AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #1 Skrevet 4. juni 2019 Jeg har en stor angst mot bier. Igår ble deg som kjent at en sverm på 10.000 bier satt seg på en bil i et området hvor jeg bor. Hører folk som har fått biesvermen på seg, dronningen kan jo lande hvor som helst. Hva er sannsynligheten for det? Når de reiser igjen, lander de på et nytt sted da? Er helt hysterisk rundt dette😭😑 Håper på svar fra dere som vet!;) Anonymkode: fafd4...4c4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #2 Skrevet 4. juni 2019 Er vel noen bier som har stukket fra kubene sine. Du får kontakte en birøkter, så kommer vedkommende å henter de. Anonymkode: da3f4...94e 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #3 Skrevet 4. juni 2019 Bier angriper kun om de føler seg truet og det skal veldig mye til, tror du blander med veps. Anonymkode: 05df3...698 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #4 Skrevet 4. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er vel noen bier som har stukket fra kubene sine. Du får kontakte en birøkter, så kommer vedkommende å henter de. Anonymkode: da3f4...94e Aner ikke, det rare er nok at både jeg og familien min oppdaget samme ifjor, da var de på samme plass. Vi ble livredd, det var jo en sverm over hodet vårt. Har nok fått skrekken etter det😅 Er disse vepsene på spesielle områder? Dronningen har visstnok lettet nå, men flyr de langt? Dette er min største frykt. Er livredd for veps. Antar at dette var veps. Man har hørt at dronningen kan lande på mennesker, da lander resten også. Da er det bare å vente på å dø. Fysj, så fælt...!!! Anonymkode: fafd4...4c4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #5 Skrevet 4. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aner ikke, det rare er nok at både jeg og familien min oppdaget samme ifjor, da var de på samme plass. Vi ble livredd, det var jo en sverm over hodet vårt. Har nok fått skrekken etter det😅 Er disse vepsene på spesielle områder? Dronningen har visstnok lettet nå, men flyr de langt? Dette er min største frykt. Er livredd for veps. Antar at dette var veps. Man har hørt at dronningen kan lande på mennesker, da lander resten også. Da er det bare å vente på å dø. Fysj, så fælt...!!! Anonymkode: fafd4...4c4 Veps er noe helt annet enn bier. Så er det veps eller bier? Er stor forskjell på de. bilde1: veps bilde2; bie Anonymkode: da3f4...94e 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #6 Skrevet 4. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Veps er noe helt annet enn bier. Så er det veps eller bier? Er stor forskjell på de. bilde1: veps bilde2; bie Anonymkode: da3f4...94e Er ingen biekspert. Fikk aldri sett nøye på svermen, så bare det svermet med kryp i luften. Etter det fikk vi høre det var en sverm med bier i området. De stikker uansett om de lander på et menneske. Ingen klarer å holde seg rolig da. Ifjor døde en mann pga dronninga tilfeldig landet på mannen. Han døde av 1.000 stikk. Hater at jeg gidder å bruke tid på å frykte disse, men jeg gjør det. Selvom sannsynlighet for å møte på de igjen er liten. Anonymkode: fafd4...4c4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #7 Skrevet 4. juni 2019 Så ring en birøkter, de kommer med en gang. En venninne av meg hadde dette i hagen sin akkurat nå i helga, og birøkter kom innen en time eller to. De stikker om de føler seg truet. Det er ikke så veldig hyggelig med sånne svermer, så jeg skjønner du føler deg utrygg. Anonymkode: da3f4...94e 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #8 Skrevet 4. juni 2019 26 minutter siden, AnonymBruker said: Aner ikke, det rare er nok at både jeg og familien min oppdaget samme ifjor, da var de på samme plass. Vi ble livredd, det var jo en sverm over hodet vårt. Har nok fått skrekken etter det😅 Er disse vepsene på spesielle områder? Dronningen har visstnok lettet nå, men flyr de langt? Dette er min største frykt. Er livredd for veps. Antar at dette var veps. Man har hørt at dronningen kan lande på mennesker, da