MortenMinstelønn Skrevet 4. juni 2019 #1 Skrevet 4. juni 2019 Når du besøker sydligere strøk, tenker du da på å møte på hai når du snorkler, svømmer eller dykker? Har du møtt på hai? I så fall hvilke arter? Hvor stor er din respekt / frykt for hai? Fra 1-10. Hvor en betyr veldig fascinert eller du bryr deg ikke og hvor ti betyr veldig fobiaktig redd slik at det hemmer opplevelsen i sjøen. Jeg er nemlig litt usikker selv. Jeg ser jo at det egentlig ikke er en rasjonell frykt så fremt man ikke svømmer langt avgårde alene midt på natten. Sjansen for å bli angrepet er da fortsatt liten men større. Det som gjør meg usikker på hvor jeg står er hvor ekstremt alvorlig et angrep kan være hvis det først skulle skje. Men igjen. Det er en elegant fisk! Er du en ener eller tier?
MortenMinstelønn Skrevet 4. juni 2019 Forfatter #2 Skrevet 4. juni 2019 Liten interesse for hai her, altså. Bare fordi de ikke klarer å holde hodet over vann synes jeg ikke de skal ties ihjel. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #3 Skrevet 4. juni 2019 Jeg er veldig fascinert av hai, og finnes ikke redd for angrep. Det finnes 500 ulike arter, og de aller færreste kan angripe mennesker. Torsk kan bli 3-4 ganger lengre enn enkelte hai-arter, sånn til sammenligning... Er mye mer redd for maneter enn hai når jeg bader i sydligere strøk. Anonymkode: 979e3...f19 2
Angelheart2 Skrevet 4. juni 2019 #4 Skrevet 4. juni 2019 Jeg traff på hai da vi badet på Miami beach sist sommer. Det var en liten stakkar, omtrent 70-80 cm lang, som svømte helt inntil land. Jeg så den ikke først, men lurte litt på hvorfor det var så masse mennesker som pekte ut i vannet. Først da jeg hadde gått opp på stranda skjønte jeg at det var en hai. Jeg hadde gått rett foran den... Var aldri redd, bare fascinert, men badevaktene tok det veldig alvorlig og beordret alle opp av vannet. Har aldri tenkt over at det kan være hai der jeg bader før og kommer nok ikke til å tenke stort på det i fremtiden heller. Syns for øvrig haier er utrolig flotte fisk! 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #5 Skrevet 4. juni 2019 Har truffet på en og annen liten hai når jeg har dykket, den fisken som derimot satte meg helt ut av spill var en piggrokke/djevelskate som svømte over meg. Alt ble mørkt, snudde meg rundt og 4-5 m over meg svømmer denne kollosale djevelen. I følge wiki blir den opp til1600 kilo, 5 meter lang og 6.5 m bred. Det vil si 30 m2.. Anonymkode: cb929...e38 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #6 Skrevet 4. juni 2019 Jeg er veldig fascinert, og ikke redd i det hele tatt. Haier er fantastiske dyr. Har veldig lyst til å svømme med dem. Har aldri noensinen tenkt over at jeg kanskje deler vannet med en hai når jeg er ute å svømmer i sydlige strøk. Anonymkode: d2b74...18e 1
MortenMinstelønn Skrevet 4. juni 2019 Forfatter #7 Skrevet 4. juni 2019 Dette ar godt å høre. Jeg satt med et inntrykk veldig mange mennesker hadde "haifobi." Hvis de angriper mennesker så er det vel stort sett surfere som er alene. Og det blir slått opp stort hver gang så dette skjer uhyre sjeldent. At mennesker dreper hai derimot, skjer dessverre hele døgnet rundt. Skal dykke i det arabiske hav snart. Gleder meg. Håper å se hammerhai. Det blir uansett med en viss fryktblandet fryd. Ellers er jeg enig i at visse maneter og også djevelrokke kan være mer skumle.
OPIgirl Skrevet 5. juni 2019 #8 Skrevet 5. juni 2019 21 timer siden, Angelheart2 skrev: Jeg traff på hai da vi badet på Miami beach sist sommer. Det var en liten stakkar, omtrent 70-80 cm lang, som svømte helt inntil land. Jeg så den ikke først, men lurte litt på hvorfor det var så masse mennesker som pekte ut i vannet. Først da jeg hadde gått opp på stranda skjønte jeg at det var en hai. Jeg hadde gått rett foran den... Var aldri redd, bare fascinert, men badevaktene tok det veldig alvorlig og beordret alle opp av vannet. Har aldri tenkt over at det kan være hai der jeg bader før og kommer nok ikke til å tenke stort på det i fremtiden heller. Syns for øvrig haier er utrolig flotte fisk! Hai er ikke fisk, men et pattedyr.
Angelheart2 Skrevet 5. juni 2019 #9 Skrevet 5. juni 2019 1 minutt siden, OPIgirl skrev: Hai er ikke fisk, men et pattedyr. Hai er da såvisst fisk. Ja, de fleste føder levende unger, men de er ikke pattedyr av den grunn.https://snl.no/haier
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå