AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #1 Skrevet 4. juni 2019 Hei! Jeg bor i Norge og er 18 år, har aldri reist alene før, generelt reist veldig lite og de få gangene jeg har reist har det vært sammen med foreldre/eldre søsken. Det har dukket opp en situasjon og hele familien må til utlandet (her i Europa), jeg må reise etter eksamen på fredag og alle andre reiste i dag. Jeg fikk hjelp av pappa til å bestille billetter og reiser med et flyselskap som heter RyanAir, er det noen her som vet hva jeg skal gjøre når jeg ankommer Oslo lufthavn? Jeg har fått Mail om bekreftelse på kjøp av reise, men hva gjør jeg videre herfra? Skal jeg taste inn noe på noe og få en boardingpass og eventuelt hva taster man inn? Anonymkode: f2111...78d
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #2 Skrevet 4. juni 2019 Du taster inn koden du fikk på bekreftelsen på en skjerm når du kommer inn på flyplassen. Da kommer billettene ut samt en klisterlapp du fester på kofferten. Så ser du hvilket flyselskap du har, og stiller deg i den køen som tar imot bagasjen for det flyselskapet. Det ser du på skjermen over skrankene. Etter du har levert kofferten går du til sikkerhetskontrollen og legger jakke, mobil, belte, smykker, sko og veske/sekk i bokser som de ser igjennom og går selv gjennom kontrollen. Deretter tar du tingene dine og ser på en stor skjerm hvilken gate du har. Sjekk billetten og se på skjermen hvilken gate du må gå til. Så finner du gaten, følg skiltene. Når du har funnet den og sett på skjermen at det er riktig fly og gate, kan du gå og kjøpe deg mat osv for da vet du hvor du skal gå. Husk å vær ved gaten 30 min før flyet går ca. for boardingen er alltid før flyet går. Boardingtidspunkt står på skjermen ved gaten. Spør om hjelp på flyplassen hvis du lurer på noe! Lykke til. Anonymkode: a0f23...863 6
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #3 Skrevet 4. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du taster inn koden du fikk på bekreftelsen på en skjerm når du kommer inn på flyplassen. Da kommer billettene ut samt en klisterlapp du fester på kofferten. Så ser du hvilket flyselskap du har, og stiller deg i den køen som tar imot bagasjen for det flyselskapet. Det ser du på skjermen over skrankene. Etter du har levert kofferten går du til sikkerhetskontrollen og legger jakke, mobil, belte, smykker, sko og veske/sekk i bokser som de ser igjennom og går selv gjennom kontrollen. Deretter tar du tingene dine og ser på en stor skjerm hvilken gate du har. Sjekk billetten og se på skjermen hvilken gate du må gå til. Så finner du gaten, følg skiltene. Når du har funnet den og sett på skjermen at det er riktig fly og gate, kan du gå og kjøpe deg mat osv for da vet du hvor du skal gå. Husk å vær ved gaten 30 min før flyet går ca. for boardingen er alltid før flyet går. Boardingtidspunkt står på skjermen ved gaten. Spør om hjelp på flyplassen hvis du lurer på noe! Lykke til. Anonymkode: a0f23...863 Tusen hjertelig takk for en så lang og utfyllende svar. Jeg lagret svaret ditt og skal følge det gjennom hele reisen. Lurte på en ting, den koden man får på bekreftelsen er det koden som står under «reservation» ?:) Anonymkode: f2111...78d
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #4 Skrevet 4. juni 2019 Les her du: https://www.ryanair.com/no/no/nyttig-info/hjelpesenter/ofte-stilte-sporsmal/Flyplass-og-internett-innsjekking Anonymkode: f590b...e02 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #5 Skrevet 4. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Les her du: https://www.ryanair.com/no/no/nyttig-info/hjelpesenter/ofte-stilte-sporsmal/Flyplass-og-internett-innsjekking Anonymkode: f590b...e02 Å wow, tusen takk! Dere er kjempe greie! Takk for all hjelp. Vi reiser i forbindelse med et dødsfall, og jeg vil ikke drive å bekymre foreldrene mine med masse spørsmål, de har det vanskelig allerede. Så tusen takk for at dere hjelper meg. Jeg setter veldig mye pris på det! Dere er super greie! ❤️ Anonymkode: f2111...78d 4
Ulven Skrevet 4. juni 2019 #6 Skrevet 4. juni 2019 Når det gjelder Ryanair er det en del regler å sette seg inn i, så du bør bruke god tid på det. Bryter du en regel får du gebyr. Pass på at håndbagasjen din er korrekt størrelse. Ellers vil jeg anbefale deg å lese på flyplassens nettsider om hvordan du skal forholde deg til oppmøtetider, sikkerhetssjekken, og ellers andre nyttige tips når du skal ut å fly.