lander resten også. Da er det bare å vente på å dø. Fysj, så fælt...!!! Anonymkode: fafd4...4c4 Det finnes ikke vepsesvermer i Norge, med mindre du ødelegger et vepsebol da og får hele gjengen etter deg rett etterpå. Det er stadig biesvermer her jeg bor, og ingen har blitt skadet av det. De pleier også å fange dem inn igjen ganske raskt. Jeg har heller aldri hørt at noen har blitt drept eller i det hele tatt stukket av biesvermer i Norge, hvor har du det fra? Her kan du se hvor "farlige" de er: https://www.nettavisen.no/dittoslo/biesverm-innvaderte-barnehage/3422836662.html Anonymkode: 60f6f...a92 8
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #9 Skrevet 4. juni 2019 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes ikke vepsesvermer i Norge, med mindre du ødelegger et vepsebol da og får hele gjengen etter deg rett etterpå. Det er stadig biesvermer her jeg bor, og ingen har blitt skadet av det. De pleier også å fange dem inn igjen ganske raskt. Jeg har heller aldri hørt at noen har blitt drept eller i det hele tatt stukket av biesvermer i Norge, hvor har du det fra? Her kan du se hvor "farlige" de er: https://www.nettavisen.no/dittoslo/biesverm-innvaderte-barnehage/3422836662.html Anonymkode: 60f6f...a92 https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2016/05/27/195219447/fotturist-drept-av-bisverm De tre siste årene har personer uheldigvis fått en biesverm på seg. Uten å gjøre noe. Dronningen finner et sted å lande på, å det kan liksågodt skje på et menneske. Svermen er borte nå, men spm er hvor langt de kan ha dratt. - Engstelige meg🙄 Anonymkode: fafd4...4c4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #10 Skrevet 4. juni 2019 Biesverm dreper de også. Er de mange nok, dør man av stikkene. Anonymkode: fafd4...4c4 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #11 Skrevet 4. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er ingen biekspert. Fikk aldri sett nøye på svermen, så bare det svermet med kryp i luften. Etter det fikk vi høre det var en sverm med bier i området. De stikker uansett om de lander på et menneske. Ingen klarer å holde seg rolig da. Ifjor døde en mann pga dronninga tilfeldig landet på mannen. Han døde av 1.000 stikk. Hater at jeg gidder å bruke tid på å frykte disse, men jeg gjør det. Selvom sannsynlighet for å møte på de igjen er liten. Anonymkode: fafd4...4c4 Bier er fredelige insekter og de fleste svermer er tam-bier som har forlatt bikuben til en birøkter for å finne seg et annet sted å bo. Noen ganger forlater bare deler av kolonien bikuben. Bier dør hvis de stikker (brodden har mothaker og blir sittende igjen i offeret og innvollene til bien dras ut), så de stikker ikke helt uten grunn. Jeg tror du forveksler biene her i Norge med skrekkhistorier om aggressive morderbier i USA, men de er altså i fåtall i USA og finnes ikke her i Norge. Jeg kan garantere at man merker stor forskjell på bier og vepser. Vepser er aggressive rovinsekter mens biene er fredelige og vier hele livet sitt til å samle nektar i blomstene. Biene unngår helst konfrontasjoner og stikker kun som siste utvei hvis de føler seg truet. Hvis man skal dø av biestikk må man enten være veldig allergisk eller så må man bli stukket av veldig mange bier slik at kroppen blir full av giftstoff (det skjer svært sjeldent da en normal biesverm ikke er stor nok). Så lenge du lar biene være i fred, lar de deg også være i fred. Du burde egentlig være glad hvis du faktisk har en stor sverm med bier i nærområdet! Bier er utrydningstruet og mye av maten du spiser vil ikke kunne eksistere uten bier som flyr rundt og pollinerer plantene i verden. Vær glad for hver bie du ser, og slapp helt av. De bryr seg ikke stort om deg, de vil bare gjøre jobben sin; å fly fra blomst til blomst og være en flink arbeiderbie. Anonymkode: a392d...4de 7
