Gå til innhold

Hvordan aktivisere ettåring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 15 mnd gutt som kjeder seg om dagene. 

Han er blitt veldig flink til å aktivisere seg selv, men det er jo grenser for hvor lenge han har det gøy.

Han elsker å putte oppi og ta utav. Skuffer, bokser, vaskemaskinen, bakeboller. Flytter bollene omkring, hiver oppi klosser og alt han får fatt i og styrer på.

Han lager også mye mat, masse vigorøs røring og dasking med steikespaden.

Men når vi er lenge hjemme går han lei. Går rundt og rundt og bare plukker ting opp og hiver uinteressert fra seg.

Han liker å hoppe i sengen, men ikke i all evighet. 

Han har klosser, bankebrett  puttekasser, lekekjøkken, div leker, masse bøker, men går lei. 

Samme ute. Sandkasse er gøy, men det er langt til lekeplassen, og spesielt når han blir hemmet av masse klær blir han sittende og kjede seg.

Han har tegnesaker, men er mest interessert i å ta inn og ut av esken. 

Hva gjør dere inne og ute med så små? Greit han skal lære å kjede seg og finne på ting selv, men ikke hele dagen..

Jeg har lite erfaring med barn, og føler ikke det å underholde faller naturlig og lett for meg..

Anonymkode: a605a...20d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes alderen 1-2 år er litt pyton sånn sett. De er for små til å klare å leke selvstendig lenge, de blir fort lei og de må underholdes mer enn når de blir eldre. Så svaret er at du må bare variere, slik du gjør. Ville kommet meg ut en del ihvertfall. Trille tur et sted om barnet liker det. Og et tips er å ikke ha alle leker fremme samtidig, ta vekk noe og hent det frem senere, ta det vekk litt det som var fremme. Da blir det mer spennende. 

Anonymkode: 80c1f...ef7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke underholde en 1-åring hele tida. De kan fint klare seg selv. Da lærer de å utfolde seg og utvikler seg naturlig

Anonymkode: 3affc...ee8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd åpen barnehage? Her ble det redningen. Vi var det 1-2dager i uka i ett par timer, men da fikk han utfolde seg på en annen måte, og ble sliten. 

Ellers er variasjon bra som andre sier. 

Anonymkode: f549a...88b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Være mer ute, der han kan få ut mye energi. Dra på stranda hvis dere bor ved kysten, leke med sand, plaske i vannet. Dra i skogen, hoppe på stubber, leke med pinner og kongler. Dra til en bondegård å hilse på dyrene. Dra i parken å se på fugler og folk. Åpen barnehage. Osv osv. 

Anonymkode: 9b2ac...6a8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke underholde en 1-åring hele tida. De kan fint klare seg selv. Da lærer de å utfolde seg og utvikler seg naturlig

Anonymkode: 3affc...ee8

Nei, det skrev jeg da i innlegget at jeg var klar over.. men så små klarer ikke det hele dagen. Han kan ikke kjede seg i timesvis.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min på 15mnd er veldig glad i bøker. Så vi kan sitte og bla ganske lenge, hvis jeg aktivt er med han og "leser". Vi øver masse på tall og bokstaver (han er veldig glad i denslags, men litt treig motorisk). Kan også sette han i høystol og gi han noen små shotteglass med vann og en stor bolle, så har han underholdning en stund mens jeg lager mat feks. 

Ellers gjelder det å komme seg ut og utforske litt. Kongler, blomster, blader, alt slikt er kjempespennende. 

Men det kan bli ganske lange dager innimellom🙈

Anonymkode: b6092...b76

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Herjing er alltid stas! "Ta" lek, gå/krype etter hverandre, kiling osv.

Leke med dukke/bamse. Pusse tennene til bamsen, legge den på pute, ta på teppe, lage og gi den mat, gi den leker osv. Gjerne mens man styrer bamsen og snakker med "bamsestemme".

Sangleker. Klappe søte, bake bolle, du har noe ingen andre har osv. Alle sånne sanger og rim med bevegelse til. Vi lærte haugevis med sånne i åpen barnehage og holdt på med det lenge hver dag de første tre årene.

Trille ball til hverandre.

Bygge med lego/duplo og bygge høye tårn av klosser. Alltid gøy, særlig å rase de ned og bygge på nytt igjen etterpå.

Øve i det uendelige med pekebøker med "hva sier sauen? Jaaa, bææ!" osv.

Lekeland er kjempegøy hvis dere har det i nærheten. Små barn er ofte gratis eller med sterkt redusert pris. Der har de småbarnsavdeling med baller, sklier osv som man kan holde på med i timesvis.

Anonymkode: e8203...291

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Være mer ute, der han kan få ut mye energi. Dra på stranda hvis dere bor ved kysten, leke med sand, plaske i vannet. Dra i skogen, hoppe på stubber, leke med pinner og kongler. Dra til en bondegård å hilse på dyrene. Dra i parken å se på fugler og folk. Åpen barnehage. Osv osv. 