_popcorn_ Skrevet 4. juni 2019 #7 Skrevet 4. juni 2019 Det går alltid rundt verter fra de ulike flyselskapene i innsjekkingsområdene også, så dersom du er usikker så er det bare spørre om hjelp! De er ansatt nettopp for å hjelpe En ting som er greit å sette seg litt inn i på forhånd er bagasjereglene! For det første, sjekke at man faktisk har bestilt innsjekket bagasje om man skal ha det med! Sjekke at man ikke har overvekt i forhold til tillatt vekt. Og husk begrensinger for flytende innhold i håndbagasje!
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #8 Skrevet 4. juni 2019 Er det ikke slik at man må skrive ut billetten/boardingpasset sitt på forhånd lenger med Ryanair? Slik var det tidligere, mener jeg å huske. Anonymkode: a25f8...6e0 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #9 Skrevet 4. juni 2019 Du MÅ printe ut billettene på forhånd med ryan air. De har ikke automater el sjekk inn på Gardemoen!!! El sjekk inn på nett. Men det skal gjøres i forkant. Anonymkode: 4351b...5bd 3
Nixnick Skrevet 5. juni 2019 #10 Skrevet 5. juni 2019 Det greieste er å laste ned Ryan Air-appen. Da har man boardingpass der, og slipper å skrive det ut. 3
Gjest Linaria Skrevet 5. juni 2019 #11 Skrevet 5. juni 2019 Jeg har flydd svært mye med Ryanair i det siste. Hvis du har norsk pass, kan du laste ned Ryanair-appen. Da må du sjekke inn der 48 timer før avgang, og ikke mindre enn to timer før. Da får du boarding pass på telefonen (I form av QR-kode). Det er lurt å ta screenshot av denne tilfelle du plutselig ikke har mobilsignal på flyplassen. Du kan også skrive ut billetten på papir, men man MÅ ikke dette med Ryanair lenger, hvis man har europeisk pass. Du må sjekke hva slags billett du har. Med Standard Fare får du bare ha med en bitteliten sekk/håndveske på flyet. Dette er den billigste billetten som finnes. Det kan legges til mer baggasje, eller man kan ta med håndbagasje på flyet om man har Priority-billett. Det er lurt å spørre faren din hva slags billett han kjøpte og sjekke dimensjonene på bagasjen på Ryanair sine nettsider. Det er viktig at disse ikke overstiges. Hvis du ikke skal sjekke inn bagasje, går du bare rett til sikkerhetskontrollen når du ankommer Oslo Lufthavn. Rett før sikkerhetskontrollen står det noen bord med små poser som du har væske oppi. Du kan ikke ha væskebeholdere på mer enn 100ml, og ikke mer enn det er plass til i én pose. Så går du gjennom sikkerhetskontrollen, tar ut elektronikk som laptop og ipad, tømmer lommer og går gjennom. Når du er ute, ser du skilt som viser vei til gaten. Det står også en oversiktstavle hvor du kan finne ut hvilken gate till fly flyr fra. Hvis du fly utenfor Schengen, altså til Storbritannia (London) med Ryanair, må du også gjennom passkontrollen. Denne finner du innerst på flyplassen. Du kommer dit automatisk når du følger skiltene. Stå i EU-køen og vis pass eller bruk disse automatene de har (som ofte er ødelagt på Gardermoen). Så er det bare å vente ved gaten til du blir bedt om å gå om bord, eller spise og slappe av hvis du har god tid. Boarding er 30 min før avgang.
Gjest Linaria Skrevet 5. juni 2019 #12 Skrevet 5. juni 2019 18 hours ago, AnonymBruker said: Du MÅ printe ut billettene på forhånd med ryan air. De har ikke automater el sjekk inn på Gardemoen!!! El sjekk inn på nett. Men det skal gjøres i forkant. Anonymkode: 4351b...5bd Du må ikke lenger. De har app.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #13 Skrevet 5. juni 2019 Wow! Tusen, tusen takk for alle disse svarene. Jeg har nå lastet ned ryanair-appen og lagt til reisen min. Fant ut at jeg reiser priority og kan ha med meg 20kg pluss 2 cabin bags. Det vil si jeg kan Ta med en liten ryggsekk og en liten trillekoffert? (Skal sjekke målene imorgen) Reiser hjem med norwegian og der har jeg low-fare billett, lastet ned app på den også. Men står at jeg kun kan ha med 10 kg og en veske. Vil det si at jeg ikke kan ha med ryggsekk pluss trillekoffert? Anonymkode: f2111...78d