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #12 Skrevet 4. juni 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2016/05/27/195219447/fotturist-drept-av-bisverm De tre siste årene har personer uheldigvis fått en biesverm på seg. Uten å gjøre noe. Dronningen finner et sted å lande på, å det kan liksågodt skje på et menneske. Svermen er borte nå, men spm er hvor langt de kan ha dratt. - Engstelige meg🙄 Anonymkode: fafd4...4c4 Bor du i USA? Hvis ikke kan du slappe helt av. Igjen, dette er aggressive "morderbier" som er en helt ny type bier som har vokst frem blant annet i USA. Disse biene dreper også vanlige bier og tar over bikubene deres, så de er farlige for både mennesker og de vanlige, fredelige biene. De biene (både tamme og ville) som du treffer i Norge er fredelige. En sverm er på utkikk etter et nytt sted å bo (lage ny koloni), de er ikke ute på tokt for å stikke alle mennesker de treffer på. En bie (selv dronningen) vil ikke stikke om den setter seg på deg, med mindre du slår og vifter vilt rundt deg. La biene være i fred, så har du ingenting å være redd for. Anonymkode: a392d...4de 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #13 Skrevet 4. juni 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bier er fredelige insekter og de fleste svermer er tam-bier som har forlatt bikuben til en birøkter for å finne seg et annet sted å bo. Noen ganger forlater bare deler av kolonien bikuben. Bier dør hvis de stikker (brodden har mothaker og blir sittende igjen i offeret og innvollene til bien dras ut), så de stikker ikke helt uten grunn. Jeg tror du forveksler biene her i Norge med skrekkhistorier om aggressive morderbier i USA, men de er altså i fåtall i USA og finnes ikke her i Norge. Jeg kan garantere at man merker stor forskjell på bier og vepser. Vepser er aggressive rovinsekter mens biene er fredelige og vier hele livet sitt til å samle nektar i blomstene. Biene unngår helst konfrontasjoner og stikker kun som siste utvei hvis de føler seg truet. Hvis man skal dø av biestikk må man enten være veldig allergisk eller så må man bli stukket av veldig mange bier slik at kroppen blir full av giftstoff (det skjer svært sjeldent da en normal biesverm ikke er stor nok). Så lenge du lar biene være i fred, lar de deg også være i fred. Du burde egentlig være glad hvis du faktisk har en stor sverm med bier i nærområdet! Bier er utrydningstruet og mye av maten du spiser vil ikke kunne eksistere uten bier som flyr rundt og pollinerer plantene i verden. Vær glad for hver bie du ser, og slapp helt av. De bryr seg ikke stort om deg, de vil bare gjøre jobben sin; å fly fra blomst til blomst og være en flink arbeiderbie. Anonymkode: a392d...4de Da lærte jeg noe nyttig idag. Det ekle var det at dronningen fant ut at hun ville lande på en bil. Da følger uansett flokken med. Det var små barn i området, å det er klart at tanken på at dronningen kunne ha landet på en barnevogn var tilstedet. Anonymkode: fafd4...4c4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #14 Skrevet 4. juni 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: En bie (selv dronningen) vil ikke stikke om den setter seg på deg, med mindre du slår og vifter vilt rundt deg. Men har ikke alltid dronningen med seg gjengen sin da? Å disse innpåtrengende vepsene som kommer på sensommeren da, de er ute etter å stikke virker det som. Jeg kan faktisk ikke dra i dyreparken i august, så ille det er. De vimser rundt og gir seg aldri. Jeg slår aldri etter de, men løper som en gal. Jeg har ingen hemninger der og da, jeg løper, uansett hvor jeg sitter.... Folk rundt meg syntes det er morsomt, det syntes ikke jeg. 😞😌🐝 Anonymkode: fafd4...4c4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #15 Skrevet 4. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da lærte jeg noe nyttig idag. Det ekle var det at dronningen fant ut at hun ville lande på en bil. Da følger uansett flokken med. Det var små barn i området, å det er klart at tanken på at dronningen kunne ha landet på en barnevogn var tilstedet. Anonymkode: fafd4...4c4 Da hadde nok barnet vært i større fare for å kveles av det store antallet bier, enn å bli stukket. Min farfar som var birøkter pleide å si at om du skulle få en bisverm etter deg, er det bare å ta et par store skritt sidelengs, da bisvermer følger dronningen og flyr rett frem i rett linje. Før de har rukket å oppdage at du har gått til siden, har du hatt tid til å komme deg unna. Det høres rart ut men han mente det fungerte som bare det. Anonymkode: a392d...4de 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #16 Skrevet 4. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men har ikke alltid dronningen med seg gjengen sin da? Å disse innpåtrengende vepsene som kommer på sensommeren da, de er ute etter å stikke virker det som. Jeg kan faktisk ikke dra i dyreparken i august, så ille det er. De vimser rundt og gir seg aldri. Jeg slår aldri etter de, men løper som en gal. Jeg har ingen hemninger der og da, jeg løper, uansett hvor jeg sitter.... Folk rundt meg syntes det er morsomt, det syntes ikke jeg. 😞😌🐝 Anonymkode: fafd4...4c4 Hører du ikke hva jeg og flere her sier? Veps og bie er to forskjellige insekter! Jeg var forresten i Dyreparken i fjor og ja, det var noen vepser der men kun en og en, ingen store svermer. Jeg så ingen bier der. Anonymkode: a392d...4de 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #17 Skrevet 4. juni 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bier er fredelige insekter og de fleste svermer er tam-bier som har forlatt bikuben til en birøkter for å finne seg et annet sted å bo. Noen ganger forlater bare deler av kolonien bikuben. Bier dør hvis de stikker (brodden har mothaker og blir sittende igjen i offeret og innvollene til bien dras ut), så de stikker ikke helt uten grunn. Jeg tror du forveksler biene her i Norge med skrekkhistorier om aggressive morderbier i USA, men de er altså i fåtall i USA og finnes ikke her i Norge. Jeg kan garantere at man merker stor forskjell på bier og vepser. Vepser er aggressive rovinsekter mens biene er fredelige og vier hele livet sitt til å samle nektar i blomstene. Biene unngår helst konfrontasjoner og stikker kun som siste utvei hvis de føler seg truet. Hvis man skal dø av biestikk må man enten være veldig allergisk eller så må man bli stukket av veldig mange bier slik at kroppen blir full av giftstoff (det skjer svært sjeldent da en normal biesverm ikke er stor nok). Så lenge du lar biene være i fred, lar de deg også være i fred. Du burde egentlig være glad hvis du faktisk har en stor sverm med bier i nærområdet! Bier er utrydningstruet og mye av maten du spiser vil ikke kunne eksistere uten bier som flyr rundt og pollinerer plantene i verden. Vær glad for hver bie du ser, og slapp helt av. De bryr seg ikke stort om deg, de vil bare gjøre jobben sin; å fly fra blomst til blomst og være en flink arbeiderbie. Anonymkode: a392d...4de Vepsen er et rovinsekt ja, men de spiser ikke mennesker og de stikker bare mennesker hvis de føler seg truet av mennesket. Som for eks. hvis du er uheldig og tråkker på en veps, eller veiver og slår etter dem så de forstår at du er farlig for dem. Anonymkode: da6e8...83e 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #18 Skrevet 4. juni 2019 44 minutter siden, AnonymBruker said: https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2016/05/27/195219447/fotturist-drept-av-bisverm De tre siste årene har personer uheldigvis fått en biesverm på seg. Uten å gjøre noe. Dronningen finner et sted å lande på, å det kan liksågodt skje på et menneske. Svermen er borte nå, men spm er hvor langt de kan ha dratt. - Engstelige meg🙄 Anonymkode: fafd4...4c4 Det kan ikke like så godt skje i Norge. Dette er i Arizona, ikke i Norge. Anonymkode: 60f6f...a92 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #20 Skrevet 4. juni 2019 30 minutter siden, AnonymBruker said: Vepser er aggressive rovinsekter Vepser er slett ikke aggressive, jeg har vepsebol på vaskerommet hvert år og har ikke noe problem med dem. De vil forsvare seg når de føler seg truet, det er alt. Anonymkode: 60f6f...a92 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå