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bår får litt sol på seg. Beina stikker ut av vogna og får litt sol, mens hun bader, ute på balkongen å leker osv. Det et aldri lenge om gangen, men det er viktig å få litt med vitaminer også. 

Hun hadde litt gulsott som nyfødt så da fikk vi råd om å sole henne litt hver dag for å få det ned. 

Det var nok ikke ment som i direkte sollys. Vi fikk samme beskjeden men sol gjennom vinduet/dagslys 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, BethD skrev:

Det var nok ikke ment som i direkte sollys. Vi fikk samme beskjeden men sol gjennom vinduet/dagslys 

De sa at vi skulle gå ut i bare bleia til oss (det var i tropevarmen i fjor, så ingen fare for å fryse). UV strålene som hjalp sånn jeg forstod det. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker solkrem og solhatt, har skjerm oppe i vogna og har en parasoll på terrassen, men av og til er jo vår aktive baby i sola for det. Kommer nok til å bli mer i sommer sånn som hun kravler rundt, er 8 mnd nå og veldig aktiv! Så lenge man bruker solkrem, prøver å holde seg i skyggen og følger med på at ikke baby blir sittende stille midt i sola så tenker jeg det er bra nok.

Anonymkode: 51386...ca5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter ikke min i direkte sollys. Men jeg skjermer henne heller ikke, og smører heller med solkrem. UV-stråler finner man også i skyggen, så alternativet blir liksom å holde seg innendørs, og det gidder jeg ikke, og solkrem på babyhud er uansett bedre enn solbrent babyhud, tenker jeg da, så får man mene hva man vil om det :) 

Min ble seks måneder denne uka. 

Anonymkode: 2cc6e...09d

AnonymBruker
Skrevet

Vi var på standen i fjor sommer med barnet vårt på 10 mnd. Hun hadde på UV drakt, og satt i skyggen så mye som mulig (men fikk selvsagt bade og leke litt på strandkanten). Hun sov i vogn under parasoller når solen var på sitt høyeste. Etter hun hadde sovet, skiftet vi stort sett bleie. Da smurte vi henne med solkrem på hele kroppen igjen, og lot dette tørke inn mens hun satt på fanget vårt (for å unngå sanden). Det var som oftest halvt i skyggen. En dag kom det en dame løpende(!) mot oss. Hun spurte om vi ikke elsket barnet vårt, og sa at man friterte babyer hjerneceller om de fikk sitte i solen. Vi svarte rolig at babyen hadde det fint, og at det bare var en liten stund, men da begynte hun å rope og ble ganske ufin. DA tenker jeg man er hysterisk! 

Vi lager skygge og oppfordrer til lek der. De har på UV-klær, hatt og solkrem. Likevel lar vi dem bevege seg og leke i solen også. Stort sett regulerer småbarn seg selv. De liker ikke å sitte med ansiktet i solen. 

Anonymkode: 2c50d...68c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg setter ikke min i direkte sollys. Men jeg skjermer henne heller ikke, og smører heller med solkrem. UV-stråler finner man også i skyggen, så alternativet blir liksom å holde seg innendørs, og det gidder jeg ikke, og solkrem på babyhud er uansett bedre enn solbrent babyhud, tenker jeg da, så får man mene hva man vil om det :) 

Min ble seks måneder denne uka. 

Skygge og tynne klær er bedre enn solkrem. Ikke smør solkrem på en på 6 mnd.. Det er ikke anbefalt.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skygge og tynne klær er bedre enn solkrem. Ikke smør solkrem på en på 6 mnd.. Det er ikke anbefalt.

Skygge og tynne klær blir jo også så klart brukt allerede, men vi oppholder oss ikke konstant i skyggen, så jeg velger derfor å smøre på utsatte områder, som hender og eventuelle bare føtter. 

Veit godt det ikke er anbefalt, men det er ikke anbefalt å bli solbrent heller. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke anbefalt, men heller dét enn ingen solkrem ér anbefalt om man først skal i solen. Oppdater deg. 

Anonymkode: 78ad3...bf9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke anbefalt, men heller dét enn ingen solkrem ér anbefalt om man først skal i solen. Oppdater deg. 

Anonymkode: 78ad3...bf9

Barnet er jo i skyggen, skriver hun. Det er ikke vanskelig å holde en på 6 mnd unna solen og er det kun korte avstander som feks til og fra bil, trenger man ikke solkrem. 

AnonymBruker
Skrevet

Eg har baby i uv telt eller i skyggen. Bruker ikkje solkrem. 

Anonymkode: 57aa4...dbc

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi var på standen i fjor sommer med barnet vårt på 10 mnd. Hun hadde på UV drakt, og satt i skyggen så mye som mulig (men fikk selvsagt bade og leke litt på strandkanten). Hun sov i vogn under parasoller når solen var på sitt høyeste. Etter hun hadde sovet, skiftet vi stort sett bleie. Da smurte vi henne med solkrem på hele kroppen igjen, og lot dette tørke inn mens hun satt på fanget vårt (for å unngå sanden). Det var som oftest halvt i skyggen. En dag kom det en dame løpende(!) mot oss. Hun spurte om vi ikke elsket barnet vårt, og sa at man friterte babyer hjerneceller om de fikk sitte i solen. Vi svarte rolig at babyen hadde det fint, og at det bare var en liten stund, men da begynte hun å rope og ble ganske ufin. DA tenker jeg man er hysterisk! 

Vi lager skygge og oppfordrer til lek der. De har på UV-klær, hatt og solkrem. Likevel lar vi dem bevege seg og leke i solen også. Stort sett regulerer småbarn seg selv. De liker ikke å sitte med ansiktet i solen. 

Anonymkode: 2c50d...68c

For en raring av en dame 😂

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet er jo i skyggen, skriver hun. Det er ikke vanskelig å holde en på 6 mnd unna solen og er det kun korte avstander som feks til og fra bil, trenger man ikke solkrem. 

Man kan bli solbrent i skyggen også 🙄 så jeg smører heller med solkrem enn å behandle solbrent baby...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...