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #14 Skrevet 5. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Wow! Tusen, tusen takk for alle disse svarene. Jeg har nå lastet ned ryanair-appen og lagt til reisen min. Fant ut at jeg reiser priority og kan ha med meg 20kg pluss 2 cabin bags. Det vil si jeg kan Ta med en liten ryggsekk og en liten trillekoffert? (Skal sjekke målene imorgen) Reiser hjem med norwegian og der har jeg low-fare billett, lastet ned app på den også. Men står at jeg kun kan ha med 10 kg og en veske. Vil det si at jeg ikke kan ha med ryggsekk pluss trillekoffert? Anonymkode: f2111...78d 20 kg er innsjekket bagasje. I tillegg kan du ha med deg en liten trillekoffert som er innenfor tillatte mål og veier maks 10 kg + et mindre kolli som kan plasseres under setet foran deg ombord. https://www.ryanair.com/no/no/planlegg-reise/fly-med-oss/plus Om du skal ha med deg innsjekket bagasje må du oppgradere til LowFare+. Du kan ha med deg et mindre kolli som passer under setet foran i tillegg til trillekofferten inn i kabinen. Anonymkode: a71e6...549 1
_popcorn_ Skrevet 6. juni 2019 #15 Skrevet 6. juni 2019 18 hours ago, AnonymBruker said: Wow! Tusen, tusen takk for alle disse svarene. Jeg har nå lastet ned ryanair-appen og lagt til reisen min. Fant ut at jeg reiser priority og kan ha med meg 20kg pluss 2 cabin bags. Det vil si jeg kan Ta med en liten ryggsekk og en liten trillekoffert? (Skal sjekke målene imorgen) Reiser hjem med norwegian og der har jeg low-fare billett, lastet ned app på den også. Men står at jeg kun kan ha med 10 kg og en veske. Vil det si at jeg ikke kan ha med ryggsekk pluss trillekoffert? Anonymkode: f2111...78d Hvis du har vanlig Low fare med Norwegian, og ikke Low Fare pluss, så er det kun betalt for håndbagasje, altså ikke noe innsjekket bagasje. Hvis du har en liten trillekoffert, så kan du ha en liten håndveske eller pc-veske med deg. 1 stk. håndbagasje: maks. 55x40x23 cm 1 liten ekstra eiendel: maks. 25x33x20 cm Så om ryggsekken er maks 25*33*20 cm så kan du ha den med i tillegg til trillekoffert. Er den større så kan du få beskjed om å sjekke inn trillekofferten, det vil isåfall koste 750kr ekstra. Noen ganger er dem veldig strenge på målene. Er ryggsekken for stor, og du fortsatt vil ha med den og trillekoffert, så kan det lønne seg å bestille innsjekket bagasje på nett på forhånd, og sende trillekoffert som innsjekket bagasje istedet.
The Kitten Skrevet 7. juni 2019 #16 Skrevet 7. juni 2019 Jeg ser du har fått mange gode svar, så dette kommer til å gå helt fint. Men er ikke dette egentlig ting dine foreldre burde ha lært deg?
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #17 Skrevet 7. juni 2019 38 minutter siden, The Kitten skrev: Jeg ser du har fått mange gode svar, så dette kommer til å gå helt fint. Men er ikke dette egentlig ting dine foreldre burde ha lært deg? Joda, de hadde nok lært meg om det ikke var for at mine besteforeldre døde i en bilulykke og hele familien måtte reise til hjemlandet. Som sagt, jeg har aldri reist alene og dette er første gang, de er allerede i hjemlandet imens jeg er her. Det er vel lov å lære av andre enn sine egne også? Anonymkode: f2111...78d 1
The Kitten Skrevet 7. juni 2019 #18 Skrevet 7. juni 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Joda, de hadde nok lært meg om det ikke var for at mine besteforeldre døde i en bilulykke og hele familien måtte reise til hjemlandet. Som sagt, jeg har aldri reist alene og dette er første gang, de er allerede i hjemlandet imens jeg er her. Det er vel lov å lære av andre enn sine egne også? Anonymkode: f2111...78d Jeg mente de burde ha vist og forklart deg de gangene dere har vært ute og reist sammen.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #19 Skrevet 8. juni 2019 20 timer siden, The Kitten skrev: Jeg mente de burde ha vist og forklart deg de gangene dere har vært ute og reist sammen. Det forundrer meg litt at du holder på å utdanne deg til et yrke innen helsesektoren, når du tar det her som en selvfølge at foreldrene skulle ha lært TS hvordan man reiser. Har sett det i andre tråder også, at du har en utrolig negativ holdning - og er direkte frekk mot de svake. Anonymkode: e9d79...53b 1
The Kitten Skrevet 8. juni 2019 #20 Skrevet 8. juni 2019 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det forundrer meg litt at du holder på å utdanne deg til et yrke innen helsesektoren, når du tar det her som en selvfølge at foreldrene skulle ha lært TS hvordan man reiser. Har sett det i andre tråder også, at du har en utrolig negativ holdning - og er direkte frekk mot de svake. Anonymkode: e9d79...53b Jeg var ikke frekk mot TS. Og jo, det burde være naturlig at de viste og forklarte henne de gangene de har reist sammen. Ikke har jeg vært negativ heller. Har ikke sagt det er feil at hun spør her. Er bare forundret over at foreldrene ikke har forklart henne hvordan det fungerer... Endret 8. juni 2019 av The Kitten
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå