Gjest Lisae Skrevet 4. juni 2019 #1 Del Skrevet 4. juni 2019 Hei! Jeg har slitet med acne i mange år, og fikk resept av en privat hudlege på isotretinoin som jeg skulle gå på i 6mnd. jeg fikk den laveste dosen på 20mg en pille om dagen, som jeg skulle gå på i 6mnd. nå har jeg gått på de i 4. Mnd uten noe spesielle bivirkninger. Hadde veldig tørre lepper og noe mer eksem psoriasis som jeg har hatt hele livet. (Jeg var ikke tørr i huden, kun litt om morgen som jeg bare kunne vaske vekk med vann) jeg brukte ikke fuktighetskrem. Men etter hvert ca. 3mnd begynte jeg å få litt tørre øyne, mer som at det svei litt på øynene, fikk på resept alergidråper og kjøpte kunstig tårevæske tilegg, tørre øyne ga seg etter par dager og jeg var helt fin igjen. Sånn holdt det på ca en mnd at det kom å gikk. Men hadde det kun par dager så bra igjen! (Altså ingen problem) Etter jeg hadde gått på pillene i 4 mnd skulle jeg til syden. Fikk beskjed om å slutte på medisinene en uke før jeg skulle reise og den uken jeg var i syden så jeg ikke skulle bli brent. Gjorde dette! Men da jeg gikk av pillene ble jeg tørr og ubehagelig i øynene. Tørre lepper / eksem forsvant etter kun noen dager, men ikke tørre øyne. Nå har det gått 4uker og jeg sliter fortsatt med tørre øyne/ ubehag i øynene. Har hvert hos optikker som sier jeg har veldig tørre øyne. Hudlegen min synes dette er rart og har bet meg utelukke sjøgrensyndrom noe jeg har gjort. jeg vet dette skyldes isotretinoin men opptikkeren mener dette kommer til å gå seg til etter hvert, men det tar laang tid. Flere med erfaring om tørre øyne etter kur som har gått bort med tiden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lisae Skrevet 19. juni 2019 #2 Del Skrevet 19. juni 2019 Ingen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #3 Del Skrevet 19. juni 2019 Bivirkningene blir borte med åra. var slik med meg. Men jeg taklet ikke de problemene jeg fikk under kurene så jeg switchet til diane som funket bedre for meg.. Anonymkode: 13b80...015 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lisae Skrevet 19. juni 2019 #4 Del Skrevet 19. juni 2019 Ok, da er det hvertfall håp at det skal gå over😅 takk for svar😀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #5 Del Skrevet 8. juli 2019 . Anonymkode: d40b5...b60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #6 Del Skrevet 8. juli 2019 En bivirkning av disse pillene kan faktisk være meibomsk dysfunksjon. Det vil si at kjertlene i øyelokk ikke skiller ut fettstoffer som de skal. Det kan kanskje bli bra igjen, men har og hørt det kan bli permanent. Anonymkode: ea3cf...9fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lisae Skrevet 8. juli 2019 #7 Del Skrevet 8. juli 2019 Ok! Takk for svar. Vet du om noen som har blitt permanent tørr på øynene? Eller bare hørt om det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lisae Skrevet 8. juli 2019 #8 Del Skrevet 8. juli 2019 24 minutter siden, Lisae skrev: Ok! Takk for svar. Vet du om noen som har blitt permanent tørr på øynene? Eller bare hørt om det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #9 Del Skrevet 8. juli 2019 Hei! Har gått på kuren i to omganger. Fikk jo tørr hud og lepper. Tørre lepper følger meg fremdeles, fire år etter siste kur. Var ikke avhengig av leppepomade, mens nå sprekker de opp om jeg ikke har det tilgjengelig til enhver tid. Anonymkode: 7a299...f47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lisae Skrevet 8. juli 2019 #10 Del Skrevet 8. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Har gått på kuren i to omganger. Fikk jo tørr hud og lepper. Tørre lepper følger meg fremdeles, fire år etter siste kur. Var ikke avhengig av leppepomade, mens nå sprekker de opp om jeg ikke har det tilgjengelig til enhver tid. Anonymkode: 7a299...f47 Hei! Ok skjønner. Trist å høre, har hvert tørr i øynene bare i snart 3 mnd så håper hver dag det skal gå over. Men noen ganger når jeg er ute eller i butikken osv så merker jeg ingenting så virker som det går litt opp å ned med meg. Men skjønner nå at flere har ting de sliter med som er blitt permanent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