Det blir forhåpentligvis lettere om sommeren endelig kommer. 

Han er fremdeles litt ustø, og når været er sånn at han må ha på masse stivt og plagsomt utetøy blir han bare sittende, da orker han ikke utforske så mye.. men storkoste seg den dagen det var litt sommervær og han kunne være ute med bare en tynn jakke på :)

Synes det er litt vanskelig f.eks etter middag, når det er for lite tid til å dra lengre avsted enn ut i hagen, og han allerede er lei av konglene der ute. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det blir forhåpentligvis lettere om sommeren endelig kommer. 

Han er fremdeles litt ustø, og når været er sånn at han må ha på masse stivt og plagsomt utetøy blir han bare sittende, da orker han ikke utforske så mye.. men storkoste seg den dagen det var litt sommervær og han kunne være ute med bare en tynn jakke på :)

Synes det er litt vanskelig f.eks etter middag, når det er for lite tid til å dra lengre avsted enn ut i hagen, og han allerede er lei av konglene der ute. 

Ja ser den med klærne. 

Sparke ball i hagen da? La han vanne plantene ute😆 gi han noen hageredskaper (med mindre det kan gjøre store ødeleggelser på hagen😅). Prøve å variere litt. Men føler med deg, må være slitsomt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gjør dere det praktisk med ting som å leke med vann? Med regntøy ute er jo en ting, men dere som lar ungene leke med det inne, blir det ikke fullt klesskift av sånt? Må i såfall kjøpe mer klær til ham 😛

AnonymBruker
Skrevet

Vi synes også det er så mye styr for å gå ut en liten tur.

Masse klesstyr om det regner/er kaldt, og solkrem (som medfører badebehov senere siden han alltid ender opp med det i håret) om det er litt sol..

Hvordan får man ned terskelen for å bare gå ut en liten tur? Nå føles det som et skikkelig Prosjekt.. har dere noen triks for å gjøre det lettere, eller må vi bare bli flinkere til å "just do it" og komme oss over tanken om at det et mer kav enn det er verdt?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en 15 mnd gutt som kjeder seg om dagene. 

Han er blitt veldig flink til å aktivisere seg selv, men det er jo grenser for hvor lenge han har det gøy.

Han elsker å putte oppi og ta utav. Skuffer, bokser, vaskemaskinen, bakeboller. Flytter bollene omkring, hiver oppi klosser og alt han får fatt i og styrer på.

Han lager også mye mat, masse vigorøs røring og dasking med steikespaden.

Men når vi er lenge hjemme går han lei. Går rundt og rundt og bare plukker ting opp og hiver uinteressert fra seg.

Han liker å hoppe i sengen, men ikke i all evighet. 

Han har klosser, bankebrett  puttekasser, lekekjøkken, div leker, masse bøker, men går lei. 

Samme ute. Sandkasse er gøy, men det er langt til lekeplassen, og spesielt når han blir hemmet av masse klær blir han sittende og kjede seg.

Han har tegnesaker, men er mest interessert i å ta inn og ut av esken. 

Hva gjør dere inne og ute med så små? Greit han skal lære å kjede seg og finne på ting selv, men ikke hele dagen..

Jeg har lite erfaring med barn, og føler ikke det å underholde faller naturlig og lett for meg..

Være ute i skogen og på stranda/fjøra.

Male

Bake

Plaske i dammer

Plaske i badekaret/balje i dusjen

Massevis av biler (her elsker de å sette bilene i lange køer)

Duplo

Dukker

Lekekjøkken med kopper og fat

Leke med ball

Leke gjemsel 

Lek sammen med barnet, lær det å leke rollelek (mate dukken, legge dukken, bytte bleie osv) 

Anonymkode: bdf91...8e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gjør dere det praktisk med ting som å leke med vann? Med regntøy ute er jo en ting, men dere som lar ungene leke med det inne, blir det ikke fullt klesskift av sånt? Må i såfall kjøpe mer klær til ham 😛

Leke i bleia eller naken...

Anonymkode: bdf91...8e4

• Liker 2
Skrevet

Synes du gjør mye bra, jeg, og tenker alt blir lettere når han får litt mer glede av å være ute. Men inntil videre; kan han være med deg på dine gjøremål? Jeg har aldri bakt så mye som da jeg var hjemme med smårollinger. Hørselsvern på, få lov å skru på Kenwooden og se på at deigen eltes? Stor underholdning. Uten hørselsvern? Bare gråt...

Samme med støvsuger. Hørselvern på, og man kan bruke halve dagen på å støvsuge med "hjelp" av en ettåring. Frustrerende til vanlig, men når målet er å slå tid i hjel blir det plutselig en glimrende aktivitet!

Ellers har vi tilbrakt mange stunder med å legge inn i vaskemaskinen. En sokk inn, og så skal den sokken snurre noen runder før neste sokk kan få komme inn. Til slutt får han lov å trykke på knappen, og er du riktig heldig, sitter han deretter en stund helt hypnotisert av at trommelen går rundt av seg selv, haha!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Hactar skrev:

Synes du gjør mye bra, jeg, og tenker alt blir lettere når han får litt mer glede av å være ute. Men inntil videre; kan han være med deg på dine gjøremål? Jeg har aldri bakt så mye som da jeg var hjemme med smårollinger. Hørselsvern på, få lov å skru på Kenwooden og se på at deigen eltes? Stor underholdning. Uten hørselsvern? Bare gråt...

Samme med støvsuger. Hørselvern på, og man kan bruke halve dagen på å støvsuge med "hjelp" av en ettåring. Frustrerende til vanlig, men når målet er å slå tid i hjel blir det plutselig en glimrende aktivitet!

Ellers har vi tilbrakt mange stunder med å legge inn i vaskemaskinen. En sokk inn, og så skal den sokken snurre noen runder før neste sokk kan få komme inn. Til slutt får han lov å trykke på knappen, og er du riktig heldig, sitter han deretter en stund helt hypnotisert av at trommelen går rundt av seg selv, haha!

Hørselvern var kjempelurt :) hvorfor har ikke vi kommet på det? Han hater bråk og blir redd stavmikseren og roombaen.

Han elsker vaskemaskin og tørketrommel :) er kjempeflink å hjelpe der, og legger inni og styrer på på egenhånd. Må fiske utav klosser og fat og puslebiter og plastdyr før vi kan vaske noe.

Ellers synes jeg det er vanskelig å ha ham med på husarbeid. Han er vill etter oppvaskmaskinen, men er redd han skal knuse ting om han skal hjelpe ta ut, og om han skal hjelpe sette inn tar han på alt som står der, som gjerne har vært rått kjøtt o.l. på. Jeg pleier ta utav mens han sitter godt fastspent i stolen og ser på, så får han peke på hvor det skal.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Masse klesstyr om det regner/er kaldt, og solkrem (som medfører badebehov senere siden han alltid ender opp med det i håret) om det er litt sol..

Hvordan får man ned terskelen for å bare gå ut en liten tur? Nå føles det som et skikkelig Prosjekt.. har dere noen triks for å gjøre det lettere, eller må vi bare bli flinkere til å "just do it" og komme oss over tanken om at det et mer kav enn det er verdt?

Ha en nokså ferdig stellesekk klar i gangen med de mest nødvendige tingene. Bleier, solkrem etc. Ta på det du absolutt må før du går ut, og bare ta med resten i vesken/sekken. Ungene mine (uansett alder …) vrenger f.eks alltid av seg sokkene når vi er inne og gjemmer dem fåglarne vet hvor, og det var alltid styr å få x antall sokker samlet, sende eldstemann avgårde og finne et nytt par … Til slutt lærte jeg meg bare å ha et par sokker klar til hver unge rett ved døren. Finn ut hva du synes er slitsomt og gjør noe med det. 

Det har i hvert fall lettet dørstokkmilen hos oss. Jeg har også senket terskelen for hvor nøye jeg er med klær. Her må du selvsagt se an alder da. Gidder ikke stå og bryte med 100 barn for å ta på akkurat den og den luen/jakken (med mindre det er fare for forfrysninger eller lignende, selvfølgelig.) Tar heller med klesplagget de kan ta på når de fryser. Og tenker at det ikke er all verdens undergang hvis jeg tok med for lite/for mye av noe. Det er mye viktigere at man faktisk kommer seg ut - innen rimelighetens grenser selvsagt.

Anonymkode: a72fe...239

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Går han bhg?

Nei. Klin umulig å få plass før man har krav på det i august. Så fremdeles nesten 3 mnd igjen her hjemme.

Går i åpen barnehage, men de er bare åpen to dager i uken, og får bare vært der et par timer grunnet sovetiden.

Håper vi plukker opp tips i barnehagen når den tid kommer.. vi kan ikke så mange regler og bevegelsessanger og sånt. Og de i sangstunden i åpen bhg er han lei, er samme sangene hver bidige gang, i snegletempo.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare tar på jakke og caps. Tar en smoothie pose, en yoghurt og oppskjært eple og jordbær i en boks, så drar vi. 

Dropper solkrem om det ikke er på stranda vi skal, capsen skygger for ansiktet og vogna skygger mye og. Er jo sjelden så varmt at hun ikke har på bukse. 

Har vognpose, så stapper henne oppi den om det regner eller er litt kjølig. Har den åpen om det er varmt. 

Ikke noe styr. 

Anonymkode: 332a0...0a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...