butterfly28 Skrevet 8. juli 2019 #11 Del Skrevet 8. juli 2019 Gikk på laveste dose, 1 kapsel om dagen i litt over et år, fikk litt tørre øyne og lepper. Det gikk over med en gang jeg var ferdig. Eneste jeg har merket er at jeg har fått "kyllinghud" på armene, det er en liten pris å betale for å bli kvitt kvisene. Håper de tørre øynene dine blir bedre etterhvert, har hørt om de som har hatt det for resten av livet, men når man går på laveste dose så tror jeg det er forbigående. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lisae Skrevet 8. juli 2019 #12 Del Skrevet 8. juli 2019 Takk for svar! Ja ville vel heller hatt det enn tørre øyne. Ok. Er det noen du kjenner som du vet har hatt det hele livet eller bare noe du har hørt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #13 Del Skrevet 8. juli 2019 1 time siden, Lisae skrev: Øyelegen min har fortalt meg det. Jeg har meibomsk dysfunksjon og han spurte meg da om jeg noen gang hadde brukt slike piller da det var en ikke uvanlig ettervirkning av det. Anonymkode: ea3cf...9fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lisae Skrevet 8. juli 2019 #14 Del Skrevet 8. juli 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Øyelegen min har fortalt meg det. Jeg har meibomsk dysfunksjon og han spurte meg da om jeg noen gang hadde brukt slike piller da det var en ikke uvanlig ettervirkning av det. Anonymkode: ea3cf...9fe Ok. Sa legen det kunne være kronisk? vanskelig å vite, flere som sier det har gått over med tiden. Mens andre mener det kan være kronisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 8. juli 2019 #15 Del Skrevet 8. juli 2019 Jeg er permanent tørr i øynene nå, men det har blitt mye bedre med tiden. Plager meg ikke lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #16 Del Skrevet 8. juli 2019 Nei nei nei! Du skal ikke sole deg det første året etter iso-kuren. Gikk på iso for nesten ti år siden, og de eneste bivirkningene jeg hadde problemer med i noen måneder etter avsluttet kur var tørre lepper, nese og øyner. De gikk mer enn fire uker før det forsvant, kanskje et halvt år hvis jeg husker riktig. Anonymkode: 6a742...06f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lisae Skrevet 8. juli 2019 #17 Del Skrevet 8. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei nei nei! Du skal ikke sole deg det første året etter iso-kuren. Gikk på iso for nesten ti år siden, og de eneste bivirkningene jeg hadde problemer med i noen måneder etter avsluttet kur var tørre lepper, nese og øyner. De gikk mer enn fire uker før det forsvant, kanskje et halvt år hvis jeg husker riktig. Anonymkode: 6a742...06f Ok. Nei vet man ikke skal sole seg, derfor jeg fikk beskjed om å ikke ta pillene en uke før jeg reiste til syden og den uken jeg var i syden. Da var da jeg ble konstant tørr i øynene når jeg stoppet på medisinene. men takk for svar, da er det fortsatt håp om å bli bra igjen. Har vel blitt noe bedre enn jeg var i starten så håper det gir seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lisae Skrevet 8. juli 2019 #18 Del Skrevet 8. juli 2019 8 minutter siden, Nuttery skrev: Jeg er permanent tørr i øynene nå, men det har blitt mye bedre med tiden. Plager meg ikke lenger. Takk for svar! Gir meg hvertfal håpet om å bli bra igjen! Og godt det ikke plager deg lengre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #19 Del Skrevet 8. juli 2019 Just now, Lisae said: Ok. Nei vet man ikke skal sole seg, derfor jeg fikk beskjed om å ikke ta pillene en uke før jeg reiste til syden og den uken jeg var i syden. Da var da jeg ble konstant tørr i øynene når jeg stoppet på medisinene. men takk for svar, da er det fortsatt håp om å bli bra igjen. Har vel blitt noe bedre enn jeg var i starten så håper det gir seg. Du hadde en veldig lav dose, 20 mg, men tar lengre enn en uke med behandlingsstans før huden skal se sol igjen. Jeg kan anbefale forumet som du finner på acne.org/forums, der er det mange som har vært borti iso-kuren og deler jevnlig erfaringer og tips om behandlingen, både før, under og etter. Anonymkode: 6a742...06f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lisae Skrevet 8. juli 2019 #20 Del Skrevet 8. juli 2019 Ja jeg hadde opphold på to uker. Det som jeg fikk beskjed om av hudlegen min. Men startet aldri opp på kuren igjen da jeg ble engstelig for øynene. Takk for tips. Skal legge inn innlegg der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå